Σύμφωνα με τον σχολιασμό του κ. Γιάννη Βρούτση, αναπληρωτή τομεάρχη οικονομίας της Ν.Δ., βουλευτή Κυκλάδων, για το (νέο...) πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών,
Οι φορολογικές διατάξεις που ενσωματώνονται στο παρόν πολυνομοσχέδιο, εξακολουθούν -όπως και στους προηγούμενους 14 φορολογικούς νόμους- να είναι πρόχειρες και αποσπασματικές. Δεν απαντούν στις σημερινές οικονομικές προκλήσεις, καθώς και στην αναγκαιότητα δημιουργίας μιας σύγχρονης και αποτελεσματικής φορολογικής μεταρρύθμισης. Είναι χαμηλών προσδοκιών και μειωμένης αποτελεσματικότητας. Είναι ασύνδετες μεταξύ τους, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις προσπαθούν να «μπαλώσουν» ή ακόμη και να διορθώσουν πρόσφατα ψηφισμένες φορολογικές διατάξεις.
Για τη Ν.Δ., παραμένει η ανάγκη δημιουργίας ενός δίκαιου, αποτελεσματικού, απλού, σταθερού και αναπτυξιακού φορολογικού συστήματος, που θα συμβάλει ουσιαστικά στην Επανεκκίνηση της οικονομίας.
Θεωρούμε ότι αποτελεί πρόκληση και αποσπασματική αντιμετώπιση η διάταξη που αφορά στη μείωση των προστίμων στις ενδοομιλικές συναλλαγές. Είναι γνωστό ότι με τη διαδικασία των ενδοομιλικών συναλλαγών, δίνεται η δυνατότητα υπερτιμολογήσεων -μεταξύ επιχειρήσεων του ιδίου ομίλου- με αποτέλεσμα να μεταφέρονται έσοδα που αποκτώνται στην Ελλάδα σε άλλες χώρες του εξωτερικού, λόγω ευνοϊκότερης φορολογικής αντιμετώπισης.
O υπουργός εισάγει προς ψήφιση φορολογική διάταξη βάσει της οποίας θεσπίζονται αντικειμενικά κριτήρια για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος των επιχειρήσεων.
Όμως, η ενδεικτική υπόδειξη κριτηρίων με νομοθετική διάταξη και η νομοθετική εξουσιοδότηση για εξειδίκευσή τους με Υπουργική Απόφαση, εγκυμονεί τον κίνδυνο να κριθεί αντισυνταγματική, καθώς προσκρούει στο άρθρο 78, παρ.4 του Συντάγματος.
Αν, λοιπόν, είναι έτοιμος -όπως διαρρέει το υπουργείο- ο περίφημος μαθηματικός τύπος, τότε γιατί δεν συμπεριλαμβάνεται στην διάταξη ώστε να αποφευχθεί ο πιθανός κίνδυνος αντισυνταγματικότητας;
Οι φορολογικές διατάξεις που ενσωματώνονται στο παρόν πολυνομοσχέδιο, εξακολουθούν -όπως και στους προηγούμενους 14 φορολογικούς νόμους- να είναι πρόχειρες και αποσπασματικές. Δεν απαντούν στις σημερινές οικονομικές προκλήσεις, καθώς και στην αναγκαιότητα δημιουργίας μιας σύγχρονης και αποτελεσματικής φορολογικής μεταρρύθμισης. Είναι χαμηλών προσδοκιών και μειωμένης αποτελεσματικότητας. Είναι ασύνδετες μεταξύ τους, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις προσπαθούν να «μπαλώσουν» ή ακόμη και να διορθώσουν πρόσφατα ψηφισμένες φορολογικές διατάξεις.
Για τη Ν.Δ., παραμένει η ανάγκη δημιουργίας ενός δίκαιου, αποτελεσματικού, απλού, σταθερού και αναπτυξιακού φορολογικού συστήματος, που θα συμβάλει ουσιαστικά στην Επανεκκίνηση της οικονομίας.
Θεωρούμε ότι αποτελεί πρόκληση και αποσπασματική αντιμετώπιση η διάταξη που αφορά στη μείωση των προστίμων στις ενδοομιλικές συναλλαγές. Είναι γνωστό ότι με τη διαδικασία των ενδοομιλικών συναλλαγών, δίνεται η δυνατότητα υπερτιμολογήσεων -μεταξύ επιχειρήσεων του ιδίου ομίλου- με αποτέλεσμα να μεταφέρονται έσοδα που αποκτώνται στην Ελλάδα σε άλλες χώρες του εξωτερικού, λόγω ευνοϊκότερης φορολογικής αντιμετώπισης.
O υπουργός εισάγει προς ψήφιση φορολογική διάταξη βάσει της οποίας θεσπίζονται αντικειμενικά κριτήρια για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος των επιχειρήσεων.
Όμως, η ενδεικτική υπόδειξη κριτηρίων με νομοθετική διάταξη και η νομοθετική εξουσιοδότηση για εξειδίκευσή τους με Υπουργική Απόφαση, εγκυμονεί τον κίνδυνο να κριθεί αντισυνταγματική, καθώς προσκρούει στο άρθρο 78, παρ.4 του Συντάγματος.
Αν, λοιπόν, είναι έτοιμος -όπως διαρρέει το υπουργείο- ο περίφημος μαθηματικός τύπος, τότε γιατί δεν συμπεριλαμβάνεται στην διάταξη ώστε να αποφευχθεί ο πιθανός κίνδυνος αντισυνταγματικότητας;