Σε διεργασίες βρίσκεται η ΕΕ προκειμένου να ενισχύσει την
προστασία των τουριστικών επιχειρήσεων και των καταναλωτών από τον αντίκτυπο
των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που αναπτύσσονται στο πλαίσιο των ιστοσελίδων
έκθεσης εντυπώσεων όπως το Tripadvisor, ενημέρωσε τον Ευρωβουλευτή Σπύρο
Δανέλλη η Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδια για τα θέματα
Δικαιοσύνης, Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και Ιθαγένειας Viviane Reding, απαντώντας
σε σχετική ερώτηση που έθεσε ο Ευρωβουλευτής.
Όπως σημειώνει ο Σ. Δανέλλης στην ερώτηση που έθεσε στην
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μία σειρά κρίσιμων ζητημάτων έχουν ανακύψει για την
τουριστική αγορά της ΕΕ από την άνοδο της σημασίας ιστοσελίδων όπως το
Tripadvisor, όπου ο επισκέπτης ενός ξενοδοχείου έχει τη δυνατότητα να
δημοσιεύσει τις εντυπώσεις του : φαινόμενα απάτης (ψευδείς κριτικές υπέρ ή εις
βάρος επιχειρήσεων), αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (τουριστικοί πράκτορες που
εκβιάζουν ξενοδόχους κατά τη διαπραγμάτευση των συμβολαίων επικαλούμενοι κακές
κριτικές), νέες αυξημένες απαιτήσεις για τους ξενοδόχους, ειδικά για τους
μικρομεσαίους, οι οποίοι καλούνται να προσλάβουν ή να εκπαιδεύσουν προσωπικό,
προκειμένου να είναι σε θέση να προλαμβάνουν και να απαντούν στα σχόλια των
επισκεπτών.
Το Tripadvisor, συγκεκριμένα, που είναι και η πιο δημοφιλής
ιστοσελίδα έκθεσης εντυπώσεων, αποτελεί εστία τέτοιων αθέμιτων πρακτικών καθώς
δεν απαιτεί απόδειξη διαμονής προκειμένου να δημοσιεύσει μία κριτική. Ο αντίκτυπος
είναι σημαντικός και για τους καταναλωτές της ΕΕ καθώς με βάση πρόσφατες
έρευνες όλο και περισσότεροι από αυτούς εμπιστεύονται τις ιστοσελίδες έκθεσης
εντυπώσεων για τη διοργάνωση των ταξιδιών τους.
Σύμφωνα με την απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εξετάζεται
η επικαιροποίηση της εφαρμογής της οδηγίας 2005/29/ΕΚ για τις αθέμιτες
εμπορικές πρακτικές, προκειμένου να επιτρέπεται στις εθνικές αρχές η επιβολή
του νόμου που θα τις περιορίζει. Όπως προκύπτει από τη σχετική διαβούλευση που
έχει πραγματοποιηθεί, η κατεύθυνση που προτείνεται από τους εμπλεκόμενους
φορείς είναι να εξασφαλιστεί ότι θα λαμβάνονται μέτρα από τους διαχειριστές των
ιστοσελίδων έκθεσης εντυπώσεων ώστε να εγγυώνται τη γνησιότητα των σχολίων και
της βαθμολογίας των χρηστών.
Τον Ιούλιο του 2014, επίσης, αναμένεται η δημοσίευση
διεξοδικής μελέτης σχετικά με τα επιχειρηματικά μοντέλα και την επίδραση των
εργαλείων αξιολόγησης στους καταναλωτές στο πλαίσιο της ΕΕ.