Δευτέρα, Μαΐου 25, 2009
το ρεπορτάζ της "Kαθημερινής"
κείμενο στο οποίο παρουσιάζεται αναλυτικά η διαδικασία που ακολουθείται για την απάντληση των καυσίμων απο το Sea Diamond δημοσιευεσε το περασμενο Σάββατο η εφημερίδα Καθημερινή.
Σύμφωνα με το κείμενο τησ Ιφιγένειας Διαμαντη,
Επιχείρηση «καθαρισμός Sea Diamond»
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_24/05/2009_315912
Πέρασαν πάνω από δύο χρόνια από τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, και το ένα από τα δύο αιτήματα των κατοίκων της Σαντορίνης φαίνεται ότι θα ικανοποιηθεί. Εντός των ημερών αναμένεται να ξεκινήσει η απάντληση των καυσίμων από το ναυάγιο, που βρίσκεται «σκαλωμένο» σε ένα ανισόπεδο πλάτωμα στο βυθό της καλντέρας.
Οσο για την ανέλκυση, την οποία ζητεί η Επιτροπή κατοίκων προκειμένου να μην ρυπανθεί η θαλάσσια περιοχή όπου βρίσκεται το ναυάγιο, ο δρόμος αναμένεται να είναι μακρύς και δύσβατος. «Μόλις τελειώσει η απάντληση θα προχωρήσουμε στη διαδικασία αναζήτησης προσφορών για την ανέλκυση», τονίζει στην «Κ» ο κ. Στέλιος Παπανδρεόπουλος δικηγόρος του Λιμενικού Ταμείου. Την Τρίτη το πρωί, τη Σαντορίνη αναμένεται να επισκεφτεί ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Αναστ. Παπαληγούρας προκειμένου να ενημερωθεί για την εξέλιξη των εργασιών.
Πάντως οι κάτοικοι του νησιού ενώ η τουριστική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει, «τηρούν στάση αναμονής όσον αφορά τη διαδικασία της απάντλησης» καθώς, όπως επισημαίνει στην «Κ» ο πρόεδρος της κοινότητας Οίας κ. Γιώργος Χάλαρης, «δεν υπάρχει κάποια επίσημη ενημέρωση, οπότε οι κάτοικοι αναμένουν τα αποτελέσματα. Ωστόσο η εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο κάνει καλή δουλειά».
Μαραθώνιος πιέσεων
Ηταν Απρίλιος, Μεγάλη Πέμπτη του 2007, όταν στις 3.30 μ.μ. το κρουαζιερόπλοιο προσέκρουσε σε χαρτογραφημένο ύφαλο στα ανοικτά της Σαντορίνης. Παρουσίασε ρήγμα στα ύφαλα και σύντομα άρχισε να παίρνει κλίση, οπότε ο πλοίαρχος έδωσε εντολή για εγκατάλειψη του πλοίου. Περισσότερα από 1.500 άτομα διασώθηκαν ενώ δύο Γάλλοι, ένας πατέρας με την κόρη του, έχασαν τη ζωή τους.
Λίγες ημέρες μετά το ναυάγιο ξεκίνησαν οι πιέσεις των κατοίκων και των τοπικών αρχών για την απάντληση των καυσίμων από τις δεξαμενές του Sea Diamond. Εκείνη την εποχή η εταιρεία «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος» έφτασε στη Σαντορίνη και ανέλαβε το έργο της επιφανειακής απορρύπανσης, της συλλογής δηλαδή των ποσοτήτων των πετρελαιοειδών, που έβγαιναν στην επιφάνεια από το ναυάγιο. Σήμερα η ίδια εταιρεία βρίσκεται και πάλι στο νησί προκειμένου να υποστηρίξει το έργο της εταιρείας που έχει αναλάβει την απάντληση. Ο κ. Β. Μαμαλούκας, διευθυντής της «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος» εξηγεί ότι «η δική μας αρμοδιότητα είναι η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος κατά τη διάρκεια της διαδικασίας απάντλησης». Το κυρίως έργο έχει αναλάβει η αγγλική εταιρεία Dronik Maritime Consultants Ltd για λογαριασμό της πλοιοκτήτριας εταιρείας Louis Hellenic Cruises. Αξίζει να σημειωθεί ότι για πολύ καιρό, η πλοιοκτήτρια εταιρεία, στην επικοινωνία της με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και σε επίσημες ανακοινώσεις απέκλειε την απάντληση των ποσοτήτων καυσίμων που βρίσκονταν στις δεξαμενές του βυθισμένου Sea Diamond χαρακτηρίζοντας οποιαδήποτε ανάλογη προσπάθεια «επικίνδυνη» αλλά και μη «εφικτή από τεχνική άποψη».
Ομως ο σκόπελος ξεπεράστηκε και σήμερα ολοκληρώνονται οι διαδικασίες προετοιμασίας. Το κυρίως έργο αναμένεται να ξεκινήσει αυτή την εβδομάδα και να διαρκέσει περίπου άλλες τρεις εβδομάδες... εκτός απροόπτου.
Με βαθυσκάφος
Μετρήσεις, αποστάσεις, έλεγχοι, νέες μετρήσεις, νέες αποστάσεις, νέοι έλεγχοι. Το σκάφος VOS Satisfaction, βρίσκεται ήδη στην περιοχή και στο κατάστρωμά του μεταφέρει το βαθυσκάφος ROV, τον τεχνικό εξοπλισμό ελέγχου, εκεί βρίσκεται και το αντιρρυπαντικό Αιγίς όπου θα συγκεντρώνονται οι ποσότητες των πετρελαιοειδών που θα αντλούνται. Ενα μικρό ρυμουλκό «περιπολεί» στο σημείο και καταγράφει στοιχεία γύρω από το πλωτό φράγμα που εδώ και δύο χρόνια περιβάλλει το ναυάγιο προκειμένου να αποφευχθεί περαιτέρω μόλυνση της θάλασσας από πιθανή διαρροή πετρελαίου.
Στον βυθό της καλντέρας όπου βρίσκεται το ναυάγιο δεν θα κατέβουν δύτες, καθώς κάτι τέτοιο θεωρείται εξαιρετικά επικίνδυνο. Τη «βρώμικη» δουλειά θα κάνει το βαθυσκάφος ROV (Remotely Operated Vehicle) ένα ρομπότ εξοπλισμένο με εξαιρετικά τεχνολογικά μέσα, τα μάτια και τα χέρια των ατόμων που το χειρίζονται.
Το ROV τις επόμενες ημέρες θα προσκολληθεί με ειδικές βεντούζες στο κύτος του κρουαζιερόπλοιου. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να μην μετακινείται ούτε εκατοστό κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών. Πρώτα ωστόσο πρέπει να καθαριστεί η λάσπη που περιβάλλει το Sea Diamond με ειδικές βούρτσες. «Το ναυάγιο καλύπτεται από ιζήματα, το πάχος των οποίων ξεπερνά τα 5 εκατοστά, λόγω των μεγάλων επικαθίσεων από τις υποβρύχιες κατολισθήσεις, από τις πλαγιές που το περιβάλλουν», τονίζει στην «Κ» ο κ. Μαμαλούκας. Τα εναπομείναντα στις δεξαμενές του πλοίου καύσιμα -που υπολογίζονται περίπου στους 120 τόνους- θα απαντληθούν από 20 τρύπες που θα ανοιχτούν στην αριστερή πλευρά του κύτους του Sea Diamond, πάντα από το βαθυσκάφος ROV, καθώς βρίσκεται στο βυθό με κλίση 25 μοιρών. Υπενθυμίζεται ότι η ποσότητα των πετρελαιοειδών στις δεξαμενές του Sea Diamond την ημέρα που βυθίστηκε ήταν περίπου 430 τόνοι από τους οποίους με τη διαδικασία της επιφανειακής απορρύπανσης είχαν περισυλλεγεί περίπου 300 τόνοι.