Τετάρτη, Δεκεμβρίου 04, 2013

ερώτηση προς τον κ. Υπουργό Παιδείας σχετικά με την παρούσα κατάσταση της εκπαίδευσης στις Κυκλάδες

Σύμφωνα με ερώτηση των βουλευτών του Συριζα Νίκου Συρμαλένιου, Τάσου Κουράκη,

Η δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση -γενική, επαγγελματική και ειδική αγωγή- δέχεται καθημερινά καίρια πλήγματα από τις πολιτικές επιλογές των μνημονιακών κυβερνήσεων. Ταυτόχρονα, με τους χειρισμούς της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου καταστρατηγήθηκε κάθε έννοια αξιοπρέπειας, δικαίου, σοβαρότητας και διαφύλαξης του δημοσίου συμφέροντος καθώς πληθώρα παρατυπιών, αστοχιών και παράνομων ενεργειών αποτελούν τον κύριο τρόπο διαχείρισης των ζητημάτων της δημόσιας εκπαίδευσης σε καθημερινή βάση.

Ιδιαίτερα για τις Κυκλάδες, μια περιοχή η οποία διαχρονικά χαρακτηρίζεται μειονεκτούσα ως προς τις εκπαιδευτικές της επιδόσεις και ευκαιρίες και η οποία παρουσιάζει σοβαρές εκπαιδευτικές ανισότητες σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, η κατάσταση της εκπαίδευσης επιδεινώνεται δραματικά:
Στην Επαγγελματική Εκπαίδευση καταγράφονται σοβαρές ελλείψεις σε πολλά Επαγγελματικά Λύκεια των νησιών. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

ΕΠΑΛ Θήρας: 2 Γεωπόνοι, 1 Οχημάτων, 1 Μηχανολογίας πλήρους ωραρίου και αρκετές άλλες ειδικότητες με λιγότερες από 21 ώρες. Σημειώνεται εδώ ότι λόγω έλλειψης των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών δε διδάσκεται καθόλου το μάθημα της Τεχνολογίας στα Γυμνάσια της Σαντορίνης. ΕΠΑΛ Κέας: 1 Μηχανολόγος και  1 Ηλεκτρολόγος.

Σύμφωνα με την Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων, στο ΕΠΑΛ Άνδρου και στο ΕΠΑΛ Σίφνου δε διδάσκονται πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα και ο Ναυτικός-Ναυτιλιακός τομέας  δε διαθέτει κανένα εκπαιδευτικό με ειδικότητα πλοιάρχου από τους τέσσερις (4) που απαιτούνται στα ΕΠΑΛ Άνδρου και Εσπερινό ΕΠΑΛ Σύρου.

Τα παραπάνω εκπαιδευτικά κενά έρχονται να προστεθούν στην οριζόντια κατάργηση των Τομέων Τομέας Υγείας και Πρόνοιας και Εφαρμοσμένων Τεχνών και πολλών ειδικοτήτων των ΕΠΑΣ, η οποία οδήγησε χιλιάδες εκπαιδευτικούς πανελλαδικά στην διαθεσιμότητα και πολλούς μαθητές σε αδιέξοδο καθώς η νησιωτικότητα δεν τους επιτρέπει τις όποιες άλλες επιλογές έχουν οι μαθητές των αστικών κέντρων.

Οι εγγυήσεις που δόθηκαν για την εξασφάλιση της δυνατότητας να αποφοιτήσουν οι μαθητές των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ απρόσκοπτα έμειναν κενές περιεχομένου καθώς 3 μήνες μετά την έναρξη των μαθημάτων εξακολουθούν να υπάρχουν κενά, όπως στο Ημερήσιο ΕΠΑΛ Σύρου (Γραφίστες και Βρεφονηπιοκόμοι). Το ίδιο έγινε και με τις εξαγγελίες περί κινητικότητας και απορρόφησης σε άλλες εκπαιδευτικές δομές των εκπαιδευτικών που βγήκαν σε διαθεσιμότητα.

Αναφορικά με την Επαγγελματική Κατάρτιση, ενώ λειτουργούσαν 5 Επαγγελματικές Σχολές στις Κυκλάδες  με διάφορες ειδικότητες (Σύρος, Άνδρος, Πάρος, Νάξος, και Θήρας) με το Ν.4186/2013, αυτές κλείνουν και η διάδοχη υποβαθμισμένη δομή των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης περιορίζεται σε δύο νησιά, τη Σύρο και την Νάξο με ελάχιστες ειδικότητες. Οι Σ.Ε.Κ. ανήκουν στη μη τυπική εκπαίδευση και όχι στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα ως εκ τούτου δεν παρέχουν απολυτήριο Λυκείου στους αποφοίτους τους.

Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχει σημαντικό πρόβλημα με τους καθηγητές ειδικοτήτων, ιδιαίτερα στις ξένες γλώσσες σε πολλά δημοτικά σχολεία. Ως προς το Ειδικό Δημοτικό κι το Ειδικό Νηπιαγωγείο Σύρου, υπηρετεί μόνο ένα άτομο, ενώ έπρεπε να υπάρχουν 6 συνολικά άτομα Ειδικού Βοηθητικού και Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Οι σοβαρές ελλείψεις σε υλικοτεχνικές, ζητήματα προσβασιμότητας και μετακίνησης των παιδιών καθώς το σοβαρό κτιριακό πρόβλημα των συγκεκριμένων σχολικών μονάδων έχει οδηγήσει στην παραμονή των μαθητών και μαθητριών στο σπίτι τους αντί να φοιτούν στο σχολείο τους. Επίσης, εκκρεμεί η πλήρωση της θέσης του Σχολικού Συμβούλου Ειδικής Αγωγής για τις Κυκλάδες.

Εξίσου άσχημη είναι η εικόνα στα ΚΕΔΔΥ Σύρου και Νάξου, στα οποία η υποστελέχωση έχει ουσιαστικά προκαλέσει την μη λειτουργία των υπηρεσιών τους και τη συσσώρευση των προς εξέταση φακέλων των μαθητών/-τριών. Χάνεται έτσι πολύτιμος εκπαιδευτικός χρόνος και ανοίγει η ψαλίδα για εκείνα τα παιδιά που χρήζουν ειδικής υποστηρικτικής βοήθειας.


Όσον αφορά τη λειτουργία του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας στη Σύρο με 16 εγγεγραμμένους μαθητές, η κατάσταση είναι εξίσου αποκαρδιωτική. Επίσης, τα Τμήματα Σαντορίνης και Νάξου παραμένουν κλειστά αν και υπάρχουν εγγραφές (14 και 17 αντίστοιχα) λόγω μη αντικατάστασης των Υπευθύνων. Είναι προφανές ότι ο μαθητικός πληθυσμός τους θα  ήταν πολλαπλάσιος αν είχαν γίνει έγκαιρα όλες οι απαραίτητες ενέργειες. Αν και αποτελεί πάγιο αίτημα μας η πλήρωση των θέσεων με μόνιμο προσωπικό, ούτε μόνιμοι εκπαιδευτικοί δεν έχουν διατεθεί για τη λειτουργία τους ούτε ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί έχουν προσληφθεί καθώς ακόμα δεν έχει γίνει η προκήρυξη πρόσληψής τους.

Επειδή:
Μπορεί να προβλεφθεί με μαθηματική ακρίβεια ότι η συνεχιζόμενη απαξίωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την παράλληλη εντατικοποίηση του Γενικού Λυκείου και τη μείωση των προσφερόμενων εκπαιδευτικών διαδρομών που προήλθε από τη μείωση των εκπαιδευτικών δομών θα οδηγήσει στην αύξηση της μαθητικής διαρροής στις Κυκλάδες

Είναι ανεπίτρεπτο να συνεχιστεί το φαινόμενο της περυσινής χρονιάς με τη μη συμπλήρωση των απολυτηρίων τίτλων και  τίτλων προαγωγής των μαθητών και μαθητριών των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ καθώς υπήρξαν τίτλοι αδίδακτα μαθήματα λόγω έλλειψης προσωπικού

Είναι δεδομένο ότι οι επενδύσεις στην εκπαίδευση αποτελούν μια από τις βασικότερες παραμέτρους για τη διέξοδο από την πολύπλευρη κρίση της χώρας. Eτούτοις, στον προϋπολογισμό του 2014 που συζητείται αυτή τη βδομάδα στη Βουλή, η συρρίκνωση των δαπανών για την παιδεία συνεχίζεται ακάθεκτη: Η Ελλάδα εμφανίζει σταθερά από τις χαμηλότερες χρηματοδοτήσεις επί του ΑΕΠ στο σύνολο των 27 χωρών της Ε.Ε (24η θέση).  Επιπλέον, από τα αριθμητικά στοιχεία της ίδιας της ΕΕ σχετικά με τις δημόσιες δαπάνες για την παιδεία ως ποσοστό του ΑΕγχΠ προκύπτει ότι πέντε χώρες της ΕΕ (Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιταλία, Σλοβακία και Ρουμανία) συνδυάζουν συγχρόνως χαμηλό επίπεδο επενδύσεων σε απόλυτες τιμές και πτωτική τάση στις δαπάνες για την παιδεία από το 2008/09 μέχρι σήμερα.

Είναι απαράδεκτο να απολύονται εκπαιδευτικοί, να μη γίνονται προσλήψεις και να προσλαμβάνονται με προγράμματα «κοινωφελούς» εργασίας του ΟΑΕΔ με πενιχρούς μισθούς
Δεν είναι σωστό να συνεχίζεται ο αποκλεισμός της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου από τις χρηματοδοτήσεις του ΕΠΕΔΒΜ-ΕΣΠΑ χωρίς επικαιροποίηση των στοιχείων της περιοχής αλλά και χωρίς να συνυπολογίζονται και άλλοι παράγοντες πέραν του κατά κεφαλήν εισοδήματος, όπως το επίπεδο εκπαίδευσης. Θυμίζουμε ότι το ποσοστό λειτουργικού και οργανικού αναλφαβητισμού στις Κυκλάδες αγγίζει το 48%.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1.Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί για την πλήρη στελέχωση των σχολείων όλων των βαθμίδων των Κυκλάδων;
2.Πώς θα στελεχωθούν τα ΚΕΔΔΥ της Σύρου και της Νάξου έτσι ώστε να εξυπηρετούν τις ανάγκες των μαθητών και μαθητριών των Κυκλάδων και να μην επιβαρύνονται οι οικογένειες ακόμα περισσότερο με μετακινήσεις στην Αθήνα;
3.Πότε θα επιλεγεί Σχολικός Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής αποκλειστικά για τις Κυκλάδες, καθώς είναι λογικό να μη μπορεί να αντεπεξέλθει στα καθήκοντά του κάποιος ο οποίος τοποθετείται υπεύθυνος και σε άλλη περιοχή;
4.Πότε θα προσληφθούν οι εκπαιδευτικοί για τα τρία τμήματα του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Σύρου-Νάξου-Σαντορίνης;