Από τα δημοσιεύματα του σημερινού Τύπου διαβάζουμε :
Καμία δέσμευση για την ανέλκυση
Χωρίς καμία δέσμευση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για την ανέλκυση του ναυαγίου του «Sea Diamond» από το βυθό της Καλντέρας έφυγαν χθες από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας οι εκατοντάδες μαθητές, πολίτες και φορείς της Σαντορίνης που πραγματοποίησαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο λιμάνι του Πειραιά.
Εχοντας μοναδικό αίτημα την απομάκρυνση του βυθισμένου κρουαζιερόπλοιου από το νησί, περισσότεροι από 500 Σαντορινιοί πραγματοποίησαν πορεία μέσα στο λιμάνι με προορισμό το κτίριο του υπουργείου Ναυτιλίας.
Ο κ. Αναστάσης Παπαληγούρας παραδέχτηκε ότι τους τελευταίους 18 μήνες υπάρχει καθυστέρηση στο θέμα της ανέλκυσης του ναυαγίου και ζήτησε την κατανόηση και την υπομονή των κατοίκων, αφού είναι κοινός ο αγώνας για καθαρό θαλάσσιο περιβάλλον στο νησί.
Ο ίδιος ανακοίνωσε τέσσερις δράσεις - παρεμβάσεις του υπουργείου, που αφορούν τη χαρτογράφηση της περιοχής του ναυαγίου από την Υδρογραφική Υπηρεσία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού και την επίσπευση της υπογραφής σύμβασης με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, σύμφωνα με την οποία το τμήμα Ναυπηγών αναλαμβάνει τεχνικός σύμβουλος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας.
Επίσης, όπως σημείωσε, έγιναν επαφές με την πλοιοκτήτρια εταιρία και τους ασφαλιστές της, ώστε να πεισθούν για να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να καταθέσουν μελέτη, την οποία ελέγχουν ήδη οι ασφαλιστές του αλληλοασφαλιστικού οργανισμού του πλοίου (P&I Club).
«Δεν πήραμε καμία δέσμευση για ανέλκυση του “Sea Diamond”», δήλωσε η πρόεδρος της συντονιστικής επιτροπής κυρία Μαργαρίτα Ρουσάκη.
http://www.e-tipos.com/newsitem?id=56424
«Επιδιώκουμε το καλύτερο δυνατό»
Διαβεβαιώσεις Παπαληγούρα προς τους κατοίκους της Σαντορίνης για το Sea Diamond
Συνάντηση με κατοίκους της Σαντορίνης και εκπροσώπους τοπικών φορέων πραγματοποίησε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Αναστάσης Παπαληγούρας για το ζήτημα της ανέλκυσης του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, το οποίο ναυάγησε πριν από ενάμιση χρόνο στην Καλντέρα της Σαντορίνης.
Ο κ. Παπαληγούρας για πάνω από δύο ώρες άκουσε τις απόψεις των κατοίκων και των φορέων και ανακοίνωσε ότι, με πολιτική του απόφαση, το υπουργείο ανέλαβε πιο ενεργό ρόλο και ασκεί την επιρροή του προς όλες τις κατευθύνσεις, ώστε και οι διαδικασίες να επιταχυνθούν και να γίνει το καλύτερο δυνατόν στο συντομότερο χρονικό διάστημα.
«Η Πολιτεία ασκεί όλη την αυστηρότητά της στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και για τη ρύπανση που προκάλεσε και για την μη συμμόρφωσή της να υποβάλει μελέτη για την απάντληση των υπόλοιπων ποσοτήτων πετρελαίου και την ανέλκυση του πλοίου. Έτσι έχει επιβληθεί το ανώτατο πρόστιμο για ρύπανση ύψους 1.173.881 ευρώ» είπε ο κ. Παπαληγούρας.
Επίσης η Λιμενική Αρχή Θήρας έχει εκδώσει 446 αποφάσεις επιβολής προστίμου και έχουν βεβαιωθεί στη ΔΟΥ 264 αποφάσεις ύψους άνω των 2 εκατ. ευρώ ενώ το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας επιβάλλει καθημερινά πρόστιμο 8.804 ευρώ για μη υποβολή μελέτης απάντλησης του υπόλοιπου πετρελαίου που παραμένει στο πλοίο. Ακόμη, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας ολοκληρώνει τη διαδικασία διαγωνισμού για τη μελέτη απάντλησης του πετρελαίου και ανέλκυσης του πλοίου.
http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=948518&lngDtrID=244
Διαμαρτυρία φορέων των Κυκλάδων για το ναυάγιο του Sea Diamond
Με εκπροσώπους κατοίκων της Σαντορίνης, που συγκεντρώθηκαν σήμερα στον Πειραιά προς ένδειξη διαμαρτυρίας για την καθυστέρηση της ανέλκυσης του Sea Diamond, καθώς και με βουλευτές και εκπροσώπους τοπικών φορέων των Κυκλάδων, συναντήθηκε σήμερα ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Αναστάσης Παπαληγούρας.
Ο κ. Παπαληγούρας άκουσε επί τρεις ώρες τις απόψεις τους, απάντησε στις ερωτήσεις τους και ανακοίνωσε παρεμβάσεις που έγιναν μέσα στο σύντομο χρονικό διάστημα, από τη στιγμή που ανέλαβε ο ίδιος το ΥΕΝΑΝΠ ώστε, να επιταχυνθούν οι διαδικασίες της ανέλκυσης του ναυαγίου.
Ο υπουργός πρόσθεσε επίσης ότι, στο εξής οι πρωτοβουλίες του υπουργείου θα είναι πολύ πιο δραστικές και θα κινούνται σε δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη είναι να αναγκαστεί η πλοιοκτήτρια εταιρεία να αναλάβει τις ευθύνες της για την προστασία της θάλασσας της Καλντέρας και της Σαντορίνης και η δεύτερη κατεύθυνση είναι η διενέργεια διαγωνισμού από το λιμενικό Ταμείο Θήρας. «Εδώ, τόνισε, η παρέμβαση του υπουργείου συνίσταται στην αμεσότερη και δραστικότερη συνδρομή στις ενέργειες του Λιμενικού Ταμείου, αλλά και το μέγιστο της δυνατής επιρροής μας στην κατεύθυνση της ολοκλήρωσης των διαδικασιών το γρηγορότερο δυνατόν και με τον καλύτερο τρόπο».
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_16/10/2008_252529
- Το Υ.Ε.Ν. με την ολοκλήρωση της συνάντησης εξέδωσε δελτίο Τύπου που αναφέρει τα εξής :
- Ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Αναστάσης Παπαληγούρας, παρουσία του ΥΦΕΝΑΝΠ κ. Πάνου Καμμένου, του Γενικού Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστου Κουρούση, σύσσωμης της στρατιωτικής ηγεσίας του Λιμενικού Σώματος και άλλων υπηρεσιακών παραγόντων, συναντήθηκε σήμερα με τους βουλευτές Α’ Πειραιά κ. Δ. Μανωλάκου και Θ. Δρίτσα, Κυκλάδων κ. Α. Μανούσου – Μπινοπούλου, Ι. Βρούτση και Π. Ρήγα, τους Νομάρχες Πειραιά κ. Γ. Μίχα και Κυκλάδων κ. Δ. Μπαίλα, τον Αντινομάρχη Κυκλάδων κ. Β. Βαλσαμάκη, τον Έπαρχο Θήρας κ. Χρ. Ρούσσο, τον Μητροπολίτη Θήρας – Αμοργού Σεβασμιότατο κκ Επιφάνιο, τον Δήμαρχο Θήρας κ. Αγ. Ρούσσο, τον Δήμαρχο Νάξου κ. Ν, Μαράκη, τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων κ. Γ. Ρούσσο, την πρόεδρο της Συντονιστικής επιτροπής Πρωτοβουλία πολιτών Σαντορίνης κ. Μαργ. Ρουσάκη, άλλους τοπικούς φορείς και κατοίκους της Σαντορίνης και συζήτησε μαζί τους το θέμα του ναυαγίου του «Sea Diamond».
- Ο κ. Παπαληγούρας επί δύο ώρες περίπου άκουσε τις απόψεις τους, απάντησε σε ερωτήσεις και ανακοίνωσε ότι, με πολιτική του απόφαση, το Υπουργείο ανέλαβε πιο ενεργό ρόλο και ασκεί την επιρροή του προς όλες τις κατευθύνσεις, ώστε και οι διαδικασίες να επιταχυνθούν και να γίνει το καλύτερο δυνατόν στο συντομότερο χρονικό διάστημα.
- Ο κ. Υπουργός ανακοίνωσε επίσης τέσσερις δράσεις – παρεμβάσεις που έγιναν μέσα στο σύντομο χρονικό διάστημα από τη στιγμή που ο ίδιος ανέλαβε το Υπουργείο.
Συγκεκριμένα:
- Α) Διασφάλισε τη διαβίβαση στον Εισαγγελέα, από την Υδρογραφική Υπηρεσία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού του επικαιροποιημένου χάρτη της περιοχής ένα κρίσιμο στοιχείο το οποίο μπορεί να συμβάλλει στην αξιολόγηση της ποινικής ευθύνης.
- Β) Επισπεύσθηκε η υπογραφή σύμβασης με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, σύμφωνα με την οποία το τμήμα Ναυπηγών αναλαμβάνει τεχνικός σύμβουλος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας.
- Γ) Έγιναν επαφές με την πλοιοκτήτρια εταιρεία και τους ασφαλιστές της, ώστε να πεισθούν και να πιεσθούν για να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να καταθέσουν μελέτη για να προχωρήσουν σε όλες τις ενέργειες που επιβάλλονται.
- Δ) Έγινε προσπάθεια και ήδη ασφαλιστές του αλληλασφαλιστικού οργανισμού του πλοίου (P&I Club) ελέγχουν τη μελέτη και αναμένονται ενέργειές τους.
Προσφωνώντας τους παρευρισκόμενους ο ΥΕΝΑΝΠ κ. Αναστάσης Παπαληγούρας είπε τα εξής:
- «Σας καλωσορίζω στο Υπουργείο. Θέλω να διαβεβαιώσω για την ευαισθησία του στα περιβαλλοντικά θέματα. Αλλά και για την προσωπική μου ιδιαίτερη ευαισθησία. Έχω ενημερωθεί λεπτομερώς από τις υπηρεσίες για το μέγα θέμα του Sea Diamond και τις μέχρι σήμερα εξελίξεις. Ήταν από τα πρώτα θέματα που με απασχόλησαν.Σήμερα είναι χρήσιμο κατ΄ αρχήν να ακούσω εσάς. Τις απόψεις των θεσμικών φορέων – του Νομάρχη, του Επάρχου, των Δημάρχων και των άλλων φορέων, αλλά και άλλων εκπροσώπων των κατοίκων.Προφανώς, θα υπάρξουν επί των θεμάτων που θα τεθούν απαντήσεις από εμένα και τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου.»
Στην ομιλία του, προς τους παρευρισκόμενους, ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, είπε τα εξής:
- « Για το παρελθόν δεν σκοπεύω να σας πω πολλά πράγματα, καθώς εσείς τα γνωρίζετε καλύτερα από εμένα, αφού τα έχετε ζήσει και παρακολουθήσει από κοντά. Έχω ζητήσει από τους Διευθυντές της Διεύθυνσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος και Λιμενικής Αστυνομίας να σας κάνουν μια λεπτομερή ενημέρωση και από πλευράς Υπουργείου.Εγώ θα ήθελα να τονίσω μερικά μόνο στοιχεία που θεωρώ σημαντικά.
- Η απορρύπανση των ακτών ολοκληρώθηκε σε σχετικά σύντομο διάστημα (μέχρι τις 20 Ιουλίου 2007) με επιτυχία. Η απορρύπανση στην επιφάνεια της θάλασσας συνεχίζεται, και θα συνεχίζεται, όπως απαιτεί η ελληνική νομοθεσία. Εκπτώσεις δεν υπάρχουν. Παρακολουθούμε με ιδιαίτερη προσοχή τις εκθέσεις για την κατάσταση του θαλασσίου περιβάλλοντος του ΕΛ. ΚΕ. ΘΕ., και όλων των περιβαλλοντικών φορέων. Παράλληλα η Πολιτεία ασκεί όλη την αυστηρότητά της στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και για τη ρύπανση που προκάλεσε και για την μη συμμόρφωσή της να υποβάλει μελέτη για την απάντληση των υπόλοιπων ποσοτήτων πετρελαίου και την ανέλκυση του πλοίου.
- Έτσι έχει επιβληθεί το ανώτατο πρόστιμο για ρύπανση ύψους €1.173.881,14.
- Η Λιμενική Αρχή Θήρας έχει εκδώσει 446 αποφάσεις επιβολής προστίμου και έχουν βεβαιωθεί στη ΔΟΥ 264 αποφάσεις ύψους €2.324.256, ενώ το ΥΕΝΑΝΠ επιβάλλει καθημερινά πρόστιμο €8.804 για μη υποβολή μελέτης απάντλησης του υπόλοιπου πετρελαίου που παραμένει στο πλοίο.
- Ακόμη, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας ολοκληρώνει τη διαδικασία διαγωνισμού για τη μελέτη απάντλησης του πετρελαίου και ανέλκυσης του πλοίου.
Τώρα τι μπορεί και πρέπει σήμερα κατά προτεραιότητα να γίνει:
- Κατ’ αρχήν όπως γνωρίζετε, για την αντιμετώπιση ναυαγίων αρμοδιότητα έχουν σύμφωνα με το ν. 2881/2001 οι κατά τόπους Οργανισμοί Λιμένος ή τα κατά τόπους Λιμενικά Ταμεία και στη συγκεκριμένη περίπτωση το Λιμενικό Ταμείο Θήρας. Το Υπουργείο δεν έχει τυπική αρμοδιότητα και γι’ αυτό δεν μπορούσε να αναλάβει άμεση δράση στον τομέα αυτό. Όμως, είναι πολιτική απόφαση του Υπουργείου να αναλάβει πιο ενεργό ρόλο και (χωρίς να παρακάμπτει τις αρμοδιότητες του Λιμενικού Ταμείου Θήρας ή να υπερβαίνει τις δικές του αρμοδιότητες) να ασκήσει -και ήδη ασκεί- όλη την επιρροή του προς όλες τις κατευθύνσεις ώστε και όλες οι διαδικασίες να επιταχυνθούν και να γίνει το καλύτερο δυνατόν.
Οι πρωτοβουλίες του Υπουργείου που -όπως ήδη είπα- θα είναι εφεξής πολύ πιο δραστικές, κινούνται προς δύο κατευθύνσεις:
- 1. Η πρώτη είναι να αναγκασθεί η πλοιοκτήτρια εταιρεία να αναλάβει τις ευθύνες της για την προστασία της θάλασσας της Καλντέρας και της Σαντορίνης και του Αιγαίου γενικότερα για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος, την υγεία και την ποιότητα ζωής των κατοίκων, και την διατήρηση του ιδιαίτερου κάλους και του τουριστικού χαρακτήρα της περιοχής.Πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι το θέμα είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και δυσχερές, καθώς αφ΄ενός η δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης του ναυαγίου ακόμη εκκρεμεί, και αφ΄ετέρου οι χειρισμοί για την χρηματοδότηση της όποιας επιχείρησης αφορούν ξένους ασφαλιστικούς οργανισμούς.
- 2. Η δεύτερη κατεύθυνση στην οποία κινούμαστε είναι η διενέργεια διαγωνισμού από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας. Εδώ η παρέμβαση του Υπουργείου συνίσταται στην αμεσότερη και δραστικότερη συνδρομή στις ενέργειες του Λιμενικού Ταμείου, αλλά και το μέγιστο της δυνατής επιρροής μας στην κατεύθυνση της ολοκλήρωσης των διαδικασιών το γρηγορότερο δυνατόν και με τον καλλίτερο τρόπο.
- Όπως αντιλαμβάνεσθε η ταχύτερη διαδικασία είναι να αναλάβει η πλοιοκτήτρια εταιρεία και οι ασφαλιστές της τις υποχρεώσεις τους, καθώς αμέσως μπορούν να αναθέσουν τις απαραίτητες ενέργειες σε εργολάβους και να προχωρήσει το έργο, εφ’ όσον η μελέτη είναι περιβαλλοντικά αποδεκτή. Αντίθετα, η διαδικασία μέσω του Λ.Τ.Θ. είναι αναπόφευκτα πιο χρονοβόρα και κατ’ ανάγκη προχωρεί κατά στάδια. Για το λόγο αυτό (και χωρίς να καθυστερούν οι ενέργειες του Λ.Τ.Θ.) η δραστική παρέμβαση του Υπουργείου κατευθύνεται προς τους πλοιοκτήτες και τους ασφαλιστές τους.
- Μάλιστα, για τον πιο αποτελεσματικό συντονισμό των ενεργειών προς τις δύο αυτές κατευθύνσεις, στον σύμβουλό μου και γνωστό ναυτιλιακό δικηγόρο και πρώην πρόεδρο του ΝΑΤ κ. Γρηγόριο Τιμαγένη, έχω αναθέσει την παρακολούθηση των ενεργειών για το όλο θέμα του Sea Diamond. Η γνώση και η εμπειρία του πιστεύω ότι θα συμβάλει στην αποτελεσματική ώθηση του συνολικού χειρισμού του θέματος.
Σήμερα θέλω να σας γνωρίσω 4 νέα στοιχεία – εξελίξεις που υπάρχουν:
- 1. Ήδη έχουμε έρθει σε επαφές με τους πλοιοκτήτες και τους ασφαλιστές τους ώστε να πεισθούν και πιεσθούν να αναλάβουν τις ευθύνες τους, να καταθέσουν μελέτη και με σύντομο χρονοδιάγραμμα να αναληφθούν όλες τις ενέργειες που επιβάλλονται.
- 2. Το αίτημα των πραγματογνωμόνων που διαβίβασε ο Εισαγγελέας για κατάθεση επικαιροποιημένου χάρτη της περιοχής του ναυαγίου, ήδη ικανοποιήθηκε από την Υδρογραφική Υπηρεσία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού. Έτσι διευκολύνεται η κατάθεση του πορίσματος των πραγματογνωμόνων – που αποτελεί προϋπόθεση της συνεδρίασης του Ανωτάτου Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ). Έτσι δεν ευσταθεί πια ο όποιος ισχυρισμός ότι «στραβός είναι ο γυαλός». Μάλλον ενισχύεται ότι «στραβά αρμενίζαμε».
- 3. Παράλληλα μετά από προσωπική μου παρέμβαση προ εβδομάδος στον Πρύτανη του Πολυτεχνείου κ. Μουτζούρη προς επιτάχυνση της υπογραφής σύμβασης μεταξύ του Λιμενικού Ταμείου Θήρας και του Εργαστηρίου Ναυπηγικής του Εθνικού Μετσοβείου Πολυτεχνείου, επιβεβαιώθηκε χθες από το Λιμενικό Ταμείο ότι το αρμόδιο τμήμα του Πολυτεχνείου υπέγραψε τη σύμβαση τεχνικού συμβούλου και υπολείπεται πλέον η τυπική επικύρωση και από το Συμβούλιο.
- 4. Τέλος, πληροφορούμαι, ότι υπάρχει ήδη σχετική μελέτη κατατεθημένη στον αλληλασφαλιστικό οργανισμό του πλοίου (P&I Club), ελέγχεται από τους τεχνικούς του και αναμένονται σύντομα οι ενέργειές του.
Ήδη έχω ζητήσει από τις αρμόδιες υπηρεσίες και τον σύμβουλό μου να σας ενημερώσουν -σήμερα μάλιστα- για το τι έχει γίνει επιχειρησιακά μέχρι σήμερα. Εγώ υπόσχομαι ότι θα υπάρχει στενή επαφή των αρχών με το Υπουργείο, συνεργασία μαζί σας, και ενημέρωση για όλες τις εξελίξεις. Έτσι διασφαλίζεται απόλυτη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα στην επιδίωξη του κοινού μας στόχου.