Με επιτυχία,
ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις και σημαντικά συμπεράσματα ολοκληρώθηκε το «Πανευρωπαϊκό
Συνέδριο της Ε.Β.Α.» (European Boatmen Association) με θέμα «Οι ευρωπαϊκοί
κανονισμοί για τα λιμάνια και οι Αρχές της Επικουρικότητας», την Παρασκευή 20
και το Σάββατο 21 Σεπτεβρίου στο Συνεδριακό Κέντρο Νομικού στην Σαντορίνη.
Στο Συνέδριο συμμετείχαν
εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο βουλευτής Κυκλάδων του Συριζα, εκπρόσωποι
κρατικών φορέων και οργανισμών σχετικών με θέματα Ναυτιλίας, εκπρόσωποι της
Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, ο πρόεδρος του Οργανισμού
Λιμένος Πειραιά, καθώς και στελέχη εταιρειών παρόχων θαλάσσιων υπηρεσιών στα
ευρωπαϊκά λιμάνια.
Στην ομιλία του ο
πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά Γιώργος Ανωμερίτης εστίασε σε θέματα
«ασφάλειας, ποιότητας και περιβάλλοντος» των λιμενικών εγκαταστάσεων όπως αυτές
διαμορφώνονται στο σύγχρονο σημερινό περιβάλλον, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στα
μοντέλα καλής -και αναγκαστικής- λειτουργίας των «λιμανιών – πόλεων», κάτι που
στην περίπτωση της Σαντορίνης μπορεί να θεωρηθεί ως σαφής «προτροπή» στην
ανάγκη καλύτερης εξυπηρέτησης των επιβατών στο λιμάνι των Φηρών και ακόμη
καλύτερης «σύνδεσης» της πόλης με το λιμάνι, με την δημιουργία ενός ακόμη
τελεφερίκ, εάν κι εφόσον αυτό κριθεί σκόπιμο και απαραίτητο.
Παράλληλα, ο κ.
Ανωμερίτης αναφέρθηκε στο νέο μοντέλο λειτουργίας των Ελληνικών λιμανιών,
σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν θα πρέπει να δημιουργηθούν ούτε κρατικά,
ούτε ιδιωτικά μονοπώλια, αλλά μέσω της Ανεξάρτητης Αρχής Λιμένων να προκύψει
ένα μοντέλο όπου ο ρυθμιστικός έλεγχος θα γίνεται από την πλευρά του Δημοσίου».
Στην ομιλία του ο κ.
Συρμαλένιος
αναφέρθηκε στην σε κάθε περίπτωση ανάγκη του δημοσίου ελέγχου των λιμανιών ενώ,
με βάση και την πρόσφατη (21.9) -οριακή- υπερψήφιση στην Βουλή του Νομοσχεδίου
του Υπ. Ναυτιλίας για τα master plan
και τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «φαίνεται πως
η κυβέρνηση βιάζεται να προχωρήσει σε ιδιωτικοποιήσεις».
Ως προς τον τοπικό
χαρακτήρα του ρεπορτάζ, στην ομιλία του ο Δήμαρχος της Σαντορίνης κ.
Ζώρζος καλωσόρισε τους συνέδρους στην Σαντορίνη, χαρακτηρίζοντας τα
νησιά ως «ευαίσθητους τόπους, στους οποίους κάθε παρέμβαση θα πρέπει να γίνεται
με σεβασμό στην κλίμακα του καθενός, με μέριμνα στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
του» ενώ γενικότερα αναφερόμενος στο περιεχόμενο του συνεδρίου μίλησε για την
«ανάγκη βελτίωσης και εκσυγχρονισμού του ελληνικού θεσμικού πλαισίου».
Στον σύντομο χαιρετισμό
του ο Λιμενάρχης της Σαντορίνης κ. Βασαλάκης αναφέρθηκε στο
σημαντικό έργο, την δράση, και την προσφορά της Ένωσης Λεμβούχων Σαντορίνης,
χαρακτηρίζοντάς την ένα «πολύτιμο συνεργάτη».
Στην ομιλία του ο
πρόεδρος της Ένωσης Λεμβούχων Σαντορίνης κ. Κανακάρης ανέφερε ότι,
Παρακολουθούμε τον
τελευταίο χρόνο την στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την λιμενική πολιτική,
να επαναδιατυπώνεται, με σταθερές όμως δύο παραμέτρους τουλάχιστον από την
πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Πρώτον, την πιστή
εφαρμογή υποχρεώσεων που προκύπτουν από τις συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε θέματα ιδιαίτερα,
ανταγωνισμού και εσωτερικής αγοράς.
Δεύτερον, την παράλληλη
ενίσχυση της ισόρροπης ανάπτυξης του
Ευρωπαϊκού Λιμενικού Συστήματος.
Εμφανίστηκαν, βέβαια,
δομικές αλλαγές στη ζήτηση και την
προσφορά των λιμενικών υπηρεσιών.
Με τους όρους οργάνωσης,
ανταγωνισμού και χρηματοδότησης των Ευρωπαϊκών λιμένων που βρίσκονται υπό
ανασυγκρότηση, την συνύπαρξη δημόσιου, ιδιωτικού τομέα στην λιμενική
βιομηχανία, η Ε.Ε. αναζητά τρόπους επίλυσης των προβλημάτων στο σημερινό
ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Η ευρωπαϊκή αγορά
παροχής λιμενικών υπηρεσιών χαρακτηρίζεται από τη συγκέντρωση σε λίγες ,
παγκόσμιας εμβέλειας, εταιρίες χειρισμού φορτίων και προσλαμβάνει έντονα
ολιγοπωλιακά χαρακτηριστικά, ενώ
εμφανίζονται εκτεταμένες συνεργασίες σημαντικών παροχών λιμενικών υπηρεσιών.
Με τις σημερινές
συνθήκες να λειτουργούν ενισχυτικά της
παρουσίας των μεγαλύτερων σε μέγεθος εταιρειών, η ευρωπαϊκή λιμενική πολιτική
καλείται να συμβάλει στο να αντιμετωπιστούν, με βάση την αρχή της
επικουρικότητας, επιπτώσεις που επιφέρει η παρούσα κατάσταση, όπως -για παράδειγμα- η δημιουργία συνθηκών
δεσπόζουσας θέσης.
Η μεταφορά των
αρμοδιοτήτων για την διαμόρφωση κοινοτικής πολιτικής κρατικών ενισχύσεων από
την Διεύθυνση Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Διεύθυνση Ανταγωνισμού το
2010, δημιουργεί ερωτηματικά αν σηματοδοτεί το τέλος του ιδιαίτερου χαρακτήρα
των θαλάσσιων μεταφορών που υιοθέτησε η Ε.Ε από την πρώτη στιγμή της κοινοτικής
πολιτικής ή μία νέα προσέγγιση απόλυτα ταυτισμένη με τους κανόνες ανταγωνισμού.
Το παγκόσμιο οικονομικό
σύστημα, λειτουργώντας χωρίς ρυθμίσεις, δημιούργησε πολλά προβλήματα, σε
ευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ζητήματα όπως το
περιβάλλον, η ασφάλεια των εργαζομένων, των επιχειρηματιών και των πολιτών που
εμπλέκονται στη μεταφορική διαδικασία, η ανισότητα στη διανομή του πλούτου και
η αύξηση της φτώχειας και άλλα, δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο από τις
δυνάμεις της αγοράς δια μέσω αυτορρύθμισης.
Άποψή μας είναι η ευρωπαϊκή
λιμενική πολιτική , πρέπει να προσδιορίσει τους κανόνες , να χαράξει
κατευθυντήριες γραμμές, με στόχο να εφαρμοστούν σ’ όλους τους ευρωπαϊκούς
λιμένες. Κανόνες που θα συμβάλουν στην δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού
προκειμένου να αποφευχθούν οι στρεβλώσεις του ανταγωνισμού στην εσωτερική
αγορά.
Κανόνες που θα
εξασφαλίζουν την ευρωπαϊκή πιστοποίηση και την αρτιότερη εκπαίδευση των
εργαζομένων στις ευρωπαϊκές λιμενικές εγκαταστάσεις.
Κανόνες που θα
εξασφαλίζουν αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και τέλος κανόνες που θα θωρακίσουν
την ασφάλεια στη θάλασσα, άλλωστε μια από τις βασικές αρχές του ευρωπαϊκού
δικαίου είναι αυτή της επικουρικότητας.
Βεβαίως αναμένουμε με
ενδιαφέρον, μετά την διάσκεψη που θα συγκληθεί
το διήμερο 25/26 Σεπτεμβρίου στις Βρυξέλλες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή,
να υπάρξουν συμπεράσματα βάσει των οποίων θα ανακοινώσει τις πιθανές εκδοχές
αντιμετώπισης των προκλήσεων αλλά και τα πιθανά πλαίσια δράσης που θα ληφθούν
σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Τμήματα από τις
παρεμβάσεις του αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων κ. Πουσσαίου θα προστεθούν σήμερα
Τρίτη 25.9