Τις τοποθετήσεις του συνδιασμού "Οικολογικός Άνεμος" σχετικά με τις επιλογές -πολιτικές σαφώς αλλά με χαρακτηριστικές τεχνοκρατικές αποχρώσεις..!- του προυπολογισμού του 2012 της Π.Ν.Α. μπορείτε να διαβάσετε εδω.
Σύμφωνα με επιστολή του επικεφαλής του συνδιασμού που κατα την συνεδρίαση ήταν απών,
Κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2011 είχαμε τονίσει την ανάγκη ο προϋπολογισμός να συνοδεύεται από δείκτες αξιολόγησης που να δείχνουν την προοπτική βιωσιμότητας όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο αλλά και σε περιβαλλοντικό και κοινωνικό, να μπορούμε να διαπιστώσουμε επίσης αν η εκτέλεση του προϋπολογισμού επηρεάζει θετικά ή αρνητικά τα θέματα σύγκλισης στο εσωτερικό της περιφέρειας, τα θέματα κοινωνικής συνοχής αλλά και απασχόλησης. Κάτι τέτοιο δεν υπήρξε φαίνεται καν ως σκέψη.
Εξετάζοντας τα οικονομικά στοιχεία μπορούμε να πούμε ότι το 2012 η Περιφέρεια Ν Αιγαίου μάλλον θα επιβιώσει οικονομικά, γιατί θα φάει από τα «έτοιμα», τα ταμειακά υπόλοιπα της προηγούμενης χρονιάς. Στο μεταξύ η κρίση απλώνεται και στο Ν Αιγαίο, αλλά και οι δραματική μείωση των πόρων του κεντρικού κράτους θα έχει επιπτώσεις ακόμα πιο σοβαρές μέσα στο 2012-2014. Την ίδια στιγμή η Περιφέρεια μένει εντελώς ευάλωτη, αφού – η κύρια παρατήρηση και διαπίστωσή μας – δεν έχει πόρους και άρα το οικονομικό της μέλλον θα είναι δυσοίωνο, αν δεν κινητοποιηθεί προς διαφορετική κατεύθυνση σε σχέση με το παρελθόν. Παρόλα αυτά η Περιφερειακή Αρχή μοιάζει να μην έχει καταλάβει ότι το σκάφος βυθίζεται. Αυτό δείχνει το γεγονός ότι παρουσιάζει έναν προϋπολογισμό για το διάστημα 2012-2014 που καμία σχέση δεν έχει με την πραγματικότητα.
Για να επιβιώσει η Περιφέρεια χρειάζεται να αποκτήσει απευθείας πρόσβαση σε ευρωπαϊκά προγράμματα, και κυρίως σε νέους τρόπους και εργαλεία χρηματοδότησης, εργαλεία πιο πράσινα (πχ πράσινα ομόλογα) και σε δικούς τους πόρους. Για να το πετύχει αυτό πρέπει να επεξεργαστεί μια στρατηγική διεξόδου από την κρίση, με έμφαση στην αποτελεσματική οργάνωσή της, την αναβάθμιση των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της, την προώθηση βιώσιμων μορφών οικονομίας στο Ν Αιγαίο που θα της αποφέρουν και έσοδα, την ανάπτυξη δομών κοινωνικής αλληλεγγύης – κάτι διαφορετικό από την λογική πληρωμής επιδομάτων πρόνοιας ή επιδομάτων ανεργίας – που θα εξισορροπήσει σε κάποιο βαθμό την τεράστια απώλεια εισοδημάτων .
Ο προϋπολογισμός ενός Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης μέσα από τους αριθμούς που παραθέτει δείχνει και τη συνολική οργάνωση του οργανισμού αλλά και τους προσανατολισμούς και τη στρατηγική που αυτός έχει (ή αδυνατεί να διαμορφώσει). Το πλαίσιο, επίσης, μέσα στο οποίο ο οργανισμός κινείται, ένα πλαίσιο που συνήθως θεσπίζει η κεντρική διοίκηση, διαμορφώνει εν πολλοίς και τις λειτουργίες, τις δυνατότητες και τις αρμοδιότητες του φορέα. Όμως, την εποχή της κρίσης η Περιφερειακή Αρχή θα κριθεί από την πραγματική δυνατότητά της να αναλάβει πρωτοβουλίες για να υπάρξει διέξοδος από την κρίση, τουλάχιστον για την περιφέρεια Ν Αιγαίου έστω και εάν το πλαίσιο είναι περιοριστικό.
Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση εξαγγέλθηκε και πραγματοποιήθηκε εν μέσω πανηγυρικών διακηρύξεων και τυμπανοκρουσιών για ένα διαφορετικό 2ο βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης που θα είχε καθοριστικές αρμοδιότητες και μεγάλες δυνατότητες. Σήμερα, φαίνεται ότι ξεφουσκώνει και προσγειώνεται στην σκληρή πραγματικότητα που θέλει την κεντρική εξουσία να έχει και το μαχαίρι και το καρπούζι και την Τοπική Αυτοδιοίκηση να κάνει στην ουσία τη «λάντζα» και αυτά που δε θέλει ή δεν μπορεί να κάνει η κεντρική διοίκηση. Όμως, μια τέτοια Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση είναι περιττή και προκαλεί απλά περισσότερες δυσλειτουργίες και λειτουργικές δαπάνες εις βάρος του κοινωνικού συνόλου. Τις αρμοδιότητες θα μπορούσε κάλλιστα να έχει ο Πρώτος Βαθμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εάν θέλουμε να έχουμε ένα Δεύτερο Βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης που να ασχολείται με συντηρήσεις και δακοκτονίες μόνο, τότε βαδίζουμε σαφώς σε λάθος δρόμο. Η περιφερειακή αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει στρατηγικό ρόλο, με τη χάραξη και την προώθηση συγκροτημένης περιφερειακής πολιτικής.
Σήμερα η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση περιορίζεται σε ένα διαχειριστικό- διακοσμητικό ρόλο ακριβώς όπως η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση μέχρι τις 31/12/2010
Σύμφωνα με επιστολή του επικεφαλής του συνδιασμού που κατα την συνεδρίαση ήταν απών,
Κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2011 είχαμε τονίσει την ανάγκη ο προϋπολογισμός να συνοδεύεται από δείκτες αξιολόγησης που να δείχνουν την προοπτική βιωσιμότητας όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο αλλά και σε περιβαλλοντικό και κοινωνικό, να μπορούμε να διαπιστώσουμε επίσης αν η εκτέλεση του προϋπολογισμού επηρεάζει θετικά ή αρνητικά τα θέματα σύγκλισης στο εσωτερικό της περιφέρειας, τα θέματα κοινωνικής συνοχής αλλά και απασχόλησης. Κάτι τέτοιο δεν υπήρξε φαίνεται καν ως σκέψη.
Εξετάζοντας τα οικονομικά στοιχεία μπορούμε να πούμε ότι το 2012 η Περιφέρεια Ν Αιγαίου μάλλον θα επιβιώσει οικονομικά, γιατί θα φάει από τα «έτοιμα», τα ταμειακά υπόλοιπα της προηγούμενης χρονιάς. Στο μεταξύ η κρίση απλώνεται και στο Ν Αιγαίο, αλλά και οι δραματική μείωση των πόρων του κεντρικού κράτους θα έχει επιπτώσεις ακόμα πιο σοβαρές μέσα στο 2012-2014. Την ίδια στιγμή η Περιφέρεια μένει εντελώς ευάλωτη, αφού – η κύρια παρατήρηση και διαπίστωσή μας – δεν έχει πόρους και άρα το οικονομικό της μέλλον θα είναι δυσοίωνο, αν δεν κινητοποιηθεί προς διαφορετική κατεύθυνση σε σχέση με το παρελθόν. Παρόλα αυτά η Περιφερειακή Αρχή μοιάζει να μην έχει καταλάβει ότι το σκάφος βυθίζεται. Αυτό δείχνει το γεγονός ότι παρουσιάζει έναν προϋπολογισμό για το διάστημα 2012-2014 που καμία σχέση δεν έχει με την πραγματικότητα.
Για να επιβιώσει η Περιφέρεια χρειάζεται να αποκτήσει απευθείας πρόσβαση σε ευρωπαϊκά προγράμματα, και κυρίως σε νέους τρόπους και εργαλεία χρηματοδότησης, εργαλεία πιο πράσινα (πχ πράσινα ομόλογα) και σε δικούς τους πόρους. Για να το πετύχει αυτό πρέπει να επεξεργαστεί μια στρατηγική διεξόδου από την κρίση, με έμφαση στην αποτελεσματική οργάνωσή της, την αναβάθμιση των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της, την προώθηση βιώσιμων μορφών οικονομίας στο Ν Αιγαίο που θα της αποφέρουν και έσοδα, την ανάπτυξη δομών κοινωνικής αλληλεγγύης – κάτι διαφορετικό από την λογική πληρωμής επιδομάτων πρόνοιας ή επιδομάτων ανεργίας – που θα εξισορροπήσει σε κάποιο βαθμό την τεράστια απώλεια εισοδημάτων .
Ο προϋπολογισμός ενός Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης μέσα από τους αριθμούς που παραθέτει δείχνει και τη συνολική οργάνωση του οργανισμού αλλά και τους προσανατολισμούς και τη στρατηγική που αυτός έχει (ή αδυνατεί να διαμορφώσει). Το πλαίσιο, επίσης, μέσα στο οποίο ο οργανισμός κινείται, ένα πλαίσιο που συνήθως θεσπίζει η κεντρική διοίκηση, διαμορφώνει εν πολλοίς και τις λειτουργίες, τις δυνατότητες και τις αρμοδιότητες του φορέα. Όμως, την εποχή της κρίσης η Περιφερειακή Αρχή θα κριθεί από την πραγματική δυνατότητά της να αναλάβει πρωτοβουλίες για να υπάρξει διέξοδος από την κρίση, τουλάχιστον για την περιφέρεια Ν Αιγαίου έστω και εάν το πλαίσιο είναι περιοριστικό.
Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση εξαγγέλθηκε και πραγματοποιήθηκε εν μέσω πανηγυρικών διακηρύξεων και τυμπανοκρουσιών για ένα διαφορετικό 2ο βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης που θα είχε καθοριστικές αρμοδιότητες και μεγάλες δυνατότητες. Σήμερα, φαίνεται ότι ξεφουσκώνει και προσγειώνεται στην σκληρή πραγματικότητα που θέλει την κεντρική εξουσία να έχει και το μαχαίρι και το καρπούζι και την Τοπική Αυτοδιοίκηση να κάνει στην ουσία τη «λάντζα» και αυτά που δε θέλει ή δεν μπορεί να κάνει η κεντρική διοίκηση. Όμως, μια τέτοια Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση είναι περιττή και προκαλεί απλά περισσότερες δυσλειτουργίες και λειτουργικές δαπάνες εις βάρος του κοινωνικού συνόλου. Τις αρμοδιότητες θα μπορούσε κάλλιστα να έχει ο Πρώτος Βαθμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εάν θέλουμε να έχουμε ένα Δεύτερο Βαθμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης που να ασχολείται με συντηρήσεις και δακοκτονίες μόνο, τότε βαδίζουμε σαφώς σε λάθος δρόμο. Η περιφερειακή αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει στρατηγικό ρόλο, με τη χάραξη και την προώθηση συγκροτημένης περιφερειακής πολιτικής.
Σήμερα η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση περιορίζεται σε ένα διαχειριστικό- διακοσμητικό ρόλο ακριβώς όπως η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση μέχρι τις 31/12/2010