Σύμφωνα με το κείμενο της ομιλίας του βουλευτή
Κυκλάδων κ. Συρμαλένιου, κατά την διάρκεια της συζήτησης στην Βουλή με θέμα τον
προϋπολογισμό του 2015,
«Η συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2015, διεξάγεται
σε μια στιγμή όπου υποτίθεται ότι είναι σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις με την
τρόικα για τη λήψη περαιτέρω επώδυνων μέτρων για τον ελληνικό λαό. Κατά
συνέπεια ο προϋπολογισμός αυτός, που
ούτως ή άλλως συνεχίζει τις μνημονιακές πολιτικές με επιπλέον βάρη περίπου 4
δις (από μείωση δαπανών για το ασφαλιστικό σύστημα, την υγεία και την παιδεία
έως και νέα αύξηση των φορολογικών βαρών), δεν ανταποκρίνεται στα πραγματικά
μεγέθη που θα διαμορφωθούν, άρα είναι τουλάχιστον εικονικός», τόνισε στην
ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής ο βουλευτής Κυκλάδων και Υπεύθυνος ΕΕΚΕ
Ναυτιλίας Νίκος Συρμαλένιος.
Ο Ν. Συρμαλένιος ανέφερε επίσης: «Ανάμεσα στα νέα
βάρη για τη νησιωτική Ελλάδα, εκτός από την ήδη ειλημμένη απόφαση για αύξηση
του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία και τα τουριστικά καταλύματα από 6,5 σε 13 %,
διαγράφεται άμεσα και η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στο Αιγαίο,
κάτι που θα πλήξει ανεπανόρθωτα δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες και
μικροεπιχειρήσεις, θα πλήξει συνολικά τον τουρισμό και τη νησιωτική οικονομία.
Καλούμε και από αυτό το βήμα όλους τους τοπικούς φορείς, την τοπική αυτοδιοίκηση, όλους τους πολίτες
ων νησιών του Αιγαίου σε άμεση εγρήγορση και κινητοποίηση για να αποτρέψουμε το
διαγραφόμενο έγκλημα.
Ο τακτικός προϋπολογισμός του 2015 για το υπουργείο
Ναυτιλίας και Αιγαίου θα είναι μειωμένος κατά 15,6 εκατ. ευρώ και θα
διαμορφωθεί σε 309,1 εκατομμύρια ευρώ, από 324,7 εκατ. ευρώ που ήταν το 2014,
δηλαδή μείωση κατά 4,8 %. Ουσιαστικά παραμένει στα ίδια χαμηλά επίπεδα, με ότι
αυτό συνεπάγεται για την ακτοπλοΐα, το λιμενικό σώμα, τις λειτουργικές
δαπάνες, την άσκηση των αρμοδιοτήτων του
υπουργείου και τις επιπτώσεις στην κοινωνία. Το ίδιο ισχύει για τις δαπάνες του
ΠΔΕ ακολουθώντας τη συνεχή πτωτική πορεία του προγράμματος».
«Στην εισήγηση του ο εκπρόσωπος της ΝΔ Α.
Λυκουρέντζος μας μίλησε. ανάμεσα στα άλλα και για το μεγάλο επίτευγμα της
παραχώρησης της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.
Ξέχασε όμως να μας πει για το εργασιακό γκέτο και τις τριτοκοσμικές
εργασιακές συνθήκες, όπως αποκάλυψε η πρώτη απεργιακή κινητοποίηση των
εργαζομένων στο χώρο, ξέχασε να μας πει για το εξαιρετικά μικρό τίμημα ως έσοδο
για τον δημόσιο ΟΛΠ, για τις σημαντικές φοροαπαλλαγές για την COSCO, για τους
όρους που αποτρέπουν την πραγματοποίηση επενδύσεων από άλλες εταιρείες μεταξύ
των οποίων και στον ΟΛΠ, για τις χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας που δεν ήλθαν,
για την ουσιαστική απαλλαγή της COSCO από τη δυνατότητα ελέγχου του κράτους σε
σημαντικές λειτουργίες του προβλήτα ΙΙ.
Η κυβέρνηση αντιμετωπίζοντας το λιμάνι του
Πειραιά, ως απλό διαμετακομιστικό κέντρο
διέλευσης και εξυπηρέτησης ξένων συμφερόντων, αδιαφορεί για τη νευραλγική
σημασία του, όπως και για τα άλλα μεγάλα λιμάνια της χώρας (Θεσσαλονίκη κλπ), που πρέπει και μπορούν να παίξουν καθοριστικό
ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη προς όφελος του λαού και της χώρας.
Στα πλαίσια της εξυπηρέτησης των δανειστών, επείγεται να κλείσει ταχύτατα τις
ιδιωτικοποιήσεις καταρχήν του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Για όλους αυτούς
τους λόγους, με την επίσπευση του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ και Cosco,
τσαλακώνει ακόμα και τις αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ αντίστοιχα στο
λιμάνι της Θεσσαλονίκης το ΤΑΙΠΕΔ σταμάτησε τον διαγωνισμό επέκτασης του 6ου
προβλήτα με τη χρηματοδότηση του ΟΛΘ, που θα έδινε αναπτυξιακή πνοή και στην ευρύτερη περιφέρεια της Βορείου
Ελλάδας, ενώ δεν αξιοποιείται η σύνδεση του λιμανιού με το σιδηρόδρομο με
προφανή πλεονεκτήματα για την εξυπηρέτηση των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ τα λιμάνια της χώρας αποτελούν
νευραλγικούς κόμβους στρατηγικής σημασίας για την παραγωγική ανασυγκρότηση της
χώρας, και γι αυτό επιβάλλεται η
λειτουργία τους υπό τον έλεγχο του δημοσίου.
Με το δημόσιο έλεγχο θα σχεδιαστούν:
Α) Η αποτελεσματική ένταξη των μεγάλων λιμανιών της
χώρας στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.
Β) Η αξιοποίηση και ενίσχυση της γνώσης και της
εμπειρίας των εργαζομένων του κλάδου και η κατοχύρωση αξιοπρεπών συνθηκών
εργασίας.
Γ) Η σύνδεση των λιμανιών με τις πόλεις τους και τις
τοπικές κοινωνίες
Δ) Η περιβαλλοντική διαχείριση τους και η μείωση των
επιβαρύνσεων».
Ακτοπλοΐα
«Η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται στα πρόθυρα ενός
μεγάλου ναυαγίου. Το μοντέλο που οικοδομήθηκε όλα αυτά τα χρόνια απέτυχε. Ένα
μοντέλο που βασίζεται αποκλειστικά στις ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες, με
ορατά αποτελέσματα: α) το μισό χρόνο περίπου πολλά νησιά μας να βιώνουν
συνθήκες απομόνωσης, (Βόρειο Αιγαίο,
Δυτικές Κυκλάδες, Νοτιοανατολικά Δωδεκάνησα, Κύθηρα - Αντικύθηρα, διάσπαρτα
μικρά νησιά) β) τα ναύλα να είναι τα ακριβότερα σε όλη την ΕΕ γ) ο
προγραμματισμός των δρομολογίων να είναι σχεδόν ανύπαρκτος, με προφανείς
επιπτώσεις στην ανάπτυξη και στον τουρισμό.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί τις μεταφορές αδιαπραγμάτευτο
κοινωνικό αγαθό. Δεσμευόμαστε για τη σύσταση Δημόσιου - Κοινωνικού Φορέα
παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, που με συνεργασία κράτους και τοπικής
αυτοδιοίκησης α) θα χαράξει ένα ελάχιστο δημόσιο δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών
και β) θα παρέχει απρόσκοπτα ακτοπλοϊκή διασύνδεση για όλο το χρόνο καταρχήν
στις λεγόμενες άγονες γραμμές, έχοντας όμως την εποπτεία ολόκληρου του
ακτοπλοϊκού δικτύου.
Για μας η λογική των επιδοτήσεων δεν μπορεί να
στηρίξει στο διηνεκές ένα αξιόπιστο και αξιόπλοο ακτοπλοϊκό δίκτυο. Άλλωστε οι
μειώσεις των συγκεκριμένων κονδυλίων των τελευταίων μνημονιακών χρόνων,
οδήγησαν σε αποδρομολογήσεις πλοίων καθώς και σε κατάργηση δρομολογίων.
Ενδεικτικό στοιχείο βέβαια και του "ενδιαφέροντος" των κυβερνήσεων
μας είναι ότι, στις μεν στεριανές μεταφορές (ΚΤΕΛ, ΟΣΕ κλπ) δίνονται από τον
π/υ 260 εκατ., ενώ στις θαλάσσιες μεταφορές μόνο 80».
Ναυπηγοεπισκευή
«Απόλυτα συναφές με το θέμα της ακτοπλοΐας, είναι
και το θέμα της ναυπηγοεπισκευής, που εδώ και πολλά χρόνια έχει εγκαταλειφθεί
στην τύχη της. Υπερηφανευόμαστε ότι είμαστε από τις πρώτες ναυτικές δυνάμεις
στον κόσμο. Πως γίνεται όμως τα ναυπηγεία μας να αργοπεθαίνουν; Πώς γίνεται και
σε αυτό τον κλάδο με χιλιάδες εργαζόμενους κάποτε, με υψηλή εμπειρία και
τεχνογνωσία, σήμερα οι έλληνες εφοπλιστές να είναι οι καλλίτεροι πελάτες της
Κίνας και της Κορέας; Γιατί τα τελευταία χρόνια οι κυβερνήσεις μας, παρέδωσαν
τα ναυπηγεία μας, βορρά στα ιδιωτικά συμφέροντα, συμπεριλαμβανομένων και των
σκανδαλωδών συμβάσεων με χαρακτηριστικότερη των ναυπηγείων Σκαραμαγκά;
Ο ΣΥΡΙΖΑ στα πλαίσια του προγράμματος του για την
παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, θεωρεί την ναυπηγοεπισκευή μία από τις
πρώτες προτεραιότητες του στο χώρο της βαριάς βιομηχανίας. Δεσμεύεται να
συστήσει έναν Ενιαίο Δημόσιο Ναυπηγικό Φορέα που θα επεξεργαστεί συγκεκριμένη
κλαδική πολιτική και θα διεκδικήσει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συγκεκριμένο ρόλο
για τα ναυπηγεία της χώρας. Θα διεκδικήσει: α) σε συνεργασία με τον δημόσιο -
κοινωνικό φορέα ακτοπλοΐας, την κατασκευή και επισκευή πλοίων σε ελληνικά
ναυπηγεία, ανάμεσα τους και στο Νεώριο, με χρηματοδότηση και από κονδύλια της
ΕΕ, που θεωρούνται επιλέξιμη δαπάνη β) την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση
επισκευών και εμπορικών πλοίων στο Σκαραμαγκά γ) την εξυπηρέτηση των αμυντικών
αναγκών της χώρας δ) την ανάπτυξη δραστηριοτήτων ευρύτερου φάσματος, όπως
τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό, πλοία σύγχρονης τεχνολογίας και αξιοποίησης του
LNG, χρήση και κατασκευή εξοπλισμών των ΑΠΕ ε) την αναζωογόνηση της
ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος σε συνεργασία με τη ΝΑΥΣΟΛΠ και την
ενεργοποίηση της.
Τέλος, ο Φορέας αυτός σε συνεργασία με τη Δημόσια
Αναπτυξιακή Τράπεζα που εξαγγείλαμε στη ΔΕΘ, θα έχει την ευθύνη της
χρηματοδότησης καθώς και του καταμερισμού του συνολικού αναπτυξιακού
προγράμματος της ναυπηγικής βιομηχανίας».
Ποντοπόρος Ναυτιλία
«Ο στόχος της πολιτικής μας στην ποντοπόρο ναυτιλία
θα πρέπει να είναι η αύξηση της συνεισφοράς της στην Εθνική Οικονομία.
Με τον κλάδο της ναυτιλίας και τον εφοπλιστικό κόσμο
επιδιώκουμε να τεθεί ένα νέο πλαίσιο κανόνων και πολιτικής που θα περιλαμβάνει πρωτίστως την αύξηση των
οικονομικών εισροών από την ποντοπόρο ναυτιλία στην ελληνική οικονομία και την
ενίσχυση της απασχόλησης Ελλήνων ναυτεργατών στα ποντοπόρα πλοία με
κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα και Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
Η κυβέρνηση, με πρόφαση τη διατήρηση της ελληνικής
σημαίας, κάτι που δεν ισχύει, αφού έχουμε μείωση 2 % το Σεπτέμβριο του /14 σε
σχέση με το Σεπτέμβριο του /13, σε αντίθεση με την αύξηση των ελληνόκτητων κατά
134 πλοία και σύνολο 4.707, προχώρησε πρόσφατα σε σκανδαλώδη χαριστική
τροπολογία για οικειοθελή συνεισφορά των εφοπλιστών και έδειξε πως εννοεί το
όφελος προς την ελληνική οικονομία. Η διάταξη αυτή φιλοδοξεί να εισπράξει σε 4
χρόνια συνολικά 420 εκατ., την ίδια ώρα που η μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού
λαού στενάζει από τη φοροεπιδρομή που της έχει επιβληθεί. Ενδεικτικό ότι τα
έσοδα του 2013 από την περίφημη «εθελοντική εισφορά» ανήλθαν περίπου στα 45
εκατομμύρια.
Ειδικότερα, η πολιτική μας στο χώρο της ποντοπόρου
ναυτιλίας στοχεύει στην:
•Ανάδειξη της ποιότητας και του κύρους του Ελληνικού
νηολόγιου
•Κατάργηση όσων φοροαπαλλαγών δεν σχετίζονται με τη
ναυτιλιακή δραστηριότητα και επανεξέταση από μηδενική βάση όλων των φορολογικών
απαλλαγών και της σχετικής νομοθεσίας
•Κατάργηση του νόμου 2687/53 και του άρθρου 13 των
Εγκριτικών Πράξεων κατά την συνταγματική αναθεώρηση.
•Κάλυψη των θέσεων εργασίας σε όλα τα πλοία από
ναυτεργάτες με κατοχυρωμένα
συνδικαλιστικά και κοινωνικά δικαιώματα
•Ενίσχυση της παρουσίας της χώρας σε διεθνείς
Οργανισμούς στα θέματα της Ναυτιλίας, με στόχο την προώθηση των συμφερόντων της
χώρας».
Ναυτεργασία
«Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η κατάσταση στο χώρο της
ναυτεργασίας χειροτερεύει δραματικά. Η ανεργία έχει λάβει εκρηκτικές
διαστάσεις, οι οργανικές συνθέσεις των πληρωμάτων μειώνονται συνεχώς, ενώ
σταθερή κυβερνητική επιδίωξη παραμένει η θεσμοθέτηση των ατομικών συμβάσεων
εργασίας. Τα στοιχεία είναι συντριπτικά:
Από 80.000 περίπου τη δεκαετία του 1980, σήμερα
έχουμε 14.000 θέσεις εργασίας και 5000 άνεργους, (ποσοστό πάνω από 30 %).
Σταθερή θέση και δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ είναι η
αναβάθμιση της θέσης των ναυτικών, η κατάργηση όλων των αντεργατικών και
αντιλαϊκών νόμων και μέτρων που έπληξαν εισόδημα, συντάξεις και θέσεις εργασίας
και η αποκατάσταση των εργατικών και κοινωνικών τους δικαιωμάτων».
Νησιωτικότητα
«Τα νησιά μας τα τελευταία μνημονιακά μέτρα δέχθηκαν
καίριο πλήγμα στις πολιτικές αποκέντρωσης και περιφερειακής ανάπτυξης
(κατάργηση υπηρεσιών κλπ).
Για μας η χάραξη πολιτικών νησιωτικότητας σε όλους
τους τομείς, αποτελούν όρο επιβίωσης και βιώσιμης ανάπτυξης.
Για όλους αυτούς τους λόγους, πρώτο μέλημα μας είναι η κατάργηση των μνημονίων. Δεύτερο, η
αποτροπή των ιδιωτικοποιήσεων νευραλγικών τομέων της οικονομίας μας όπως
λιμάνια και τα λοιπά αεροδρόμια (οι αρνητικές επιπτώσεις σύντομα θα φανούν στην
τσέπη των καταναλωτών και στον τουρισμό), περιοχών φυσικού κάλλους, αιγιαλών,
και παραλιών. Τρίτο, η διεκδίκηση ειδικής χρηματοδότησης νησιωτικών πολιτικών
από ευρωπαϊκούς πόρους, στη βάση της νησιωτικότητας.
Και όλα αυτά με δεσμεύσεις για:
α) τη συνέχιση του καθεστώτος των μειωμένων
συντελεστών ΦΠΑ
β) τη στήριξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με
έμφαση στον τομέα της πρόληψης, μέσω ισχυρών κινήτρων για τη στελέχωση των
δημόσιων δομών, δημιουργία περιφερειακών ΕΚΑΒ, εφαρμογή της τηλεϊατρικής
γ) τη θεσμοθέτηση Χωροταξικού Σχεδιασμού ανά νησί
δ) την προώθηση του ποιοτικού Τουρισμού με
αξιοποίηση όλων των τοπικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων και την ενίσχυση των
εναλλακτικών μορφών τουρισμού
ε) τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα (γεωργία,
κτηνοτροφία, μελισσοκομία, αλιεία) και πάντρεμα του με την τουριστική ανάπτυξη.
στ) την αξιοποίηση των ΑΠΕ με κοινωνικό έλεγχο στη
βάση τοπικού χωροταξικού σχεδιασμού, με σεβασμό στη φέρουσα νησιωτική ικανότητα.
Αγαπητοί συνάδελφοι, η κυβέρνηση πλέον έχει
εξαντλήσει όλα τα όρια της, αλλά και την υπομονή του ελληνικού λαού. Μόνη λύση
η προκήρυξη άμεσων εκλογών για να υπάρξει μια κυβέρνηση κοινωνικής σωτηρίας με
κορμό το ΣΥΡΙΖΑ. Για να υπάρξει μια σοβαρή διαπραγμάτευση για το χρέος, για να
σταματήσει η ανθρωπιστική κρίση και να μπει η χώρα επιτέλους σε φάση παραγωγικής
ανασυγκρότησης».
05/12/2014
Mπορείτε
να δείτε το βίντεο της ομιλίας του Νίκου Συρμαλένιου στο: