Σάββατο, Φεβρουαρίου 21, 2009

Σοβαρότατες κι’ επί της ουσίας οι τοποθετήσεις και οι επισημάνσεις του κ. Λευτέρη Γύζη αναφορικά με τα όσα κατά καιρούς ακούγονται για την κατασκευή δεύτερου τελεφερίκ στη Σαντορίνη, και μάλιστα δίπλα στο υπάρχον.
Το θέμα όμως είναι ποιος έχει διάθεση -και μπορεί- να αντιμετωπίζει τα πράγματα με σοβαρότητα και να στέκεται στο ύψος μιας ξεκάθαρα προσωπικής γνώμης την εποχή που οι περισσότεροι αν όχι αρέσκονται αλλά τουλάχιστο βολεύονται με εμπορικά πυροτεχνήματα
(οκ. τα μπλόγκ δεν είναι λογοτεχνία…..
να βολεύονται ,λοιπόν, εκφράζοντας απόψεις που ενθουσιάζουν προσωρινά και ικανοποιούν το ακροατήριό τους…)

Ο πρόλογος αναφέρεται ,όπως είπαμε στην επιστολή που συνέταξε ο κ. Γύζης αναφορικά με τα σενάρια κατασκευής ενός δεύτερου τελεφερίκ, και στην οποία εκφράζει τους προβληματισμούς του σχετικά με την εν λόγο επένδυση η οποία δεν προβλέπεται στο καταστατικό του ιδρύματος, ενώ παράλληλα θα ακυρώνονταν για τουλάχιστο μια δεκαετία σκοπός του ιδρύματος που είναι να διανέμει μέρος των εσόδων του στα δημοτικά διαμερίσματα του νησιού. Επίσης ο κ. Γύζης εκφράζει την αμφιβολία του για το εφικτό και σκόπιμο της εγκατάστασης ενός δεύτερου μηχανισμού δίπλα στον πρώτο με δεδομένο ότι στο νησί υπάρχουν άλλα σημεία που κρίνονται ως καταλληλότερα για πολλούς λόγους ενώ τέλος εκφράζει και την απορία για το εάν υπάρχει μελέτη που να προβλέπει -τα όσα κατά καιρούς ακούγονται- για την κατασκευή στο εν λόγο σημείο ενός δεύτερου λίφτ.

Η επιστολή

Προς τα Μέλη του Δ.Σ του Ιδρύματος Λούλας και Ευαγγέλου Νομικού

Αξιότιμοι κύριοι

Μετά την εξαγγελία σας ότι κρίνετε αναγκαίο να προχωρήσετε στην κατασκευή νέου αναβατήρα από τα έσοδα του Ιδρύματος, ο οποίος Θα λειτουργεί παράλληλα με τον υπάρχοντα, και στον ίδιο χώρο. Θα ήθελα σαν επίτιμος Διευθύνων Σύμβουλος του Ιδρύματος κυρίως όμως σαν υπεύθυνος της κατασκευής και της οργάνωσης του Τελεφερίκ Σαντορίνης τα έτη 1980-1982, να εκφράσω τους προβληματισμούς μου σχετικά με ένα τέτοιο εγχείρημα.

Θα συμφωνήσω, ότι είναι γεγονός και η σημαντική αύξηση των προσεγγίσεων των πλοίων Κρουαζιέρας στη Σαντορίνη και ο αριθμός των επιβατών τους, όπως και η ταλαιπωρία των επισκεπτών, λόγω του μεγάλου χρόνου αναμονής που απαιτείται για την μεταφορά τους από τον Όρμο Φηρών προς την πόλη και αντίστροφα.

Θα διαφωνήσω όμως τόσα με τον προγραμματισμό των δρομολογίων από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, όσο και με τη δια και αντιμετώπιση του προβλήματος από τους τοπικούς φορείς διότι αν και όλοι γνωρίζουν την μεταφορική ικανότητα του τελεφερίκ και τη δυνατότητα των λιμανιών μας από πλευράς χερσαίων χώρων. Επιμένουν να συνωστίζουν τα πλοία και τους επιβάτες τους τις ίδιες μέρες και ώρες ενώ Θα μπορούσαν να έχουν ρυθμίσει τις αφίξεις σε διαφορετικές μέρες και ώρες προκειμένου να αποφύγουν την ταλαιπωρία των επισκεπτών.

Και δεν είναι βέβαια λογικό, επειδή, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες αρνούνται να συνεννοηθούν με τους τοπικούς «φορείς για τις — και ώρες άφιξης των πλοίων τους γεγονός που Θα επέλυε κατά μεγάλο μέρος το πρόβλημα , να καταλήγουμε στην απόφαση κατασκευής νέου τελεφερίκ, επισείοντας το φόβο ενδεχόμενης απομάκρυνσης κάποιων πλοίων από την Σαντορίνη, όταν είναι γνωστό ότι τα πλοία κρουαζιέρας δεν μας κάνουν η, αλλά αντίθετα προσεγγίζουν τη Σαντορίνη γιατί θεωρούν ως προϋπόθεση επιτυχίας μιας κρουαζιέρας την ύπαρξη της Σαντορίνης στο πρόγραμμα τους.

Μάλιστα εδώ Θα υπενθυμίσω, ότι υπάρχουν άλλοι Μεσογειακοί προορισμοί, που καθορίζουν εκ των προτέρων στις πλοιοκτήτριες Εταιρείες πόσες προσεγγίσεις πλοίων είναι δυνατόν να δεχθούν ημερησίως.

Είναι όμως επίσης καιρός, πέραν της λογικής, του “όσοι περισσότεροι επισκέπτες τόσο το καλύτερο,” να μιλήσουμε επί τέλους για τη φέρουσα χωρητικότητα του νησιού και αφού δεν το κάνουμε για τα ξενοδοχεία, τα αυτοκίνητα τα μηχανάκια, τα νυχτερινά κ.α. ας το ο κάνουμε για τους επιβάτες των πλοίων κρουαζιέρας και ας αναρωτηθούμε, πόσες άραγε χιλιάδες επισκέπτες χωράνε να κυκλοφορούν συγχρόνως σε ένα πεζόδρομο 500 μέτρων, όσος δηλαδή είναι ο πεζόδρομος από το τελεφερίκ μέχρι τη Μητρόπολη, ώστε να μπορούν να απολαύσουν την ομορφιά της καλντέρας και του τοπίου, αλλά και να και να ψωνίσουν από τα καταστήματα χωρίς ταλαιπωρία από τον υπερβολικό συνωστισμό.


Όσον τώρα αφορά το καταστατικό του Ιδρύματος Θα πρέπει να επισημάνω ότι σύμφωνα με τη βούληση των Ιδρυτών όπως εκφράζεται με το άρθρο ό της Ιδρυτικής πράξης, σκοπός του Ιδρύματος είναι βέβαια η εξυπηρέτηση των επισκεπτών με την εγκατάσταση και λειτουργία του τελεφερίκ, ο κύριος όμως σκοπός του Ιδρύματος είναι η οικονομική ενίσχυση όλων κοινοτήτων της Νήσου Θήρας από τα έσοδα του Ιδρύματος.

Και είναι προφανές ότι το Ίδρυμα προκειμένου να αντιμετωπίσει τα έξοδα αγοράς και εγκατάστασης του νέου τελεφερίκ, Τα οποία υπολογίζονται σε 7 εκατομμύρια ευρώ, Θα πρέπει να διαθέτει για τα επόμενα 7-10 χρόνια όλα του τα έσοδα, με αποτέλεσμα ο κύριος σκοπός του Ιδρύματος να μην πραγματοποιείται

‘Έχει άραγε εξηγηθεί επαρκώς στους προέδρους των τοπικών Συμβουλίων ότι η απόφαση της κατασκευής του νέου αναβατήρα από τα έσοδα του Ιδρύματος αποκλείει τα τοπικά τους Διαμερίσματα από την κατασκευή οποιουδήποτε έργου για Τα επόμενα Ι0 χρόνια περίπου;

Είναι ακόμη προφανές ότι το παρόν Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος είναι δυνατόν να παίρνει αποφάσεις που αφορούν την διάθεση των εσόδων του Ιδρύματος μόνο για ένα έτος, αλλά και αν ακόμη ήταν δυνατόν οι αποφάσεις του να δεσμεύουν τη βούληση των μελών του παρόντος Διοικητικού Συμβουλίου πέραν του έτους μέχρι δηλαδή τη λήξη της θητείας του, δεν είναι δυνατόν να δεσμεύουν την βούληση επομένων Διοικητικών Συμβουλίων

Σύμφωνα επίσης με το άρθρο 7 οι μόνες δαπάνες που επιτρέπονται είναι σι δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης των εγκαταστάσεων και βέβαια η αγορά και εγκατάσταση νέου αναβατήρα δεν μπορούν να θεωρηθούν δαπάνες συντήρησης και λειτουργίας, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 9 του καταστατικού φορέας υλοποίησης των υπό εκτέλεση έργων δεν είναι το Ιδρ1 αλλά ο Δήμος Θήρας και η Κοινότητα Οίας.

Να υπενθυμίσω επίσης ότι Θέμα πιθανής τροποποίηση ς του καταστατικού, δεν υφίσταται, καθόσον σύμφωνα με το άρθρο 109 του Συντάγματος δεν επιτρέπεται η μεταβολή του περιεχομένου η των όρων διαθήκης η δωρεάς υπέρ κοινωφελούς σκοπού παρά μόνον όταν βεβαιωθεί με δικαστική απόφαση ότι η Θέληση του Δωρητή δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί καθόλου η κατά το μεγαλύτερο μέρος του περιεχομένου της ως Και εάν μπορεί να ικανοποιηθεί πληρέστερα με την μεταβολή της εκμετάλλευσης λόγοι Οι οποίοι δεν συντρέχουν στην συγκεκριμένη περίπτωση. Ανεξάρτητα όμως με τις διατάξεις του καταστατικού του Ιδρύματος, εκείνο επίσης υ πρέπει να επισημανθεί είναι ότι το Ίδρυμα εξαγγέλλει την κατασκευή ενός νέου αναβατήρα υπολογίζοντας τα έξοδα αγοράς και εγκατάστασης του σε 7 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να έχει εκπονήσει μία στοιχειώδη μελέτη σκοπιμότητας, μία δηλαδή οικονομοτεχνική μελέτη, από την οποία να προκύπτουν βασικά οικονομοτεχνικά μεγέθη, όπως:

-Πόσα χρόνια Θα χρειαστούν για την εξόφληση του νέου αναβατήρα
-Πόσα Θα είναι τα επί πλέον ετήσια έσοδα του Ιδρύματος από η λειτουργία του νέου αναβατήρα;
-Πόσα Θα είναι τα επί πλέον ετήσια έξοδα του Ιδρύματος από τη λειτουργία του νέου αναβατήρα δεδομένου ότι τα ετήσια έξοδα για τη λειτουργία του ήδη υπάρχοντος ανέρχονται ήδη σε Ι 500.ΟΟ0 ευρώ
.

Εάν όμως τελικά μετά την εκπόνηση μιας τέτοιας μελέτης η οποία επιβάλλεται να γίνει, εκτιμηθεί ότι τα οφέλη ενός νέου τελεφερίκ επιβάλουν την κατασκευή του, και με δεδομένο ότι είναι απαγορευτικά για το Ιδρυμα να είναι φορέας υλοποίησης, φορέας υλοποίησης και εκμετάλλευσης Θα μπορούσε να είναι μία επιχείρηση του Δήμου Θήρας η οποία σύμφωνα με τον νέο κώδικα Θα λειτουργεί υπό την μορφή Ανώνυμης Εταιρείας, Θα είναι δυνατή η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων και θα μπορεί να δανειοδοτηθεί από τις τράπεζες εφόσον το επιχείρημα κρίνεται ως επιτυχές και κερδοφόρο.

Όσον αφορά τώρα την Θέση ενός νέου τελεφερίκ, δεν νομίζω ότι η κατασκευή του στην Ιδία Θέση με το υπάρχον Θα ήταν σωστή επιλογή, διότι το αποτέλεσμα Θα ήταν ξανά, η μεγάλη συγκέντρωση και συνωστισμός των επισκεπτών σε πολύ περιορισμένους χώρους. Αντίθετα η κατασκευήν του στο άλλο άκρο της πόλης όπως π.χ. στην περιοχή κάτω από το Ξενοδοχείο Δαίδαλος, Θα είχε κολλά ευεργετικά αποτελέσματα όπως:
- Την ροή των επιβατών των κρουαζιεροπλοίων από το ένα άκρο της πόλης προς το άλλο και όχι την συγκέντρωση τους στο ίδιο σημείο.
- Την αποβίβαση στο σημείο αυτά των επιβατών που Θα επισκεφθούν την Οία και άλλα αξιοθέατα του νησιού, δεδομένου ότι υπάρχει χώρος στην περιοχή για την στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων, με αποτέλεσμα την
- απελευθέρωση του λιμένα του Αθηνιού από τα τουριστικά λεωφορεία.
- Τη λιγότερο δαπανηρή και χωρίς περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις κατασκευή του νέου αναβατήρα.

Η λύση αυτή βέβαια προϋποθέτει την κατασκευή μικρού κρηπιδώματος για τη προσέγγιση των λέμβων.

Σχετικά με το είδος του τελεφερίκ και επειδή ακούγονται διάφορες προτάσεις και λύσεις, όπως τελεφερίκ συνεχούς ροής η ακόμη και επίγειο, και με δεδομένο ότι τα είδη αυτά των αναβατήρων υπήρχαν από την εποχή που κατασκευάσαμε το υπάρχον, αλλά δεν τα επιλέξαμε για κάποιους πολύ σοβαρούς λόγους, Θα συμβούλευα τους υπεύθυνους του Ιδρύματος να φροντίσουν να πληροφορηθούν τους λόγους αυτούς.

Τέλος όσον αφορά την μελέτη και εκτέλεση ενός τόσο σοβαρού έργου, Θα πρέπει να υπενθυμίσω στους υπεύθυνους του Ιδρύματος, ότι η μελέτη και επίβλεψη της κατασκευής του τελεφερίκ Σαντορίνης όσον αφορά το δομικό του μέρος έγινε από τη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία στην Ελλάδα την εταιρεία Αρχιρόδον.

Ελευθέριος Γύζης
Επίτιμος Διευθύνων Σύμβουλος
και τέως Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος
του Ιδρύματος
Με φιλικούς