Σε... ξέρα οδηγούνται οι ακτοπλοϊκές
ή οι Κυκλάδες, τα κουρσάκια (τα γρήγορα πλοία που "δοκιμάζουν" οι ακτοπλόοι στις Κυκλάδες) και οι ... κουρσάροι...
Πρόκειται για ενα ενδιαφέρον και χρήσιμο ρεπορτάζ σχετικά με τον ανταγωνισμό και τις τιμές στην ακτοπλοίας στο Αιγαίο που δημοσιευσε η εφημερίδα "κέρδος" και αναδημοσιευουμε για να το έχουμε .. πρόχειρο και να μην ψαχνόμαστε όλην τη ώρα...
ρεπορτάζ, Σάββας Αθανασίου
Τις «σάρκες» τους «τρώνε» οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, από τον ανταγωνισμό που έχει ξεκινήσει με τις εκπτώσεις στα εισιτήρια. Για να αντιληφθούμε το μέγεθος των εκπτώσεων, αρκεί να αναφέρουμε το παράδειγμα της γραμμής Πειραιάς - Ηράκλειο. Το 2008 τα έσοδα από τη συγκεκριμένη γραμμή, των δύο εταιρειών που εξυπηρετούσαν τη γραμμή, Μινωικές Γραμμές και ΑΝΕΚ, ήταν 100 εκατ. ευρώ. Το επόμενο έτος, που προστέθηκε η Superfast Ferries, ενώ η επιβατική κίνηση στη γραμμή αυξήθηκε, αντιθέτως, λόγω του ανταγωνισμού στις τιμές των εισιτηρίων, τα έσοδα έπεσαν στα 70 εκατ. ευρώ. Ουσιαστικά είχαν μείωση του τζίρου τους κατά 30%. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί σε όλες τις γραμμές. Αυτό αποτυπώνεται στα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, όπου η Attica Group είχε έσοδα 51,59 εκατ. ευρώ, έναντι 53,24 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο 2009 και ενοποιημένες ζημιές προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) -10,02 εκατ. ευρώ (-5,47 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο 2009). Τα ενοποιημένα αποτελέσματα της Attica Group παρουσιάζουν ζημιές μετά από φόρους 21,95 εκατ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα ήταν 14,81 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το μεγάλο της πλεονέκτημα είναι ότι διαθέτει 72,28 εκατ. ευρώ διαθέσιμα, που επιτρέπει στον όμιλο να σχεδιάζει εξαγορές εταιρειών ή αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων. Επίσης, η ΑΝΕΚ, παρά το γεγονός ότι είχε αύξηση εσόδων κατά 4,6%, είχε ζημιές που ανήλθαν στα 18,2 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών πέρυσι 14,6 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών του ομίλου στο πρώτο τρίμηνο του 2010 ανήλθε σε ευρώ 45,5 εκατ. ευρώ, έναντι 43,5 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2009, σημειώνοντας αύξηση κατά 4,6%.
Εξάλλου, οι Μινωικές Γραμμές είχαν και αυτές ζημιές που ανήλθαν σε 12,3 εκατ. ευρώ, ενώ ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 28,9 εκατ. ευρώ. Η τέταρτη εταιρεία της ακτοπλοΐας, η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, είχε και αυτή ζημιές 7,463 εκατ. ευρώ, έναντι 4,189 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2009. Οι πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 7,444 εκατ. ευρώ από 4,650 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2009.
ΟΙ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ
Ο πυρετός των εκπτώσεων έχει επηρεάσει όλες τις ακτοπλοϊκές γραμμές της χώρας. Για παράδειγμα, στις βασικές γραμμές των Κυκλάδων (Πάρος, Νάξος, Ιος, Σαντορίνη), τα εισιτήρια ξεκινούν από 10 ευρώ και 19 ευρώ για Χανιά, Ηράκλειο, Κω και Ρόδο. Περισσότερες φθηνές ευκαιρίες βρίσκεις πάντως κυρίως στα ημερήσια δρομολόγια της Κρήτης, όπου οι τρεις ακτοπλοϊκές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στα Χανιά και στο Ηράκλειο, κάνουν ανέλπιστες προσφορές, με αποτέλεσμα να διαθέτουν εισιτήριο για δύο άτομα, ένα παιδί, σε οικονομική θέση βέβαια, αλλά και το Ι.Χ. αυτοκίνητο στα 137 ευρώ, ποσό που θεωρείται ιδιαίτερα ελκυστικό και είναι σαφώς πιο φθηνό κατά 50% από αυτό που αγόραζε κανείς πριν από τέσσερα και πέντε χρόνια!
Αξίζει να επισημανθεί ότι παρατηρείται μεγάλη ποικιλία στις τιμές, αλλά το ύψος του εισιτηρίου εξαρτάται από τη γραμμή, το είδος του πλοίου, την ηλικία του πλοίου, την ημέρα (αν είναι καθημερινή ή Παρασκευή - Σάββατο - Κυριακή) και την ώρα αναχώρησης. Για τον λόγο αυτό ο επιβάτης πρέπει να ψάξει προσεκτικά τις τιμές. Να επισημάνουμε, επίσης, ότι το κόστος για τις τετραμελείς οικογένειες παραμένει υψηλό, αφού για να μετακινηθούν σε κάποιο νησί που επιβάλλεται να κοιμηθούν σε καμπίνες και να μεταφέρουν το αυτοκίνητό τους υπερβαίνει τα 400 - 600 ευρώ!
Αλλά ας δούμε ανά γραμμή τον ανταγωνισμό. Στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, όπου δραστηριοποιούνται τρεις εταιρείες, παρατηρείται μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στις τιμές, όμως τα εισιτήρια είναι ομολογουμένως ακριβά. Το πιο φθηνό εισιτήριο στις δύο αυτές γραμμές το προσφέρει η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, η οποία όμως διαθέτει υπερήλικα πλοία, σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Η ΝΕΛ πωλεί το απλό εισιτήριο για Χίο στα 27 ευρώ και για τη Μυτιλήνη στα 29 ευρώ. Η ΑΝΕΚ είναι πιο ακριβή, αφού δίνει το εισιτήριο για τη Χίο στα 31,5 ευρώ και για τη Μυτιλήνη στα 37 ευρώ. Πιο ακριβό είναι το εισιτήριο με την Hellenic Seaways, η οποία όμως διαθέτει το νεότερο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο της ακτοπλοΐας στη γραμμή αυτή, το «Νήσος Χίος» και δίδει το εισιτήριο για τη Χίο στα 35 ευρώ και για τη Μυτιλήνη στα 38 ευρώ. Επίσης, όποιος θέλει να ταξιδέψει στις δύο αυτές γραμμές σε δίκλινη καμπίνα θα πληρώσει από 130 μέχρι 160 για τη Χίο και από 158 μέχρι 174 για τη Μυτιλήνη.
Στις Κυκλάδες, επίσης, γίνεται μάχη για την ταχύτερη μετάβαση στα νησιά του συμπλέγματος, κυρίως τα τριήμερα Παρασκευή - Κυριακή. Δύο εταιρείες, η Hellenic Seaways και η Aegean Speed Lines, διαθέτουν ταχύπλοα πλοία υψηλών προδιαγραφών που «κοντράρουν» καθημερινά στο Αιγαίο και στις τιμές. Οι διαφορές μεταξύ των εταιρειών κυμαίνεται από δύο μέχρι τρία ευρώ, αλλά οι διαφορές είναι μεγάλες ανάμεσα στην οικονομική θέση και στην exclusive. Για παράδειγμα για τη Φολέγανδρο, το εισιτήριο με την οικονομική θέση είναι 52 ευρώ και με την exclusive είναι 79 ευρώ. Για την Κίμωλο τα αντίστοιχα εισιτήρια είναι 50 και 80 ευρώ. Για τη Μήλο είναι 53 και 84 ευρώ. Για τη Σέριφο είναι 42 και 67 ευρώ. Για τη Σίφνο είναι 47 και 75 ευρώ. Για την Ιο είναι 49 και 68 ευρώ. Για τη Σαντορίνη 54 και 74 ευρώ. Για τη Σίκινο 49 και 68 ευρώ. Για τη Μύκονο είναι 54 και 74 ευρώ. Για τη Σύρο είναι 39 και 59 ευρώ. Για την Τήνο είναι 42 και 64 ευρώ. Για την Πάρο είναι 45 και 70 ευρώ και για τη Νάξο είναι 46 και 72 ευρώ.
Σε αντιδιαστολή με αυτές τις τιμές να επισημάνουμε ότι τα εισιτήρια με τα συμβατικά πλοία είναι σαφώς κατώτερα και βέβαια υπάρχουν οι τιμές - κράχτες για τα βασικά νησιά Πάρο, Νάξο, Ιο, Σαντορίνη, των 50 ευρώ, αλλά αυτά εξαντλούνται ταχύτατα, αφού σε κάθε ταξίδι προσφέρονται μόνο 50 με 100 φθηνές θέσεις. Ομως το εισιτήριο χωρίς την προσφορά για την Πάρο κοστίζει 29,5 ευρώ και η μεταφορά του Ι.Χ. στα 81,50 ευρώ.
Η ΜΕΓΑΛΗ ΚΟΝΤΡΑ
Μεγάλη κόντρα γίνεται στις γραμμές όπου δραστηριοποιούνται οι εταιρείες Superfast - BlueStar Ferries, του ομίλου Ανδρέα Βγενόπουλου από τη μία και οι εταιρείες ΑΝΕΚ - Hellenic Seaways του ομίλου Γιάννη Β. Βαρδινογιάννη. Η κόντρα ξεκίνησε από την Αδριατική, πήγε στο Ηράκλειο και τώρα επεκτάθηκε στα Δωδεκάνησα και τα Χανιά. Οι εκπτώσεις που προσφέρουν οι εταιρείες, στις πιο κερδοφόρες γραμμές, υπερβαίνουν ορισμένες φορές ακόμη και το 50%. Ενδεικτικό της αντιπαλότητας που υπάρχει στις γραμμές της Κρήτης, του Ηρακλείου και των Χανίων, είναι ότι το εισιτήριο της οικονομικής θέσης έχει καθηλωθεί στα 19 ευρώ, η καμπίνα ανά άτομο στα 35 ευρώ και η μεταφορά του Ι.Χ. αυτοκινήτου στα 48 ευρώ. Με άλλα λόγια, αντί οι εταιρείες να προσαρμόσουν τις τιμές των εισιτηρίων, επιβατών και οχημάτων, σύμφωνα με τις αυξήσεις των καυσίμων, αντίθετα, λόγω του σκληρού ανταγωνισμού, οι τιμές μειώνονται και μάλιστα με αποκλίσεις σε ορισμένες φορές που φθάνουν και τα δύο ή τρία ευρώ! Οι εκπτώσεις δε προς τις μεταφορικές εταιρείες είναι μεγάλες, όπως έχει επιμηκυνθεί και ο χρόνος εξόφλησης των επιταγών.
Στα νησιά του Αργοσαρωνικού οι τιμές είναι προσιτές για τους εκδρομείς του σαββατοκύριακου, ιδίως για τις οικογένειες με Ι.Χ. αυτοκίνητο μόνο για την Αίγινα. Για τους άλλους προορισμούς οι τιμές είναι απαγορευτικές. Οι τιμές για τους επιβάτες που εξυπηρετούνται για την Υδρα και τις Σπέτσες μόνο από ιπτάμενα υδροπτέρυγα αρχίζουν από τα 22,5 ευρώ. Με άλλα λόγια, ένας επιβάτης μπορεί να πάει φθηνότερα στην Κρήτη ή στα Δωδεκάνησα παρά στην Υδρα και τις Σπέτσες.
Τέλος, Hellenic Seaways, που δρομολόγησε στα Δωδεκάνησα (Πειραιάς - Κως - Ρόδος) το «Νήσος Ρόδος», έχει φέρει «αναστάτωση» και στη γραμμή αυτή, αφού μέχρι τώρα η Attica Group εξυπηρετούσε τα Δωδεκάνησα με τρία πλοία. Τα ειδικά εκπτωτικά πακέτα που προσφέρονται, όπως εισιτήρια μετ’ επιστροφής, είναι 76 ευρώ για την Κω και τη Ρόδο για δύο άτομα και ένα μικρό παιδί σε οικονομική θέση και 229 ευρώ μαζί με αυτοκίνητο.