Μεταξύ
άλλων, και χαρακτηριστικών παραδειγμάτων, το κείμενο αναφέρει πως,
Την ίδια
στιγμή που η Ελλάδα υποδέχεται αυξημένο αριθμό ξένων τουριστών δεν έχει γίνει
τίποτα ουσιαστικό ώστε να διαμορφωθούν οι κατάλληλες λιμενικές υποδομές για να
υποδέχονται πλοία της ακτοπλοϊας, αλλά και κρουαζιερόπλοια και να
εξυπηρετούνται οι επιβάτες τους.
Στελέχη
εταιρειών κρουαζιέρας έλεγαν χαρακτηριστικά ότι «δυστυχώς τίποτα δεν έχει
αλλάξει τα τελευταία χρόνια στα λιμάνια των νησιών που υποδέχονται κάθε χρόνο
υπερσύγχρονα πλοία». Αναφερόμενοι στο περιστατικό στη Μύκονο σημείωναν ότι
«είναι σύνηθες φαινόμενο οι δυνατοί άνεμοι στη περιοχή μεταξύ Τήνου και
Μυκόνου» και έλεγαν χαρακτηριστικά ότι «το λιμάνι στον Τούρλο στη Μύκονο έχει
κατασκευαστεί λανθασμένα καθώς οι δυνατοί πλευρικοί άνεμοι δυσχεραίνουν
σημαντικά την προσπάθεια του πληρώματος ενός πλοίου να δέσει και οι πλοίαρχοι
φοβούνται να το προσεγγίζουν».
Προβλήματα
και στη Σαντορίνη
Ανάλογο
πρόβλημα με την έλλειψη κατάλληλης λιμενικής υποδομής παρατηρείται τα τελευταία
χρόνια και στη Σαντορίνη, καθώς τα κρουαζιερόπλοια αναγκαστικά μένουν στο
αγκυροβόλιο και «κόβουν βόλτες» όπως λένε χαρακτηριστικά οι καπετάνιοι μέχρι να
αναχωρήσουν. Παλαιότερα υπήρχαν ορισμένες «τσαμαδούρες» όπου έδεναν μικρότερα
πλοία, ωστόσο λόγω μη συντήρησης «εξαφανίστηκαν».
Οι
λιμενικές υποδομές σε αρκετά νησιά είναι αρμοδιότητας των Δημοτικών Λιμενικών
Ταμείων ωστόσο η οικονομική κρίση και η έλλειψη πόρων ουσιαστικά έχει στρέψει
τους τοπικούς άρχοντες προς άλλες προτεραιότητες. Εν τω μεταξύ το ΤΑΙΠΕΔ δεν
επιτρέπει οποιαδήποτε παρέμβαση στα λιμάνια για τα οποία αναζητά ιδιώτες
επενδυτές. Ενδεικτικά στη Μύκονο, όπως λένε φορείς του νησιού, δεν μπορεί να
χρησιμοποιηθεί ο επιβατηγός σταθμός στο λιμάνι.
Επιπλέον,
περίπου στις 20 Ιουλίου, αναμένεται η δημοσίευση της έκθεσης της Πανελλήνιας
Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού σχετικά με την εικόνα των λιμενικών
υποδομών και όπως λένε χαρακτηριστικά «τίποτα δεν έχει αλλάξει και ουσιαστικά
θα είναι "μια από τα ίδια" με την προηγούμενη έκθεση του 2012».
Όπως
αναφέρεται στην έρευνα που διενήργησε η ΠΕΠΕΝ για την κατάσταση στα λιμάνια το
2012 για τη Μύκονο αναφέρονταν πως στο παλιό λιμάνι χρειάζεται εκβάθυνση λιμενολεκάνης και τοποθέτηση
προσκρουστήρων ενώ για το νέο λιμάνι σημειώνονταν πως «δεν προστατεύεται από
τους Νοτιοδυτικούς-Βορειοδυτικούς ανέμους. Χρειάζεται αίθουσα αναμονής επιβατών
και καλύτερες σκιάδες. Να φωτοσημανθεί η βραχονησίδα Κάβουρας. Να
αντικατασταθούν οι κατεστραμμένοι προσκρουστήρες.»
Για το
λιμάνι της Σαντορίνης επισημαίνονταν ότι «επειδή ο συγκεκριμένος χώρος
(Αθηνιός) είναι αδύνατον να γίνει λιμάνι λόγω του μεγάλου βάθους, είναι
επιβεβλημένη η μεταφορά του λιμανιού σε άλλη περιοχή. Τα έργα που έγιναν στον
Αθηνιό οπωσδήποτε βελτίωσαν την κατάσταση, δεν έλυσαν όμως το βασικό πρόβλημα
του λιμανιού που είναι η ασφαλής προσέγγιση και παραμονή των πλοίων. Αυξήθηκε ο
χερσαίος χώρος και θεωρητικά οι θέσεις πρυμνοδέτησης, όμως στην πράξη δεν
μπορούν ταυτόχρονα να εξυπηρετηθούν περισσότερα από δυο πλοία λόγω του
συγκλίνοντα προσανατολισμού των προβλητών. Δημιουργία θέσεως (L)
πρυμνοπλαγιοδέτησης. Συχνές απώλειες αγκυρών λόγω μεγάλου βάθους και εντελώς
απροστάτευτο ελλείψει λιμενοβραχίονα από Νοτιοδυτικούς-Δυτικούς ανέμους».
Ενδεικτικά
ήταν και τα αποτελέσματα έρευνας για την κατάσταση στα λιμάνια που είχε
διενεργήσει το Εργαστήριο Λιμενικών Έργων του Πολυτεχνείου πριν δυο χρόνια και
είχε δημοσιεύσει «το Βήμα». Σύμφωνα με τα στοιχεία της συγκεκριμένης έρευνας
που έγινε σε 93 λιμάνια που «υποδέχονται» πλοία σχεδόν 7 στα 10 δεν είχαν τη
δυνατότητα να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια και πλοία νέας γενιάς.
Στις
αρχές του χρόνου πάντως από πλευράς υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου σημειώνονταν
πως έχουν δρομολογηθεί αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις έργων για τη βελτίωση των
υποδομών τους με προτεραιότητα στους λιμένες που μπορούν να «δέσουν»
κρουαζιερόπλοια.