Επιστολή προς τον Υπουργό Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Γιάννη Ραγκούση, έστειλε ο πρόεδρος της ΤΕΔΚ Κυκλάδων και Δήμαρχος Σύρου - Ερμούπολης Γιάννης Δεκαβάλλας με θέμα την "Άρση των δυσλειτουργιών από την εφαρμογή του προγράμματος ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" στην οποία αναφέρει τα εξής:
Η ΤΕΔΚ Νομού Κυκλάδων από πολύ νωρίς (Αύγουστο 2010) είχε επισημάνει τις δυσλειτουργίες οι οποίες θα προέκυπταν από την εφαρμογή του προγράμματος ‘’ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ’’ στα Μικρά Νησιά.
Ήδη σήμερα αντιμετωπίζουμε το πρώτο σοβαρό πρόβλημα, όσον αφορά την τοπική δημοκρατία στα πέντε μικρά νησιά που συνενώθηκαν με τα μεγαλύτερα νησιά της Νάξου και της Θήρας.
Σε εφαρμογή των άρθρων (2 παρ.3 και 207 του Ν. 3852/2010,) ο τοπικός αντιδήμαρχος προεδρεύει του Συμβουλίου της Δημοτικής Ενότητας. Με την αρ. 2497/2601-2011 εγκύκλιο δόθηκαν οι ερμηνείες στην εφαρμογή αυτών, με αποτέλεσμα ολόκληρα νησιά να διαθέτουν μόνο Αντιπρόεδρο στην Δημοτική τους Κοινότητα, και σε αποφάσεις που καλείται να λάβει ο Δήμος σε θέματα που αφορούν τα νησιά αυτά να εκπροσωπούνται στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου από τον Αντιδήμαρχο τον οποίο έχει ορίσει ο Δήμαρχος και όχι από τον εκλεγμένο εκπρόσωπό τους. Ακόμη και κατά την καθημερινή άσκηση των καθηκόντων του ο τοπικός αντιδήμαρχος θα βρίσκεται σε άλλο νησί από αυτό που θα πρέπει να ασκεί τα καθήκοντά του.
Στην περίπτωση του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, ούτε οι δύο επιπλέον αντιδήμαρχοι που προβλέπονται από το νόμο (εξαιτίας της πολυνησιακής τους δομής) είναι εκλεγμένοι Δημοτικοί Σύμβουλοι από τα νησιά, αλλά σύμβουλοι που έχουν εκλεγεί στη Νάξο και διαμένουν στη Νάξο.
Η αρχή της εγγύτητας δεν πρέπει να έχει εφαρμογή στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο των μικρών νησιών; Πως θα πείσουμε τους κατοίκους τους να παραμείνουν σε αυτά εάν θα πρέπει να αναμένουν την έλευση του αντιδημάρχου από άλλο νησί για την επίλυση θεμάτων καθημερινής λειτουργίας της Δημοτικής Ενότητας (π.χ. έκδοση πιστοποιητικών) αφού πολλές φορές έχει να αντιμετωπίσει και το πρόβλημα μετάβασης σε αυτά Η νησιωτικότητα δεν είναι μόνο μια γραμματική αποτύπωση του συντακτικού νομοθέτη. Έχει εφαρμογή στην καθημερινότητα αλλά και στην τοπική δημοκρατία.
Η ΤΕΔΚ Νομού Κυκλάδων από πολύ νωρίς (Αύγουστο 2010) είχε επισημάνει τις δυσλειτουργίες οι οποίες θα προέκυπταν από την εφαρμογή του προγράμματος ‘’ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ’’ στα Μικρά Νησιά.
Ήδη σήμερα αντιμετωπίζουμε το πρώτο σοβαρό πρόβλημα, όσον αφορά την τοπική δημοκρατία στα πέντε μικρά νησιά που συνενώθηκαν με τα μεγαλύτερα νησιά της Νάξου και της Θήρας.
Σε εφαρμογή των άρθρων (2 παρ.3 και 207 του Ν. 3852/2010,) ο τοπικός αντιδήμαρχος προεδρεύει του Συμβουλίου της Δημοτικής Ενότητας. Με την αρ. 2497/2601-2011 εγκύκλιο δόθηκαν οι ερμηνείες στην εφαρμογή αυτών, με αποτέλεσμα ολόκληρα νησιά να διαθέτουν μόνο Αντιπρόεδρο στην Δημοτική τους Κοινότητα, και σε αποφάσεις που καλείται να λάβει ο Δήμος σε θέματα που αφορούν τα νησιά αυτά να εκπροσωπούνται στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου από τον Αντιδήμαρχο τον οποίο έχει ορίσει ο Δήμαρχος και όχι από τον εκλεγμένο εκπρόσωπό τους. Ακόμη και κατά την καθημερινή άσκηση των καθηκόντων του ο τοπικός αντιδήμαρχος θα βρίσκεται σε άλλο νησί από αυτό που θα πρέπει να ασκεί τα καθήκοντά του.
Στην περίπτωση του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, ούτε οι δύο επιπλέον αντιδήμαρχοι που προβλέπονται από το νόμο (εξαιτίας της πολυνησιακής τους δομής) είναι εκλεγμένοι Δημοτικοί Σύμβουλοι από τα νησιά, αλλά σύμβουλοι που έχουν εκλεγεί στη Νάξο και διαμένουν στη Νάξο.
Η αρχή της εγγύτητας δεν πρέπει να έχει εφαρμογή στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο των μικρών νησιών; Πως θα πείσουμε τους κατοίκους τους να παραμείνουν σε αυτά εάν θα πρέπει να αναμένουν την έλευση του αντιδημάρχου από άλλο νησί για την επίλυση θεμάτων καθημερινής λειτουργίας της Δημοτικής Ενότητας (π.χ. έκδοση πιστοποιητικών) αφού πολλές φορές έχει να αντιμετωπίσει και το πρόβλημα μετάβασης σε αυτά Η νησιωτικότητα δεν είναι μόνο μια γραμματική αποτύπωση του συντακτικού νομοθέτη. Έχει εφαρμογή στην καθημερινότητα αλλά και στην τοπική δημοκρατία.