Με αφορμή το έτος Στρίνμπεργκ, η θεατρική ομάδα
“Cospiramus”, “συνωμοτεί” μαζί μας και μας παρουσιάζει στην Σαντορίνη δύο από
τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του Σουηδού δραματουργού Αύγουστου Στρίντμπεργκ την “Δεσποινίδα
Τζούλια” και τον “Πατέρα”, έργα τα οποία
συγκαταλέγονται στα θεμελιώδη της παγκόσμιας δραματουργίας.
Οι παραστάσεις θα παρουσιαστούν από την θεατρική ομάδα
“Conspiramus”.
Οι παραστάσεις θα δοθούν στο αμφιθέατρο του οινοποιείου
Μπουτάρη, στο Μεγαλοχώρι με την στήριξη της Κινηματογραφικής Λέσχης Σαντορίνης
και του Δήμου Θήρας.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Σάββατο 14/1/2012 και ώρα 21:00 “Ο Πατέρας”
Κυριακή 15/1/2012 και ώρα 21:00 “Δεσποινίς Τζούλια”
Εισιτήρια: Γενική είσοδος: 7 € Μέλη Λέσχης : 5 €
Η "Δεσποινίς Τζούλια" αναφέρεται στη διαμάχη των
δύο φύλων η οποία εντείνεται μέσα από τη σύγκρουση των δύο αντίθετων κοινωνικών
τάξεων. Το έργο εισάγει τη τεχνική του συγγραφέα της «σκηνής δράσης», όπου οι
πράξεις έχουν καταργηθεί και συμπυκνώνει την δράση και την εξέλιξή της σε μία
πράξη διατηρώντας την ενότητα χώρου και χρόνου.
«Ο Πατέρας» είναι ένα έργο με σαφή αναφορά στην αρχή των
δικαιωμάτων των γυναικών, αρχή του φεμινισμού, και την αιώνια σύγκρουση των δύο
φύλων. Είναι έργο σχεδόν αυτοβιογραφικό που γεννήθηκε από τις πραγματικές
ανησυχίες που βασάνιζαν τον Στρίντμπεργκ την εποχή που το ‘γραφε. Η πατρότητα,
όσο και το μεγάλο, αιώνιο, χάσμα ανάμεσα στον άντρα και τη γυναίκα, στάθηκαν η
αφορμή για να το γράψει.
Η θεατρική ομάδα “Conspiramus” αποτελείται από απόφοιτους
του ακαδημαϊκού έτους 2011 της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης ¨ Δήλος¨ της
Δήμητρας Χατούπη. Θεματική των πτυχιακών τους αποτέλεσε το έργο του μεγάλου
θεατρικού συγγραφέα Αύγουστου Στρίντμπεργκ, υπό την υποκριτική διδασκαλία και
καθοδήγηση του ηθοποιού Δημήτρη Ήμελλου.
Μέσα από μια συστηματική διαδικασία σπουδής και έρευνας
πάνω στη βιογραφία και το έργο του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, αλλά και με ματιά
φρέσκια αντίστοιχη του νεαρού της ηλικίας τους, προέκυψαν οι ανωτέρω
παραστάσεις, οι οποίες παίχτηκαν με ιδιαίτερη επιτυχία για χρονική περίοδο δύο
μηνών στην Αθήνα. Ένας από τους στόχους
της ομάδας είναι η συνάντηση του εκτός Αθηνών κοινού με συγγραφείς του
βεληνεκούς του Στρίντμπεργκ.
Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, και λαμβάνοντας υπόψη μας τους
δύσκολους καιρούς που διανύουμε η απόφασή μας είναι το εισιτήριο να είναι όσο
το δυνατόν χαμηλότερο ώστε να μπορούμε και εμείς να ταξιδεύουμε και το κοινό να
έρχεται σε επαφή και με τα δύο αυτά μεγάλα έργα. Ευχαριστούμε θερμά όλους όσους
στηρίζουν αυτή μας την προσπάθεια, και σας περιμένουμε να γιορτάσουμε αυτό το
Σαββατοκύριακο μαζί τα γενέθλια αυτού του μεγάλου συγγραφέα.
Σχετικά με τα έργα και τους συντελεστές τους,
Η "Δεσποινίς Τζούλια" είναι ένα από τα
γνωστότερα και πιο χαρακτηριστικά έργα του Σουηδού δραματουργού Στρίντμπεργκ. Γράφτηκε
το 1888, και παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 1904. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στα
σπουδαία έργα του. Το έργο εισάγει τη τεχνική του συγγραφέα της «σκηνής
δράσης», όπου οι πράξεις έχουν καταργηθεί και συμπυκνώνει την δράση και την
εξέλιξή της σε μία πράξη διατηρώντας την ενότητα χώρου και χρόνου. Το έργο
αναφέρεται στη διαμάχη των δύο φύλων για την κυριαρχία η οποία εντείνεται μέσα
από τη σύγκρουση των δύο αντίθετων κοινωνικών τάξεων.
H Δεσποινίς Τζούλια, η κόρη του πλούσιου ιδιοκτήτη του
σπιτιού, αφού έχει χωρίσει με τον αρραβωνιαστικό της, προκαλεί τον υπηρέτη Ζαν
σε ένα επικίνδυνο ερωτικό παιχνίδι. Αυτός, αρχικά ταπεινός, προσπαθεί να την
αποτρέψει. Αργότερα, όταν διαφαίνεται ότι πίσω από το αυταρχικό προσωπείο της
κυρίας κρύβονται η δυστυχία και η αδυναμία, σπεύδει να το εκμεταλλευτεί Η
εξουσία αλλάζει χέρια, τα απωθημένα βγαίνουν στην επιφάνεια και η νοσηρή
κοινωνική πραγματικότητα θριαμβεύει, οδηγώντας τα πάντα σε ένα αδιέξοδο. Την
υπόθεση συμπληρώνει ένα ερωτικό τρίγωνο με την υπηρέτρια Κριστίν μια γυναίκα
που επιμένει να κρατά τις ισορροπίες, δεν δέχεται τις ανατροπές.
Συντελεστές:
Διδασκαλία: Δημήτρης Ήμελλος
Δραματουργική επεξεργασία: Έλσα Ανδριανού
Κινησιολογία: Νικολέττα Ξεναρίου
Κρουστά: Νίκος Τουλιάτος
Ευχαριστούμε θερμά τον Θοδωρή Αμπαζή για τη βοήθειά
του.
Διανομή: (με σειρά εμφάνισης)
Δεσποινίς Τζούλια: Φανή Αποστολίδου/ Ιωάννα Μάντζαρη/ Βίκυ
Τσίρου
Ζαν: Νίκος Κρίκας/ Γιάννης Μουγιάκος
Κριστίν: Νικολέτα Δάφνου/ Δέσποινα Μπιμπίκα
Ο «Πατέρας» είναι ένα έργο που γεννήθηκε από τις
πραγματικές ανησυχίες που βασάνιζαν τον Στρίντμπεργκ την εποχή που το έγραφε.
Τόσο η πατρότητα, όσο και το μεγάλο, αιώνιο, χάσμα ανάμεσα στον άντρα και τη
γυναίκα, αλλά κυρίως η πολύ χαλασμένη σχέση που είχε με την γυναίκα του εκείνη
την περίοδο, στάθηκαν η αφορμή για να το γράψει. Μπορεί κανείς να ονομάσει τον
«Πατέρα» μια αυτοβιογραφία πάνω στη συγκεκριμένη αγωνία, αγωνία που διακατείχε
συνέχεια τον Στρίντμπεργκ και που μεταφέρει στον ήρωα του έργου προσπαθώντας να
κρατήσει το δικαίωμα της απόλυτης ευθύνης πάνω στο παιδί του από τη μια -
επικρατούσα άποψη της εποχής - και από την άλλη, στην προσπάθεια της γυναίκας
του να έχει κι αυτή δικαίωμα πάνω στην ανατροφή της κόρης της. Αρχή των
δικαιωμάτων των γυναικών, αρχή του φεμινισμού, τα δύο φύλα συγκρούονται
Το ταραγμένο μυαλό του Στρίντμπεργκ και σε προέκταση του
ήρωα του, του Ίλαρχου Άντολφ δεν μπορεί να ηρεμήσει την ψυχή του, που από
εκείνη τη στιγμή βασανίζεται από την υποψία. Μια υποψία που θα τον οδηγήσει σε
ακρότητες προκειμένου να μάθει την αλήθεια που θα του στηρίξει την αξιοπρέπεια,
τον ανδρισμό, αλλά κυρίως την σιγουριά της κυριαρχίας του μέσα στο σπίτι.
Από την άλλη μεριά, η σύζυγος, η γυναίκα που της είναι
πλέον αδιανόητη αυτή η κυριαρχία του άντρα, θα τραβήξει το σκοινί μέχρι να
σπάσει. Θα επηρεάσει τη γνώμη της κόρης τους εναντίον του πατέρα της, θα
κατηγορήσει τον άντρα της, στο γιατρό και στον διοικητή του, σαν τρελό και θα
οργανώσει μέσα στο σπίτι όποια συνωμοσία κρίνει απαραίτητη προκειμένου, όχι
τόσο να μεγαλώσει η κόρη τους όπως κρίνει αυτή, αλλά για να κερδίσει αυτόν τον
αδυσώπητο αγώνα με το αρσενικό. Και θα νικήσει επειδή το επιχείρημα της είναι
ατράνταχτο.
Συντελεστές:
Διδασκαλία: Δημήτρης Ήμελλος
Δραματουργική επεξεργασία: Έλσα Ανδριανού
Διανομή: (με σειρά εμφάνισης)
Λοχαγός: Χρυσοβαλάντης Φράγκος
Πάστορας: Νίκος Κρίκας
Σβερντ/Νέντ: Σάββας Κοντός
Λάουρα: Μαριάννα Ασιμή /Δήμητρα Θωμαΐδου
Γιατρός: Λευτέρης Παπακώστας
Παραμάνα: Δώρα Δημητρίου
Βέρθα: Ρεβέκκα Γκόγκου