Τρίτη, Ιουλίου 17, 2007

Η περιπετειώδης ανάβαση συνεχίζεται…
Η επιστολή των Ξεναγών της Σαντορίνης




  • Όπως είχαμε αναφέρει τις προηγούμενες ημέρες,
    οι εκπρόσωποι των επαγγελματιών ξεναγών, με επιστολή τους στις Αρχές του νησιού επισημαίνουν την ταλαιπωρία που υφίστανται καθημερινά οι επισκέπτες – επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων κατά την «ανάβασή» τους από το σημείο στάθμευσης των πούλμαν έως την Μητρόπολη των Φηρών, προτείνοντας αλλά και ζητώντας λύση σε αυτό το πρόβλημα.

  • Σύμφωνα με την επιστολή,


  • H τουριστική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει, με αυξημένη κίνηση επισκεπτών στο νησί μας. Με λύπη και ντροπή γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες της ταλαιπωρίας χιλιάδων επισκεπτών μας που όχι μόνο αμαυρώνει την εικόνα του τόπου μας άλλα τον καθιστά επιρρεπή στο να γίνει άλλη μια φορά αρνητικό πρωτοσέλιδο διεθνούς εμβέλειας.
    Ήδη απο την περυσινή τουριστική περίοδο ορίστηκε ως χώρος αποβίβασης επισκεπτών ο δρόμος παράπλευρα του Επαρχείου , επιλογή όχι μόνο άστοχη άλλα και επικίνδυνη .Με την αποβίβαση των ανθρώπων στο τέλος των εκδρομών αρχίζει και ο Γολγοθάς τους.
    Το πεζοδρόμιο όπου γίνεται η αποβίβαση των γκρουπ είναι υπερβολικά στενό (εικ.1) με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να κινούνται κατά μονάδες στριμωγμένοι ανάμεσα στις πυρωμένες λαμαρίνες των Πούλμαν και του τσιμεντένιου περιβόλου, ενώ παράλληλα εισπνέουν τα καυσαέρια .
    Το να διασχίσει μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων τον κεντρικό δρόμο μπροστά στο Νοσοκομείο είναι δοκιμασία. Η διαγράμμιση της διάβασης είναι αόρατη,(εικ.2) η κίνηση του δρόμου χαοτική και η συμπεριφορά των θερμόαιμων συμπατριωτών οδηγών επιεικώς απαράδεκτη! Φωνάζουν, βρίζουν, κορνάρουν και οι πιο βιαστικοί χώνονται με το όχημα τους ανάμεσα στους ανθρώπους που διασχίζουν τον δρόμο, για να περάσουν. Ίσως δικαιολογημένοι, καθώς διακόπτεται η κυκλοφορία σε βασική οδική αρτηρία της πόλης, αφού στο σημείο αυτό αποβιβάζονται ταυτόχρονα οι πελάτες όλων των λεωφορείων, που αριθμητικά κυμαίνονται από μερικές δεκάδες έως μερικές εκατοντάδες, και κατευθύνονται όλοι προς την αγορά και το τελεφερίκ.
    Το απέναντι πεζοδρόμιο, όταν υφίσταται ,είναι εκτός απο στενό, γεμάτο χαντάκια και εμπόδια. Η ανήφορος 30°μετατρέπεται σε δρόμο μετ´εμποδίων. Οι εκατοντάδες άνθρωποι υποχρεούνται να ελιχθούν ανάμεσα σε κάθε λογής οχήματα που είναι σταθμευμένα κάθετα πάνω στο ανύπαρκτο πεζοδρόμιο, βαδίζοντας πάνω στην άσφαλτο, ενώ η κίνηση των οχημάτων συνεχίζεται αμείωτη ανάμεσα τους.(εικ. 3)
    Στην επόμενη διασταύρωση του Προϊστορικού Μουσείου επαναλαμβάνεται η δοκιμασία του να διασχίσει μία μεγάλη ομάδα ανθρώπων ένα κεντρικό δρόμο ,χωρίς διάβαση, με οχήματα να κινούνται από και προς όλες τις κατευθύνσεις.(εικ.4)



  • Η τελική ευθεία προς το ξενοδοχείο «Ατλαντίς» Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί Γολγοθάς απο μόνη της χωρίς να έχουν αναφερθεί όλα τα προηγούμενα. Ακόμη πιο αυξημένη κλίση του δρόμου ,οχήματα σταθμευμένα στις δύο πλευρές του δρόμου και κάγκελα στο αριστερό και ούτως η άλλως απροσπέλαστο πεζοδόμιο υποχρεώνουν τους πεζούς να περπατάνε στη μέση του δρόμου. Οχήματα τροφοδοσίας και υδροφόρες που κινούνται όπισθεν στριμώχνονται στη μάζα των ανθρώπων που ανηφορίζει, με τους οδηγούς να διαπληκτίζονται μεταξύ τους, τα καυσαέρια, η αποφορά των παρακείμενων κάδων στην αποπνικτική ζέστη σε συνδυασμό με τα κάθε λογής μπάζα ακουμπισμένα ευλαβικά γύρω, συνθέτουν ένα σκηνικό εφιαλτικό για τις αισθήσεις και την αισθητική όλων.
    Ενώ το παρακείμενο πάρκινγκ είναι μισοάδειο το ελάχιστο πεζοδρόμιο στην πλευρά της Μητρόπολης είναι απροσπέλαστο λόγω σταθμευμένων οχημάτων. Όσοι δε κατορθώσουν να ανεβούν σ αυτό διαπιστώνουν με έκπληξη πως για να κατεβεί κανείς απο αυτό στη γωνία της Μητρόπολης όπου και τελειώνει, χρειάζεται ειδικές ικανότητες στο άλμα!
    Η κύρια πρόσβαση στο πλάτωμα του ξενοδοχείου όταν δεν είναι κλεισμένη από τα οχήματα τροφοδοσίας είναι κλειστή απο μηχανάκια και παλέτες με οικοδομικά υλικά και καροτσάκια.
    Δεδομένου οτι καθημερινά διακινούνται χιλιάδες άνθρωποι μεταξύ αυτών άνθρωποι με κινητικά προβλήματα και γενικά η πλειοψηφία των επισκεπτών μας δεν διανύει την πρώτη της νιότη, είναι καθήκον μας να μεριμνούμε για την διευκόλυνση και αυτής της πληθυσμιακής ομάδας, όπου αυτό τουλάχιστον καθίσταται δυνατόν. Και αυτό είναι ένδειξη πολιτισμού μιας χώρας που θέλει να αυτοαποκαλείται πολιτισμένη και να χρεώνει ανάλογα το τουριστικό προϊόν της σε μία όλο και πιο ανταγωνιστική τουριστική αγορά.

  • Όλα τα παραπάνω όχι μόνο υποβαθμίζουν την γενικότερη εικόνα του τόπου μας στα μάτια των επισκεπτών μας αλλά και την ποιότητα ζωής των ανθρώπων που ζουν και εργάζονται σε αυτόν. Πρέπει δε να γίνει κάτι άμεσα πριν θυσιαστούν άνθρωποι στο βωμό της δικής μας ανοργανωσιάς και ανευθυνότητας.
    Γι’ αυτό προτείνουμε:
  • 1) Το σημείο στάσης των Τουριστικών λεωφορείων και αποβίβασης των επισκεπτών να είναι εγγύτερα στο Μουσείο και στο δρόμο προς την Μητρόπολη, ώστε να τους εκθέτει το ελάχιστο στο κυκλοφοριακό μας χάος στο καυσαέριο και τη ζέστη ελαχιστοποιώντας το μήκος της ανηφορικής διαδρομής προς τη Μητρόπολη, απ’οπου κατευθύνονται προς την αγορά και το τελεφερίκ.
  • 2)Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ανθρώπων με κινητικά προβλήματα και για την αποσυμφόρηση των πούλμαν που καταφτάνουν ταυτοχρόνως θα ήταν θεμιτό να μπορούν να αποβιβάζονται άνθρωποι εγγύτερα στο σταθμό του τελεφερίκ π.χ στα πέριξ του Δημοτικού Σχολείου, η ευρύτερη κατανομή των ημερήσιων επισκεπτών μας ίσως έδινε μία καλύτερη ώθηση στην τοπική αγορά.
  • 3) Ευδιάκριτες διαβάσεις πεζών και παρουσία τροχονόμου, οπωσδήποτε στα αναφερόμενα σημεία ( Διαστάυρωσεις Νοσοκομείου, Μουσείου κ Ατλαντίς ) ώστε να ρυθμίζεται το κυκλοφοριακό χάος και να καταστέλλεται η καθημερινή αυθαιρεσία δίνοντας μια ειδικότερη εικόνα τάξης.
  • 4) Η Κατασκευή πραγματικών πεζοδρομίων .Όχι στη γελοιότητα της κίτρινης γραμμής που δήθεν υπονοεί πεζοδρόμιο. Όχι στα πεζοδρόμια που τελικά γίνονται χώροι στάθμευσης και παρτέρια για διαφημιστικές πινακίδες και σουβενίρ που συμβάλουν στην οπτική ρύπανση και εν τέλει γίνονται παγίδες για τους πεζούς. Διαπλάτυνση και εξομάλυνση των υπαρχόντων πεζοδρομίων σε κατάλληλο πλάτος και ύψος είναι αναγκαιότητα και όχι πολυτέλεια με μέριμνα για πρόσβαση από παιδικά καροτσάκια, ανθρώπους με ειδικές ανάγκες και ηλικιωμένους.
  • 5) Η διαδρομή Μουσείο-Μητρόπολη να πεζοδρομηθεί, τουλάχιστον μερικώς, και να απαγορευτεί αυστηρά η στάθμευση των οχημάτων σε όλο το μήκος του δρόμου ή τουλάχιστον στη δεξιά πλευρά. Να καθοριστούν αυστηρά συγκεκριμένες ώρες τροφοδοσίας για τα μεγάλα οχήματα και έγκαιρης αποκομιδής των απορριμμάτων εκτός ωρών αιχμής και να επιτρέπεται μόνο η διέλευση οχημάτων που μεταφέρουν πελάτες με αποσκευές για λογαριασμό των παρακειμένων ξενοδοχείων. Για τους δε κάδους να κατασκευαστεί ειδική εσοχή ώστε να μην κυριαρχούν οπτικά και οσμητικά. Για την συγκεκριμένη διαδρομή η ανάγκη για αυστηρή αστυνόμευση κρίνεται επιτακτική.
    Πολλές άμεσες βελτιώσεις μπορούν να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση με τον απαραίτητο απο μέρους σας συντονισμό , πολιτική βούληση και μέριμνα για το γενικό καλό.
  • Για οποιαδήποτε διευκρίνηση – συζήτηση επί του θέματος είμαστε στη διάθεση σας.

    Με τιμή, οι Ξεναγοί της Σαντορίνης