Σύμφωνα με το ερώτημα προς τους κ.κ. Υπουργούς Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, Τουρισμού
και Ανάπτυξης, με Θέμα : Άμεση απειλή της Ίου Κυκλάδων με περιβαλλοντική
καταστροφή, αναφέρεται ότι,
Τα νησιά των Κυκλάδων αποτελούν παγκόσμιο τουριστικό
προορισμό, αναγνωρισμένα για το μοναδικό φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον
τους. Ανάμεσα σε αυτά, το νησί της Ίου έχει χαρακτηριστεί μετά από γνωμοδότηση
της Β’ Ειδικής Ολομέλειας του Αρχαιολογικού Συμβουλίου με το ΦΕΚ Β
763/30-10.08.1977 ως «τόπος ιδιαίτερου φυσικού κάλλους για να προστατευθεί το
φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον του νησιού από την ανεξέλεγκτη δόμηση.»
Εντούτοις, σχεδόν 40 χρόνια μετά, νομοθετικές
κυβερνητικές παρεμβάσεις για «απλουστεύσεις διαδικασιών» και ταχείες επενδύσεις
στα νησιά, όπως το Χωροταξικό του τουρισμού (Απόφαση 24208 / 11-6-2009) «νόμος
Σουφλιά» και μετά ο Ν. 4179/13 καθώς και σωρεία ΚΥΑ και Υπουργικών Αποφάσεων
ανατρέπουν τώρα τις ασφαλιστικές δικλείδες για την προστασία του περιβάλλοντος
και της φέρουσας ικανότητας των νησιών και τα οδηγούν σε μια ανεξέλεγκτη
τουριστική ανάπτυξη για ισχυρά συμφέροντα. Το παράδειγμα της Ίου είναι
χαρακτηριστικό της αγαστής συνεργασίας όλων των μνημονιακών κυβερνήσεων και
συγκυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ-ΝΔ με τους φρενήρεις ρυθμούς απορρύθμισης και με την από
το παράθυρο ελαστικοποίηση όλων των όρων και των κανονισμών που διέπουν τη
χωροθέτηση, τους περιβαλλοντικούς όρους και την τουριστική ανάπτυξη στα νησιά.
Πιο συγκεκριμένα, αγνοώντας επιδεικτικά τόσο
γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών σε κεντρικό αλλά και περιφερειακό
επίπεδο, παρακάμπτοντας τους
αυτοδιοικητικούς θεσμούς και τις υπηρεσίες τους, αλλά και τις ίδιες τις τοπικές
κοινωνίες, εκδόθηκε στο τέλος του καλοκαιριού Κοινή Υπουργική Απόφαση (Αρ.
Πρωτ. οικ. 38753/1216/ 8.08.2014) καθώς
και η αντίστοιχη Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), για σύνθετο
τουριστικό κατάλυμα στην περιοχή «Κουμπάρα-Διακοφτό», το οποίο περιλαμβάνει
ξενοδοχείο κλασικού τύπου 5 αστέρων 249 κλινών, τουριστικές επιπλωμένες
κατοικίες, κέντρο αναζωογόνησης (spa) και υποστηρικτικά έργα όπως μονάδα
αφαλάτωσης, λιμενικά έργα, έργο λειτουργικής σύνδεσης της χερσονήσου Διακοφτού
με την ενδοχώρα, πισίνες, εσωτερικό οδικό δίκτυο, εσωτερικά δίκτυα υποδομών,
αθλητικά γήπεδα κ.ά.
Φορέας του έργου είναι η «105 Ανώνυμη Τουριστική
& Τεχνική Εταιρεία Εκμίσθωσης Ακινήτων».
Πρόκειται για την ίδια εταιρεία
που το 2011 έλαβε επί υφυπουργού Παναγιώτη Ρήγα ποσό επιχορήγησης ύψους οκτώ
εκατομμυρίων εξακοσίων εβδομήντα οκτώ χιλιάδων πεντακοσίων πενήντα (8.678.550)
ευρώ (ΦΕΚ 418-16 Μαρτίου 2011), με την πολιτική απόφαση για την υπαγωγή της
στις διατάξεις του αναπτυξιακού Νόμου 3299/2004. Στο μεταξύ η εν λόγω
επιχείρηση, αγοράζοντας τεράστιες εκτάσεις σε όλο το νησί και εν αναμονή της πλήρους
απορρύθμισης του χωροταξικού για τον τουρισμού από το 2007 έως το 2010,
προέβαινε σε σωρεία παραβάσεων για τις οποίες της είχαν επιβληθεί πρόστιμα από
την Νομαρχία Κυκλάδων και κατόπιν Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, όπως: καταπάτηση
δημόσιου χώρου εμποδίζοντας την πρόσβαση στον αιγιαλό του όρμου Παπά και
Κάλαμου, καταστροφή μικρού νησιωτικού υγροβιότοπου, με διευθέτηση της κοίτης
του ρυακιού, εκσκαφές και δενδροφυτεύσεις με ξενικά είδη, επιχωματώσεις,
διανοίξεις δρόμων, αυθαίρετες κατασκευές. Σημειώνεται ότι ο συγκεκριμένος
υγροβιότοπος τo 2004 είχε απογραφεί από την οικολογική οργάνωση WWF και είχε
καταταγεί ανάμεσα στους καλύτερα διατηρημένους υγροτόπους του Αιγαίου.
Σήμερα, ως επιβράβευση των πρακτικών που
ακολουθήθηκαν μέχρι τώρα, οι αρμόδιοι Υπουργοί σπεύδουν με Υπουργικές Αποφάσεις
να αλλάξουν επί τα χείρω βασικά κριτήρια για τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα
για να «διευκολύνουν τις επενδύσεις». Παραδείγματα:
1. το
«ξεχείλωμα» της έννοιας «ενιαία έκταση του οικοπέδου», (ΥΑ, ΦΕΚ Β
1013/23-04-2014 «Καθορισμός τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών και λοιπών
όρων και προϋποθέσεων για τη δημιουργία σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων»),
όπου στη συγκεκριμένη περιοχή «Κουμπάρα-Διακοφτό» η λωρίδα θαλάσσης με το
προηγούμενο κανονιστικό πλαίσιο δεν θα επέτρεπε το χαρακτηρισμό «ενιαίας»
2. η
μεγέθυνση της εκμεταλλεύσιμης έκτασης του τουριστικού χωριού από 161,7
στρέμματα σε 181,27, η οποία επετεύχθη με την ΚΥΑ να εγκρίνει τη Μελέτη
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων σύμφωνα με το καταστροφικότερο αναθεωρημένο χωροταξικό
του 2013, αντί για του 2009, όπως επισήμανε η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ (αρ.
πρωτ.9330/21-02-2014);
3. η
μείωση κατά περίπου 40% των χορτολιβαδικών εκτάσεων σε σχέση με τα έγγραφα του
Δασαρχείου Κυκλάδων
Εξίσου σημαντικό είναι ότι υφίστανται αυθαίρετες
κατασκευές στην συγκεκριμένη έκταση περίπου 1000τμ, οι οποίες θα ενταχθούν στον
κτιριακό σχεδιασμό του σύνθετου τουριστικού καταλύματος!
Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι η συγκεκριμένη
ΚΥΑ και η συνακόλουθη ΑΕΠΟ εγείρουν σοβαρότατα ζητήματα νομιμότητας,
περιβαλλοντικής προστασίας, διαπλεκομένων συμφερόντων και υπηρετούν μια στρεβλή
αναπτυξιακή πορεία στα νησιά των Κυκλάδων.
Με δεδομένο ότι, οι μεγάλης κλίμακας δομικές
παρεμβάσεις βλάπτουν ανεπανόρθωτα το περιβάλλον και αλλοιώνουν την φυσιογνωμία
του κυκλαδικού τοπίου, πολύ δε περισσότερο όταν αυτές επιβάλλονται με παράνομη
αλλαγή χρήσεων γης, με διατάραξη του ευαίσθητου οικοσυστήματος και με αγνόηση
των αυτοδιοικητικών θεσμών,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
1. Εάν
προτίθενται να ανακαλέσουν άμεσα την ΚΥΑ (Αρ. Πρωτ. Οικ. 38753/1216/ 8.08.2014)
και την αντίστοιχη ΑΕΠΟ που αλλοιώνει τη φυσιογνωμία του κυκλαδικού τοπίου της
Ίου;
2. Ποια
μέτρα προτίθενται να λάβουν, έτσι ώστε να διαφυλαχθεί η μακροχρόνια
περιβαλλοντική και τουριστική βιωσιμότητα του νησιού;
3. Ποιο
είναι το ύψος των κονδυλίων με το οποίο έχει επιδοτηθεί μέχρι τώρα η
συγκεκριμένη εταιρεία;