Σύμφωνα με ενημέρωση
και κείμενο από το Γραφείο Τύπου του Τ. Π. Κυκλάδων της Π.Ε.Δ. Νοτίου Αιγαίου,
Ο Αντιπρόεδρος
της Π.Ε.Δ. Νοτίου Αιγαίου Γιάννης Δεκαβάλλας Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, έκανε
την ακόλουθη παρέμβαση, στην ημερίδα για την ακτοπλοΐα, η οποία
πραγματοποιήθηκε σήμερα στο νησί της Νάξου.
«Είναι γενική
παραδοχή ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί ανάπτυξη μιας Περιφέρειας, αν δεν υπάρχει
ικανοποιητική και αποτελεσματική λειτουργία των μεταφορών, τόσο στο εσωτερικό
της περιφέρειας, όσο και στη σύνδεσή του με την ηπειρωτική χώρα.
Στη Χώρα μας
στην παρούσα φάση είναι γεγονός ότι η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, γίνεται
κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, ιδιαίτερα στον τομέα της
οικονομίας.
Συμμετέχω στο
Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, με μια μικρή διακοπή, σχεδόν ανελλιπώς εδώ
και 17 περίπου χρόνια. Από την εποχή που λειτουργούσε ως Γνωμοδοτική Επιτροπή
Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Γ.Ε.Α.Σ.) εκπροσωπούσα την Κεντρική Ένωση Δήμων
Ελλάδας. Είναι αλήθεια ότι προσδοκούσαμε με τη θεσμική και νομοθετική μεταβολή,
που έγινε το έτος 2001 στον τομέα των μεταφορών, να έλθουν καλύτερες μέρες στην
ακτοπλοΐα. Δεν μπορούμε να κρύψουμε ότι απογοητευτήκαμε. Το ακτοπλοϊκό δίκτυο,
με το νέο πλαίσιο, έχει αφεθεί ακόμη περισσότερο στις καλές θελήσεις των
ακτοπλοϊκών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μας.
Αποδεχόμαστε ότι
έχουν αυξηθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια τα καύσιμα και γενικότερα τα έξοδα
λειτουργίας ενός πλοίου. Αποδεχόμαστε ότι έχουν περιοριστεί δραστικά οι
επιδοτήσεις των γραμμών δημοσίου συμφέροντος, ή ακόμη ότι μας λείπουν οι σωστές
και ποιοτικές λιμενικές υποδομές. Αυτά όλα δεν δικαιολογούν όμως την κατάσταση
ομηρίας στην οποία νοιώθουμε ότι βρισκόμαστε από πλευράς μεταφορών.
Είμαι περήφανος
γιατί με την ιδιότητα του Προέδρου του Συνδέσμου Νησιωτικών Δήμων και
Κοινοτήτων Ελλάδας, μαζί με άλλους Δημάρχους νησιών, είχα αγωνιστεί για τη
διασφάλιση της νησιωτικής ιδιαιτερότητας στο Σύνταγμά μας (άρθρο 101). Η
διάταξη αυτή του Συντάγματος θα μπορούσε να έχει αποτελέσει τη βάση για την
άσκηση και την προώθηση εξειδικευμένων νησιωτικών πολιτικών, που θα κατοχύρωναν
τη γεωγραφική, κοινωνική και οικονομική συνοχή της Ελλάδας. Γιατί διαχρονικά οι
Κυβερνήσεις θεωρούν ότι το πλοίο για ένα μικρό και ακριτικό νησί είναι κάτι σαν
πολυτέλεια.
Κι αυτό παρά το
ότι η Αυτοδιοίκηση δεν έχει σταματήσει να φωνάζει εδώ και χρόνια για την
αναγκαιότητα της εθνικής θωράκισης του Αιγαίου, δεν έχει κατανοήσει κανένας
υπουργός και κανένας βουλευτής που προέρχεται από την ηπειρωτική Ελλάδα, ότι
άλλες είναι οι συγκοινωνιακές απαιτήσεις στα νησιά μας και άλλες στη στεριανή
Χώρα.
Το έτος 2005
όταν ως εκπρόσωπος των δημάρχων της Χώρας συμμετείχα στην Ομάδα Μελέτης για τις
Μεταφορές (μαζί με έξι ειδικούς πανεπιστημιακούς), είχα αναφέρει ότι
επιβάλλεται οι κάτοικοι της νησιωτικής Χώρας να απολαμβάνουν τις ίδιες
συγκοινωνιακές υπηρεσίες που απολαμβάνουν οι κάτοικοι της ηπειρωτικής χώρας,
από πλευράς τακτικότητας δρομολογίων, καταβολής αντιτίμου (αναλογικά με τις
χιλιομετρικές αποστάσεις αντίστοιχα με αυτό που ισχύει στη στεριανή Ελλάδα),
αλλά και ποιότητας μεταφορικού μέσου. Διαφορετικά η Ελλάδα θα απεδείκνυε ότι
έχει διαφορετική πολιτική για τους έλληνες νησιώτες και ότι διαχωρίζει τους
πολίτες, σε Α΄ και Β΄ κατηγορίας. Η έννοια όλων των παραπάνω συνοψίστηκε από
τους ειδικούς επιστήμονες της Ελλάδας σε τρεις λέξεις: Αρχή Μεταφορικού Ισοδύναμου.
Η Αρχή του
Μεταφορικού Ισοδύναμου έχει γίνει σημαία της Αυτοδιοίκησης, τόσο προς τα
αρμόδια κυβερνητικά όργανα, όσο και προς τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής
Ένωσης. Αντιλαμβανόμαστε τη δυσκολία την οποία βιώνουμε στην Ελλάδα. Δεν
μπορούν να βγουν ασφαλώς σε αυτή τη φάση από τα κρατικά ταμεία τα χρήματα που
απαιτούνται για να στηριχθεί αυτή η πολιτική.
Ωστόσο, μέσα σ΄
αυτή τη λογική και τη φιλοσοφία θα μπορούσαν να γίνουν διορθωτικές κινήσεις που
να δικαιολογήσουν ότι η Ελλάδα δεν επιφυλάσσει ξεχωριστή μεταχείριση –
τουλάχιστον γεωγραφικά – για τους πολίτες της.
Για να πάμε όμως
σε καλύτερες μέρες στις συγκοινωνίες, είναι κοινή εκτίμηση ότι θα πρέπει να
επανεξεταστεί το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο ως προς τις ρυθμίσεις που δεν
ανταποκρίνονται πλήρως στα σύγχρονα
δεδομένα. Γι΄ αυτό επιβάλλεται να
ληφθούν γενναίες αποφάσεις που θα μεταβάλουν τους σημερινούς συσχετισμούς και
θα αλλάξουν το κλίμα ενός πιθανού σεναρίου κακών εξελίξεων στον τομέα της
ακτοπλοΐας. Δυστυχώς και τότε καυτηριάζαμε την ανεπαρκή σύνδεση των νησιών, ενώ
σήμερα φοβόμαστε την παντελή έλλειψη πλοίων.
Δυστυχώς και
τότε διεκδικούσαμε άψογη ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών και σήμερα
προσαρμοστήκαμε να διεκδικούμε την ελάχιστη δυνατή συγκοινωνία. Όμως το μήνυμα
που πρέπει να φύγει από εδώ σήμερα είναι ότι οι νησιώτες δεν μπορούν να
ανεχθούν ή να υπομείνουν άλλες εκπτώσεις.
Είμαστε
αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε με κάθε νόμιμο μέσο και με κάθε πρόσφορη νομική
διαδικασία τα συνταγματικά δικαιώματα των πολιτών της περιφέρειάς μας, που μας
έχουν εμπιστευτεί».