Σύμφωνα με
ανακοίνωση της παράταξης,
Διαβάζοντας τη
μελέτη «Εντοπισμός και επιλογή θέσεων Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης
Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) Δήμου Θήρας» (Χρυσούλα Ζαχαριάδη, Οκτώβριος 2011, κόστος
7.000€ χωρίς ΦΠΑ), μας προκύπτουν οι εξής παρατηρήσεις:
Α) τα αναγκαία
στοιχεία στα οποία βασίστηκε η συγκεκριμένη μελέτη προέρχονται κατεξοχήν από
παλαιότερες μελέτες (από το 1993 έως το
2003). Δεν έχει γίνει καμία αναπροσαρμογή των στοιχείων στη παρούσα κατάσταση
του νησιού.
Β) δεν
αναφέρεται στη μελέτη η μεθοδολογία στην οποία βασίστηκε τόσο η βαθμολόγηση των
κριτηρίων επιλογής θέσης όσο και η ποσόστωση των 6 σεναρίων σύμφωνα με τα οποία
έγινε η τελική κατάταξη (Σημ.: σύμφωνα με την εφαρμοζόμενη μεθοδολογία κάθε
πιθανή θέση εγκατάστασης ΟΕΔΑ βαθμολογείται και έπειτα κάθε βαθμός συμμετέχει
ως ποσοστό στη τελική βαθμολογία).
Επισημαίνουμε ότι αλλαγή τόσο των βαθμών των επιμέρους κριτηρίων όσο και
των ποσοστών των σεναρίων θα μπορούσε να οδηγήσει σε διαφορετική σειρά
επιλογής.
Γ) στη σελίδα 16
της μελέτης αναφέρεται ότι τα Αστικά Στερεά Απόβλητα (ΑΣΑ) της Σαντορίνης θα
είναι 12.500 kg/έτος. Αντίστοιχα στη μελέτη σκοπιμότητας “Επεξεργασία & Αξιοποίηση
των Απορριμμάτων στη Σαντορίνη” ( Ι. Φραντζή & Συνεργάτες ,Οκτώβριος 2011,
κόστος 24.600€) στη σελίδα 64 αναφέρεται ότι τα ΑΣΑ του νησιού θα είναι κατά
εκτίμηση 12.500 τόνοι/έτος. Αν πρόκειται για τυπογραφικό λάθος, είναι ιδιαίτερα
σημαντικό και πρέπει να οδηγήσει τους αρμόδιους στην πιο προσεχτική ανάγνωση
της μελέτης Ζαχαριάδη για τον εντοπισμό και άλλων σημείων που μπορεί να
επηρεάσουν το τελικό αποτέλεσμα.
Επισημαίνουμε
επίσης, ότι η τελική επιλογή του σεναρίου “Κομπ/ποίηση. Οργ.Κλάσματος - Ανάκτηση
Υλικών” από τη μελέτη Ι. Φραντζή & Συνεργάτες ίσως να αποτελεί τη βέλτιστη
δυνατή. Το σενάριο αυτό σε σχέση με τα υπόλοιπα που εξετάζονται, έχει όντως το
χαμηλότερο κόστος κατασκευής (5.775.000 ευρώ) και λειτουργίας (77 ευρώ/τόνο)
και το μεγαλύτερο ποσοστό ανακύκλωσης (3.535 τόνοι/έτος). Παράλληλα, όμως,
εμφανίζει και το μεγαλύτερο όγκο υπολειμμάτων σε ΧΥΤΥ (5.339 τόνοι/έτος) οπότε
θα χρειαστεί και μεγαλύτερος εξωτερικός χώρος ταφής. Επίσης, λόγω της μηχανικής του λειτουργίας θα πρέπει
σε περίπτωση βλάβης να έχει προβλεφθεί επιπλέον χώρος προσωρινής τοποθέτησης
των απορριμμάτων. Τονίζουμε στο σημείο αυτό ότι αντίστοιχη λύση περιγράφεται
και από το καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Αλέξανδρο Οικονομόπουλο ο οποίος εξειδικεύεται σε θέματα διαχείρισης
Αστικών Στερεών Αποβλήτων(ΑΣΑ).
Η θέση του
Ενιαίου Παλλαϊκού Μετώπου Θήρας για κάθε αναπτυξιακό έργο μεγάλης κλίμακας που
αφορά τη κοινωνία της Σαντορίνης είναι ότι θα πρέπει να βασίζεται στους
παρακάτω άξονες:
Α) να έχει προκύψει μετά από διαρκή διάλογο με
τους Σαντορινιούς,
Β) να προβλέπει οικονομικές και νομικές κυρώσεις
στα ιδιωτικά γραφεία μελετών σε περίπτωση λανθασμένων υπολογισμών των μελετών
που εκπονούν και για τις οποίες αμείβονται από τον φορολογούμενο πολίτη.
Γ) να παραμένει σε όλη τη διάρκεια κατασκευής και
λειτουργίας του κάτω από τη εποπτεία και διαχείριση του Δήμου Θήρας,
Δ) να προσφέρει
αντισταθμιστικά οφέλη στους κατοίκους της περιοχής εγκατάστασης,
Ε) να ελέγχεται
περιοδικά από τη τοπική κοινωνία της Σαντορίνης.
Το ΕΠΑΜ Θήρας
θεωρεί ότι δεν είναι μονόδρομος η κατασκευή ΟΕΔΑ στη Σαντορίνη αφού η διεθνή
πρακτική έχει δείξει ότι τέτοιου μεγέθους εγκαταστάσεις γίνονται σε
απομακρυσμένες, μη κατοικημένες, περιοχές οι οποίες δεν υπάρχουν στο νησί μας.
Υπάρχουν και περιπτώσεις υπόγειας διαχείρισης απορριμμάτων σε μεγάλες πόλεις η
οποία είναι μια λύση που δε θα έπρεπε να αποκλειστεί.
Αν, όμως, η
τοπική κοινωνία πειστεί ότι η ΟΕΔΑ πρέπει να λειτουργήσει στη Σαντορίνη, τότε
οι τελικές αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν με τη συνεργασία του Δήμου Θήρας με
τους Σαντορινιούς και αποβλέποντας στα εξής:
Α) στη περιοχή εγκατάστασης να υπάρχουν
αντισταθμιστικά οφέλη των κατοίκων. Αυτά θα μπορούσαν να είναι ενδεικτικά:
μηδενικά δημοτικά τέλη στις υπάρχουσες και στις μελλοντικές κατοικίες και
επιχειρήσεις σε ακτίνα 500μ από την ΟΕΔΑ (με τη γραπτή δέσμευση του Δήμου ότι η
μείωση των εσόδων του Δήμου δεν θα επιβαρύνει τους υπόλοιπους κατοίκους) και
πρόσληψη των εργαζομένων στην ΟΕΔΑ κυρίως από τους κατοίκους της περιοχής εγκατάστασης.
Β) να οριστούν
οικονομικές και νομικές κυρώσεις στα δύο(2) μελετητικά γραφεία σε περίπτωση
λανθασμένων υπολογισμών τους αφού τις
αστοχίες τους θα κλιθούν να τις επωμιστούν οι Σαντορινιοί πολίτες.
Γ) η ΟΕΔΑ δε θα
πρέπει ΠΟΤΕ να πουληθεί ή ενοικιαστεί σε ιδιώτη. Η ευθύνη αποκομιδής και
διαχείρισης των απορριμμάτων πρέπει να ανήκει εξ ολοκλήρου στο Δήμο Θήρας.
Δ) να
δημιουργηθεί επιτροπή ελέγχου της ΟΕΔΑ από αντιπροσωπεία της περιοχής
εγκατάστασης, από εκπροσώπους της δημοτικής αρχής και από αντιπροσωπεία
κατοίκων του υπόλοιπου νησιού η οποία θα ελέγχει για την ομαλή λειτουργία της
σε ετήσια βάση. Σε περίπτωση απόκλισης θα πρέπει να υπάρχει άμεση ανταπόκριση
από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου. Σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει να εξεταστεί
η περίπτωση αποζημίωσης των κατοίκων της περιοχής εγκατάστασης.
Το θέμα της
διαχείρισης απορριμμάτων είναι πολύ σημαντικό για τη Σαντορίνη. Θα πρέπει να
αρχίσει να γίνεται διάλογος της Δημοτικής αρχής με τους κατοίκους ανεξάρτητα
από τυχόν χρονικές πιέσεις. Η επιλογή του χώρου και του τρόπου διαχείρισης
απορριμμάτων θα επηρεάσει τόσο την εικόνα του νησιού όσο και τον οικογενειακό
προϋπολογισμό αφού θα κλιθούμε μέσω των δημοτικών τελών να συμμετέχουμε
οικονομικά. Άρα την οποιαδήποτε λανθασμένη επιλογή θα την επιβαρυνθεί τελικά η
τοπική κοινωνία.
Εμείς, ως Ενιαίο Παλλαϊκό Μέτωπο Θήρας θα στηρίξουμε
οποιαδήποτε προσπάθεια δημόσιου διαλόγου και συλλογικής αντιμετώπισης του
ζητήματος.