Η ανάγκη για τουριστικές και
περιβαλλοντικές επενδύσεις και η σύσφιγξη των διμερών σχέσεων με τους Σουηδούς,
που θα οδηγήσει σε τόνωση της ελληνικής οικονομίας, αναπτύχθηκε στο 1ο
Επιχειρηματικό Φόρουμ Ελλάδας-Σουηδίας, που διοργανώθηκε πριν από λίγες μέρες
στην Αθήνα, από το Ελληνο-Σουηδικό Εμπορικό Επιμελητήριο, με την υποστήριξη του
ΕΟΤ.
Ειδικές μορφές τουρισμού,
όπως ο ιατρικός, καθώς και επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες θα ευνοήσουν την
περαιτέρω ανάπτυξη. Το Internet και ειδικά τα social media αποτελούν πλέον πολύ
σημαντικά εργαλεία της Ελλάδας για την προσέλκυση τουριστών. Στόχος είναι να
αυξηθεί η τουριστική σεζόν και να μπουν κι άλλες περιφέρειες στο παιχνίδι.
Μιλώντας στο φόρουμ, η
υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη τόνισε ότι η
Σουηδία αποτελεί πολύτιμη δεξαμενή για τον ελληνικό τουρισμό. Περίπου 8 εκατ.
Σκανδιναβοί έχουν ή θέλουν να επισκεφθούν την Ελλάδα και περί τα 2 εκατ.
τοποθετούν την Ελλάδα στους 3 πιο ελκυστικούς προορισμούς. Ειδικότερα, το 2013
επισκέφθηκαν την Ελλάδα 368.834 Σουηδοί, έναντι 319.756 το 2012, καταγράφοντας
αύξηση 15,3%. Το 2014 αναμένεται περαιτέρω αύξηση. Ηδη το πρώτο τρίμηνο του
2014 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 8.795 Σουηδοί, έναντι 4.546 την αντίστοιχη περίοδο
πέρυσι, καταγράφοντας άνοδο κατά 93,5%. Οι Σουηδοί -και οι Σκανδιναβοί
γενικότερα- είναι high spenders, δαπανούν κατά μέσον όρο 1.230 ευρώ για 2,8
εβδομάδες.
Η Ελλάδα και η Σουηδία έχουν
στενές σχέσεις και μακρά ιστορία φιλίας, σημείωσε με τη σειρά του ο
γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, Πάνος Λειβαδάς.
«Οι Σουηδοί τουρίστες δείχνουν προτίμηση στην Ελλάδα, ενώ επιλέγουν κυρίως
Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα και Σαντορίνη. Ο Ιούλιος είναι ο κύριος μήνας προσέλευσης.
Ο ΕΟΤ έχει επικεντρωθεί στο online marketing, καθώς οι Σουηδοί αποφασίζουν
κυρίως μέσω Διαδικτύου. Στο πλαίσιο αυτό ο Οργανισμός συνεργάζεται πιλοτικά με
τις ταξιδιωτικές επιδραστικές ιστοσελίδες tripadvisor και expedia» είπε.
Η Σουηδή πρέσβης στην Αθήνα
Σάρλοτ Ράνγκμπεργκ αναφέρθηκε στο «success story» της
Σουηδίας. Πρόκειται για μια εξωστρεφή χώρα, με μεγάλες εταιρείες, είναι μία από
τις πιο καινοτόμες χώρες στον κόσμο, δίνει κάθε χρόνο το 4% του ΑΕΠ σε έρευνα
και ανάπτυξη, έχει μακρά ιστορία σε περιβαλλοντική ευαισθησία και αειφόρο
ανάπτυξη. Οσον αφορά τον τουρισμό, εκατοντάδες χιλιάδες Σουηδοί επιλέγουν την
Ελλάδα για τις διακοπές τους. Δυστυχώς, σύμφωνα με την κ. Ράνγκμπεργκ, δεν
είναι αντίστοιχος ο αριθμός των Ελλήνων τουριστών στη Σουηδία. Καλεί τους
Ελληνες να επισκεφθούν τη χώρα της: «Είστε καλοδεχούμενοι. Φέρτε όσο
περισσότερους μπορείτε».
Χαρακτηριστικό πάντως του
κλίματος είναι η πρόβλεψη της Aegean για άνοδο 75% σε Σκανδιναβούς επιβάτες το
2014. Μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Γερογιάννης έκανε λόγο για 30
προορισμούς από 6 ελληνικούς αερολιμένες. Η συνεργάτις της Aegean, Apollo Kuoni,
αναμένει περί τους 650 χιλ. Σουηδούς. Ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Τάκης
Φιλιππόπουλος, τόνισε την ανάγκη παράτασης της τουριστικής σεζόν, που για την
ώρα κρατά μόλις 4-5 μήνες.
Για τον πρόεδρο του
Enterprise Greece, Αρη Συγγρό, μεγάλοι ξενοδοχειακοί
όμιλοι, όπως οι Seraton, Cornwall, RadissonBlue, έρχονται πρώτη φορά στην
Ελλάδα, ενώ παρατηρούνται σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις, με τα αντίστοιχα
έσοδα από τις αρχές του 2014 να ανέρχονται σε 117 εκατ. ευρώ, όπως είπε.
Στο φόρουμ μίλησε και η
Γιοχάνα Στραντ, υπεύθυνη προϊόντος για Ελλάδα, Ισπανία και Ιταλία στην TUI
Nordic/Fritidsresor. «Ισχύει ο έρωτας για τα ελληνικά νησιά, ίσχυε
και πριν από το “Mamma Mia!”», δήλωσε χαριτολογώντας. Παγκοσμίως, η TUI Nordic
έχει το 28% της σκανδιναβικής αγοράς. Το μερίδιο αγοράς των Σκανδιναβών στην
Ελλάδα ανέρχεται σε 22%. Βάσει ερευνών, το WiFi αποτελεί για τους τουρίστες
προτεραιότητα μεγαλύτερη κι από το πρωινό, ενώ ενδιαφέρον είναι πως το πάλαι
ποτέ δημοφιλές spa βρίσκεται σε χαμηλή προτεραιότητα. Η Σουηδία είναι 7η στην
ταχύτητα του Διαδικτύου παγκοσμίως, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται μόλις στην 35η θέση,
γεγονός που αναδεικνύει το πρόβλημα της χώρας μας σε ένα τόσο σημαντικό για τον
τουρισμό τομέα.
Αναφερόμενη στις τάσεις στην
ελληνική αγορά, δηλαδή το τι ψάχνουν οι επισκέπτες, η κ. Στραντ ανέφερε με
σειρά σημαντικότητας τα εξής: WiFi, εντοπιότητα και αυθεντικότητα, ξεχωριστός
καφές και κρασί, αθλητικές δραστηριότητες, φαγητό και βιολογικό και τοπικό
προϊόν. Ειδικά ο Σουηδός θα πληρώσει πολλά για αγνά, τοπικά προϊόντα. Επιπλέον,
δημοφιλής είναι και η διεθνής τάση all inclusive (όταν όλες οι παροχές
περιλαμβάνονται στην τιμή της διαμονής). Το 34% των Σουηδών που ήρθαν πέρυσι
στην Ελλάδα έκλεισαν all inclusive, ποσοστό που αναμένεται να ανεβεί στο 37% το
2014.
Και η οικολογία όμως παίζει
σημαντικό ρόλο. Το 40% των Σουηδών πελατών της εταιρείας σε Κρήτη και Ρόδο, που
είναι και οι μεγαλύτεροι προορισμοί, μένουν σε ξενοδοχεία πιστοποιημένα με ISO
14001. Η ασφάλεια συγκαταλέγεται στα θετικά της χώρας μας, καθώς είναι ελάχιστα
τα περιστατικά βίας και εγκληματικότητας στα νησιά.
Η ενδεχόμενη ανοδική τάση της
οικονομίας, οι προοπτικές του τουρισμού, οι επικείμενες επενδύσεις, τα
αντιλαϊκά μέτρα και οι ευθύνες που τα συνοδεύουν, καθώς και το νέο τοπίο που
αναδύεται στην Ευρώπη, με το ευρώ στον πρωταγωνιστικό ρόλο, είναι μερικά μόνο
σημεία από τις ομιλίες του χειμαρρώδους κ. Πέρσον κατά την επίσκεψή του στη
χώρα μας.
Μιλώντας ως επίτιμος
προσκεκλημένος στο 1ο Επιχειρηματικό Φόρουμ του Ελληνο-Σουηδικού Επιμελητηρίου,
ο πρώην πρωθυπουργός της Σουηδίας έδωσε τα φώτα του για την
αντιμετώπιση της κρίσης. Τόνισε πως «η κατάσταση δεν επιδέχεται εύκολες λύσεις.
Εφ’ όσον τα προβλήματα δημιουργήθηκαν σε βάθος χρόνου, θα πάρει χρόνο και για
να επιλυθούν. Όμως η ευθύνη είναι δική σας και δεν μπορεί να σας την αφαιρέσει
κανείς». Ο ίδιος ανέλαβε να εφαρμόσει αντιλαϊκά μέτρα κατά την κρίση της
Σουηδίας στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και υπέστη τις ανάλογες συνέπειες.
«Πιθανότατα υπήρξα ο πλέον μισητός πολιτικός της σύγχρονης εποχής στη Σουηδία
επί πολλά χρόνια» παραδέχτηκε. «Ομως στόχος μου δεν ήταν να εισπράξω “αγάπη”.
Επιδίωξή μου ήταν να κερδίσω το σεβασμό και ο σεβασμός πάει χέρι χέρι με τη
συνεπή στάση και το συνεπές πρόγραμμα», ανέφερε χαρακτηριστικά.