Τον ρόλο του θεατή της
συνεχιζόμενης ρύπανσης της Καλντέρας Σαντορίνης έχει επιλέξει το Υπουργείο
Ναυτιλίας και Αιγαίου, παρά τα άκρως ανησυχητικά συμπεράσματα για το
οικοσύστημα της Σαντορίνης στα οποία καταλήγουν οι επιστήμονες αναφορικά με το
ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Sea
Diamond.
Σε απάντηση της ερώτησης του βουλευτή Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Νίκου
Συρμαλένιου, ο υπουργός Κώστας Μουσουρούλης δηλώνει ότι η κατάσταση βρίσκεται
υπό συνεχή έλεγχο και επικαλείται, όπως και ο προκάτοχός του, την ύπαρξη του
ποντισμένου πλωτού φράγματος, καθώς και τις μέχρι σήμερα μετρήσεις του
Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών που δείχνουν ότι οι επιπτώσεις του ναυαγίου
στο θαλάσσιο περιβάλλον της Σαντορίνης είναι αμελητέες. Αυτό βεβαίως συμβαίνει
παρά το γεγονός ότι οι ερευνητές παραδέχονται ότι το βυθισμένο κρουαζιερόπλοιο
περιέχει ρυπογόνα φορτία που απελευθερώνονται στο θαλάσσιο περιβάλλον και
παρότι στη μελέτη βιοσυσσώρευσης σε θαλάσσιους οργανισμούς της περιοχής
προκύπτουν ενδείξεις επιβάρυνσης, κυρίως σε βαρέα μέταλλα.
Oυδείς λόγος φυσικά
γίνεται για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που ολοκληρώθηκε για
λογαριασμό της πρώην Νομαρχίας Κυκλάδων από το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος
του Πολυτεχνείου Κρήτης και η οποία αναφέρει ότι ο κίνδυνος έκλυσης επικίνδυνων
ουσιών, βαρέων μετάλλων και γενικά τοξικών ουσιών, είναι μεγάλος, εφόσον η
προϊούσα διάβρωση και αποσύνθεση του ναυαγίου είναι αναπόφευκτη.
Όσο για το ερώτημα του
βουλευτή περί υποχρέωσης ανέλκυσης του ναυαγίου, ο υπουργός αποδίδει την ευθύνη
στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας, προσθέτοντας ότι ο προκάτοχός του είχε
καταλήξει στην απόφαση εξεύρεσης ειδικών μελετητικών οίκων της Ελλάδας και του
εξωτερικού, για την ανάθεση κατάρτισης μελετών δυνατοτήτων ανέλκυσης του
ναυαγίου. Αυτή η απόφαση προφανώς παραμένει στα συρτάρια και το μόνο που
δηλώνει ο υπουργός είναι ότι το πλοίο
έχει μεγάλο βάρος (22.500 τόνοι) και βρίσκεται σε δύσκολη περιοχή. Βεβαίως ο
υπουργός γνωρίζει ότι το κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia, για το οποίο ήδη
προχωρά το σχέδιο ανέλκυσης, ζυγίζει 114.500 τόνους και βρίσκεται σε μια
θαλάσσια περιοχή με μεγάλη κλίση και ισχυρά θαλάσσια ρεύματα. Στην περίπτωση
του Costa Concordia βρέθηκε η λύση, ενώ στην περίπτωση του Sea Diamond έχουν
ήδη περάσει πεντέμισι χρόνια χωρίς κανένα σοβαρό κυβερνητικό σχέδιο για την
ανέλκυση του Sea Diamond και το υπουργείο Ναυτιλίας ακόμα αναζητά τους
μελετητές!
Οι δύο περιπτώσεις
διαφέρουν σε ένα βασικό σημείο: Στην ύπαρξη πολιτικής βούλησης και στο
ουσιαστικό ενδιαφέρον μιας πολιτικής ηγεσίας για το θαλάσσιο περιβάλλον της
χώρας της, προς όφελος των πολιτών που την έχουν εκλέξει.
Σε κάθε περίπτωση ο
ΣΥΡΙΖΑ θα συνεχίζει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των αγώνων μαζί με τους
κατοίκους του νησιού για την οριστική και με κάθε τρόπο απομάκρυνση της
«οικολογικής βόμβας» που λέγεται Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης.
Σύμφωνα με το κείμενο της
ερώτησης,
Έχουν περάσει πεντέμισι
χρόνια από το ναυάγιο του Κ/Ζ Sea
Diamond στον όρμο της Καλντέρας στη Σαντορίνη. Από τότε, φορείς και κάτοικοι
του νησιού ξεκίνησαν ένα διαρκή, πολύπλευρο και πολυμέτωπο αγώνα με αίτημα τόσο
την απάντληση των καυσίμων και των άλλων επικίνδυνων ουσιών, όσο και την
οριστική ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου. Μέχρι σήμερα όμως υλοποιήθηκε
εν μέρει μόνο το έργο της απάντλησης και κανένα σοβαρό κυβερνητικό
σχέδιο για την ανέλκυση του δεν εκπονήθηκε ούτε από τις προηγούμενες
κυβερνήσεις, ούτε βεβαίως κάτι τέτοιο διαφαίνεται άμεσα να είναι στις προθέσεις
της σημερινής.
Οι Θηραίοι πολίτες, ο
Δήμος και φορείς του νησιού, όσες κινητοποιήσεις, όσα διαβήματα και παραστάσεις
και αν κάνουν προς τα συναρμόδια υπουργεία, παίρνουν πάντα τις ίδιες
καθησυχαστικές απαντήσεις, ότι οι μετρήσεις του ΕΛΚΕΘΕ δείχνουν ότι το θαλάσσιο
περιβάλλον της Σαντορίνης παραμένει σε άριστη κατάσταση και ότι εν πάση
περιπτώσει, λόγω και της ύπαρξης του ποντισμένου πλωτού φράγματος, όλα είναι
υπό έλεγχο.
Όμως η πραγματικότητα
είναι διαφορετική. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το ναυάγιο του SEA
DIAMOND, που ολοκληρώθηκε εδώ και ενάμιση χρόνο για λογαριασμό της πρώην
Νομαρχίας Κυκλάδων, από το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου
Κρήτης με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή κ. Ευάγγελο Γιδαράκο και με τίτλο
«Ποιοτικός και ποσοτικός χαρακτηρισμός των επικίνδυνων και τοξικών ουσιών του
SEA DIAMOND – περιβαλλοντικές επιπτώσεις παρούσες και μελλοντικές», κατέληξε σε
συμπεράσματα άκρως ανησυχητικά για το οικοσύστημα της περιοχής. Σύμφωνα με
αυτή, ο κίνδυνος έκλυσης επικίνδυνων ουσιών, βαρέων μετάλλων και γενικά τοξικών
ουσιών, είναι μεγάλος, εφόσον η προϊούσα διάβρωση και αποσύνθεση του ναυαγίου
είναι αναπόφευκτη.
Εκτός των άλλων, το ΣτΕ
σε πρόσφατη απόφαση του σχετικά με το ναυάγιο φορτηγού πλοίου στο Σαρωνικό,
επισημαίνει κατηγορηματικά ότι τα ναυάγια θα πρέπει να ανελκύονται με ευθύνη
της πλοιοκτήτριας εταιρείας εντός τριμήνου και αν αυτό δεν συμβεί, το έργο αυτό
το αναλαμβάνει ο αρμόδιος δημόσιος φορέας.
Σημειώνεται ότι κατά την
πρόσφατη συνάντηση των φορέων της Σαντορίνης με τον υπουργό Ναυτιλίας και
Αιγαίου στις αρχές Νοεμβρίου, ο υπουργός απέφυγε να δεσμευτεί για το θέμα της
ανέλκυσης και αρκέστηκε μόνο στην ανάθεση σύνταξης φακέλου με όλες τις
ενέργειες των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και στη δέσμευσή του για νέα συνάντηση.
Με βάση τα παραπάνω, Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
1. Προτίθενται να προβούν σε άμεσες
ενέργειες για την εκπόνηση σχεδίου
ανέλκυσης του ναυαγίου του SEA DIAMOND ούτως ώστε να αποφευχθεί ο
κίνδυνος περιβαλλοντικής καταστροφής και κατά συνέπεια σοβαρό πλήγμα στις
τουριστικές και αλιευτικές δραστηριότητες του νησιού;
2. Αν όχι, έχουν μελετήσει εναλλακτικές
λύσεις αποτροπής της απειλούμενης
καταστροφής;