Την Σαντορίνη επισκέφθηκε στο πλαίσιο περιοδείας του σε
Νάξο, Σαντορίνη και Πάρο το διήμερο 5 και 6 Απριλίου ο Νίκος Χρυσόγελος,
ευρωβουλευτής των “οικολόγων πρασίνων” και Περιφερειακός Σύμβουλος Ν Αιγαίου με
τον “οικολογικό άνεμο”.
Συνοδευόμενος από τους Γιάννη Παρασκευόπουλο και την
Χριστίνα Ευθυμιάτου - Καρυστιναίου βρέθηκαν στην Σαντορίνη για να συμμετάσχουν
στην κινητοποίηση των πολιτών για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond, με αφορμή τα 5
χρόνια από την βύθισή του στην καλντέρα του νησιού.
Στην τοποθέτησή του κατά την διάρκεια της ομιλίας του
ανέφερε ότι,
«Το θέμα της ανέλκυσης του πλοίου, το οποίο συνεχίζει να
αποτελεί απειλή για το περιβάλλον πρέπει να αφορά όχι μόνο την κοινωνία της
Σαντορίνης αλλά και την περιφέρεια Ν Αιγαίου και τη χώρα συνολικά. Θα πρέπει
όμως να αφορά και την Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού στην πραγματικότητα είναι ένα
απόβλητο εγκαταλειμμένο στη θάλασσα. Έχω συνεργαστεί με τους τοπικούς φορείς
για να καταθέσουμε μέσα στις επόμενες μέρες ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
με δεδομένο ότι τώρα υπάρχουν νέα δεδομένα από την μελέτη του Πολυτεχνείου τα
οποία δεν μπορεί να αγνοηθούν αλλά και προσφάτως ένα παρόμοιο ναυάγιο, αυτό του
κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia
στις 14 Ιανουαρίου 2012 κοντά στην ακτή, ανοιχτά του νησιού Τζίλιο στην Ιταλία.
Η κινητοποίηση των πολιτών είναι σημαντική γιατί έτσι δεν πετυχαίνει η πολιτική
που ακολουθεί η κεντρική εξουσία στην Ελλάδα να κρύβει τα προβλήματα κάτω από
το χαλί, αντί να λύνει τα προβλήματα. Η ανέλκυση είναι μεν ένα δύσκολο
εγχείρημα αλλά δεν είναι αδύνατη, αλλά θα γίνεται όλο και πιο δύσκολη όσο
περνάει ο χρόνος. Δεν είναι οικονομικό το πρόβλημα, υπάρχει κυρίως έλλειψη
πολιτικής βούλησης. Ως ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων αλλά και ως
περιφερειακός σύμβουλος Ν Αιγαίου θα είμαι σταθερά στο πλευρό των πολιτών και
των φορέων του Ν Αιγαίου τόσο για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond, όσο όμως και την
αντιμετώπιση των άλλων προβλημάτων που υπάρχουν»
Ο Νίκος Χρυσόγελος είχε συζητήσεις με τον Δήμαρχο Θήρας κ Ζώρζο αλλά και με ενεργούς πολίτες της
Σαντορίνης με τον οποίους συζήτησαν θέματα που αφορούν στα απορρίμματα, στα
θέματα τουρισμού, στο βυθισμένο πλοίο SEA DIAMOND αλλά και γενικότερα σε θέματα που αφορούν στην κρίση και
στις επιπτώσεις της στην νησιωτική κοινωνία.
Στην περιοδεία του
στα νησιά, και σύμφωνα με την ενημέρωση που μας παρείχε, ο κ. Χρυσόγελος συμμετείχε
στην Νάξο στην ημερίδα για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες καθώς και σε συζητήσεις
για την προετοιμασία του ψηφοδελτίου στις Κυκλάδες, ενώ πραγματοποιήθηκαν και
συζητήσεις με πολίτες των νησιών.
.
Στην ομιλία του στην «ημερίδα για ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες»
μεταξύ άλλων ανέφερε ότι,
«Στα νησιά χρειαζόμαστε αξιόπιστες ακτοπλοϊκές
συγκοινωνίες 12 μήνες το χρόνο κι όχι απλώς τους καλοκαιρινούς μήνες.
Προϋπόθεση για την παραμονή των νησιωτών στους τόπους τους αλλά και για την
προσέλκυση κι άλλων μόνιμων κατοίκων είναι οι αξιόπιστες συγκοινωνίες για όλα
τα νησιά, ανεξαρτήτως μεγέθους και αριθμού τουριστών που τα επισκέπτονται
παράλληλα με την ενδυνάμωση των κοινωνικών υποδομών. Χρειάζεται, λοιπόν, να
προωθήσουμε παρεμβάσεις που θα διασφαλίσουν την επιβίωση των δρομολογίων τα
επόμενα 1-2 χρόνια (γιατί μια χρεοκοπία των ακτοπλοϊκών εταιριών θα αφήσει τα
νησιά χωρίς μέσα συγκοινωνίας), όσο και επιλογές που θα εξασφαλίσουν σε
μακροχρόνια βάση τη βιωσιμότητα και την αξιοπιστία των ακτοπλοϊκών συνδέσεων
όλων των νησιών, με ένα λογικό κόστος για τους επιβάτες και τους νησιώτες.
Λόγω τις κρίσης και της αύξησης του κόστους των καυσίμων,
είναι αμφίβολη η βιωσιμότητα των δρομολογίων και οι περισσότερες ναυτιλιακές
εταιρίες είναι στα πρόθυρα χρεοκοπίας. Κατά συνέπεια, οι τοπικές κοινωνίες, η
αυτοδιοίκηση και η κεντρική διοίκηση πρέπει να παρέμβουν άμεσα ώστε να
αναπτυχθούν αντί να συρρικνωθούν οι συνδέσεις μεταξύ των νησιών και με το
κέντρο. Για την άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος χρειάζεται μείωση του ΦΠΑ
εισιτηρίων για επιβάτες και φορτηγά που μεταφέρουν προϊόντα, στο 6,5%, όχι
όμως και για τα εισιτήρια για ΙΧ
(προτεραιότητα πρέπει να είναι η ανάπτυξη των τοπικών μαζικών μέσων μετακίνησης
και όχι η αύξηση της χρήσης ΙΧ στα νησιά).
Η μείωση της ταχύτητας των πλοίων από τις εταιρίες με
στόχο τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, πρέπει να λαμβάνει υπόψη την
υποχρέωση των εταιριών να ανακοινώνουν εγκαίρως την ακριβή χρονική διάρκεια του
ταξιδιού. Σε αυτή την περίπτωση, όμως, πρέπει να προσαρμοστεί προς τα κάτω και
η τιμή του εισιτηρίου, όταν το πλοίο ταξιδεύει με ταχύτητα συμβατικού δεν
μπορεί οι επιβάτες να πληρώνουν τιμή εισιτηρίου για ταχύπλοου.
Ο κύριος παράγοντας που κάνει μη βιώσιμες τις ακτοπλοϊκές
συγκοινωνίες είναι πλέον η αύξηση του κόστους των καυσίμων που συμβάλλουν κατά
40% τουλάχιστον στο συνολικό κόστος των δρομολογίων. Επομένως, δεν πρέπει να
αγνοείται αυτός ο παράγοντας, πολύ περισσότερο που οι τάσεις δείχνουν ακόμα
υψηλότερες τιμές του πετρελαίου στα επόμενα χρόνια και δεκαετίες. Μέρος της
λύσης αποτελεί, κατά συνέπεια, η σταδιακή δρομολόγηση πλοίων ή οι ανακατασκευές
των μηχανών των πλοίων ώστε να καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα.
Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου μπορεί, επίσης, να
συμβάλλει στην βιωσιμότητα των δρομολογίων κορμού προς όλα τα νησιά αλλά και των δρομολογίων
που συνδέουν σε τακτική βάση όλα τα νησιά μεταξύ τους. Αλλά το μεταφορικό
ισοδύναμο πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα από τα μέσα, όχι το μοναδικό. Το
κύριο μέσο θα πρέπει να είναι η προώθηση ενός συνεκτικού σχεδίου περιφερειακής
ανάπτυξης που θα λαμβάνει υπόψη και την ανάγκη εξασφάλισης της βιωσιμότητας των
ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Για παράδειγμα η ανάπτυξη οικονομικών, εμπορικών και
πολιτιστικών σχέσεων των νησιών όχι μόνο με το κέντρο αλλά και μεταξύ τους, όλο
τον χρόνο, θα δώσει ώθηση και στην ανάπτυξη, για παράδειγμα, των ενδοκυκλαδικών
συγκοινωνιών.