Ειλικρινά κουρασμένη… αλλά και -φύσει και θέση- αισιόδοξη ! …
Τελικά, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί σε ότι ακούμε και πιστεύουμε, όχι για το «μέλλον του ελληνικού -και θηραϊκού- τουρισμού» αλλά για το εδώ και τώρα της τουριστικής μας βιομηχανίας. Του βιοπορισμού και της καθημερινότητάς μας.
Τα λάθη του παρελθόντος και τις ελλείψεις του παρόντος τις γνωρίζουμε, το να ακούμε όμως διαρκώς δυσοίωνες και απαισιόδοξες προβλέψεις για τον τουρισμό των νησιών και του νησιού μας δεν οδηγεί πουθενά.
Παρακολουθώ, βλέπω και διαβάζω, ότι δεκάδες νέοι άνθρωποι από την Σαντορίνη
όντας εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και τα νέα εργαλεία επικοινωνίας στο διαδίκτυο, κάνουν καθημερινά μια μεγάλη προσπάθεια να βγάλουν προς τα έξω, να προβάλουν την καλύτερη εικόνα του νησιού. Τις δυνατότητες που παρέχει η Σαντορίνη στους επισκέπτες της και το «όμορφο κάθε μέρα μας».
Από την άλλη πλευρά, καθημερινά σχεδόν, ερχόμαστε αντιμέτωποι με δημοσιεύματα σχετικά με το δυσοίωνο μέλλον του ελληνικού τουρισμού και το πώς οδηγηθήκαμε σε αυτήν την κατάσταση. Σίγουρα, δεν εθελοτυφλούμε, γνωρίζουμε και ζούμε τις δυσκολίες που θα εχει το φετινό καλοκαίρι, όμως, ύστερα κι από το τελευταίο μπαράζ ανάλογου περιεχομένου δημοσιευμάτων, καλό θα ήταν να ξεχωρίσουμε μερικά πράγματα. Και πρώτ’απ΄ όλα ότι αυτήν αυτήν κατάσταση δεν ευθύνεται αποκλειστικά ο Έλληνας επιχειρηματίας ή ο Έλληνας εργαζόμενος στις τουριστικές επιχειρήσεις, όπου ο πρώτος με μεγάλο ρίσκο και ο δεύτερος προσφέροντας τις γνώσεις και την εμπειρία του στηρίζουν τον τουρισμό, ούτε μπορούμε να μεμψιμοιρούμε και να λέμε ότι για «όλα φταίνε τα λάθη του παρελθόντος».
Στην παρούσα φάση το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να είμαστε προσεκτικοί σε ότι ακούμε και πιστεύουμε σχετικά με το … σήμερα του τουρισμού μας και βέβαια να κρατάμε την αισιοδοξία μας.
Δυσοίωνα πάντως είναι τα δημοσιεύματα του -ελληνικού- Τύπου για τον ελληνικό τουρισμό, κάνουν λόγο για 1 εκατομμύριο λιγότερους επισκέπτες φέτος το καλοκαίρι. Όχι και τραγικές απώλειες αν υπολογίσει κανείς ότι πέρσυ επισκέφθηκαν την Ελλάδα 16 εκ. επισκέπτες.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων πάντως, σημειώνει ότι «δεν φταίει το προϊόν μας, αλλά η διεθνής οικονομική συγκυρία ενώ διαπιστώνει ότι υπάρχει σημαντική καθυστέρηση στην εφαρμογή των μέτρων στήριξης του τουριστικού τομέα που ανακοινώθηκαν πριν από δύο μήνες από την κυβέρνηση, ενώ ζητά διαφημιστική υποστήριξη. «Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, τα μέτρα δεν έχουν λειτουργήσει και η διαφήμιση ουσιαστικά δεν έχει αρχίσει». Αυτό τουλάχιστο αναφέρεται σε χθεσινό δημοσίευμα του Τύπου που αξίζει να το δούμε μιας και παρουσιάσει ενδιαφέροντα στοιχεία.
Βαρυχειμωνιά για τον ελληνικό τουρισμό
Κυριακή, 22.02.09
http://www.e-tipos.com/newsitem?id=76963
ΚΟΝΤΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ
Σε μια από τις χειρότερες χρονιές της τελευταίας εικοσαετίας για τον ελληνικό τουρισμό κινδυνεύει να εξελιχθεί το 2009. «Η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά θυμίζει κινούμενη άμμο. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πόσες επιχειρήσεις θα αντέξουν το έλλειμμα ρευστότητας και πόσοι tour operators θα συνεχίσουν να πληρώνουν. Οι στρόφιγγες των τραπεζών έχουν κλείσει, αλλά τα έξοδα τρέχουν. Υπάρχει ένα κλίμα αβεβαιότητας, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη», αναφέρει ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) κ. Σπ. Γαλιατσάτος.
Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι αν η πτώση των αφίξεων ξεπεράσει το 10%, θα χαθούν τουλάχιστον 50.000 θέσεις εργασίας. «Το 2008 είχαμε περίπου 15 εκατομμύρια αφίξεις. Φέτος, όλα δείχνουν ότι θα κινηθούμε μεταξύ 13-13,5 εκατομμυρίων, με ό,τι αυτό σημαίνει για τις θέσεις απασχόλησης στον τουρισμό» σχολιάζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων κ. Σπ. Γκίνης.
Στην Κρήτη η πτώση στις προκρατήσεις ξεπερνάει το 35% και στη Μύκονο πλησιάζει το 30%. Στην Κέρκυρα, τη Ζάκυνθο και τη Σαντορίνη οι προκρατήσεις είναι αισθητά μειωμένες, 10%-20%, ενώ στη Ρόδο τα στοιχεία της Eνωσης Ξενοδόχων του νησιού δείχνουν πτώση της κίνησης κατά 5%-9%.
Η κρίση αναμένεται να χτυπήσει ακόμα και περιοχές που προσελκύουν πελάτες με «φουσκωμένα» πορτοφόλια, όπως η Ελούντα. Τοπικοί παράγοντες εκτιμούν ότι το πρόβλημα ρευστότητας θα μειώσει κατακόρυφα τα έσοδα των πολυτελών ξενοδοχείων και εστιατορίων της περιοχής.
Μικρότερες απώλειες αναμένεται να έχουν οι κοντινοί στην Αθήνα προορισμοί, που επενδύουν κυρίως στον εσωτερικό τουρισμό και περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, όπως η Χαλκιδική, που αναμένεται να τροφοδοτηθούν από τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. «Το δυσάρεστο είναι ότι οι περισσότεροι τουρίστες που θα έρθουν από τις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ αναμένεται να ξοδέψουν φέτος πολύ λιγότερα χρήματα για διακοπές», αναφέρει στον ΕΤ.Κ ο πρώην πρόεδρος του HATTA κ. Ι. Ευαγγέλου.
Ξενοδόχοι και τουριστικοί πράκτορες διαπιστώνουν σημαντική καθυστέρηση στην εφαρμογή των μέτρων στήριξης του τουριστικού τομέα που ανακοινώθηκαν πριν από δύο μήνες από την κυβέρνηση και ζητούν διαφημιστική υποστήριξη. «Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, τα μέτρα δεν έχουν λειτουργήσει και η διαφήμιση ουσιαστικά δεν έχει αρχίσει», υποστηρίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων κ. Σπ. Γκίνης. Ακόμα πιο θολό είναι το «τοπίο» του εσωτερικού τουρισμού. «Δεν έχουμε καμία ένδειξη για το πώς θα συμπεριφερθεί το καλοκαίρι ο Ελληνας τουρίστας.
Ωστόσο, από τον απολογισμό των περασμένων Χριστουγέννων και την ακινησία που παρατηρείται για το Πάσχα, συμπεραίνουμε ότι θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά».
Ξενοδόχοι και τουριστικοί πράκτορες φοβούνται ότι η χώρα μας θα πληρώσει και την «αρνητική διαφήμιση» του περασμένου Δεκεμβρίου. Τα επεισόδια μεταξύ αντιεξουσιαστών και αστυνομικών σε πολλές περιοχές της Ελλάδας έκαναν το γύρο του κόσμου μέσω των ξένων τηλεοπτικών δικτύων και των διεθνών ειδησεογραφικών πρακτορείων και επηρέασαν αρνητικά τις ευρωπαϊκές αγορές και κυρίως εκείνες της Κεντρικής Ευρώπης. «Αγκάθι» για τον ελληνικό τουρισμό αποτελεί και η συρρίκνωση του χρόνου παραμονής Ελλήνων και ξένων τουριστών σε έναν προορισμό. Ειδικά οι ξένοι τουρίστες που -στη συντριπτική πλειονότητά τους- παραμένουν στη χώρα μας για 9-10 ημέρες, αναμένεται να μειώσουν φέτος το χρόνο των διακοπών τους στις 7-8 ημέρες, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Δύο δωμάτια στην τιμή του ενός για το Πάσχα
Με περσινές τιμές, προσφορές και δελεαστικά πακέτα επιχειρούν οι ξενοδόχοι να προσελκύσουν τους τουρίστες που σχεδιάζουν πασχαλινές «αποδράσεις». Στα «βιβλία» με τις κρατήσεις οι σελίδες παραμένουν λευκές και αρκετοί ιδιοκτήτες ξενοδοχειακών μονάδων φαίνεται ότι θα προτιμήσουν να κρατήσουν κλειστές τις επιχειρήσεις τους την περίοδο των εορτών. «Η αγορά έχει παγώσει. Δεν κινείται τίποτα. Γιατί να ανοίξει κάποιος το ξενοδοχείο του τις ημέρες του Πάσχα και όχι το Μάιο ή τον Ιούνιο; Για να πληρώσει ακόμα μεγαλύτερους λογαριασμούς;», αναφέρει στον ΕΤ.Κ ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Σπ. Γαλιατσάτος.
Εγκαιρη αναζήτηση
Τα πασχαλινά πακέτα διακοπών ξεκινούν από τα 60 ευρώ τη βραδιά για ένα δίκλινο δωμάτιο σε ξενοδοχείο μεσαίας κατηγορίας. Αλλά και σε ξενοδοχεία «πρώτης κλάσης», οι τιμές για τους… προνοητικούς εκδρομείς δεν ξεπερνούν τα 100 ευρώ. «Η στασιμότητα ευνοεί εκείνους που θα αναζητήσουν εγκαίρως κατάλυμα για τις ημέρες του Πάσχα. Οσο νωρίτερα κλείσουν δωμάτιο τόσο καλύτερες τιμές θα βρουν», σχολιάζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων κ. Σπ. Γκίνης.
Στην προσπάθειά τους να αυξήσουν το χρόνο παραμονής των εκδρομέων, οι ξενοδόχοι διαφημίζουν εβδομαδιαία πακέτα των 150-200 ευρώ από τη Μεγάλη Δευτέρα ως τη Δευτέρα του Πάσχα, κάνουν ειδικές τιμές σε παρέες που νοικιάζουν δύο ή περισσότερα δωμάτια, ενώ χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ξενοδοχειακών μονάδων της Χαλκιδικής όπου δύο δωμάτια ενοικιάζονται στην τιμή του ενός.