Σύμφωνα με την απάντηση από
πλευράς του υπ. Εργασίας, στην πρόταση Νόμου που κατατέθηκε από πλευράς Πασοκ,
«θα θέλαμε να τονίσουμε
ότι η εν λόγω πρόταση νόμου είναι ιδιαίτερα θετική και γίνεται από το Υπουργείο
μας, σε ό,τι αφορά στο ουσιαστικό περιεχόμενο της, αποδεκτή».
Κάθε ενέργεια που
προωθεί την αξιοποίηση του εθνικού μας πλούτου και την οικονομική ανάπτυξη της
χώρας, προς όφελος όλων, δεν μπορεί παρά να είναι εξόχως σημαντική. Ο φυσικός
πλούτος της χώρας ανήκει στους Έλληνες πολίτες και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι
της εθνικής μας κυριαρχίας αλλά και της παρακαταθήκης που καλούμαστε να
αφήσουμε στις νεότερες γενιές. Η διαφύλαξη και η αξιοποίησή του προς όφελος της
ευημερίας όλων των Ελλήνων αποτελεί προτεραιότητά μας.
Η μεταφορά πόρων από τα
κρατικά έσοδα επί των μερισμάτων, τα δικαιώματα και τη φορολογία των εταιριών
που θα εμπλακούν στη διαδικασία έρευνας και εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων
υδρογονανθράκων καθώς και από τη διάθεση αδειών για έρευνες αποτελεί μια
πρακτική που έχει ακολουθηθεί και από άλλα κράτη εντός και εκτός του ευρωπαϊκού
χώρου (Νορβηγία, Ολλανδία, ΗΠΑ, Μ. Βρετανία, Καναδά και Ιρλανδία) και η οποία
απαντά στις ποικίλες δημοσιονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα τα
εθνικά ασφαλιστικά συστήματα διεθνώς.
Υπολογίζεται ότι στα
επόμενα 25-30 χρόνια μπορεί τα έσοδα να ξεπεράσουν τα 150 δις ευρώ -σύμφωνα με
την πρόταση νόμου του ΠΑΣΟΚ- οπότε η διάθεση ενός σημαντικού μέρους τους στα ασφαλιστικά
ταμεία θα μπορεί να αποτελέσει μια νέα ιδιαίτερα μεγάλη πηγή χρηματοδότησης.
Ωστόσο, ο ακριβής
καθορισμός του ανωτέρω ποσού καθώς και το σύστημα οικονομικής διαχείρισης
χρήζει περαιτέρω διερεύνησης στη βάση των μελλοντικών επιστημονικών μελετών και
αναλύσεων που θα πραγματοποιηθούν.
Κρίνεται δε ως ιδιαίτερα
σημαντικό ότι η ανωτέρω πρόταση δεν εμπίπτει στους περιορισμούς του άρθρου 73
παρ. 3 του Συντάγματος, καθώς δεν συνεπάγεται δαπάνες ή μείωση εσόδων ή της
περιουσίας των φορέων κοινωνικής ασφάλισης. Τουναντίον, επιφέρει εισροή εσόδων.
Θα θέλαμε, ωστόσο, να
επισημάνουμε ότι έχει ήδη συσταθεί και λειτουργεί «Ασφαλιστικό Κεφάλαιο
Αλληλεγγύης Γενεών (Α.Κ.Α.ΓΕ.), με σκοπό τη δημιουργία αποθεματικών, για τη
χρηματοδότηση των κλάδων σύνταξης των φορέων κοινωνικής ασφάλισης από την
01.01.2009 και μετά, για τη διασφάλιση των συντάξεων των νέων γενεών. Δηλαδή
λειτουργεί ως «κουμπαράς» με στόχο τη συγκέντρωση πόρων για τις μελλοντικές
γενεές.
Στο ως άνω Κεφάλαιο ήδη
έχουν συσταθεί και λειτουργούν, με οικονομική και λογιστική αυτοτέλεια, δύο
ειδικοί λογαριασμοί, ο λογαριασμός Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ.) ο
οποίος καλύπτει ήδη από 01.01.2011 μέχρι 31.12.2014 τα ελλείμματα των κλάδων
κύριας σύνταξης των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και ο λογαριασμός Ειδικής
Εισφοράς Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης ο οποίος καλύπτει από 01.09.2011
έως 31.12.2014 τα ελλείμματα των φορέων και κλάδων επικουρικής ασφάλισης.
Σημερινοί πόροι του
Α.Κ.Α.ΓΕ. είναι:
α. ποσοστό 10% επί των
ετήσιων συνολικών εσόδων από αποκρατικοποίηση δημοσίων επιχειρήσεων και
οργανισμών,
β. ποσοστό 4% επί των
ετήσιων συνολικών εσόδων από τον Φ.Π.Α.,
γ. ποσοστό 10% επί του
συνόλου των ετησίως εισπραττομένων ποσών από κοινωνικούς πόρους από τους
φορείς, κλάδους ή λογαριασμούς κοινωνικής ασφάλισης που αναφέρονται στο άρθρο
150 του ν. 3866/2008,
δ. η Εισφορά Αλληλεγγύης
Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ.) για τους συνταξιούχους οι συντάξεις των οποίων είναι άνω
των 1.400 €,
ε. η ειδική μηνιαία
εισφορά συνταξιούχων της παρ. 11 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 για όσους δεν
έχουν συμπληρώσει το 60ο έτος της ηλικίας τους,
στ. η Ειδική Εισφορά
Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης που παρακρατείται από 01.09.2011 στις
επικουρικές συντάξεις.
Κατόπιν όλων των
παραπάνω κρίνεται σκόπιμη η περαιτέρω διερεύνηση της νομοθετικής θέσπισης της
πρότασης και σε εύλογο χρόνο η άμεση προετοιμασία και προώθησή της στη Βουλή
προς ψήφιση.