Σύμφωνα με κείμενο και δημοσίευμα της εφημερίδας «το
Ποντίκι», http://www.topontiki.gr/article/93014/Oi-eksaggelies-Tsipra-gia-tis-nisiotikes-perioxes
Καμία αύξηση του ΦΠΑ και επανεξέταση του πλαισίου
της ακτοπλοΐας, συμπεριλαμβάνονται στις βασικές εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ για τις
νησιωτικές περιοχές. Μιλώντας το απόγευμα της Πέμπτης στη Ρόδο ο Αλέξης Τσίπρας
στηλίτευσε την μέχρι σήμερα μεταχείριση του νησιωτικού τομέα, λέγοντας ότι το
κεντρικό κράτος θυμάται τους κατοίκους των νησιών μόνο όταν είναι να εισπράξει
αλλά ξεχνάει συστηματικά τις υποχρεώσεις του απέναντί τους, τονίζοντας ότι οι
υποχρεώσεις αυτές δεν είναι μόνο οικονομικές αλλά και έχουν «κρίσιμες εθνικές
πτυχές».
Χαρακτήρισε, μεταξύ άλλων «απαράδεκτο» να χρονίζει
το πρόβλημα της φτηνής και συστηματικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης με το κέντρο κι
«εγκληματικό» να πεθαίνουν άνθρωποι σε μικρά νησιά, ακόμα και στη Ρόδο,
εξαιτίας ελλείψεων στα νοσοκομεία και υποτυπώδους ιατρικής κάλυψης των νησιών.
Και πρόσθεσε: «Είναι σκανδαλώδης η δέσμευση της κυβέρνησης Σαμαρά για μεγάλη
αύξηση του ΦΠΑ στον τουρισμό και στα ακριτικά νησιά μας, που θα υλοποιήσει αν
κερδίσει τις εκλογές». Για όλα αυτά, που
αντανακλούν δεσμεύσεις προς την τρόικα διαλύοντας την τοπική οικονομία, η
κυβέρνηση θα πρέπει να απολογηθεί, κατέληξε.
Παρακάτω, ακολουθούν οι εξαγγελίες και δεσμεύσεις
του Αλέξη Τσίπρα για τα νησιά:
Για
ΦΠΑ
«Από τις 26 Ιανουαρίου θα κλείσει κάθε συζήτηση για
αύξηση του ΦΠΑ στις νησιωτικές περιοχές».
Για
μεταφορικό κόστος
«Θα διεκδικήσουμε αποφασιστικά την αντιστοίχηση του
μεταφορικού κόστους για εμπορεύματα και επιβάτες προς τα νησιά, με εκείνο της
ηπειρωτικής Ελλάδας. Αυτό που
κωδικοποιημένα έχει ονομαστεί «μεταφορικό ισοδύναμο». Και για το οποίο, μέχρι σήμερα, καμία σοβαρή
μελέτη δεν υπήρξε. Έτσι ώστε η Ελλάδα να
διεκδικήσει ευρωπαϊκούς πόρους προς αύτη την κατεύθυνση. Γιατί ξέρουμε σήμερα – και εσείς το ξέρετε
καλύτερα αφού το ζείτε- ότι το λειτουργικό κόστος μιας επιχείρησης στα νησιά,
είναι σήμερα 23% ακριβότερο από μια ίδια επιχείρηση στην ηπειρωτική
Ελλάδα. Και έτσι τα νησιά εξωθούνται
στην μονοκαλλιέργεια του τουρισμού».
Για
την ακτοπλοϊα
«Θα επανεξετάσουμε το θεσμικό πλαίσιο της
ακτοπλοΐας. Γιατί το σημερινό μοντέλο έχει αποτύχει. Πανάκριβο μεταφορικό κόστος στις κανονικές
γραμμές. Πανάκριβες δημόσιες επιδοτήσεις
στις άγονες γραμμές. Και τα νησιά να μην
έχουν πλοία.
Θα εξετάσουμε πολύ σοβαρά ένα νέο πρότυπο στα
πλαίσια της κοινωνικής οικονομίας. Με την συμμετοχή του κράτους, της τοπικής
αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών φορέων.
Μελετώντας όμως πολύ σοβαρά τις αστοχίες και τις αδυναμίες παλιότερων
εποχών».
Δημόσια
διοίκηση – πληθυσμιακή αποκέντρωση
«Δεσμευόμαστε ότι θα ξαναδούμε το μοντέλο δημόσιας
διοίκησης, που είναι σχεδιασμένο για την ηπειρωτική Ελλάδα. Και το οποίο στην
νησιωτική Ελλάδα είναι αντιλειτουργικό και δύσχρηστο για τους πολίτες.
Και σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες θα
μελετήσουμε κίνητρα μετεγκατάστασης στα νησιά προκειμένου να συγκρατήσουμε την
πληθυσμιακή αφαίμαξη».
Υγεία
«Οι Δωδεκανήσιοι έχουν ανάγκη να νιώσουν ασφάλεια
στον τόπο που μένουν. Το αγαθό της
Υγείας είναι το πρώτο και το σημαντικότερο σε οποιονδήποτε τόπο. Γι’ αυτό ο δημόσιος χαρακτήρας της Υγείας
είναι αδιαπραγμάτευτος. Το στοίχημα για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι να αναμετρηθεί με την
σημερινή οικτρή κατάσταση στα Νοσοκομεία της Δωδεκανήσου. Να αποκαταστήσει την επαρκή και
αποτελεσματική λειτουργία στα Νοσοκομεία της Ρόδου, της Κω, της Καλύμνου. Αλλά
και των μονάδων υγείας στα μικρότερα νησιά.
Γιατί αυτό δεν αφορά μόνο την ποιότητα της ζωής των μόνιμων κατοίκων.
Αφορά και για τους χιλιάδες επισκέπτες της τουριστικής περιόδου».
Τουρισμός
με περιβαλλοντική προστασία
«Οι ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί, φίλες και φίλοι,
δεν μπορούν να επιτευχθούν διαλύοντας τον τόπο και υποβαθμίζοντας την ποιότητα
ζωής. Και ακόμα, έχουμε υποχρέωση να
σώσουμε την φυσική ομορφιά των νησιών από τα νύχια του ΤΑΙΠΕΔ. Από την επιθετικότητα μιας τουριστικής
ανάπτυξης, εξαιρετικά επικερδούς για τα ισχυρά οικονομικά συμφέροντα. Αλλά ελάχιστα ωφέλιμης για τον τόπο. Γιατί για εμάς ο τουρισμός πρέπει να είναι
μια παραγωγική δραστηριότητα που θα είναι φιλική με την περιβαλλοντική
προστασία και την πολιτιστική ταυτότητα του τόπου. Που δεν θα ξεκολλάει κομμάτια από τα νησιά
για να τα παραδώσει στην απόλυτη κυριαρχία ιδιωτών. Που δεν θα δημιουργεί κλειστά τουριστικά
γκέτο, περιχαρακωμένα από τον υπόλοιπο τόπο.
Και που, βεβαίως, θα λειτουργεί εξασφαλίζοντας συνθήκες εργασιακής
αξιοπρέπειας για τους ανθρώπους που δουλεύουν στον τουρισμό».
Δημόσιος
χαρακτήρας των περιφερειακών αεροδρομίων
«Στην ίδια ακριβώς λογική θα υπερασπιστούμε τον
δημόσιο χαρακτήρα των περιφερειακών αεροδρομίων. Γιατί το ξεπούλημα κάθε υποδομής δεν είναι
ούτε πρόοδος, ούτε ανάπτυξη. Είναι επιστροφή στην φεουδαρχία. Τότε που η ανώτατη αρχή εκχωρούσε τα
περάσματα σε φίλους της, για να τους δώσει τη δυνατότητα να πλουτίσουν από την
φορολογία. Αρκετά λοιπόν με το παραμύθι
των ιδιωτικοποιήσεων. Υπάρχει σήμερα
κάποιος που να πιστεύει ότι αυτή η λεηλασία θα φέρει ανάπτυξη στον τόπο; Μόνο κέρδη για τους λίγους φέρνει, από την
αύξηση του κόστους των υπηρεσιών».