Τρίτη, Σεπτεμβρίου 25, 2012

συνέδριο «Thalatta 2012» – πετυχημένος ο συνδυασμός επιστημονικών και πολιτικών απόψεων

 Το δύσκολο σε αρκετές περιπτώσεις στοίχημα του συνδυασμού και της σύνθεσης των επιστημονικών απόψεων με τις πολιτικές επιλογές και αποφάσεις, έθεσε υπόψη των ομιλητών του το πρώτο Συνέδριο «Thalatta 2012» που πραγματοποιήθηκε το διήμερο 22 και 23 Σεπτεβρίου στο Συνεδριακό Κέντρο Νομικού στην Σαντορίνη με το πάντοτε επίκαιρο θέμα της : «Βιώσιμης Θαλάσσιας Οικονομίας».

Στο Συνέδριο συμμετείχαν εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Ελληνικού Κοινοβουλίου, εκπρόσωποι κρατικών φορέων και οργανισμών σχετικών με θέματα Ναυτιλίας, εκπρόσωποι της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης καθώς και εκπρόσωποι ιδιωτικών φορέων με αντικείμενο την Ναυτιλία, την κρουαζιέρα, τον θαλάσσιο και καταδυτικό τουρισμό.

Στην ομιλία της η Ευρωβουλευτής και αρμόδια Επίτροπος για θέματα Ναυτιλίας και Θαλάσσιου Περιβάλλοντος στην Ε.Ε. κ. Δαμανάκη αναφέρθηκε εκτενώς σε θέματα «καινοτομίας, βιωσιμότητας, και ποιότητας» στις θαλάσσιες μεταφορές και στον θαλάσσιο τουρισμό, παρουσιάζοντας τις νέες δράσεις της Ε.Ε. στον τομέα της «Γαλάζιας Οικονομίας και Ανάπτυξης».
Η κ. Δαμανάκη δεν δίστασε παράλληλα να κρίνει την Ελλάδα για την έλλειψη θεσμικού πλαισίου σε σειρά ζητημάτων σχετικών με τις θαλάσσιες μεταφορές και την λειτουργία των λιμανιών, ενώ εκτενής ήταν η αναφορά της στο θέμα της «βιωσιμότητας» το οποίο χαρακτήρισε ως σημαντικότατο για το μέλλον των Ελληνικών θαλασσών και της Αλιείας.
Στο θέμα του «θαλάσσιου χωροταξικού τουρισμού» η Κ. Δαμανάκη μίλησε για το υπό ανάπτυξη «μοντέλο λειτουργίας θαλάσσιων πάρκων» σημειώνοντας ότι για το θέμα θα υπάρξουν και οικονομικά κίνητρα για τους ενδιαφερόμενους καθώς και για τους αλιείς.

Έμφαση στα θέματα του καταδυτικού και θαλάσσιου τουρισμού έδωσε η Γενική Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου κ. Χριστιάνα Καλογήρου κατά το χαιρετισμό που απηύθηνε στο συνέδριο Thalatta 2012 με θέμα «Βιώσιμη Θαλάσσια Οικονομία».
«Η θαλάσσια οικονομία περιλαμβάνει ένα πλήθος δραστηριοτήτων, που ξεκινάει από τις μεταφορές και τον τουρισμό και καταλήγει στην αλιεία,  την εξόρυξη του θαλάσσιου ορυκτού πλούτου και την αξιοποίηση των ευκαιριών για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», τόνισε μεταξύ άλλων η κ. Καλογήρου.

Στο περιθώριο του συνεδρίου, η κ. Καλογήρου συναντήθηκε με το δήμαρχο Θήρας κ. Νίκο Ζώρζο, με τον οποίο συζήτησε θέματα που αφορούν στη χωροθέτηση και κατασκευή Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης Αποβλήτων (Ο.Ε.Δ.Α), η οποία θα περιλαμβάνει και Χ.Υ.Τ. Υπολειμμάτων, ένα έργο πρωτοποριακό για τα νησιά του Αιγαίου, καθώς και θέματα που αφορούν στην κατασκευή των μονάδων αφαλάτωσης στο νησί.

Από τις πλέον ενδιαφέρουσες, τουλάχιστο για το τοπικό ακροατήριο, ήταν η ομιλία του λιμενολόγου κ. Δρέττα ο οποίος αναφέρθηκε στο ιστορικό των .. αναβολών κατασκευής λιμανιού στην περιοχή Μονόλιθος στην Σαντορίνη από το 1881 οπότε και έγινε η πρώτη μελέτη, καθώς και στο ναυάγιο των όποιων προσπαθειών κατασκευής νέου λιμανιού στο νησί.

Ενδιαφέρον είχε και η ομιλία του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σαντορίνης κ. Δαρζέντα ο οποίος αφού εξέφρασε την δυσφορία του για το γεγονός ότι παρά τις προσπάθειες των .. 100 και πλέον ετών η Σαντορίνη δεν κατάφερε να έχει ένα νέο λιμάνι, αναφέρθηκε στα προβλήματα και τις ανάγκες -με αμεσότερη αυτήν της εφαρμογής συστήματος ασφαλείας- που αντιμετωπίζουν τα λιμάνια του νησιού, καθώς και στο ζήτημα της υποστελέχωσης του φορέα που διοικεί…
Μεταξύ άλλων στην παρέμβασή του ο κ. Δαρζέντας αναφέρθηκε στην προ ημερών οριστική παραλαβή των έργων που πραγματοποιήθηκαν στο λιμάνι του Αθηνιού (χωρίς όμως να λειτουργεί το σύστημα πυρόσβεσης) ενω ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσε στο ζήτημα της ασφάλειας των επισκεπτών, σημειώνοντας οτι το ΔΛΤΣ βρίσκεται πλέον στην φάση υλοποίησης μέτρων και διαδικασιών ασφαλείας που προβλέπει η διεθνής και εθνική νομοθεσία, όπως η εφαρμογή του κώδικα ISPS.
Παράλληλα ο πρόεδρος του ΔΛΤΣ είπε οτι πρόσφατα ολοκληρώθηκε η νέα οριοθέτηση των Λιμενικών Εγκαταστάσεων του Όρμου Φηρών και Αθηνιού με αγκυροβόλια που δεν υπήρχαν στον παλαιό σχεδιασμό, η μελέτη για την κυκλοφοριακή ρύθμιση και για την στάθμευση στο λιμάνι του Αθηνιού, ενω προανήγγειλε την διενέργεια διαγωνισμού για την πρόσληψη Εταιρείας Παροχής Υπηρεσιών Ασφαλείας που με το προσωπικό της θα στελεχώσει τις Υπηρεσίες ασφαλείας των Λιμενικών Εγκαταστάσεων Αθηνιού και Όρμου Φηρών.

Σοβαρές πρόοδοι που αναμένεται το επόμενο διάστημα να δώσουν σημαντικές ειδήσεις, σημειώθηκαν και στις συζητήσεις μεταξύ των παρευρισκομένων που προέκυψαν με αφορμή το συνέδριο, στο θέμα της αντιμετώπισης του ναυαγίου του Sea Diamond καθώς και στο αίτημα από πλευράς ενδιαφερομένων για την χωροθέτηση και την δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στην Σαντορίνη.


Σύμφωνα με τα σημαντικότερα σημεία της ομιλίας του Αντιπεριφερειάρχη Γ. Πουσσαίου στο συνέδριο Thalatta 2012,

Ως Περιφερειακή Αρχή, καταβάλλουμε ιδιαίτερη προσπάθεια για την ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας, δεδομένου ότι αποτελεί μια ιδιαίτερα σημαντική δραστηριότητα, με μεγάλη προστιθέμενη αξία για την περιοχή μας. Έχουμε κατανοήσει ότι πρέπει να ενώσουμε τις δυνάμεις μας ως τοπική κοινωνία για ν’ αντιμετωπίσουμε τις νέες συνθήκες, για να  δείξουμε σε όλους ότι τα νησιά μας έχουν τις δυνατότητες για να αναπτύξουν αυτό το κομμάτι της οικονομίας και να συμβάλουν αποφασιστικά στην υπέρβαση της σημερινής κρίσης.

Η ανάγκη για μία ολοκληρωμένη περιφερειακή θαλάσσια πολιτική στα πρότυπα της Ευρωπαϊκής ειδικά για τη δική μας Περιφέρεια είναι επιτακτική. Η βελτίωση της αποδοτικότητας των θαλάσσιων μεταφορών, η περαιτέρω ανάπτυξη του θαλασσίου τουρισμού, η Ολοκληρωμένη διαχείριση της παράκτιας Ζώνης, η βιώσιμη αλιεία, και φυσικά η Θαλάσσια επιτήρηση και έλεγχος θα πρέπει και αποτελούν πολιτικές δράσεις προτεραιότητος, στα πλαίσια της ευρύτερης προσπάθειας για άμβλυνση των επιπτώσεων της νησιωτικότητας.

Ειδικότερα για τις διανησιωτικές μεταφορές είναι κατανοητό, ότι ο κατακερματισμός και η γενικότερη γεωγραφική ασυνέχεια προκαλούν σημαντικές επιπτώσεις, στη μεταφορά και στο τρόπο μεταφοράς  ατόμων και αγαθών, στην ποιότητα και στον αριθμό των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες των νησιών ειδικά των μικρών, στην ανταγωνιστικότητα και αναπτυξιακή δυνατότητα συνολικά της Περιφέρειας μας και καταληκτικά στον τρόπο με τον οποίο ο πλούτος διαχέεται εσωτερικά μεταξύ των νησιών.

Η ανάπτυξη των μεταφορικών υποδομών, σε λιμένες, αεροδρόμια και οδικά δίκτυα στις νησιωτικές περιοχές, όπως αυτή συντελέστηκε με σημαντικές επενδύσεις κυρίως την τελευταία 20ετία, η διασύνδεση των νησιών, τόσο μεταξύ τους όσο και με τα αστικά κέντρα της χερσαίας Ελλάδας, παραμένει ανεπαρκής.

Ο νέος θεσμός της Αιρετής Περιφέρειας, όπως ορίζεται από τον Καλλικράτη, έχει ως αρμοδιότητα  του στο πλαίσιο των μεταφορών, την διαπραγμάτευση για τις μεταβιβάσεις των μεταφορικών υποδομών σε Ιδιώτες Επενδυτές με στόχο την επίτευξη Προγραμματικών Συμφωνιών Επενδυτών – Μεταφορικών Εταιριών - Περιφέρειας ώστε να διασφαλίζεται με οικονομικούς όρους η επάρκεια και αειφορία του νησιωτικού μεταφορικού συστήματος.

Οι συμφωνίες Ιδιωτών – Περιφέρειας μπορούν να έχουν προγραμματικό χαρακτήρα (διασφάλιση- οικονομική βιωσιμότητα), και να συνδέουν την ανάπτυξη και διαχείριση των υποδομών από Ιδιώτες Επενδυτές με εμπλοκή των μεταφορικών εταιριών (ακτοπλοϊκών, αεροπορικών, εμπορικών, Υδροπλάνων).
Η ανάπτυξη ενός δικτύου συνδυασμένων μεταφορών κατασκευάζοντας μικρής κλίμακας λιμενικές εγκαταστάσεις ή ενεργοποιώντας μετά από συντήρηση και επέκταση υφισταμένες λιμενικές εγκαταστάσεις προκειμένου να ενταχθούν στο δίκτυο των ήδη υπαρχόντων μεγάλων, θεωρείται στοιχειωδώς απαραίτητη, παράλληλα με την εισδοχή προς αυτή τη κατεύθυνση μικτών επενδυτικών σχημάτων με αναφορά και στις μεταφορές και στον τουρισμό.

Ο Θαλάσσιος Τουρισμός αποτελεί το προνομιακό πεδίο στο οποίο πρέπει να επενδύσει η Ελλάδα και η Περιφέρεια μας. Οφείλουμε, πλέον πιο επιθετικά, πιο οργανωμένα, με υψηλότερο επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών,  να απευθυνόμαστε στους τουρίστες υψηλού εισοδήματος.

Η καλή οργάνωση του Θαλάσσιου Τουρισμού αποτελεί ένα “στοίχημα” για την εθνική οικονομία. Το κεφάλαιο, μας έχει δοθεί, επαφίεται σε εμάς να το αξιοποιήσουμε. Η Κεντρική Διοίκηση και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε συνεργασία με επιχειρηματίες του κλάδου, οφείλουν να δουλέψουν μαζί για την αξιοποίηση του κεφαλαίου αυτού. Η καλή οργάνωση και η ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού μπορεί να προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες απασχόλησης στη θάλασσα και στην ξηρά, αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά, το μεγαλύτερο ίσως κοινωνικό πρόβλημα, που αντιμετωπίζει η χώρα: την ανεργία.

Το βασικό πρόβλημα της ανάπτυξης του Θαλάσσιου Τουρισμού είναι ένα δίκτυο υποδομών σε Μαρίνες, Καταφύγια Τουριστικών Σκαφών, αλιευτικά καταφύγια, στις οποίες υστερούμε έναντι γειτονικών ανταγωνιστικών χωρών.

Ο Θαλάσσιος Τουρισμός μπορεί να αναπτυχθεί στα εξής επίπεδα:
Με την προσέλευση των θαλάσσιων σκαφών αναψυχής, τα οποία έλκουν τουρίστες υψηλού εισοδήματος απ’ όλο τον κόσμο.
Με την ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε συσχετισμό με αρχαιολογικούς χώρους.
Με την ανάπτυξη του Καταδυτικού Τουρισμού.
Με την ανάπτυξη του Θαλάσσιου Αθλητικού Τουρισμού και την διοργάνωση αθλητικών αγώνων σπορ όπως οι ιστιοπλοϊκοί αγώνες.
Με την ανάπτυξη επαγγελματικών δραστηριοτήτων που καλύπτουν ανάγκες τροφοδοσίας, εξυπηρέτησης, ψυχαγωγίας όσων έχουν σχέση με τις παραπάνω μορφές θαλάσσιου τουρισμού.
Με το συνδυασμό του Θαλάσσιου Τουρισμού με τις άλλες μορφές Εναλλακτικού Τουρισμού (Τουρισμός Αναζωογόνησης, Οικοτουρισμός, Αρχαιολογικός).
Η ανάπτυξη των παραπάνω δράσεων μπορεί να αποφέρει ευκαιρίες απασχόλησης, όχι μόνο σε όσους δραστηριοποιούνται άμεσα γύρω από το Θαλάσσιο Τουρισμό αλλά και σε ένα ευρύτερο τουριστικό δίκτυο γύρω από αυτόν.

Σε ότι αφορά την αλιεία τώρα και σύμφωνα με τα συμπεράσματα επιστημονικών ερευνών τα περιθώρια για τη μη κατάρρευση των αλιευτικών αποθεμάτων της Μεσογείου και του Αιγαίου συνεχώς στενεύουν. Ως Περιφέρεια θεωρούμε επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας δικτύου θαλασσίων καταφυγίων ανά νησί σε συνεργασία με έλληνες και ξένους ειδικούς και επαγγελματίες όπως ο κ. Κουστώ αλλά και ο φίλος αλιέας Δημήτρης Ζάννες. Είμαστε όμως και υπέρ της ανάπτυξης της υδατοκαλλιέργειας με έμφαση στην ανάπτυξη νέων ειδών, βιολογικής υδατοκαλλιέργειας, και σύνδεσης της με τον τουρισμό υπό την προϋπόθεση φυσικά της προστασίας του περιβάλλοντος.

Όλα τα ανωτέρω φυσικά προϋποθέτουν σωστό θαλάσσιο έλεγχο και επιτήρηση γεγονός που απαιτεί σύχρονα εργαλεία, κατάλληλο εξοπλισμό, σωστή κατάρτιση του προσωπικού και για να μην ξεχνιόμαστε χρήματα που αν λάβουμε υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση δεν υπάρχουν. Σ’ αυτό θα θέλαμε τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προτείνοντας ταυτόχρονα εκ μέρους μας προς αξιοποίηση για το σκοπό αυτό (αλλά και για άλλες αντίστοιχες εφαρμογές) της καινοτόμου ψηφιακής πλατφόρμας του νησιωτικού πανεπιστημίου του Αιγαίου «Marine traffic». Θαλάσσια επιτήρηση και έλεγχος που για μας ως παραμεθόριο περιφέρεια αποτελεί ακόμα μεγαλύτερη ανάγκη λόγω της λαθρομετανάστευσης.

Τέλος με αφορμή το ναυάγιο του “Sea Diamond” σε συνδυασμό με το θαλάσσια επιτήρηση θεωρώ ότι θα πρέπει πλεόν να καθορισθεί συγκεκριμένη θαλάσσια δίοδος διέλευσης των πλοίων ειδικά αυτών που μεταφέρουν πετρελαιοειδή, προκειμένου να αποφευχθεί ένα καταστροφικό για την οικονομία των νησιών ατύχημα. Θα πρέπει τέλος κάθε ναυάγιο ν’ αντιμετωπίζεται με βάση την διεθνή και εθνική νομοθεσία η οποία και θα πρέπει να εφαρμόζεται.


Ο κατάλογος των ομιλητών του συνεδρίου «Thalatta 2012» διαμορφώθηκε ως εξής:

Μαρία Δαμανάκη, Ευρωπαία Επίτροπος Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας
Κρίτων Αρσένης, Ευρωβουλευτής
Δημήτρης Γιωτάκος, Σύμβουλος Επιτρόπου Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας
Αθανάσιος Τσαυτάρης, Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Γιάννης Σπιλάνης, Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
Χριστιάνα Καλογήρου, Γενική Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου
Νίκος Συρμαλένιος, Βουλευτής
Κώστας Συνολάκης, Πρόεδρος Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ)
Γιώργος Πουσσαίος, Αντιπεριφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου
Νικόλαος Ζώρζος, Δήμαρχος Θήρας
Γιώργος Βερνίκος, Γεν. Γραμματέας ΣΕΤΕ, Επίτιμος Πρόεδρος ΕΠΕΣΤ
Παναγιώτης Βουρνάς, Ένωση Τεχνικών Καταδυτών
Αντώνης Καλούδης, Γενικός Διευθυντής Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας
Μάκης Κανακάρης, Πρόεδρος ‘Ενωσης Λεμβούχων Θήρας
Γιώργος Καστελλάνος. Διευθυντής Ένωσης Λιμένων Ελλάδος
Πάρις Λουτριώτης, Πρόεδρος Σωματείου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών άνευ Πληρώματος
Αντώνης Στελιάτος, Πρόεδρος Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού
Ευάγγελος Γιδαράκος, Καθηγητής, Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων Πολυτεχνείου Κρήτης
Μαρία Λεκάκου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών
Υπηρεσιών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Δημήτριος Λυρίδης, Αν. Καθηγητής, Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ
Νικήτας Νικητάκος, Καθηγητής, Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Βασίλειος - Στυλιανός Τσελέντης, Καθηγητής, Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πειραιά
Γιάννης Φίλης, Πρύτανης Πολυτεχνείου Κρήτης
Δημήτρης Καραβέλας, Γενικός Διευθυντής WWF
Λεωνίδας Κόλλας, Γεν. Γραμματέας Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Φύσης Βαγγέλης Κουκιάσας, Πρόεδρος Δικτύου Μεσόγειος SOS
Λουκάς Λυγνός, Εκπρόσωπος Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond
Αναστασία Μήλιου, Υδροβιολόγος, Συντονίστρια Επιστημονικής Έρευνας Αρχιπελάγους Ι.Θ.Π.
Νίκος Χαραλαμπίδης, Γενικός Διευθυντής Greenpeace
Γρηγόρης Δρέττας, Δρ Πολιτικός Μηχανικός, Λιμενολόγος
Μαρία Καραμανώφ, Σύμβουλος Επικρατείας, Αντιπρόεδρος του Eπιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Bιωσιμότητος
Παναγιώτα Κουρή, Δρ Στρατηγικού Σχεδιασμού και Marketing για Συγκοινωνιακές Υποδομές & Τουρισμό, Μέλος ΔΣ Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας
Πιερ Υβ Κουστώ, Cousteau Divers
Άγγελος Μαγκλής, Σύμβουλος επιχειρήσεων
Βασίλης Μαμαλούκας-Φραγκούλης, Environmental Protection Engineering SA
Μαργαρίτα Μανούσου, Δημοσιογράφος τουρισμού
Δημήτρης Μιχαηλίδης, Δημοσιογράφος, Σύμβουλος σε θέματα clustering
Πέτρος Νικολαϊδης, Ωκεανογράφος - Βιολόγος
Αλέξανδρος Σωτηρίου, Σύμβουλος καταδύσεων
Γιώργος Τζανάκης, Υπεύθυνος καταδυτικού οδηγού