Ερώτηση στους υπουργούς
Εργασίας και Ναυτιλίας κατέθεσαν 6 βουλευτές του Συριζα με θέμα την εφαρμογή
στην Ναυτιλία της Οδηγίας 2002/74/ΕΚ, η οποία προβλέπει την σύσταση ειδικού
ταμείου για την «προστασία των εργαζόμενων σε περίπτωση αφερεγγυότητας του
εργοδότη».
Σύμφωνα με το κείμενο,
Το τελευταίο διάστημα,
υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός ναυτικών, που εργάζονται σε ακτοπλοϊκά, αλλά και
ποντοπόρα πλοία και εγκαταλείπονται από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, μένοντας
απλήρωτοι για πολλούς μήνες, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα
βιοπορισμού των ιδίων και των οικογενειών τους.
Ωστόσο, το θέμα της
εγκατάλειψης ναυτικών από αφερέγγυους πλοιοκτήτες, δεν εμφανίζεται κατά την
παρούσα κρίση, αλλά έχει απασχολήσει και στο παρελθόν πολλά κράτη της Ευρώπης.
Επισημαίνεται, ότι έχουν εκδοθεί δύο Οδηγίες από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με πιο
πρόσφατη την Οδηγία 2002/74/ΕΚ, που τέθηκε, από τις 8 Οκτωβρίου 2005, σε ισχύ,
η οποία προβλέπει τη σύσταση ειδικού ταμείου, για την «προστασία των
εργαζόμενων σε περίπτωση αφερεγγυότητας του εργοδότη».
Στην ουσία, η εφαρμογή
της Οδηγίας στο χώρο της ναυτιλίας, προϋποθέτει τη δημιουργία ενός ταμείου, που
θα τροφοδοτείται με εφοπλιστικές εισφορές, για την αντιμετώπιση περιστατικών
εγκατάλειψης ναυτεργατών.
Ωστόσο, το ταμείο αυτό,
δεν συστάθηκε ποτέ, παρότι είχε εξαγγελθεί το 2005, από τον τότε Υπουργό
Ναυτιλίας, μετά από την εγκατάλειψη απλήρωτων ναυτικών, από την εταιρεία ΔΑΝΕ.
Αιτία της μη σύστασης του Ταμείου, αποτέλεσε η σφοδρή αντίδραση των εφοπλιστών,
η οποία «πείθει» τους Υπουργούς να μην εφαρμόσουν την κοινοτική νομοθεσία, την
οποία οι ίδιοι επικαλούνται σε άλλες περιπτώσεις και ειδικά, όταν αυτή, συνδέεται
με τη λήψη αντιλαϊκών μέτρων.
Η υφιστάμενη νομοθεσία,
προβλέπει στις περιπτώσεις εγκατάλειψης απλήρωτων ναυτικών, τη δυνατότητα
εξόφλησης δεδουλευμένων τριών μηνών. Αυτή η διάταξη, έχει εφαρμοστεί σε
περιπτώσεις ναυτικών ποντοπόρων πλοίων και πρόσφατα στους απλήρωτους ναυτικούς
του επιβατηγού - οχηματαγωγού «Πηνελόπη Α.».
Στην ουσία, όμως, αυτή
η ρύθμιση αποτελεί μια προσωρινή λύση και ακολούθως το ΝΑΤ, οφείλει να
διεκδικεί τα χρήματα που κατέβαλε.
Επειδή, τα περιστατικά
εγκατάλειψης ναυτικών, μελών πληρωμάτων, ακτοπλοϊκών, αλλά και ποντοπόρων
πλοίων, παρουσιάζουν ραγδαία αύξηση.
Επειδή, το ΝΑΤ και κατ’
επέκταση το Δημόσιο, δεν είναι δυνατόν να επιβαρύνεται τις οφειλές αφερέγγυων
πλοιοκτητών, αφού μέχρι τώρα δεν έχει γίνει γνωστό να έχει εισπράξει κάποια
χρήματα, από αυτά τα οποία έχει πληρώσει.
Επειδή, ριζική λύση στο
πρόβλημα θα έδινε η σύσταση ειδικού ταμείου, για την προστασία των ναυτεργατών
από αφερέγγυους πλοιοκτήτες.
Με βάση τα παραπάνω,
ερωτώνται οι συναρμόδιοι Υπουργοί:
1. Για ποιο λόγο δεν έχουν εφαρμοστεί στη
Ναυτιλία οι διατάξεις της Οδηγίας 2002/74/ΕΚ, η οποία προβλέπει την σύσταση
ειδικού ταμείου, για την «προστασία των εργαζόμενων σε περίπτωση αφερεγγυότητας
του εργοδότη»; Έχει ζητηθεί εξαίρεση για τους ναυτικούς και για ποιο λόγο; Προτίθενται
να συστήσουν ειδικό ταμείο, για την προστασία των ναυτικών από αφερέγγυους
πλοιοκτήτες, με βάση και τις διατάξεις της Οδηγίας 2002/74/ΕΚ;
2. Πόσα χρήματα έχει καταβάλλει το ΝΑΤ για
την αντιμετώπιση περιστατικών ναυτικών, που έχουν εγκαταλειφθεί απλήρωτοι από
αφερέγγυους πλοιοκτήτες από το 2004 και εντεύθεν και πόσα από αυτά τα χρήματα
διεκδίκησε και εισέπραξε το Ταμείο από τους πλοιοκτήτες;