Σύμφωνα με κείμενο της Μαργαρίτας Πουρνάρα για την
εφημερίδα «Καθημερινή» που δημοσιεύθηκε στις 19.10.2014, με θέμα τον
Αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου της Σαντορίνης και συγκεκριμένα για την
διακοπή χρηματοδότησης (απο 1.2014) των
εργαστηρίων συντήρησης των αρχαιολογικών ευρημάτων, αναφέρονται τα εξής,
Ο
χώρος του Ακρωτηρίου, έχει αποκαλύψει μέχρι σήμερα, ορισμένες από τις
ωραιότερες αρχαίες τοιχογραφίες στον κόσμο.
Ανθρωποι κάθε ηλικίας και εθνικότητας σχημάτιζαν
ουρές στην είσοδο την περασμένη Κυριακή, που βρεθήκαμε εκεί. Σύμφωνα με τις
πρώτες εκτιμήσεις για τη φετινή σεζόν, δύο με τρεις χιλιάδες άτομα κόβουν
εισιτήριο καθημερινά στον αρχαιολογικό χώρο. Τα έσοδα (περίπου 1,5 εκατ. ευρώ)
πηγαίνουν κατευθείαν στα ταμεία του κράτους, το οποίο καλύπτει λειτουργικά
έξοδα και μισθοδοσία του φυλακτικού προσωπικού. Τίποτ’ άλλο πέραν αυτού.
Εδώ και τέσσερα χρόνια, η πολιτεία έχει σταματήσει
να ενισχύει οικονομικά το Ακρωτήρι. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι η συστηματική
ανασκαφή έχει παγώσει σχεδόν από τότε που ξεκίνησαν οι εργασίες για το στέγαστρο
πριν από 14 χρόνια, ενώ από την αρχή του χρόνου ώς τις αρχές Οκτωβρίου έμεινε
κλειστό και το εργαστήρι συντήρησης των περίφημων τοιχογραφιών. Από τα επιδέξια
χέρια των τεχνητών του –που είχαν αίσθηση υπομονής και καθήκοντος σαν τον
αείμνηστο Τάσο Μαργαριτώφ– επανήλθαν στη ζωή οι συγκλονιστικές ζωγραφικές
παραστάσεις με τις Κροκοσυλλέκτριες, τα άνθη της άνοιξης, τον Ψαρά, τις
αντιλόπες.
«Πρέπει να
ολοκληρωθούν οι εργασίες στο κτίριο που ονομάζουμε Ξεστή 4, ανέφερε ο
αρχαιολόγος κ. Ντούμας, που είναι το μεγαλύτερο και πολυτελέστερο του
Ακρωτηρίου. Εχει εντοπιστεί το κλιμακοστάσιο με μια θαυμάσια τοιχογραφία πομπής
ανδρών που εκτείνεται σε πολλούς ορόφους και μάλλον ξεπερνά τα 50 μέτρα. Ερευνα
θα πρέπει να πραγματοποιηθεί και στο σημείο όπου εντοπίστηκε ο χρυσός αίγαγρος
κατά τις τομές που έγιναν για τις κολώνες του στεγάστρου», συνεχίζει ο
αρχαιολόγος.
Δεκάδες τοιχογραφίες που έχουν ήδη συντηρηθεί
φυλάσσονται εκεί ανάμεσα σε αφρολέξ. «Το υλικό που αγαπούν τα ποντίκια. Ποιος
μας εξασφαλίζει ότι αν μείνει ο χώρος δίχως καθημερινή ανθρώπινη παρουσία, δεν
θα μπουν μέσα τρωκτικά; Αν αυτό συμβεί, θα είναι το μεγαλύτερο κατάντημα του
σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού», τονίζει ο Χρίστος Ντούμας.
Το κράτος μπορεί να έχει γυρίσει την πλάτη στο
Ακρωτήρι, αλλά η τοπική κοινωνία συναισθάνεται την τεράστια σημασία του. Οχι
μόνο ως τουριστικό δέλεαρ αλλά ως το πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο το
νησιού μαζί με την ιδιαίτερη γεωμορφολογία του.
Οι Σαντορινιοί, επαγγελματίες και απλοί πολίτες,
στηρίζουν την Εταιρεία Μελέτης Προϊστορικής Θήρας, τον σύλλογο των φίλων της
ανασκαφής. Αθρόα ήταν η προσέλευση στην εκδήλωση υπό την αιγίδα του δήμου, που
πραγματοποιήθηκε την περασμένη Κυριακή με σιωπηλή δημοπρασία, λαχειοφόρο αγορά,
μουσική και φαγητό. Στόχος η συγκέντρωση πόρων για να ξαναλειτουργήσει το
εργαστήριο συντήρησης με λίγους –έστω– εργαζόμενους. Ιθύνων νους για τη
διοργάνωση ήταν ο γνωστός σεφ Γιώργος Χατζηγιαννάκης, τον οποίον συνεπικούρησαν
ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Εστία» του Πύργου, το Cultural Village, το Εργαστήρι
τσαμπούνας La ponta.
Εκτός από τη δράση αυτή, που συγκέντρωσε περίπου
25.000 ευρώ, πραγματοποιήθηκε μια ακόμα σημαντική ενέργεια. Ελληνες καλλιτέχνες
σχεδίασαν μια σειρά με καταπληκτικά αναμνηστικά, τα οποία εμπνεύστηκαν από το
Ακρωτήρι: πάνινες τσάντες, σελιδοδείκτες, μικρές παραστάσεις τοιχογραφιών,
πήλινα αγαλματίδια κ.ά. Η Εταιρεία Μελέτης κάλυψε το κόστος παραγωγής τους και
ζήτησε την άδεια του ΤΑΠΑ να τα διαθέτει στο πωλητήριο του χώρου, που είναι
κυριολεκτικά άδειο από πωλητέα. Η πρόταση δεν έγινε αποδεκτή. Σήμερα πωλούνται
σε πρόχειρη κατασκευή εκτός χώρου με 500 ευρώ ημερήσιο τζίρο. Το πωλητήριο του
χώρου έχει από 0 έως 17 ευρώ μέσο όρο είσπραξη...
Το πλήρες κείμενο μπορείτε να το δείτε εδώ : http://www.kathimerini.gr/788291/article/epikairothta/ellada/kratikh-adiaforia-gia-to-akrwthri