Στο ζήτημα της «ενίσχυσης
της διαθέσιμης χρηματοδότησης για τους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς»
απαντά ο υπ. Εργασίας Γιάννης Βρούτσης στον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων
Ελλάδας, Κώστα Ασκούνη.
Σύμφωνα με την απάντηση
για το συγκεκριμένο θέμα,
Το Υπουργείο Εργασίας,
Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, μέσω της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης
Κοινοτικών και άλλων Πόρων, έχει την ευθύνη διαχείρισης του Ε.Π. «Ανάπτυξη
Ανθρώπινου Δυναμικού» (ΕΠΑΝΑΔ), συνολικού προϋπολογισμού 2,6 δις ευρώ.
Κεντρικός στόχος του
Επιχειρησιακού αυτού Προγράμματος είναι η ενίσχυση της απασχόλησης και η προώθηση
της κοινωνικής συνοχής.
Προς την κατεύθυνση
αυτή, αναγνωρίζουμε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει κομβικό ρόλο, συμμετέχοντας
σε σημαντικό αριθμό δράσεων και συμβάλλοντας άμεσα και αποτελεσματικά στην
υλοποίηση των δράσεων αυτών.
Συγκεκριμένα και στο
πλαίσιο του ΕΠΑΝΑΔ, η Τοπική Αυτοδιοίκηση μετέχει σε προγράμματα συνολικού προϋπολογισμού πάνω
από 1 δις. Ευρώ .
Ενδεικτικά αναφέρονται
τα Προγράμματα επιχορήγησης για την απασχόληση ανέργων ηλικίας 55 – 64 ετών, τα
Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας ηλικιωμένων, τα Προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα,
τα Τοπικά Σχέδια για την απασχόληση και την κοινωνική ένταξη, οι Δομές
αντιμετώπισης της φτώχειας, τα Κέντρα στήριξης ευπαθών κοινωνικών ομάδων, καθώς
και το Πρόγραμμα εναρμόνισης της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής.
Ειδικότερα και όσον
αφορά στο πρόγραμμα της εναρμόνισης, θα
θέλαμε να παραθέσουμε τα παρακάτω στοιχεία, τα οποία αποτυπώνουν την ευρύτερη
εικόνα του θέματος.
Στόχος της δράσης
εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής, όπως περιγράφεται στο
εγκεκριμένο Ε.Π, είναι «η εξατομικευμένη στήριξη της γυναικείας
απασχολησιμότητας μέσω ειδικής ενίσχυσης των γυναικών, προκειμένου να έχουν
πρόσβαση σε μονάδες φροντίδας παιδιών».
Σύμφωνα με το
εγκεκριμένο Ε.Π., ο αρχικός αριθμός των γυναικών που είχε προγραμματισθεί να ωφεληθεί
για το σύνολο της προγραμματικής περιόδου 2007–2013 ήταν 15.700.
Αντ’ αυτού, μέχρι
σήμερα, από τη εν λόγω δράση έχουν ωφεληθεί περισσότερες από 100.000 γυναίκες
Από το 2008 (πρώτο έτος
εφαρμογής της δράσης) μέχρι και σήμερα έχουν διατεθεί σχεδόν 500 εκ. ευρώ, ήτοι ποσοστό
20% του συνολικού προϋπολογισμού του Ε.Π.
Για τη συγκεκριμένη
δράση και για τα έτη 2011–12 και 2012–13 είχαν εγκριθεί συνολικά
από το Υπουργείο Εργασίας 200
εκ. ευρώ (100 εκ. ευρώ ετησίως). Ωστόσο και παρά τον
ετήσιο αυτό οικονομικό σχεδιασμό, για το πρώτο και μόνο έτος διατέθηκαν 175 εκ. ευρώ. Αποτέλεσμα
ήταν να απομείνουν για το δεύτερο έτος 2012–13 τα υπόλοιπα 25 εκ. ευρώ.
Όμως, το Υπουργείο
Εργασίας, επιδεικνύοντας τη δέουσα ευαισθησία και ανταποκρινόμενο στην ανάγκη
για υποστήριξη όσο το δυνατόν
μεγαλύτερου αριθμού γυναικών, ανέλαβε για το τρέχον έτος τις ακόλουθες πρωτοβουλίες:
1.Ενίσχυσε τη δράση με
επιπλέον 100 εκ.
ευρώ, μεταφέροντας πόρους από άλλους άξονες του Ε.Π. και υπερδεσμεύοντας το
συνολικό προϋπολογισμό του και κινούμενο στα
όρια των κανόνων του διαχειριστικού πλαισίου.
2.Θέσπισε εισοδηματικό
κριτήριο συμμετοχής (40.000 ευρώ οικογενειακό ετήσιο εισόδημα), ώστε να
διασφαλισθεί η ενίσχυση των πιο αδύναμων οικονομικά γυναικών.
3.Διευκόλυνε την υποβολή
δικαιολογητικών που αφορούν στο έτος
φορολογητέου εισοδήματος των γυναικών, ώστε να αντανακλάται επί το δικαιότερον
η τρέχουσα οικονομική τους κατάσταση.
Οι ανωτέρω πρωτοβουλίες
είχαν ως αποτέλεσμα να ωφεληθεί ο ίδιος αριθμός γυναικών με το προηγούμενο
έτος.
Τα παραπάνω στοιχεία,
αναδεικνύουν τη μέριμνα αλλά και τη βούληση του Υπουργείου Εργασίας και εμού
προσωπικά για την ενίσχυση της εν λόγω δράσης.
Ωστόσο θα πρέπει να
σημειώσουμε ότι:
Το Υπουργείο Εργασίας,
μέσω της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Κοινοτικών και άλλων Πόρων, έχει
ενεργοποιήσει κατά το διάστημα των τελευταίων μηνών πλήρως το διαθέσιμο
προϋπολογισμό του Ε.Π., επιταχύνοντας παράλληλα το ρυθμό απορρόφησής του, με
αποτέλεσμα την ανυπαρξία άλλων πόρων προς διάθεση. Συνεπώς, οποιαδήποτε άποψη
υποστηρίζει ότι υπάρχουν «λιμνάζοντες πόροι», δεν ευσταθεί.
Παρόλα αυτά, το
Υπουργείο Εργασίας αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τη διαχείριση του κινδύνου
αδυναμίας κάλυψης της επιπλέον υπερδέσμευσης του προϋπολογισμού του Ε.Π. ΑΝΑΔ
και εξαντλώντας κάθε περιθώριο που παρέχεται από το πλαίσιο διαχείρισης,
προτίθεται να εξετάσει τη δυνατότητα μικρής αύξησης του προϋπολογισμού της
δράσης «εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής» για το τρέχον έτος.
Παράλληλα, σας καλεί να
εξετάσετε από την πλευρά σας τη δυνατότητα χρήσης του όρου της σχετικής
πρόσκλησης, σύμφωνα με τον οποίο «σε περίπτωση υπέρβασης του συνολικού
προϋπολογισμού της πρόσκλησης, ο Δικαιούχος (ΕΕΤΑΑ) μπορεί να προβεί σε
οριζόντια μείωση του εγκεκριμένου ποσού ανά Φορέα/Δομή». Άλλωστε, το ποσό του
voucher ανά κατηγορία δομής ήταν το ανώτατο προβλεπόμενο.
Εκτιμούμε ότι, ο
συνδυασμός των δύο αυτών παραμέτρων θα μπορούσε να οδηγήσει σε ουσιαστική
άμβλυνση του προβλήματος με την αύξηση του αριθμού των ωφελούμενων γυναικών.
Παραμένουμε στη διάθεσή
σας για την εξεύρεση της βέλτιστης λύσης και σας καλούμε άμεσα σε διάλογο.