Η συζήτηση επικεντρώθηκε
στο θέμα της ρευστότητας και στις ρυθμίσεις των δανείων με τις ακτοπλοϊκές
εταιρείες, χωρίς να υπάρξει κάποια πρόταση για το θέμα του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά
εισιτήρια ή στο ζήτημα της υψηλής τιμής των καυσίμων.
Αυτό που αποφασίστηκε είναι
να πραγματοποιηθεί σύντομα νέα συνάντηση με τους ακτοπλόους, τους τραπεζίτες
και το υπουργείο Ναυτιλίας.
Σημειώνεται ότι απο το
2000 μέχρι το 2005 οι πέντε κυριότερες εταιρείες ANEK, BLUESTAR-SUPERFAST,
MINOAN, NEL και HELLENIC ανανέωσαν τον στόλο τους επενδύοντας σε νέα πλοία
κυρίως με τη χρήση κεφαλαίων από τις τράπεζες και βασισμένες στις θετικές
εκτιμήσεις των μεσο-μακροπρόθεσμων προοπτικών του κλάδου.
Οι εταιρείες έχουν ήδη
κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας ότι το υψηλό κόστος λειτουργίας των
πλοίων, η καθυστέρηση στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου και οι συσσωρευμένες
ζημιές των εταιρειών, σε συνδυασμό με την έλλειψη ρευστότητας και τη δυσκολία
αναχρηματοδότησης δανεισμού από τις τράπεζες, έχουν οδηγήσει τον κλάδο σε
αδιέξοδο.
Στις άγονες γραμμές
βάσει του Μεσοπρόθεσμου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, προβλέπεται η
μείωση των επιδοτήσεων στις λεγόμενες «άγονες» γραμμές για την ακτοπλοΐα κατά
18 εκατομμύρια ευρώ για την περίοδο 2013- 2016. Συγκεκριμένα προβλέπεται μείωση
των επιδοτήσεων το 2013 κατά 15 εκατ. ευρώ και κατά 3 εκατ. ευρώ το 2014.
Ο διευθύνων σύμβουλος
της XRTC (εταιρεία που δραστηριοποιείται στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση
ακτοπλοϊκών εταιρειών) Γ. Ξηραδάκης, αναφέρει ότι οι αλλαγές που προτείνονται
στο μνημόνιο για την ακτοπλοΐα δεν πρόκειται να επιλύσουν τα προβλήματα του
κλάδου και ότι η περίοδος της αυτορύθμισης της αγοράς έχει τελειώσει προ
πολλού.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες
για να καταστούν οικονομικά δυνατές στο μέλλον, θα πρέπει, όπως τονίζει, να
προχωρήσουν άμεσα σε συγχωνεύσεις προκειμένου να αντιμετωπιστούν με διαφορετικό
τρόπο από τις τράπεζες.
Πηγή: ΑΜΠΕ