Παρασκευή, Φεβρουαρίου 24, 2012

Δήμος Σαντορίνης για τις συνενώσεις σχολικών μονάδων - προθέσεις Π.Ε.Ν.

Αρνητική είναι η απάντηση της δημοτικής Αρχής Σαντορίνης στις προτάσεις της Δ/σης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων σχετικά με τις μεταβολές Σχολικών Μονάδων αρμοδιότητάς του, ύστερα και απο ομόφωνη απόφαση (υπ΄ αριθμό 23/2012) του δημοτικού συμβουλίου, με την οποία παράλληλα εγκρίθηκε η νομική κίνηση της δημοτικής Αρχής σε περίπτωση που οι προτάσεις της δεν γίνουν σεβαστές.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της δημοτικής Αρχής, απορρίπτονται οι προτάσεις της Δ/σης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων σχετικά με τις συνενώσεις και αλλαγές στα σχολεία του: Ακρωτηρίου με αυτό του Εμπορείου, την υποβίβαση του 2θέσιου Δημοτικού Σχολείου Θηρασιάς σε 1θέσιο και την συγχώνευση του 2ου 1θέσιου Νηπιαγωγείου Φηρών με το 3ο 1θέσιο Νηπιαγωγείο Φηρών. 

Σύμφωνα με την ανακοίνωση μετά και τις αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου,

Α. Για την πρόταση συγχώνευσης του 2θέσιου Δημοτικού Σχολείου Ακρωτηρίου με το 12θέσιο Δημοτικό Σχολείο Εμπορείου:
i) Η αιτιολόγηση που επικαλείται σταθερά μειωμένο αριθμό μαθητικού δυναμικού την τελευταία 5ετία (19-22 μαθητές) είναι άκρως λανθασμένη καθώς όπως προκύπτει από τους συνημμένους πίνακες εγγραφέντων μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Ακρωτηρίου από το 2007 έως το 2012 ο αριθμός των μαθητών κυμαίνεται από 22-32 μαθητές. Η πρόβλεψη επιπλέον για το σχολικό έτος 2012-2013 είναι 25 μαθητές, ενώ για το 2013-2014 είναι 29 μαθητές.
ii) Ο αριθμός των μαθητών τα τελευταία τρία (3) έτη μειώθηκε από 32 σε 25 όχι λόγω μη ύπαρξης μαθητών στην περιοχή, αλλά από τη συνεχή υποβάθμιση του σχολείου λόγω μη τοποθέτησης  εκπαιδευτικών ειδικοτήτων (Φυσικής Αγωγής, Ξένων Γλωσσών και Αισθητικής Αγωγής), που οδήγησε τους γονείς να αλλάξουν σχολική μονάδα τα παιδιά τους.
iii) Το Ακρωτήρι εκτός από το βασικό οικιστικό πυρήνα έχει επιπλέον και δύο απομακρυσμένους οικισμούς, το Φανάρι και τον Άγιο Νικόλαο τα οποία απέχουν από το σχολείο πέντε (5) και δύο (2) χιλιόμετρα αντιστοίχως. Ήδη η μετακίνηση των παιδιών είναι αρκετά δύσκολη προς το Δημοτικό Σχολείο του Ακρωτηρίου, πόσο δε μάλλον η μετακίνηση προς το Εμπορείο, το οποίο απέχει ακόμα πιο μακριά.
iv) Το κόστος λειτουργίας του σχολείου είναι πολύ μικρό σε σχέση με την καθημερινή μετακίνηση των μαθητών, η οποία είναι πολύ δαπανηρή.
v) Το Ακρωτήρι είναι η περιοχή όπου αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως το σημαντικότερο πολιτισμό που γνώρισε ποτέ η Ευρωπαϊκή ήπειρος και όχι μόνο. Είναι αδιανόητο λοιπόν με αυτόν τον πολιτισμό και με τέτοια ιστορία το Ακρωτήρι να μείνει χωρίς το ναό μάθησης, το σχολείο του, το οποίο με έτος ίδρυσης το 1840 αποτελεί το μεγαλύτερο δείγμα πολιτισμού που έχει μία οργανωμένη κοινωνία που σέβεται την ιστορική της διαδρομή.
vi) Το Επαρχιακό Συμβούλιο Θήρας το 2008 αποφάσισε την προαγωγή του 2θέσιου Δημοτικού Σχολείου Ακρωτηρίου σε 3θέσιο, λόγω της αύξησης του μαθητικού δυναμικού και της γεωγραφικής θέσης (Απόφαση 100/2008).
vii) Τα ολιγοθέσια σχολεία, όπως είναι το Δημοτικό Σχολείο Ακρωτηρίου, μπορούν να αναβαθμίζονται και να λειτουργούν ως πρότυπα σχολεία, στελεχωμένα με ανάλογο εκπαιδευτικό προσωπικό, εξοπλισμένα με σύγχρονο υποστηρικτικό και παιδαγωγικό υλικό, με εμπλουτισμένες βιβλιοθήκες. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο θα λειτουργούν ως πυρήνες πολιτισμού και συσπείρωσης της τοπικής κοινότητας, θα μπορούν να εφαρμόζουν ποικίλα εναλλακτικά εκπαιδευτικά προγράμματα παρέχοντας εν τέλει στους μαθητές τους υψηλής ποιότητας εκπαίδευση.

Β. Για την υποβίβαση του 2θέσιου Δημοτικού Σχολείου Θηρασιάς σε 1θέσιο:  
i) Η Θηρασία, αν και ανήκει διοικητικά στον Δήμο Θήρας, αποτελεί ξεχωριστό νησί της άγονης γραμμής. Τα παιδιά του νησιού δεν έχουν πρόσβαση σε πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες και ως εκ τούτου οφείλεται η εκπαίδευσή τους να είναι πλήρης και ποιοτική.
ii) Η εν λόγω πρόταση καταστρατηγεί τον όρο νησιωτικότητα, που έχει θεσπίσει όχι μόνο η ελληνική πολιτεία (άρθρο 101 του Συντάγματος «Νησιωτικότητα») αλλά και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω των άρθρων 220, 167 παρ. 3 και 246 του Ευρωπαϊκού Συντάγματος.
iii) Ο αριθμός των παιδιών που φοιτούν στο Δημοτικό της Θηρασιάς είναι 9 παιδιά ενώ προβλέπεται να γίνουν 10 το σχολικό έτος 2012-2013.

Γ. Για τη συγχώνευση του 2ου 1θέσιου Νηπιαγωγείου Φηρών με το 3ο 1θέσιο Νηπιαγωγείο Φηρών:
Δεν υπάρχει καθόλου χώρος στέγασης των μαθητών του 2ου Νηπιαγωγείου εντός του 3ου Νηπιαγωγείου.
Το 1ο και το 3ο Νηπιαγωγείων Φηρών καθώς και το μεγαλύτερο Δημοτικό Σχολείο της Σαντορίνης, αυτό των Φηρών, στεγάζονται στο ίδιο οικοδομικό τετράγωνο, σε όμορα κτίσματα, με αποτέλεσμα τις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών να επικρατεί μεγάλος συνωστισμός οχημάτων και κυκλοφοριακό πρόβλημα, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η ασφάλεια των παιδιών.

Λαμβάνοντας υπόψη επιπλέον και:
Τις διατάξεις του άρθρου 50 παρ. 3 του Ν. 1566/95, σύμφωνα με τις οποίες η δημοτική-κοινοτική Επιτροπή εισηγείται στον δήμαρχο/δημοτικό συμβούλιο για θέματα συγχώνευσης, ίδρυσης, κατάργησης σχολείων. Λαμβάνεται στη  συνέχεια η απόφαση – εισήγηση από το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, το οποίο παράγει την αντίστοιχη Υπουργική Απόφαση,
Το Ν. 1966/91 (άρθρο 11, παρ. 5), όπως τροποποιήθηκε από το Ν. 3966/11 (άρθρο 59, παρ. 15), όπου επικυρώνεται η νομοθεσία (σε ό,τι αφορά συγχωνεύσεις, ιδρύσεις, καταργήσεις σχολικών μονάδων), όπως αυτή περιγράφεται στο Ν. 1566/85, καθώς και το Ν. 3852/2010 και σύμφωνα με τα οποία τα δημοτικά συμβούλια είναι οι κύριοι εισηγητές για συγχωνεύσεις σχολείων, ενώ ήσσονος σημασίας νομοθετική ισχύ έχουν οι γνωμοδοτήσεις των διευθύνσεων και των γραφείων εκπαίδευσης. Σε περίπτωση διαφωνίας οι δημοτικές αποφάσεις υπερέχουν πάσης άλλης εισήγησης, Συνεπώς συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων για τις οποίες τα δημοτικά συμβούλια έχουν αρνητική θέση ακόμα κι αν υπάρχει θετική εισήγηση από τις οικίες διευθύνσεις ή γραφεία εκπαίδευσης, νομοθετικά δεν καλύπτονται,
παρακαλούμε για την απόσυρση των προτάσεων σας για τις μεταβολές Σχολικών μονάδων αρμοδιότητας Δήμου Θήρας και την αναβάθμιση του Δημοτικού Σχολείου Ακρωτηρίου από 2θέσιο σε 3θέσιο.
  

Ενω, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχουμε,

Πρόθεση της Διευθύντριας Π.Ε.Ν. Κυκλάδων είναι να μην προταθεί από την πλευρά της κανένα Δημοτικό Σχολείο για κατάργηση ή συγχώνευση στο επόμενο διάστημα.

Σύμφωνα με ανακοίνωση που διακινείται σε σχολεία και σε συλλόγους γονέων των σχολείων των Κυκλάδων,

Παρά το γεγονός ότι το δημόσιο σχολείο βρίσκεται ακόμα μία φορά ενώπιον της απειλής νέων συγχωνεύσεων, με ανακούφιση και χαρά πληροφορηθήκαμε την πρόθεση της Διευθύντριας Π.Ε.Ν. Κυκλάδων να μην προταθεί από την πλευρά της κανένα Δημοτικό Σχολείο για κατάργηση ή συγχώνευση στο επόμενο διάστημα. Αντιλαμβανόμαστε ότι ο θεσμικός ρόλος της Διεύθυνσης κατανοεί απόλυτα τους εκπαιδευτικούς και διδακτικούς λόγους που στοχεύουν σε ένα σχολείο ανοιχτό -έστω ολιγάριθμο ή ασύμφορο οικονομικά- καθώς και τα οφέλη που προκύπτουν για τους μαθητές του. Μικρότερα τμήματα σημαίνει καλύτερο μάθημα, άμεση και πιο ουσιαστική επαφή όλων, πιθανότερη επιτυχία στον εκπαιδευτικό στόχο.
Όμως συχνά παραλείπονται στην επιχειρηματολογία σχετικά με τη διατήρηση των σχολικών μονάδων οι σημαντικότατοι ψυχολογικοί, συναισθηματικοί και κοινωνιολογικοί παράγοντες, που αφορούν στην παιδική ηλικία και στην υγιή ανάπτυξη του παιδιού, στοιχεία που καθιστούν τα μικρά, αποκεντρωμένα, περιφερειακά σχολεία της γειτονιάς και του χωριού πολύτιμα και μοναδικά.

Παραθέτουμε ενδεικτικά κάποια από τα οφέλη ενός σχολείου άμεσα συνδεδεμένου με τη γειτονιά, στην οποία κατοικούν και δραστηριοποιούνται τα μέλη – μαθητές:
·Οι μαθητές έχουν την αίσθηση ότι ανήκουν κάπου. Το γεγονός αυτό αποτελεί σοβαρότατο παράγοντα ψυχολογικής ισορροπίας και ασφάλειας, ιδιαίτερα για τους μαθητές μικρής ηλικίας.
·Το ενταγμένο στη γειτονιά σχολείο προσφέρει μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία στους μικρούς αναπτυσσόμενους πολίτες του μέλλοντος, εφόσον είναι εύκολη η μετακίνησή τους σε σπίτια φίλων και συμμαθητών τους, χωρίς τη συνοδεία γονιών.
·Η παραπάνω κινητικότητα αυξάνει τις επαφές των παιδιών μεταξύ τους στον ελεύθερο χρόνο, γεγονός απόλυτα φυσιολογικό, υγιές και επιθυμητό, αφενός επειδή οι συνομήλικοι αποτελούν σημαντικότατο μέσο κοινωνικοποίησής τους, αφετέρου επειδή απομακρύνονται από τους «ηλεκτρονικούς» ή «τηλεοπτικούς» συντρόφους τους.
·Το ενταγμένο στη γειτονιά σχολείο απελευθερώνει και καθησυχάζει τους γονείς από το άγχος των ατελείωτων μετακινήσεων από και προς το σχολείο, από το «ποιος θα πάρει το παιδί, επειδή κάτι μου έτυχε». Η γειτόνισσα κι ο γείτονας συντρέχουν, θάλπουν, παραστέκονται ενδυναμώνουν το αίσθημα αλληλεγγύης στην τοπική κοινωνία.
·Αντίστροφα, το σχολείο είναι ή πρέπει να γίνει ακόμα περισσότερο πυρήνας ανάπτυξης της γειτονιάς, της συνοικίας και του χωριού, στους άξονες της αλληλοκατανόησης και της συμπαράστασης μεταξύ των γειτόνων. Το ελληνικό σχολείο διαθέτει τους τρόπους, τα μέσα, τη διάθεση και το κέφι να ενδυναμώσει αυτές τις αξίες στη μικροκοινωνία ως μόνη απάντηση στα παρόντα οικονομικοκοινωνικά αδιέξοδα.

Τα "μικρά" σχολεία όχι μόνο πρέπει να παραμείνουν ανοιχτά, αλλά και να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο, ώστε να προσφέρουν ελεύθερα τον πολιτισμό, τις τέχνες, το παιχνίδι το γέλιο και τη φαντασία.  Δεν θέλουμε σχολεία με υπεράριθμα τμήματα στα οποία όχι μόνο δε μπορεί να γίνει αποτελεσματικά το μάθημα αλλά και στα παιδιά μας περνάμε για άλλη μία φορά το μήνυμα ότι όλα σε αυτόν τον τόπο όλα είναι «στενάχωρα».
Στην ίδια κατεύθυνση με την πρόθεση της Διεύθυνσης Π. Ε. Ν. Κυκλάδων να μην κλείσει κανένα σχολείο στο νησί, αναμένουμε αντίστοιχες αποφάσεις και απο την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.