Η πολιτική που θα
ακολουθήσει η κυβέρνηση σχετικά με τις λιµενικές εγκαταστάσεις, συζητήθηκε σε
προ ημερών σύσκεψη στο Υπ. Ναυτιλίας, με τον υπουργό κ. Μουσουρούλη να αναφέρεται
αναλυτικά στην λειτουργία στο μέλλον των Λιμενικών Ταμείων, κάνονας λόγο για υποχρεωτική
συνένωση των νησιωτικών δημοτικών λιμενικών ταμείων, “κάτω” από έναν κεντρικό
φορέα διαχείρισης που θα συσταθεί σε
επίπεδο της κάθε Περιφέρειας.
Ως προς αυτό το θέμα,
αναφέρθηκε ότι, σήµερα λειτουργούν ως Ανώνυµες Εταιρείες 12 µεγάλα λιµάνια της
χώρας, 23 Κρατικά Λιµενικά Ταµεία και 68 Δημοτικά και Διαδηµοτικά Λιµενικά
Ταµεία.
Σύμφωνα με τον κ.
Μουσουρούλη, στην πρώτη και δεύτερη κατηγορία λιµανιών θα διαχωριστεί η διαχείριση
από την εµπορική χρήση, με την δευτερη να μπαίνει στην διαδικασία των επενδύσεων
από πλευράς ιδιωτικών εταιριών (οι οποίες θα αγοράσουν από το κράτος δικαιώματα
για την χρήση των λιμανιών)
Σε ότι αφορά τα δημοτικά
και διαδημοτικά λιμενικά ταµεία, όπως αναφέρθηκε θα επιχειρηθούν συνενώσεις µε
κριτήριο τη συνάφεια ως προς τον στόχο λειτουργίας (π.χ εξυπηρέτηση τουρισµού
κλπ). Ενώ, εκείνα ΔΔΛΤ που θα
µείνουν «ορφανά», θα τους δοθεί λίγος χρόνος µεταβατικής περιόδου για να
συγχωνευθούν µε άλλα. Στη συνέχεια, τα λιμάνια θα ενταχθούν στις «Περιφερειακές
Αρχές Λιµένων» ενώ κάποια ελάχιστα και για συγκεκριμένους λόγους θα μπορέσουν
να λειτουργήσουν αυτόνομα.
Σύµφωνα µε το σχέδιο που
παρουσίασε ο υπουργός η χρηµατοδότηση στην οποία υπολογίζει για να µπορέσουν να
βελτιωθούν οι λιµενικές εγκαταστάσεις, αλλά και για να εκσυγχρονιστούν ώστε να
είναι αξιοποιήσιµες για ιδιωτικοποιήσεις θα προέλθουν από το κεντρικο δίκτυο
(core network - 4 λιµένες+), το Σύµφωνο Εταιρικής Σχέσης (Χρηµατοδοτείται
κυρίως από Ταµείο Συνοχής), το Connecting Europe Facility – (ανταγωνιστική
διαδικασία και προδιαγεγραµµένα έργα), β) Εκτεταµένο δίκτυο (comprehensive network - 25 λιµένες), Σύµφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΕΤΠΑ- Ταµείο
Συνοχής), γ) Λοιποί Λιµένες, Σύµφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΕΤΠΑ)
Με λίγα λόγια, λεφτά δεν
υπάρχουν για νέα λιµενικά έργα. Γι’ αυτό προβλέπονται οι ιδιωτικές επενδύσεις που
θα επιχειρήσει να κάνει το ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό
για τα λιμάνια, προβλέπεται:
1) Κατάρτιση προγράµµατος αξιοποίησης
Ελληνικών Λιµένων (Φεβ 2013), µελέτη πλεονεκτηµάτων και χαρακτηριστικών κάθε
Λιµένα / αξιολόγηση επενδυτικού ενδιαφέροντος.
2) Διενέργεια
διαγωνιστικών διαδικασιών, µε την υποστήριξη των Αρχών Λιµένων, όπου
απαιτείται.
3) Αξιοποίηση δραστηριοτήτων
από ιδιώτες επενδυτές µε κατάλληλη εµπειρία / θέση στην παγκόσµια αγορά, κυρίως
µέσω παραχωρήσεων, µε συµφωνηµένο αντάλλαγµα.
4) Συνάφεια µε κανόνες
περί κρατικών ενισχύσεων πρόγραµµα παραχωρήσεων για θαλάσσιο τουρισµό / µοντέλο
«Κεντρική – Περιφερειακές Μαρίνες».
Γι’ αυτό το λόγο τα
αρµόδια στελέχη του υπουργείου ναυτιλίας ζητούν από όλες τις διοικήσεις
λιµανιών της χώρας να τους αποστείλουν άµεσα επικαιροποιηµένη καταγραφή των
λιµενικών εγκαταστάσεων σε όλη την επικράτεια, µε στοιχεία ανά:
γεωγραφική θέση
εγκατάστασης, είδος λιµενικής εγκατάστασης: εµπορική, επιβατική, τουριστική,
αλιευτικό καταφύγιο κ.α., - φορέα διαχείρισης και νοµική µορφή: Α.Ε., Λ.Τ.,
Δ.Λ.Τ., ιδιωτικές εγκαταστάσεις κ.α., λιµενική αρχή: Κεντρικό Λιµεναρχείο,
Λιµεναρχείο, Υπολιµεναρχείο, Λιµ/κός Σταθµός κ.α.
αντιδράσεις από πλευράς
Συριζα
Ο αρµόδιος για τα θέµατα
Ναυτιλίας βουλευτής Πειραιά Θ. Δρίτσας στην τοποθέτησή του για το θέμα, ανέφερε
ότι,
«Οι ανακοινώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας και
Αιγαίου κατά βάση περιέχουν µόνο γενικές αναφορές δηλωτικές των γνωστών
κυβερνητικών προθέσεων. Προκαλούν σύγχυση και ανησυχία παρά δίνουν απαντήσεις
σε ουσιαστικά ερωτήµατα.
Ο κ. Υπουργός
επιβεβαίωσε για µία ακόµη φορά την πρόθεση της κυβέρνησης να ολοκληρώσει τη
διαδικασία ιδιωτικοποίησης των λιµανιών χωρίς να είναι σε θέση να ενηµερώσει µε
ποιο τρόπο θα γίνει αυτή η εκποίηση, παραπέµποντας στα αποτελέσµατα µελέτης που
θα ολοκληρωθεί το Φεβρουάριο του 2013. Αποδεικνύεται δηλαδή ότι η επιλογή της
κυβέρνησης να προχωρήσει στις ιδιωτικοποιήσεις των λιµανιών γίνεται µε γνώµονα
τις δογµατικές νεοφιλελεύθερες εµµονές που κυριαρχούν καθώς και την εξυπηρέτηση
ιδιωτικών συµφερόντων και όχι µε κριτήριο τη διασφάλιση του δηµόσιου
συµφέροντος.
Αντιθέτως, το µόνο σαφές
µήνυµα µέσα από τις κατά τα άλλα αόριστες αναφορές είναι αυτό της επισφάλειας
της θέσης των εργαζοµένων στον Πειραιά, στη Θεσσαλονίκη και στα άλλα λιµάνια,
αφού οι θέσεις και οι συνθήκες εργασίας αφήνονται στην τύχη των ιδιωτικών
επενδυτικών σχεδίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κ. Υπουργός σε σχετική ερώτηση
απάντησε: «θα γίνει προσπάθεια να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας στα
λιµάνια».
Ο Θ. Δρίτσας
καταλήγοντας εκτίµησε: «Θα πρέπει ωστόσο να σηµειωθεί ότι η εκποίηση των
λιµανιών θα στερήσει τη χώρα από ένα σηµαντικό αναπτυξιακό µοχλό στην
προσπάθεια που θα πρέπει να καταβληθεί για την ανασυγκρότηση της οικονοµίας.
Σήµερα απαιτείται όσο ποτέ άλλοτε η εκπόνηση ενός ολοκληρωµένου σχεδίου εθνικής
λιµενικής πολιτικής που θα απαντά στις πραγµατικές οικονοµικές και κοινωνικές
ανάγκες και θα οδηγήσει στην αξιοποίηση των σηµαντικών παραγωγικών δυνατοτήτων
της ελληνικής λιµενικής βιοµηχανίας προς όφελος του ελληνικού λαού».