Σύμφωνα με πληροφορίες μας, το Υπουργείο Οικονομικών, σχεδιάζει τον
υποβιβασμό της υπηρεσιακής δυνατότητος του Τελωνείου Θήρας, από κατηγορίας Β΄
σε κατηγορία Γ΄ Τάξεως ή ακόμη και σε τοπικό Γραφείο.
Ο Δήμος Θήρας, εκφράζοντας τη αγωνία της τοπικής κοινωνίας, δεν
αντιλαμβάνεται την ωφελιμότητα ενός τέτοιου μέτρου, το οποίο είναι κατ’ αρχήν
αντίθετο με την Διακήρυξη του Αιγαίου, όπως διατυπώθηκε στο Συνέδριο της Κω 28
Ιουλίου 2008, η οποία αναγνωρίζει τη νησιωτικότητα ως θέμα που απαιτεί ειδική
μέριμνα στο πλαίσιο πολλών πολιτικών της Ε.Ε.
Στη διακήρυξη αυτή, γίνεται μεταξύ άλλων ειδική αναφορά στα
μειονεκτήματα και στις ιδιαιτερότητες των νησιωτικών περιοχών στην Πράσινη
Βίβλο για την Εδαφική Συνοχή, προβλέπει ειδική μέριμνα για τη βιώσιμη ανάπτυξη
των νησιωτικών περιοχών στο πλαίσιο της εφαρμογής της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας
Πολιτικής της Ε.Ε. με τη χορήγηση μέσων και τη δημιουργία κινήτρων για την
ικανοποίηση του στόχου αυτού, μέτρα για τη συγκέντρωση και τη διανομή στοιχείων
και πληροφοριών για τα νησιά, για τις ανάγκες της ανάπτυξης και της εφαρμογής
των πολιτικών, στο πλαίσιο του Δικτύου του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για το
Χωρικό Σχεδιασμό (ESPON) και θέτει προβληματισμούς οι οποίοι απαιτούν περαιτέρω
επεξεργασία, σε σχέση με τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων σε νησιωτικές περιοχές
που είναι επιλέξιμες de facto στο πλαίσιο της εσωτερικής αγοράς, σύμφωνα με
τους όρους και τις κατηγορίες που περιλαμβάνει η Συνθήκη της Λισσαβόνας, την
προώθηση επαρκούς προσβασιμότητας σε κοινωνικές και άλλες υπηρεσίες γενικού συμφέροντος,
ώστε να διασφαλιστεί η ισότητα και να αποφευχθούν οι διακρίσεις μεταξύ των
Ευρωπαίων πολιτών, τη σύνδεση των νησιών με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα, με στόχο τη
βελτίωση της προσβασιμότητας. Επίσης οι αεροπορικές και θαλάσσιες συνδέσεις θα
πρέπει να χρηματοδοτούνται, ώστε να επιτευχθούν ισότητα μεταχείρισης και
συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού.
Εάν υλοποιηθεί η σχεδιαζόμενη ρύθμιση, τότε σύμφωνα με τη νομοθεσία,
στον λιμένα Θήρας δεν θα μπορούν να προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια
πραγματοποιώντας είσοδο ή έξοδο για να αποβιβάζουν τουρίστες από ή προς τρίτες
χώρες, αλλά θα πρέπει να προσεγγίζουν πριν την είσοδο και πριν την έξοδο άλλους
λιμένες εισόδου/εξόδου, με συνέπεια πιθανή διαγραφή της Σαντορίνης από το
δρομολόγιο, αύξηση του χρόνου ταξιδίου και κόστους για τον επιβάτη-τουρίστα και
τέλος απώλειες για την Οικονομία μας γενικά.
Κατά την τουριστική περίοδο 2012, πραγματοποιήθηκαν 96 αφίξεις
κρουαζιερόπλοιων από και προς τρίτες χώρες, με 105.153 περίπου επιβάτες, οι οποίοι συνέβαλαν πολύ
σημαντικά στον Τουρισμό.
Όπως είναι γνωστό, διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, δημοσιεύματα του
ξένου τύπου και δηλώσεις παραγόντων του Τουρισμού, διατυπώνουν ήδη θετικότερες
προβλέψεις στον τομέα αυτόν για την προσεχή τουριστική περίοδο, στην οποία και
οι τουρίστες των κρουαζιερόπλοιων θα σημειώσουν αντίστοιχη αύξηση, τονώνοντας
περαιτέρω τον Τουρισμό, θα δημιουργήσουν και θα διατηρήσουν νέες θέσεις
εργασίας, προωθώντας την ανταγωνιστικότητα και περαιτέρω την ανάπτυξη.
Στο Τελωνείο Θήρας, υπηρετούν τέσσερις υπάλληλοι και η Υπηρεσία
στεγάζεται σε οίκημα του Δημοσίου, το οποίο δεν επιβαρύνει τον προϋπολογισμό,
αλλά αντίθετα η υπηρεσιακή δυνατότητα του Τελωνείου αυτού όπως είναι σήμερα, θα
διατηρήσει τα σημαντικά, προφανή οφέλη εν σχέσει με το λειτουργικό της κόστος,
θα συμβάλει στη βιώσιμη ανάπτυξη της νησιωτικής περιοχής μας, μειώνοντας την
περιφερειακή ανισότητα σε σχέση με την ηπειρωτική μας Χώρα και θα προωθήσει την
απ’ ευθείας προσβασιμότητα από/προς λιμένες τρίτων χωρών της Μεσογείου.
Θα επιθυμούσαμε να επανεξετάσετε τον σχεδιασμό σας για το Τελωνείο
Θήρας, διότι η υπηρεσιακή δυνατότητά του, έχει άμεση προφανή σχέση με την
τουριστική ανάπτυξη τόσον του νησιού μας, ως διεθνούς εμβέλειας τουριστικού
προορισμού, αλλά και της Χώρας μας γενικότερα.
Την επιστολή μας, απευθύνουμε και στην Κυρία Υπουργό Τουρισμού, όσον
και στον Κύριο Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, οι
πολιτικές των οποίων σχετίζονται με το αίτημά μας αυτό.