Την Τετάρτη 27 Μαΐου 2015, μετά από πρωτοβουλία του
βουλευτή Κυκλάδων Νίκου Μανιού, πραγματοποιήθηκε συνάντηση κατά την οποία η
Ομοσπονδία Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ) παρουσίασε την πρότασή της για
την δημιουργία ενός Ανεξάρτητου Κρατικού Φορέα Πτητικών Μέσων Πολλαπλών
Δράσεων.
Στην συνάντηση παρευρέθησαν οι κ.κ. βουλευτές Ηλίας
Καματερός, Νεκτάριος Σαντορινιός, Αντώνης Συρίγος, Νίκος Συρμαλένιος, Δημήτρης
Σεβαστάκης, και Γιάννης Ζερδελής.
Η βουλευτίνα Αφροδίτη Θεοπεφτάτου εκπροσωπήθηκε από
τον συνεργάτη της Γιώργο Τσιρίδη. Πέραν των μελών της ΟΣΠΑ, μέλη της Ένωσης
Πτυχιούχων Τεχνικών Αεροπλάνων της πρώην Ο.Α. (ΕΠΤΑΟΑ), και οι κ.κ. Ευριπίδης
Ακάλεστος και Γιάννης Γρατσίας, χειριστές των αεροσκαφών που ανήκουν στο
Βελέντζειο Ίδρυμα της Πάρου και στο Ίδρυμα Νομικού της Σαντορίνης αντιστοίχως,
συμμετείχαν στην συνάντηση.
Μια αντικειμενική πραγματικότητα είναι ότι η
ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας (Ο.Α.) και η συνακόλουθη τραυματική
εμπειρία της ιδιωτικής πρωτοβουλίας (HELITALIA) που διαδέχτηκε το καθεστώς της
Ο.Α. οδήγησε στην επικίνδυνη υποστελέχωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας
(ΥΠΑ) και στον πλημμελή έλεγχο των αεροπορικών δράσεων στην Ελλάδα.
Ταυτόχρονα
ενδεχόμενες προσοδοφόρες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα υπηρεσίες εδάφους
και συντήρησης αεροσκαφών, εκχωρήθηκαν στον ιδιωτικό τομέα με αποτέλεσμα την
ελλιπή και προβληματική παροχή τους. Επιπλέον, το προσωπικό των πιλότων και
μηχανικών με υψηλό, εξαιρετικό και κοστοβόρο επίπεδο εξειδίκευσης
χρηματοδοτημένο από το ελληνικό δημόσιο, απασχολήθηκε κυρίως σε εταιρείες ξένων
συμφερόντων. Το εντόνως προβληματικό τοπίο που δημιούργησε η πολιτική επιλογή
των ιδιωτικοποιήσεων των προηγούμενων κυβερνήσεων έρχεται να ανατρέψει η
πρόταση της ΟΣΠΑ για τον Ανεξάρτητο Κρατικό Φορέα Πτητικών Μέσων Πολλαπλών
Δράσεων.
Οι κ.κ. Κλεάνθης Τρατράς και Γιώργος Τόλιας
παρουσίασαν με λεπτομέρειες την εν λόγω πρόταση.
Στο οικονομικό επίπεδο, η
βιωσιμότητα της πρότασης σχετίζεται με το ιδιαιτέρως χαμηλότερο κόστος
λειτουργίας ανά ώρα πτήσης και κόστος συντήρησης των προτεινόμενων αεροσκαφών
τύπου turboprop σε σχέση με τα C-130 της Πολιτικής Αεροπορίας. Επιπλέον, η
σχεδιασμένη ανάπτυξη ενός τέτοιου φορέα θα επαναφέρει τις προσοδοφόρες
υπηρεσίες στην διαχείρισή του, με αποτέλεσμα στο άμεσο μέλλον να είναι σε θέση
να έχει και κέρδη. Στο επιχειρησιακό επίπεδο, η δράση του φορέα θα καλύπτει
αεροδιακομιδές ΕΚΑΒ, συντήρηση κρατικών πτητικών μέσων και εποπτεία
αερομεταφορών. Θα συμβάλλει στην διαδικασία διασυνοριακών ελέγχων, έρευνας και
διάσωσης, επιτήρησης δασών και στο συντονισμό δασοπυρόσβεσης.
Επί του ιδαιτέρως οξέος ζητήματος των
αεροδιακομιδών, σημειώθηκε ότι ο εν λόγω φορέας θα λειτουργήσει συμπληρωματικά
προς το ΕΚΑΒ. Θα είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στην εποχικότητα και την
ενδεχόμενη γεωγραφική αλληλοεπικάλυψη, χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν οι
ανάγκες σε αεροδιακομιδές. Η μελετημένη τοποθέτηση των βάσεων των πτητικών
μέσων σε στρατηγικά σημεία σε όλη την Ελλάδα, σε αντίθεση με την σημερινή
μονομερή τοποθέτησή τους στην Ελευσίνα, θα αποδειχθεί αποτελεσματικότερη και ως
προς το σώσιμο ζωών και ως προς τη μείωση του λειτουργικού κόστους.
Οι
χειριστές των αεροσκαφών του Βελέντζειου Ιδρύματος της Πάρου και του Ιδρύματος
Νομικού της Σαντορίνης τοποθετήθηκαν θετικά απέναντι στην πρόταση και δήλωσαν
την διαθεσιμότητά τους για ενδεχόμενη συνεργασία. Οι
βουλευτές που συμμετείχαν στην συνάντηση εξέλαβαν θετικά την πρόταση της ΟΣΠΑ,
έθεσαν ερωτήσεις, και ζήτησαν πιο λεπτομερή ενημέρωση σε επόμενη συνάντηση.