Επίσης, σχολίασε την
απουσία του Γ.Γ. Υγείας ή τουλάχιστον του Διοικητή της Β΄ ΔΥΠΕ, γεγονός που
απέδωσε στην παντελή -ούτως ή άλλως- απουσία πολιτικών από την πλευρά όλων των
τελευταίων κυβερνήσεων σε ό,τι αφορά την υγεία στις νησιωτικές περιοχές, αλλά
και στην πλήρη απαξίωση με την οποία αντιμετωπίζει αυτό το μείζον θέμα η
παρούσα κυβέρνηση.
Τόνισε ότι, μολονότι η
νησιωτική ιδιαιτερότητα είναι κατοχυρωμένη τόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όσο και
με το ελληνικό Σύνταγμα, η υποεπιτροπή των νησιωτικών και ορεινών περιοχών της
Βουλής είναι απλώς γνωμοδοτική, με αποτέλεσμα να μην διαθέτουμε ούτε καν τα
θεσμικά εργαλεία για τη σχεδίαση, θεσμοθέτηση και άσκηση νησιωτικής πολιτικής.
Σήμερα από τον τρόπο
άσκησης της νομοθετικής εξουσίας έως τις ασκούμενες πολιτικές, είναι σαφές ότι
η νησιωτική ιδιαιτερότητα δεν λαμβάνεται υπόψη. Οι όποιες ρυθμίσεις του
Καλλικράτη για ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της νησιωτικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης
είναι σήμερα «στον αέρα», λόγω των περικοπών πόρων, ενώ τα ευρωπαϊκά κονδύλια
χρηματοδότησης των νησιωτικών περιοχών (Ν. Αιγαίο) θα είναι δραματικά μειωμένα,
λόγω και των ισοπεδωτικών κριτηρίων περί ΑΕΠ, το οποίο έχει υποστεί μείωση
τουλάχιστον κατά 25% από το 2004-2005.
Επεσήμανε ότι την ίδια
στιγμή που μιλάμε για ανάπτυξη των νησιών, ακόμα και τα πιο μικρά βήματα
αποκέντρωσης που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια ακυρώνονται με την κατάργηση των
υπηρεσιών (ΔΟΥ, Τελωνεία, ΙΚΑ, Ειρηνοδικεία), με την περικοπή κονδυλίων προς
τους ΟΤΑ, με τη συρρίκνωση των κοινωνικών δομών, με τη μείωση και περικοπή
δρομολογίων λόγω των μειωμένων επιδοτήσεων κ.ά. Η βιώσιμη ανάπτυξη που αναφέρει
το υπουργείο Ναυτιλίας έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις πρόσφατα ψηφισμένες
διατάξεις και υπουργικές αποφάσεις περί διαδικασιών fast track για τις
επενδύσεις, ενώ με τη διάταξη για τα παραθεριστικά χωριά στις ακτές και στα
νησιά υπονομεύεται κάθε προσπάθεια αειφόρου ανάπτυξης. Την ίδια στιγμή που
γίνεται λόγος για την ανάγκη διατήρησης του πληθυσμού στα νησιά, η ανεπάρκεια
των υγειονομικών υπηρεσιών και η πλήρης κατάρρευση των δομών πρωτοβάθμιας
υγείας εντείνει την ανασφάλεια στις ευπαθείς ομάδες πληθυσμού (παιδιά,
ηλικιωμένους) και αναγκάζει εκατοντάδες κατοίκους των νησιών να μετακομίζουν το
χειμώνα στα αστικά κέντρα.
Οι στόχοι για «πράσινα
νησιά», «ποιοτικά νησιά» και «νησιά ίσων ευκαιριών» έρχονται σε πλήρη αντίθεση
με τις πολιτικές που εφαρμόζονται.
«Όσον αφορά την
προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος», δήλωσε ο Νίκος Συρμαλένιος, «είμαστε
σύμφωνοι με τη δημιουργία θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών με τη σύμφωνη
βεβαίως γνώμη των τοπικών φορέων. Όμως ακόμα και η περιοχή μεταξύ Άνδρου, Τήνου
και Γυάρου, που έχει την έγκριση της τοπικής αυτοδιοίκησης, των αλιέων και της
Green Peace, για την κήρυξή της σε θαλάσσια προστατευόενη περιοχή, δεν
προχωράει, γιατί δεν υπάρχει φορέας διαχείρισης που θα την υλοποιήσει. Μετά την
εξαγγελία της αρμόδιας Επιτρόπου Μαρίας Δαμανάκη για την ύπαρξη του «Γαλάζιου
Ταμείου» που μπορεί να χρηματοδοτήσει δράσεις για την προστασία του θαλάσσιου
περιβάλλοντος στις χώρες της Ε.Ε. με 80 δισ. ευρώ κατά τη νέα προγραμματική
περίοδο, είναι σημαντικό να σχεδιαστεί η συμμετοχή της Ελλάδας με γνώμονα τη
μέγιστη δυνατή ωφέλειά της από το εν λόγω πρόγραμμα. Με τα κονδύλια του
προγράμματος αυτού θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν σημαντικές δράσεις, όπως και η
ανέλκυση του Sea Diamond, για το οποίο το υπουργείο Ναυτιλίας δήλωσε ότι ακόμα
αναζητά εταιρεία για να αναθέσει τη μελέτη ανέλκυσης, όπως ακριβώς δήλωνε και η
προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου».