Σύμφωνα με το
κείμενο της ερώτησης που κατέθεσαν βουλευτές του Συριζα στον κ. Υπουργό Ναυτιλίας
και Αιγαίου,
Άμεση είναι η
ανάγκη, αντιμετώπισης του προβλήματος της ανεργίας στο χώρο της ναυτεργασίας,
που το τελευταίο διάστημα, έχει λάβει εκρηκτικές διαστάσεις. Οι πολιτικές των
κυβερνήσεων, που λειτουργούσαν με γνώμονα την ικανοποίηση των εφοπλιστικών
αιτημάτων, ευθύνονται για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, με τις συνεχείς
μειώσεις των οργανικών συνθέσεων, τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Σε αυτές τις
πολιτικές, εντάσσεται το νέο θεσμικό πλαίσιο στην ακτοπλοΐα (Ν. 4150/2013) το
οποίο έθεσε εκτός εργασίας εκατοντάδες ναυτεργάτες, καθώς και η απελευθέρωση
του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, που οδήγησε στην αλλαγή νηολογίου τα τελευταία κρουαζιερόπλοια
με ελληνική σημαία, γεγονός που επέδρασε αρνητικά, στην εργασία των Ελλήνων
ναυτικών σε αυτά.
Σύμφωνα με τα
επίσημα στοιχεία, η ανεργία στο χώρο των ναυτικών έχει φτάσει τον αριθμό των
5.000 ανέργων, ενώ την ίδια στιγμή, τόσο η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, αλλά
και Σωματεία του κλάδου, υπολογίζουν σε 10.000 άτομα τον πραγματικό αριθμό των
ανέργων. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος, αρκεί να αναφερθεί,
ότι οι πραγματικές θέσεις εργασίας σήμερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των
Συνδικάτων, ανέρχονται σε 14.000. ενώ τη δεκαετία του 1980, είχαν φτάσει
περίπου τις 80.000. Αξίζει να σημειωθεί, ότι το πρόσχημα των μειώσεων των
οργανικών συνθέσεων, ήταν η προσέλκυση πλοίων στο Ελληνικό νηολόγιο. Ωστόσο,
ενώ τη δεκαετία του 1980 στο ελληνικό νηολόγιο βρίσκονταν πάνω από 3.500 πλοία,
σήμερα, φτάνουν περίπου στα 800.
Η διαφορά
ανάμεσα στην επίσημη και στην πραγματική ανεργία, οφείλεται στο γεγονός ότι: α)
ένας μεγάλος αριθμός ανέργων δεν καταγράφονται στους καταλόγους του Γραφείου
Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ), επειδή ουδέποτε αυτό τους εξασφαλίζει
εργασία και β) η συντριπτική πλειοψηφία, δεν συμπληρώνει τις προϋποθέσεις για
την επιδότηση.
Σύμφωνα με τα
πιο πρόσφατα στοιχεία, μόνο 440 ναυτικοί είχαν δικαίωμα επιδότησης, από το σύνολο
των επίσημα εγγεγραμμένων ναυτικών. Επισημαίνεται, ότι το ύψος των επιδομάτων
ανεργίας των Ελλήνων ναυτικών, υπολείπεται σημαντικά των αντίστοιχων επιδομάτων
σε άλλους εργασιακούς κλάδους.
Η κατάσταση με
την ανεργία των ναυτικών, συνεχώς επιδεινώνεται. Η κυβέρνηση, όχι μόνο δεν
λαμβάνει μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος, αλλά λειτουργεί προς την
αντίθετη κατεύθυνση με την κατάθεση νομοσχεδίου από τον Υπουργό Ναυτιλίας και
Αιγαίου για τα τουριστικά πλοία, σύμφωνα με το οποίο, τίθενται σε κίνδυνο οι
υπάρχουσες θέσεις εργασίας Ελλήνων ναυτικών και σε αυτό τον κλάδο. Αποτέλεσμα
αυτής της πολιτικής, είναι η εξαθλίωση των ανέργων ναυτικών, σε σημείο που
πολλοί από αυτούς, να συντηρούνται από την εκκλησία και ανθρωπιστικές
Οργανώσεις, ενώ μόλις πρόσφατα Έλληνας άνεργος και άστεγος ναυτικός, βρέθηκε
νεκρός στην πλατεία Καραϊσκάκη.
Αντίθετα με τα
όσα δυσάρεστα και τραγικά αναφέρονται πιο πάνω, ο κ. Υπουργός Ναυτιλίας και
Αιγαίου δηλώνει επίσημα στην Βουλή, ότι τα όποια περιοριστικά μέτρα από τη
νομοθεσία, αφορούν στην απασχόληση των ναυτεργατών, έχουν ως αποτέλεσμα να
αυξάνεται η ανεργία. Με αυτό τον τρόπο, έδωσε σαφέστατα το μήνυμα, ότι κανένα
μέτρο δεν μπορεί να επιβληθεί στην πλοιοκτησία για την πρόσληψη Ελλήνων
ναυτεργατών. Την ίδια στιγμή, με δηλώσεις του στη Βουλή, αμφισβήτησε ακόμα και
την ικανότητα των Ελλήνων ναυτεργατών, προκειμένου να νομιμοποιήσει την επιλογή
των εφοπλιστών, που επιλέγουν χαμηλόμισθους αλλοδαπούς ναυτικούς. Αυτή του η
στάση, είναι δηλωτική της πρόθεσής του, να μην επιβληθεί κανένα μέτρο υπέρ της
απασχόλησης των ναυτικών, που θα θίγει την πλοιοκτησία.
Με βάση την
παραπάνω κατάσταση, που εν συντομία δίνει την εικόνα που διαμορφώνεται στον
τομέα της ναυτικής εργασίας, Ερωτάται ο κ.
Υπουργός:
1.Είναι δυνατόν,
σύσσωμη η κυβέρνηση και ο ίδιος και ο Πρωθυπουργός από τη μία πλευρά, να
αναφέρονται με διθυραμβικά σχόλια στη μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου και από
την άλλη, σε κάθε ευκαιρία, να δείχνουν αυτή τη πρωτοφανή αναλγησία απέναντι
στους Έλληνες ναυτικούς, που είχαν και έχουν τεράστια συμβολή στην ανάπτυξη και
στην πρωτοκαθεδρία της Ελληνικής ναυτιλίας, σε παγκόσμια κλίμακα;
2.Προτίθεται να
τροποποιήσει τον όρο 8 του νομοθετικού διατάγματος 2687/53 και τις εγκριτικές
πράξεις, προκειμένου να στελεχώσουν τα ελληνικά πλοία άνεργοι Έλληνες
ναυτεργάτες;
3.Σκοπεύει να
επανεξετάσει τις ρυθμίσεις για την δραστική μείωση των θέσεων εργασίας, όπως
αυτές προβλέπονται στο Νόμο 4150/2013, για το νέο θεσμικό πλαίσιο της
ακτοπλοΐας;
4.Επιμένει στην
άποψη, ότι για την αύξηση της απασχόλησης Ελλήνων ναυτεργατών στην ποντοπόρο
ναυτιλία (ιδιαίτερα για τα πληρώματα), απαράβατος όρος είναι η κατάργηση των
Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και η θέσπιση ατομικών συμβάσεων, με μισθούς και
αποδοχές όπως αυτές των ναυτεργατών του τρίτου κόσμου;
5. Θα προχωρήσει στην αναδιοργάνωση του ΓΕΝΕ,
όπως προτείνουν ΠΝΟ και ναυτεργατικά Σωματεία, έτσι ώστε, αυτό να αποκτήσει
ουσιαστικές αρμοδιότητες σε όλο το φάσμα προσλήψεων, ναυτολογήσεων και
απολύσεων και ταυτόχρονα θα τροποποιήσει το Π.Δ 64/2003 σύμφωνα με το οποίο θα
επιδοτούνται όλοι οι άνεργοι μετά το πέρας της άδειας και θα επιμηκύνεται ο
χρόνος επιδότησης των ανέργων;