Μετά την ακύρωση
της συζήτησης της Επίκαιρης Ερώτησης για το Sea Diamond, για δύο συνεχόμενες
φορές λόγω κωλύματος του Υπουργού
Ναυτιλίας και Αιγαίου, ο βουλευτής Κυκλάδων του Συριζα καταθέτει την ίδια
ερώτηση, ως απλή και ..ευελπιστεί τουλάχιστον στις γραπτές απαντήσεις των
συναρμόδιων υπουργείων.
Σύμφωνα με το
κείμενο που συνοδευει την απλή -και πλέον ξεκάθαρη...- ερώτηση με θέμα «Τι θα γίνει με το ναυάγιο του
SEA DIAMOND;»,
Έχουν περάσει
πεντέμισι χρόνια από το ναυάγιο του Κ/Ζ
Sea Diamond στον όρμο της Καλντέρας στη Σαντορίνη. Από τότε, φορείς και
κάτοικοι του νησιού ξεκίνησαν ένα διαρκή, πολύπλευρο και πολυμέτωπο αγώνα με
αίτημα τόσο την απάντληση των καυσίμων και των άλλων επικίνδυνων ουσιών, όσο
και την οριστική ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου. Μέχρι σήμερα όμως
υλοποιήθηκε εν μέρει μόνο το έργο
της απάντλησης και κανένα σοβαρό
κυβερνητικό σχέδιο για την ανέλκυση του δεν εκπονήθηκε ούτε από τις προηγούμενες
κυβερνήσεις, ούτε βεβαίως κάτι τέτοιο διαφαίνεται άμεσα να είναι στις προθέσεις
της σημερινής.
Οι Θηραίοι
πολίτες, ο Δήμος και φορείς του νησιού, όσες κινητοποιήσεις, όσα διαβήματα και
παραστάσεις και αν κάνουν προς τα συναρμόδια υπουργεία, παίρνουν πάντα τις
ίδιες καθησυχαστικές απαντήσεις, ότι οι μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ δείχνουν ότι το
θαλάσσιο περιβάλλον της Σαντορίνης παραμένει σε άριστη κατάσταση και ότι εν
πάση περιπτώσει, λόγω και της ύπαρξης του ποντισμένου πλωτού φράγματος, όλα
είναι υπό έλεγχο.
Όμως η
πραγματικότητα είναι διαφορετική. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το
ναυάγιο του SEA DIAMOND, που ολοκληρώθηκε εδώ και ενάμιση χρόνο για λογαριασμό
της πρώην Νομαρχίας Κυκλάδων, από το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του
Πολυτεχνείου Κρήτης με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή κ. Ευάγγελο Γιδαράκο
και με τίτλο «Ποιοτικός και ποσοτικός χαρακτηρισμός των επικίνδυνων και τοξικών
ουσιών του SEA DIAMOND – περιβαλλοντικές επιπτώσεις παρούσες και μελλοντικές»,
κατέληξε σε συμπεράσματα άκρως ανησυχητικά για το οικοσύστημα της περιοχής.
Σύμφωνα με αυτή, ο κίνδυνος έκλυσης επικίνδυνων ουσιών, βαρέων μετάλλων και
γενικά τοξικών ουσιών, είναι μεγάλος, εφόσον η προϊούσα διάβρωση και αποσύνθεση
του ναυαγίου είναι αναπόφευκτη.
Εκτός των άλλων,
το ΣτΕ σε πρόσφατη απόφαση του σχετικά με το ναυάγιο φορτηγού πλοίου στο
Σαρωνικό, επισημαίνει κατηγορηματικά ότι τα ναυάγια θα πρέπει να ανελκύονται με
ευθύνη της πλοιοκτήτριας εταιρείας εντός τριμήνου και αν αυτό δεν συμβεί, το
έργο αυτό το αναλαμβάνει ο αρμόδιος δημόσιος φορέας.
Σημειώνεται ότι
κατά την πρόσφατη συνάντηση των φορέων της Σαντορίνης με τον υπουργό Ναυτιλίας
και Αιγαίου στις αρχές Νοεμβρίου, ο υπουργός απέφυγε να δεσμευτεί για το θέμα
της ανέλκυσης και αρκέστηκε μόνο στην ανάθεση σύνταξης φακέλου με όλες τις
ενέργειες των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και στη δέσμευσή του για νέα συνάντηση.
Με βάση τα
παραπάνω,
Ερωτώνται οι
κ.κ. Υπουργοί
1. Προτίθενται να προβούν σε άμεσες
ενέργειες για την εκπόνηση σχεδίου
ανέλκυσης του ναυαγίου του SEA DIAMOND ούτως ώστε να αποφευχθεί ο
κίνδυνος περιβαλλοντικής καταστροφής και κατά συνέπεια σοβαρό πλήγμα στις
τουριστικές και αλιευτικές δραστηριότητες του νησιού;
2. Αν όχι, έχουν μελετήσει εναλλακτικές
λύσεις αποτροπής της απειλούμενης
καταστροφής;