Ενημέρωση για τις τοποθετήσεις των περιφερειακών του συμβούλων μας παρείχε ο συνδιασμός "πολίτες κόντρα στον καιρό". Σύμφωνα με τα σημαντικότερα σημεία της ενημέρωσής μας στις δύο συνεχόμενες συνεδριάσεις που έγιναν στη Σύρο την Τετάρτη 30/3, οι κύριοι Συρμαλένιος και Χρυσαφίδης τοποθετήθηκαν στα παρακάτω,
Στην έναρξη και πριν τη συζήτηση του αποκλειστικού θέματος για την απογραφή έθεσαν ζητήματα λειτουργίας και δεοντολογίας, τα οποία προέκυψαν τόσο από την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Σύρο και ό,τι επακολούθησε, όπου μίλησαν για επιλεκτικές προσκλήσεις και αποκλεισμό των παρατάξεων της μειοψηφίας, όσο και από τις εκκρεμότητες που εξακολουθούν να υπάρχουν σχετικά με τον κανονισμό λειτουργίας.
Στο θέμα της απογραφής, δήλωσαν ότι δεν έχουν κανένα λόγο να αμφισβητήσουν τα περιουσιακά στοιχεία που παρέλαβε η Περιφέρεια από τις καταργούμενες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, έθεσαν όμως ερωτήματα σχετικά με τις αναπτυξιακές εταιρείες και την προοπτική τους, όπως επίσης και το τι θα γίνει με τις ανειλημμένες υποχρεώσεις και τα έργα από τις ψηφισμένες αποφάσεις των νομαρχιακών συμβουλίων.
Καταψήφισαν τον προτεινόμενο προς έγκριση προϋπολογισμό, με το σκεπτικό πρώτον ότι η περικοπή των πόρων και η οικονομική ασφυξία που επιβάλλεται αποτελεί την εφαρμογή του μνημονίου στην Αυτοδιοίκηση, ενώ παράλληλα δεν διασφαλίζεται καμιά αναπτυξιακή προοπτική, πολύ δε περισσότερο βιώσιμη ανάπτυξη με κοινωνικό και οικολογικό περιεχόμενο.
Ψήφισαν θετικά για τη συμμετοχή της Περιφέρειας στο Δίκτυο Αειφόρων Νήσων (ΔΑΦΝΗ) και στο Σύμφωνο των νησιών, θεωρώντας ότι ο μέχρι σήμερα ρόλος του ΔΑΦΝΗ και η προώθηση αειφορικών δράσεων, έχει λειτουργήσει θετικά και διαπαιδαγωγητικά τόσο προς τις τοπικές κοινωνίες, όσο και προς τους αιρετούς της αυτοδιοίκησης.
Στο θέμα του θερινού ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων στις τουριστικές περιοχές, ψήφισαν θετικά, με επιφυλάξεις
Στο θέμα της συγχώνευσης και κατάργησης των σχολικών μονάδων, μίλησαν για πολιτική που υπαγορεύεται από λογιστικά κριτήρια που επιβάλλει η πολιτική του μνημονίου, για αντιπαιδαγωγικές και αντικοινωνικές λογικές που έχουν φέρει σε αναστάτωση όλη την κοινωνία και για επιλογές που γίνονται ερήμην των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονέων και της αυτοδιοίκησης.
Στην εισήγησή του για τον προυπολογισμό ο συνδιασμός μεταξύ άλλων αναφέρει οτι,
"αντανακλά στη δική μας περιοχή το συλλογικό δράμα που ζει όλη η χώρα, εξαιτίας της οικονομικής ασφυξίας που καθορίζουν το μνημόνιο και η κυβερνητική πολιτική. Οικονομική ασφυξία, που τα ως τώρα ορατά αποτελέσματα της είναι, η εκτίναξη του χρέους στο 150 % του ΑΕΠ και πάνω από 1.000.000 άνεργοι. Ο Καλλικράτης αποτελεί την εφαρμογή του Μνημονίου στην Αυτοδιοίκηση. Με αυτή την έννοια, ο προϋπολογισμός της Περιφέρεια μας, αλλά και όλων των Περιφερειών, επιδιώκει να προσαρμόσει τη διαχείριση και την εφαρμογή αυτού του προγράμματος οικονομικής ασφυξίας και λιτότητας, λειτουργώντας ως εκτελεστικός βραχίονας της κυβερνητικής πολιτικής.
Η σύγκριση της Ελλάδας με το μέσο όρο των χωρών της Ε.Ε. είναι αρνητικά συντριπτική. Η αυτοδιοίκηση στη χώρα μας, διαχειρίζεται το 3,3 % του ΑΕΠ έναντι του 11,5 % που είναι ο μέσος όρος στην Ε.Ε., ενώ χαρακτηριστικά η αυτοδιοίκηση στη Δανία διαχειρίζεται το 70% των φορολογικών εσόδων."
Σήμερα μας φέρνετε ένα προϋπολογισμό που ισοσκελίζεται μόνο από τα ταμειακά υπόλοιπα των πρώην Ν.Α. (26 εκατ. είναι το ταμειακό υπόλοιπο). Εάν δε, διαιρέσουμε τα έσοδα δια του πληθυσμού της Περιφέρειας, βγάζουμε ένα ποσό γύρω στα 190 ευρώ ανά κάτοικο. Τόσο δηλαδή αντιστοιχεί ο προϋπολογισμός ανά κάτοικο του Νοτίου Αιγαίου, όταν γνωρίζουμε ότι οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, με τις πολιτικές για εξοπλιστικές δαπάνες, τις μίζες της Siemens, των υποβρυχίων και τις άλλες αρπαχτές, φέσωσαν κάθε κάτοικο αυτής της χώρας με 30.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τον Καλλικράτη, τα έσοδα της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης θα προέρχονται από το 2,4% του εισοδήματος των φυσικών και νομικών προσώπων και από το 4% του ΦΠΑ, ποσά που και αυτά αμφιβάλλουμε αν θα μαζευτούν, αν λάβουμε υπόψη μας τη μέχρι σήμερα πορεία των εσόδων της χώρας. Παράλληλα η Αυτοδιοίκηση φορτώνεται μέσω ΚΑΠ τη μισθοδοσία του προσωπικού, ενώ σε πρόσφατη επίσκεψη της προσωρινής Ένωσης των Περιφερειών στον υπουργό Οικονομικών δεν υπήρξε καμία δέσμευση για τους παρακρατημένους πόρους.
Μιλάμε δηλαδή για ένα προϋπολογισμό, που εκτός από ανεπαρκής, είναι προσωρινός και μεταβατικός, αφού οι αρμοδιότητες που σήμερα έχει η Περιφέρεια, αλλά και αυτές που θα πάρει, δεν έχουν καν κοστολογηθεί.
Στην εισήγησή του για τις συγχωνευσεις σχολικών μονάδων ο συνδιασμός μεταξύ άλλων αναφέρει οτι, "η δημόσια εκπαίδευση δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με δημοσιονομικά κριτήρια, αλλά με κριτήρια εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά."
Στην έναρξη και πριν τη συζήτηση του αποκλειστικού θέματος για την απογραφή έθεσαν ζητήματα λειτουργίας και δεοντολογίας, τα οποία προέκυψαν τόσο από την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Σύρο και ό,τι επακολούθησε, όπου μίλησαν για επιλεκτικές προσκλήσεις και αποκλεισμό των παρατάξεων της μειοψηφίας, όσο και από τις εκκρεμότητες που εξακολουθούν να υπάρχουν σχετικά με τον κανονισμό λειτουργίας.
Στο θέμα της απογραφής, δήλωσαν ότι δεν έχουν κανένα λόγο να αμφισβητήσουν τα περιουσιακά στοιχεία που παρέλαβε η Περιφέρεια από τις καταργούμενες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, έθεσαν όμως ερωτήματα σχετικά με τις αναπτυξιακές εταιρείες και την προοπτική τους, όπως επίσης και το τι θα γίνει με τις ανειλημμένες υποχρεώσεις και τα έργα από τις ψηφισμένες αποφάσεις των νομαρχιακών συμβουλίων.
Καταψήφισαν τον προτεινόμενο προς έγκριση προϋπολογισμό, με το σκεπτικό πρώτον ότι η περικοπή των πόρων και η οικονομική ασφυξία που επιβάλλεται αποτελεί την εφαρμογή του μνημονίου στην Αυτοδιοίκηση, ενώ παράλληλα δεν διασφαλίζεται καμιά αναπτυξιακή προοπτική, πολύ δε περισσότερο βιώσιμη ανάπτυξη με κοινωνικό και οικολογικό περιεχόμενο.
Ψήφισαν θετικά για τη συμμετοχή της Περιφέρειας στο Δίκτυο Αειφόρων Νήσων (ΔΑΦΝΗ) και στο Σύμφωνο των νησιών, θεωρώντας ότι ο μέχρι σήμερα ρόλος του ΔΑΦΝΗ και η προώθηση αειφορικών δράσεων, έχει λειτουργήσει θετικά και διαπαιδαγωγητικά τόσο προς τις τοπικές κοινωνίες, όσο και προς τους αιρετούς της αυτοδιοίκησης.
Στο θέμα του θερινού ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων στις τουριστικές περιοχές, ψήφισαν θετικά, με επιφυλάξεις
Στο θέμα της συγχώνευσης και κατάργησης των σχολικών μονάδων, μίλησαν για πολιτική που υπαγορεύεται από λογιστικά κριτήρια που επιβάλλει η πολιτική του μνημονίου, για αντιπαιδαγωγικές και αντικοινωνικές λογικές που έχουν φέρει σε αναστάτωση όλη την κοινωνία και για επιλογές που γίνονται ερήμην των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονέων και της αυτοδιοίκησης.
Στην εισήγησή του για τον προυπολογισμό ο συνδιασμός μεταξύ άλλων αναφέρει οτι,
"αντανακλά στη δική μας περιοχή το συλλογικό δράμα που ζει όλη η χώρα, εξαιτίας της οικονομικής ασφυξίας που καθορίζουν το μνημόνιο και η κυβερνητική πολιτική. Οικονομική ασφυξία, που τα ως τώρα ορατά αποτελέσματα της είναι, η εκτίναξη του χρέους στο 150 % του ΑΕΠ και πάνω από 1.000.000 άνεργοι. Ο Καλλικράτης αποτελεί την εφαρμογή του Μνημονίου στην Αυτοδιοίκηση. Με αυτή την έννοια, ο προϋπολογισμός της Περιφέρεια μας, αλλά και όλων των Περιφερειών, επιδιώκει να προσαρμόσει τη διαχείριση και την εφαρμογή αυτού του προγράμματος οικονομικής ασφυξίας και λιτότητας, λειτουργώντας ως εκτελεστικός βραχίονας της κυβερνητικής πολιτικής.
Η σύγκριση της Ελλάδας με το μέσο όρο των χωρών της Ε.Ε. είναι αρνητικά συντριπτική. Η αυτοδιοίκηση στη χώρα μας, διαχειρίζεται το 3,3 % του ΑΕΠ έναντι του 11,5 % που είναι ο μέσος όρος στην Ε.Ε., ενώ χαρακτηριστικά η αυτοδιοίκηση στη Δανία διαχειρίζεται το 70% των φορολογικών εσόδων."
Σήμερα μας φέρνετε ένα προϋπολογισμό που ισοσκελίζεται μόνο από τα ταμειακά υπόλοιπα των πρώην Ν.Α. (26 εκατ. είναι το ταμειακό υπόλοιπο). Εάν δε, διαιρέσουμε τα έσοδα δια του πληθυσμού της Περιφέρειας, βγάζουμε ένα ποσό γύρω στα 190 ευρώ ανά κάτοικο. Τόσο δηλαδή αντιστοιχεί ο προϋπολογισμός ανά κάτοικο του Νοτίου Αιγαίου, όταν γνωρίζουμε ότι οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, με τις πολιτικές για εξοπλιστικές δαπάνες, τις μίζες της Siemens, των υποβρυχίων και τις άλλες αρπαχτές, φέσωσαν κάθε κάτοικο αυτής της χώρας με 30.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τον Καλλικράτη, τα έσοδα της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης θα προέρχονται από το 2,4% του εισοδήματος των φυσικών και νομικών προσώπων και από το 4% του ΦΠΑ, ποσά που και αυτά αμφιβάλλουμε αν θα μαζευτούν, αν λάβουμε υπόψη μας τη μέχρι σήμερα πορεία των εσόδων της χώρας. Παράλληλα η Αυτοδιοίκηση φορτώνεται μέσω ΚΑΠ τη μισθοδοσία του προσωπικού, ενώ σε πρόσφατη επίσκεψη της προσωρινής Ένωσης των Περιφερειών στον υπουργό Οικονομικών δεν υπήρξε καμία δέσμευση για τους παρακρατημένους πόρους.
Μιλάμε δηλαδή για ένα προϋπολογισμό, που εκτός από ανεπαρκής, είναι προσωρινός και μεταβατικός, αφού οι αρμοδιότητες που σήμερα έχει η Περιφέρεια, αλλά και αυτές που θα πάρει, δεν έχουν καν κοστολογηθεί.
Στην εισήγησή του για τις συγχωνευσεις σχολικών μονάδων ο συνδιασμός μεταξύ άλλων αναφέρει οτι, "η δημόσια εκπαίδευση δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με δημοσιονομικά κριτήρια, αλλά με κριτήρια εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά."