Σε ερώτησή του
στον αρμόδιο Υπουργό ο βουλευτής των Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος αναφέρει οτι,
Η υποστελέχωση
των σχολείων στις Κυκλάδες αποτελεί σύνηθες και καθόλα προβλέψιμο φαινόμενο.
Όμως, φέτος, μετά από τρία χρόνια μνημονιακής πολιτικής, με τις αδιάκοπες και
ανελέητες επιθέσεις στα λαϊκά και μεσαία στρώματα, με την τραγική μείωση της
χρηματοδότησης στις δομές παιδείας, η δημόσια εκπαίδευση στο σύνολο της χώρας βρίσκεται
στα πρόθυρα κατάρρευσης:
Η χειρότερη από
ποτέ αναλογία αποχωρήσεων – προσλήψεων εκπαιδευτικών των τελευταίων χρόνων και
η έλλειψη πιστώσεων για αναπληρωτές δημιουργούν τεράστιες ελλείψεις σε
δασκάλους και καθηγητές,
Η τραγική
υποχρηματοδότηση τόσο των σχολικών επιτροπών των δήμων για τις λειτουργικές
δαπάνες όσο και για τη μεταφορά των μαθητών οδηγεί τα σχολεία σε αδυναμία
κάλυψης των άμεσων στοιχειωδών τους αναγκών σε ηλεκτρικό ρεύμα, νερό, πετρέλαιο
θέρμανσης, τηλεπικοινωνία, χαρτί εκτυπώσεων, κλπ., πολλές εκ των οποίων
καλούνται ήδη να πληρώσουν οι γονείς με τα πετσοκομμένα εισοδήματά τους.
Ήδη οι σχολικές
βιβλιοθήκες έχουν κλείσει, η ενισχυτική διδασκαλία έχει καταργηθεί, τα ΓΡΑΣΕΠ
(Γραφεία Σχολικού και Επαγγελματικού Προσανατολισμού) έχουν αναστείλει την
λειτουργία τους, τα προγράμματα αγωγής υγείας, περιβαλλοντικής και πολιτιστικής
αγωγή έχουν εξοβελιστεί.
Επιπλέον, η
πανευρωπαϊκή πρωτιά στις μειώσεις των αμοιβών των εκπαιδευτικών συντελεί στη
πλήρη απαξίωση του κοινωνικού και μορφωτικού ρόλου του εκπαιδευτικού στην
κοινωνία.
Πιο
συγκεκριμένα, όσον αφορά τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στις Κυκλάδες, μετά την
πρώτη φάση διορισμών αναπληρωτών, τα κενά στα σχολεία παραμένουν σημαντικά: 41 γενικής παιδείας, 90
Ξένων γλωσσών, Πληροφορικής, Γυμναστές, Θεολόγοι, Μουσικής, Καλλιτεχνικών κ.α.,
52 κενά για πλήρες ωράριο ειδικοτήτων, καθώς και 17 για ΤΕ και ΔΕ για την
κάλυψη λειτουργικών κενών κυρίως των ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ.
Αυτό πρακτικά
σημαίνει ότι τα παιδιά της Γ΄ Λυκείου σε κάποια νησιά δεν διδάσκονται καθόλου
τα μαθήματα των Πανελληνίων Εξετάσεων ένα μήνα μετά την έναρξη των μαθημάτων.
Σε πλείστα σχολεία, όπως αυτό της Σχοινούσας, το ωρολόγιο πρόγραμμα δεν
ακολουθείται. Επίσης, υπενθυμίζουμε εδώ ότι πλέον των 300 εκπαιδευτικών
παραμένουν χωρίς οργανική θέση και βρίσκονται στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ, αλλάζοντας
κάθε χρόνο τόπο κατοικίας.
Στην Πρωτοβάθμια
Εκπαίδευση, πλήττεται ιδιαίτερα η Ειδική Αγωγή με 13 διδακτικά κενά ενώ που από
τους 20 μαθητές που πιστοποιημένα χρήζουν παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης,
εξυπηρετούνται μόνο οι 6.
Στα Ειδικά
Σχολεία οι ελλείψεις σε Ειδικό Εκπαιδευτικό και Ειδικό Βοηθητικό προσωπικό
(ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές, κτλ.) είναι σοβαρότατες, καθώς εγκρίθηκαν μόλις πιστώσεις
για 30 θέσεις για όλο το Νότιο Αιγαίο. Η ίδια προβληματική κατάσταση επικρατεί
και για τους καθηγητές ειδικοτήτων (ξενόγλωσσους και γυμναστές) στα δημοτικά
σχολεία.
Τα σχολεία των
Κυκλάδων παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη κινητικότητα εκπαιδευτικών -ποσοστό
αποσπάσεων 30% επί των υπηρετούντων-
ανανεώνοντας σε μεγάλο βαθμό το διδακτικό τους προσωπικό ετησίως. Πέρα από τα χρονίζοντα κτιριακά
προβλήματα σε αρκετά μεγάλα και μικρά νησιά, πέρα από την κατάργηση της
ενισχυτικής διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία, πέρα από τα προβλήματα μεταφοράς των
μαθητών που ταλανίζουν το χώρο της εκπαίδευσης στα νησιά, η ανάγκη για πλήρωση
των κενών εκπαιδευτικών θέσεων είναι επιτακτική, καθώς λόγω της χρονιότητας του
φαινομένου ελλοχεύει ο κίνδυνος της μαθητικής διαρροής ή/και της εγκατάλειψης
των νησιών.
Επιπλέον, λόγω
της δραματικής συρρίκνωσης των μισθών των εκπαιδευτικών, παρατηρείται το
φαινόμενο της άρνησης ανάληψης υπηρεσίας στις Κυκλάδες, καθώς το κόστος
διαβίωσης και το συγκοινωνιακό υπερβαίνουν κατά πολύ τις απολαβές τους.
Δεδομένου ότι:
1. η έγκαιρη στελέχωση των σχολείων
αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας και η ισότιμη πρόσβαση στο κοινωνικό αγαθό της
εκπαίδευσης αναφαίρετο δικαίωμα για τους κατοίκους των νησιών μας.
2. το Σύνταγμα προστατεύει τους κατοίκους
των νησιών και προβλέπει την ιδιαίτερη
μεταχείριση ώστε να αρθούν οι ανισότητες που προκύπτουν από την ίδια τη
γεωγραφία του νομού
3. η έλλειψη επιτελικού σχεδιασμού και
συντονισμού για την εκπαίδευση στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυκλάδων είναι
εμφανής εδώ και χρόνια και οι εμπλεκόμενες τοπικές συλλογικότητες (ΕΛΜΕ,
Σύλλογοι Δασκάλων και Νηπιαγωγών, Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, και άλλοι)
δικαίως επανέρχονται κάθε χρόνο με αιτήματα
για πλήρωση των διδακτικών κενών
4. η πρόσληψη εκπαιδευτικών μέσω ΕΣΠΑ
αποτελεί απαράδεκτη τακτική για κάθε ευνομούμενη πολιτεία.