Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Κοινή Γνώμη», http://www.koinignomi.gr/news/politiki/2015/06/23/prodiagrafes-kathysterisis.html
Χωρίς τέλος η ταλαιπωρία των Κυκλαδιτών όσον αφορά
στη μετακίνηση τους από το ένα νησί στο άλλο, καθώς σε εκκρεμότητα βρίσκεται
ακόμα η διασύνδεση τους, μετά και τα νέα δεδομένα που έθεσε στις ακτοπλοϊκές
εταιρείες το υπουργείο Ναυτιλίας.
Συγκεκριμένες προδιαγραφές θέτει προς τους
ακτοοπλόους που ενδιαφέρονται για τις επιδοτούμενες γραμμές των Κυκλάδων το
υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να προχωρήσει στην ανάθεση των δρομολογίων, οι
οποίες όμως δεν φαίνεται να είναι σε θέση καμία από τις ενδιαφερόμενες
εταιρείες να τις καλύψει, γεγονός που δημιουργεί νέα καθυστέρηση στη
δρομολόγηση πλοίων.
Η θετική εξέλιξη που «σκόνταψε» στα νέα δεδομένα
Με την απόφαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών
Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) να κηρύξει έκπτωτη τη ΝΕΛ από τις ενδοκυκλαδικές
δρομολογιακές γραμμές, δημιουργήθηκε η ελπίδα στους κατοίκους των νησιών για
επίλυση του παρατεταμένου προβλήματος που βιώνουν με τον αποκλεισμό τους και τη
στέρηση της απρόσκοπτης μετακίνησης τους εντός του νομού, αναμένοντας άμεση
αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής ενδοσυγκοινωνίας.
Πρόκειται για την απόφαση που επί μακρόν ανέμεναν οι
νησιωτικές κοινωνίες των Κυκλάδων και την οποία με ανακούφιση υποδέχθηκαν,
καθώς οι ανάγκες μετάβασης των κατοίκων του Κυκλαδικού συμπλέγματος από το ένα
νησί στο άλλο, αλλά και στο διοικητικό κέντρο που είναι η Σύρος ως πρωτεύουσα
του νομού, φάνταζε ως πέρασμα από τις «συμπληγάδες», αφού θα έπρεπε να
χρησιμοποιήσουν δύο ή τρία διαφορετικά πλοία, να μετακινηθούν μέσω άλλων νησιών
από αυτό του προορισμού τους ή μέσω Πειραιά.
Την ανακούφιση ακολούθησε η απογοήτευση, καθώς νέες
καθυστερήσεις στην αποκατάσταση των δρομολογίων αναμένεται να υπάρξουν εξαιτίας
της αδυναμίας των εταιρειών να καλύψουν τις γραμμές με πλοία συγκεκριμένων
προδιαγραφών, τις οποίες θέτει το υπουργείο Ναυτιλίας.
Αμέσως μετά την απόφαση αυτή αναμενόταν να υπάρξει
άμεση αποκατάσταση των δρομολογίων, με ανανέωση της ανάθεσης της γραμμής των
Δυτικών Κυκλάδων στην Hellenic Seaways με το πλοίο «Άρτεμις», που επί 6 μήνες
εξυπηρετούσε το εν λόγω δρομολόγιο, ενώ από την ίδια εταιρεία υπήρχε σε
ετοιμότητα και άλλο πλοίο της για να αναλάβει την γραμμή των Ανατολικών
Κυκλάδων, αρκεί να της είχε ζητηθεί από το υπουργείο.
Η εταιρεία μετά την απόφαση του Σ.Α.Σ. στις
19-6-2015 ανέμενε να κληθεί να συνεχίσει την εξυπηρέτηση των Κυκλάδων με το
«Άρτεμις», πράγμα που δεν έγινε λόγω αλλαγής των δεδομένων.
Δεδομένα άνευ αντικρίσματος
Το υπουργείο Ναυτιλίας με εγκύκλιο που εξέδωσε
καθορίζει ξαφνικά νέες προδιαγραφές του πλοίου στο οποίο θα ανατεθεί η
εξυπηρέτηση των Κυκλάδων, με κυριότερη την ηλικία του πλοίου, καθώς ζητά τα
πλοία που θα κληθούν να αναλάβουν τη γραμμή να είναι του 2003 και μετά.
Η συγκριμένη προδιαγραφή που θέτει το υπουργείο δε
εμφανίζεται ως κεραυνός εν αιθρία, καθώς μέσω αυτής επιθυμεί να έχει την
απαιτούμενη «κάλυψη» ως προς τις συγκεκριμένες ενέργειες του.
Αυτό το θέμα θα τεθεί στο νέο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών
Συγκοινωνιών, το οποίο θα συνεδριάσει την Πέμπτη 25-6-2015, με μόνο θέμα τον
επαναπροσδιορισμό των προσόντων των πλοίων.
Όμως ούτε η συγκεκριμένη κίνηση δεν πρόκειται να
οδηγήσει σε αποκατάσταση της συγκοινωνίας μεταξύ των νησιών, καθώς από τις
ενδιαφερόμενες εταιρείες καμία δεν διαθέτει πλοία του 2003 και μετά.
Αυτό θα υποχρεώσει το Σ.Α.Σ. να λάβει την τελική
απόφαση σε νέα συνεδρίαση, με επαναφορά των πρότερων δεδομένων που αφορούσαν σε
περιθώριο δρομολόγησης πλοίων μεγαλύτερης ηλικίας, δηλαδή από το 1997 και μετά,
όπως ίσχυε, ώστε να μπορέσει να ακολουθήσει η προκήρυξη του διαγωνισμού για τις
επιδοτούμενες γραμμές.
Πρόκειται για κινήσεις που θα προκαλέσουν νέα
καθυστέρηση στην αποκατάσταση των ενδοκυκλαδικών συγκοινωνιών, αφού ολόκληρος ο
Ιούνιος θα κυλήσει χωρίς δρομολόγια, εξέλιξη που προκαλεί προβληματισμό και
μεγεθύνει το πρόβλημα, καθώς εν μέσω θερινής περιόδου, με αυξημένη την
τουριστική κίνηση, τα νησιά παραμένουν αποκομμένα από την μεταξύ τους
επικοινωνία, δυσχεραίνοντας παράλληλα και την μετακίνηση των επισκεπτών.