Σύμφωνα με το κείμενο,
Στην αρχή μιας νέας αυτοδιοικητικής περιόδου, σε μια
κρίσιμη ιστορική στιγμή για τον τόπο μας, επιτρέψτε μου να χρησιμοποιήσω αυτό
το βήμα για να καταθέσω πέντε βασικές
σκέψεις για αυτό που έχουμε ή πρέπει να
έχουμε όλοι στο μυαλό μας.
Τον οδικό χάρτη για την ανάπτυξη.
Ξεκινώ από τα βασικά ερωτήματα που ζητούν άμεσες και
έμπρακτες απαντήσεις.
Μπορεί η Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ βαθμού να είναι μέρος της προσπάθειας για την ανάπτυξη και με
ποιο τρόπο;
Ποια θα είναι η συμβολή του νέου ΕΣΠΑ, του ΣΕΣ 2014
– 2020 σ’ αυτήν;
Πως θα στηρίξουμε δράσεις που προωθούν την επιχειρηματικότητα;
Πως θα πετύχουμε τις συνέργειες εκείνες που µπορούν
να δώσουν ώθηση στη δημιουργία νέων ευκαιριών, νέου πλούτου, νέων θέσεων εργασίας;
Οι απαντήσεις σε αυτά τα κρίσιμα ερωτήματα δεν θα
είναι οι σωστές, αν δεν γίνουν πρώτα κάποιες παραδοχές.
Πρώτον, τίποτα δεν είναι όπως παλιά.
Ζούμε σε μεταβατικούς καιρούς, στους οποίους όλα αλλάζουν.
Αν θέλουμε να επιβιώσουμε μέσα σε αυτό το τσουνάμι
των κατακλυσμιαίων αλλαγών, πρέπει να σκεφτούμε διαφορετικά τις ίδιες τις
δυνατότητές μας και να κάνουμε καλύτερη χρήση τους.
Η πρόκληση για όλους μας – και στο δημόσιο και στον
ιδιωτικό τομέα - είναι η
δημιουργικότητα.
Και δημιουργικότητα σημαίνει διαδικασία γέννησης
πρωτότυπων ιδεών που έχουν αξία.
Αυτό λοιπόν που πρέπει να κάνουμε είναι να
ενισχύσουμε μια κουλτούρα δημιουργικότητας, τόλμης, ρίσκου, καινοτομίας.
Να γεννήσουμε ιδέες για νέα προϊόντα και υπηρεσίες
που θα επιτρέψουν την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς μας, ώστε οι επιχειρήσεις μας να ανταποκρίνονται
στις μετεξελισσόμενες αγορές.
Γιατί στο
τέλος της μέρας, αυτό σημαίνει ανάπτυξη.
Δεύτερον, δεν μπορούμε να λύσουμε νέα προβλήματα, με
παλιές μεθόδους.
Ναι, όλοι θα θέλαμε να υπάρχει κάπου μια κότα που
γεννάει ασταμάτητα χρυσά αυγά.
Όταν όμως σέβεσαι κάποιον δεν τον «ταΐζεις»
ούτε με ψευδαισθήσεις, ούτε με
παραμύθια.
Ζούμε σε εξαιρετικά δύσκολους καιρούς.
Σήµερα, όσο ποτέ, ο τόπος έχει ανάγκη από βαθιές
τοµές στο οικονοµικό και πολιτικό σύστηµα που θα αποκεντρώνουν και θα
αποσυγκεντρώνουν τις διαδικασίες στον τοµέα της ανάπτυξης.
Στόχος µας πρέπει να είναι η δηµιουργία ενός νέου
παραγωγικού µοντέλου που θα αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε
Περιφέρειας.
Και για να
μιλάμε επί του πρακτέου αυτό σημαίνει κατοχύρωση της διοικητικής και
οικονοµικής αυτοτέλειας της Αυτοδιοίκησης ώστε να θωρακιστεί θεσµικά ο
αποφασιστικός της ρόλος στον αναπτυξιακό
προγραμματισμό και τις δηµόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις.
Το νέο παραγωγικό μοντέλο που πρέπει να
χρηματοδοτηθεί και από το ΣΕΣ 2014 – 2020
πρέπει να έχει πολύ σαφή και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Τρίτο σημείο επισήμανσης, είναι η σημασία της
μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας για την περιφερειακή ανάπτυξη.
Αποτελούν τον ουσιαστικό στυλοβάτη της ελληνικής
οικονοµίας. Το γνωρίζω από πρώτο χέρι έχοντας υπηρετήσει τον επιμελητηριακό
θεσμό και σήμερα εκπροσωπώ την Περιφέρεια με τη μεγαλύτερη μικρομεσαία
επιχειρηματικότητα σε αναλογία πληθυσμού. Άλλωστε όλες οι έρευνες δείχνουν ότι
σε σύγκριση µε τον ευρωπαϊκό µέσο όρο ο τοµέας αυτός είναι πιο σηµαντικός για
τη χώρα µας απ’ ότι στις άλλες ευρωπαϊκές οικονοµίες. Αλλά σήμερα είναι τομέας
που πλήττεται κατ’ εξοχήν από την υπερφορολόγηση, την έλλειψη ρευστότητας και
την ύφεση.
Εδώ λοιπόν το χειρότερο που μπορούμε να κάνουμε
είναι να μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Και μείς ως Περιφέρεια Ν. Αιγαίου δεν
θα το κάνουμε. Θα αναζητήσουμε αξιόπιστους εταίρους από τον δημόσιο και
ιδιωτικό τομέα για τη ∆ηµιουργία ενός
Κεντρικού Μηχανισµού για την στήριξη της ανάπτυξης και την προώθηση των
Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων. Θα έχει ρόλο επιστηµονικό, συµβουλευτικό και
εκπαιδευτικό ώστε να βοηθήσει στην προσαρμογή της μικρομεσαίας επιχείρησης και
ειδικά επιχειρήσεων νέων ανθρώπων, στο περιβάλλον των κλιμακούμενων αλλαγών,
ενισχύοντας χαρακτηριστικά όπως η ορθή εταιρική διακυβέρνηση, η ποιότητα, η
καινοτομία, η εξωστρέφεια, η υψηλή προστιθέμενη αξία σε προϊόντα και υπηρεσίες.
Εδώ μπορούμε να αναπτύξουμε πληθώρα δράσεων υποστήριξης όπως η προαξιολόγηση
επιχειρηµατικών ιδεών, η καθοδήγηση κατά την έναρξη και τα πρώτα στάδια
δραστηριοποίησης, η υποστήριξη στην έρευνα αγοράς και τη στρατηγική προώθησης
και όλα αυτά φυσικά σε άμεση συνεργασία με τους κατά τόπους Δήμους.
Τέταρτη παραδοχή τώρα που πρέπει να γίνει είναι να
τελειώνουμε με τους μικροκομματικούς καβγάδες.
Κάθε κυβέρνηση, κάθε υπουργός, πρέπει να συνεργάζεται µε την αιρετή Αυτοδιοίκηση Α’
και Β’ βαθμού όποιας απόχρωσης διοίκηση και αν έχει.
Η ανάπτυξη είναι εθνικό στοίχημα και είναι πάνω από
παρατάξεις και χρώματα.
Με συνεργασία κερδίζονται ευκαιρίες, κερδίζονται
πόροι, κερδίζονται δουλειές και εισοδήματα. Με τους μικροκομματικούς καβγάδες
και την καχυποψία όλα αυτά χάνονται.
Κλείνω με την πέμπτη παραδοχή στρατηγικής
κατεύθυνσης. Οι καιροί απαιτούν μεγάλο άλμα προς τα εμπρός.
Αλλά δημιουργικά. Με στρατηγική και σύνεση. Όσοι
υπόσχονται εύκολες λύσεις καλούν σε ένα άλμα στο γκρεμό.
Αλλά και όσοι φοβούνται το μέλλον, δεν θα έχουν θέση
σε αυτό. Μεγάλο άλμα προς τα εμπρός σημαίνει να απαλλαγούμε από τις αγκυλώσεις
του παρελθόντος.
Να θέσουμε φιλόδοξους στόχους, να επενδύσουμε σε αξίες. Να καταφέρουμε να κερδίσουμε
αναγνώριση, εμπιστοσύνη, σεβασμό. Να ανοίξουμε καινούριους δρόμους για
ένα αληθινά καινούργιο μέλλον.Ό,τι δεν αλλάζει, δεν ζει.
Είναι νόμος της φύσης αλλά και της οικονομίας, όπως
αποδείχτηκε με έναν πολύ οδυνηρό τρόπο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα.
θέλω σε αυτό το σημείο να θυμίσω την τοποθέτηση, και
ταυτόχρονα πρόταση, μου στο τελευταίο Συνέδριο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων
Νοτίου Αιγαίου με θέμα την μεταφορά στην Αυτοδιοίκηση των φόρων που βαρύνουν
την ακίνητη περιουσία.
Όπως είχα πει και τότε, δεν αντιλαμβάνομαι κανένα
λόγο για τον οποίο η φορολογία της ακίνητης περιουσίας στην χώρα μας να μην
αποτελεί έσοδο της αυτοδιοίκησης. Σε τελική ανάλυση το αμείλικτο ερώτημα είναι
το εξής :
Ποιος υπηρετεί τις ανάγκες αυτής της περιουσίας ?
Το λέω αυτό γιατί εξακολουθώ να πιστεύω ότι αυτός
πρέπει να είναι και ένας από τους κεντρικούς στόχους της επόμενης περιόδου και
σίγουρα θα χαρώ πολύ να δώσουμε αυτή την μάχη μαζί.
Θέλω επίσης να σας πάω λίγους μήνες πίσω, στην
προεκλογική περίοδο του Μαΐου 2014 κατά την οποία ένα από τα θέματα συζήτησης
ήταν και η τεχνική στήριξη των μικρών Δήμων της Περιφέρειας μας, αυτών που
στερούνται Τεχνικών Υπηρεσιών.
Παρά το γεγονός ότι αυτό αποτελεί και ρητή πρόβλεψη
της σχετικής νομοθεσίας, στην παράγραφο 4 του
άρθρου 206 του ν. 3852/2010, ουδέποτε λειτούργησε στην πράξη.
Σήμερα λοιπόν είμαι στην εξαιρετικά ευχάριστη θέση
να σας ανακοινώσω πως αυτή η δέσμευση μου απέναντι σας έχει ήδη γίνει
πραγματικότητα , εντός των πρώτων 30 ημερών της θητείας μας, με το στήσιμο της
σχετικής δομής που τίθεται πλέον στην εξυπηρέτηση των αναγκών των μικρών Δήμων
καθιστώντας τους με αυτόν τον τρόπο ισότιμους με τους μεγάλους Δήμους της
Περιφέρειας μας στο κομμάτι του σχεδιασμού, της διεκδίκησης και της
παρακολούθησης έργων.
Το νέο αυτό Τμήμα των Τεχνικών Υπηρεσιών της
Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, το Τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης Μικρών Δήμων της
Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, θα λειτουργήσει αποκεντρωμένο αφού εδρεύει στο νησί
της Κω, είναι ήδη, σήμερα, πλήρως στελεχωμένο και θα έχει την ευθύνη της τεχνικής
στήριξης των μικρών Δήμων όλης της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Κυρίες και Κύριοι,
έχετε μπροστά σας κάποιον που γνωρίζει το μέγεθος
των προβλημάτων της Α’βάθμιας Αυτοδιοίκησης και την ανάγκη να υπάρξει μία νέα
πορεία χωρίς διαγκωνισμούς και περιττές αντιπαλότητες.
Η σημερινή Περιφερειακή διοίκηση στο Νότιο Αιγαίο
είναι εδώ και θα παλέψει μαζί σας για μία πραγματικά αδέσμευτη, ακηδεμόνευτη,
αποτελεσματική αυτοδιοίκηση.
Χωρίς δεύτερες σκέψεις, υστεροβουλία και αντιλήψεις
περιχαράκωσης.
Είναι εδώ για την υλοποίηση της νέας πορείας που
έχουμε ανάγκη, προς την ενηλικίωση και ωριμότητα της ελληνικής αυτοδιοίκησης αλλά και της
κεντρικής διοίκησης.
Είμαι βέβαιος πως ο καθένας από εμάς θα ανταποκριθεί
στο μέγεθος των ευθυνών του και το πρόσημο στο τέλος θα είναι θετικό.