Στη διαπίστωση ότι η «ισχνή οικονομική ανάπτυξη», η
«υπέρμετρη γραφειοκρατία στη δημόσια διοίκηση, οι καθυστερήσεις πληρωμών από
τις δημόσιες αρχές και η ασθενής επιχειρηματική νοοτροπία», αποτελούν τους
βασικούς λόγους για τη μείωση του αριθμού των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων
και του εργατικού τους δυναμικού, προέβη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με
απάντηση που απέστειλε στον Αντιπρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και
ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη, μετά από σχετικό ερώτημα.
Πιο συγκεκριμένα, ο Δ. Παπαδημούλης στην ερώτησή
του, αφού μνημόνευε την Ετήσια Έκθεση της Επιτροπής για τις Μικρές και Μεσαίες
Επιχειρήσεις, σύμφωνα με την οποία μόνο «8 από τις 28 χώρες της ΕΕ έχουν
καταφέρει να ανακάμψουν στα επίπεδα πριν από την κρίση του 2008», ζητούσε από
την Κομισιόν να τον ενημερώσει εάν «είναι ευχαριστημένη για την εικόνα
οικονομικής καταστροφής που εμφανίζουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στην
ΕΕ», «ποιοι είναι οι βασικότεροι λόγοι που έχουν οδηγήσει στον κατακερματισμό
των οικονομικών επιδόσεων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων εντός της ΕΕ», καθώς
επίσης, «ποια άμεσα εφαρμόσιμα και αποτελεσματικά μέτρα σκοπεύει να πάρει η
Επιτροπή αναφορικά με τη στήριξη της οικονομικής δραστηριότητας των
μικρομεσαίων επιχειρήσεων».
Στην απάντησή της η Κομισιόν, αφού σημειώνει ότι
«υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τη μείωση του αριθμού των μικρομεσαίων
επιχειρήσεων και του μεγέθους του εργατικού δυναμικού τους. Η κύρια αιτία είναι
η γενική ισχνή οικονομική ανάπτυξη», ενώ τονίζει ότι «η κατάσταση αυτή
επιδεινώνεται από τις διαφορές στο κανονιστικό περιβάλλον που διέπει τη
λειτουργία των ΜΜΕ στην Ένωση. Οι αναλύσεις της Επιτροπής καταδεικνύουν ότι ο
τομέας των ΜΜΕ πλήττεται ιδιαίτερα από προβλήματα, όπως η υπέρμετρη
γραφειοκρατία στη δημόσια διοίκηση, οι καθυστερήσεις πληρωμών από τις δημόσιες
αρχές και η ασθενής επιχειρηματική νοοτροπία».
Καταλήγοντας στην απάντησή της η Κομισιόν, παραθέτει
μια σειρά από παλαιότερες και πρόσφατες πρωτοβουλίες της ΕΕ, που στόχο έχουν
την ενίσχυση της δραστηριότητας των ΜΜΕ, μεταξύ των οποίων η «δημόσια
διαβούλευση σχετικά με μια νέα πολιτική για τις ΜΜΕ... τα αποτελέσματα (της
οποίας) θα είναι διαθέσιμα την άνοιξη του 2015», το «Επενδυτικό Σχέδιο για την
Ευρώπη, που εξαγγέλθηκε από τον Πρόεδρο Juncker, (που) θα δημιουργήσει
ένα νέο Ταμείο που θα κινητοποιήσει χρηματοδοτικούς πόρους, μεταξύ άλλων και
για τις ΜΜΕ», καθώς επίσης, και οι πόροι που προβλέπονται από τα Επενδυτικά και
Διαρθρωτικά Ταμεία της περιόδου 2014-2020.
Απάντηση της κυρίας Bieńkowska εξ ονόματος της Επιτροπής (17.2.2015)
Η Επιτροπή έχει αναλάβει ισχυρή δέσμευση για την
υποστήριξη των ΜΜΕ, όπως απέδειξε με την υλοποίηση της πρωτοβουλίας «Small Business Act»
και την επανεξέτασή της, ιδίως μειώνοντας τον διοικητικό φόρτο και άλλα
εμπόδια στην ανάπτυξη. Κατά τα τελευταία έτη έχει επιτευχθεί πρόοδος, αλλά
απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες –μεταξύ άλλων και σε επίπεδο κρατών μελών–
προκειμένου να βοηθηθούν οι ΜΜΕ να ξεπεράσουν πλήρως την κρίση. Τον Σεπτέμβριο
του 2014 ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση σχετικά με μια νέα πολιτική για τις ΜΜΕ.
Τα αποτελέσματα θα είναι διαθέσιμα την άνοιξη του 2015. Το Επενδυτικό Σχέδιο
για την Ευρώπη, που εξαγγέλθηκε από τον Πρόεδρο Juncker, θα δημιουργήσει ένα
νέο Ταμείο που θα κινητοποιήσει
χρηματοδοτικούς πόρους, μεταξύ άλλων και για τις ΜΜΕ. Το ένα τέταρτο των πόρων
του θα χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη χρηματοδότησης κινδύνου για τις ΜΜΕ
και τις εταιρείες μεσαίας κεφαλαιοποίησης, οδηγώντας σε επενδύσεις ύψους
περίπου 75 δισεκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, το πρόγραμμα COSME θα διαθέσει 1,4 δισεκατομμύρια
ευρώ για την κινητοποίηση δανείων και χρηματοδότηση από ίδια κεφάλαια για ΜΜΕ.
Επιπλέον, η υποστήριξη των ΜΜΕ και της επιχειρηματικότητας είναι μεταξύ των
στόχων των κύριων προγραμμάτων δαπανών, όπως τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και
Επενδυτικά Ταμεία και το πρόγραμμα «Ορίζοντας 2020». Τέλος, η Επιτροπή θα
εκδώσει προσεχώς μια Πράσινη Βίβλο σχετικά με την Ένωση των Κεφαλαιαγορών. Ένας
σημαντικός ρόλος της Ένωσης των Κεφαλαιαγορών θα είναι η διαφοροποίηση της
χρηματοδότησης και η εξασφάλιση νέων πηγών χρηματοδότησης για τις ΜΜΕ.