Τρίτη, Ιουλίου 10, 2007

  • Τα πλοία έγιναν... αεροπλάνα!
  • Σε αρκετές περιπτώσεις οι επιβάτες πληρώνουν ακριβότερα τη διαδρομή με ταχύπλοο από ό,τι την αντίστοιχη αεροπορική.

    Ακτοπλοϊκά εισιτήρια αεροπορικού τύπου θα πληρώσουν φέτος όσοι επιλέξουν να ταξιδέψουν με τα πλοία της ακτοπλοΐας, κυρίως τα ταχύπλοα. Μετά τις συνεχείς αυξήσεις στους ναύλους επιβατών και οχημάτων το κόστος του ταξιδιού έχει εκτοξευτεί στα ύψη.

  • Οι τιμές των ναύλων μόνον των επιβατών στα ταχύπλοα που ταξιδεύουν σε δημοφιλείς προορισμούς σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνούν το κόστος του αντίστοιχου ταξιδιού με αεροπλάνο. Αν συνυπολογίσει κανείς και το κόστος της μεταφοράς και οχήματος, τότε το συνολικό κόστος ενός ακτοπλοϊκού ταξιδιού κινείται πλέον σε δυσθεώρητα ύψη για το βαλάντιο του μέσου Έλληνα ταξιδιώτη.

  • Εξαιτίας του υψηλού κόστους οι περισσότεροι Έλληνες έχουν μειώσει δραστικά τις ημέρες των διακοπών τους με αποτέλεσμα να μειώνεται εξίσου δραστικά τόσο η περίοδος λειτουργίας πολλών θερινών καταλυμάτων στη νησιωτική Ελλάδα με ότι αυτό συνεπάγεται για τις τοπικές οικονομίες των νησιών όσο και η περίοδος κατά τη διάρκεια της οποίας εκτελείται ένα σοβαρό ακτοπλοϊκό έργο.

  • Επίθεση στο πορτοφόλι
    Με απλά λόγια και τα νησιά και η ακτοπλοΐα τα τελευταία χρόνια κάθε καλοκαίρι στην πραγματικότητα «δουλεύουν» μόνο 45 μέρες. Σ αυτό το σύντομο διάστημα και οι μεν και οι δε προσπαθούν να καλύψουν τις ανάγκες ενός ολόκληρου έτους με συνέπεια να «εφορμούν» στο πορτοφόλι του Έλληνα ο οποίος δεν αντέχει πλέον να κάνει πολυήμερες διακοπές.

  • Έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος που προς το παρόν δεν έχει κάνει ορατές τις ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες του, παρά μόνον στους πολύ μακρινούς και πολύ μικρούς προορισμούς που έχουν πλέον διαγραφεί από τον χάρτη των ακτοπλοϊκών συνδέσεων των εταιρειών του κλάδου.

  • Για να ταξιδέψει σήμερα ένας επιβάτης με ένα ταχύπλοο καταμαράν από τον Πειραιά προς τη Μύκονο και να επιστρέψει στον Πειραιά χωρίς να πάρει μαζί του αυτοκίνητο πρέπει να καταβάλει περίπου 130 ευρώ. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε μία θέση στην κατηγορία business. Αν επιλέξει την οικονομική θέση το κόστος θα ανέλθει στα 94 ευρώ, ενώ αν πάρει μαζί του αυτοκίνητο θα δαπανήσει άλλα 166 ευρώ.

  • Ομως είναι πολύ σύνηθες πλέον το φαινόμενο όταν φτάνουμε μπροστά στο γκισέ της ακτοπλοϊκής εταιρείας και ζητούμε οικονομική θέση να μας ενημερώνουν ότι είναι όλες «κλεισμένες» υποχρεώνοντας μας έτσι να κλείσουμε business, αν φυσικά είμαστε τυχεροί και δεν μας στείλουν σε VIP θέση όπου το κόστος είναι σχεδόν τριπλάσιο.

  • Φυσικά υπάρχει και η λύση του συμβατικού επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου. Στην περίπτωση αυτή το κόστος του ίδιου ταξιδιού (Πειραιάς - Μύκονος - Πειραιάς) ανά επιβάτη σε διακεκριμένη θέση ανέρχεται περίπου στα 103 ευρώ χωρίς αυτοκίνητο. Η μεταφορά του αυτοκινήτου στην ίδια διαδρομή και με το ίδιο πλοίο ανέρχεται περίπου σε 158 ευρώ.

  • Συμφέρουν οι πτήσεις
    Το ίδιο ταξίδι με αεροπλάνο και χωρίς αυτοκίνητο φυσικά θα σας κοστίσει για πρωινή πτήση που είναι και η φθηνότερη γύρω στα 173 ευρώ.

  • Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, μετά τις αλλαγές που επήλθαν στο καθεστώς δραστηριοποίησης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στην Ελλάδα, δεν μπορεί πλέον να παρέμβει στη διαμόρφωση των τιμών παρά μόνον εμμέσως με «συμφωνίες κυρίων» για την ανώτατη τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών του κλάδου. Αμέσως μπορεί να επέμβει μόνον όταν διαπιστώνει ντάμπινγκ τιμών μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην ίδια ακτοπλοϊκή γραμμή.

  • Την ίδια ώρα οι εταιρείες επιχειρούν να δημιουργήσουν ελκυστικά πακέτα διακοπών μέσω προσφορών, οι οποίες τις περισσότερες φορές αποδεικνύονται απλά επικοινωνιακά τρικ και σπάνια ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, καθώς τις πιο πολλές φορές αφορούν περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων που είτε εξαντλούνται γρήγορα είτε ανακοινώνεται από τις εταιρείες ότι έχουν εξαντληθεί, δεδομένου ότι ουδείς μπορεί να έχει μία σαφή και καθαρή εικόνα για το τι συμβαίνει πραγματικά πίσω από την οθόνη των κρατήσεων θέσεων της κάθε εταιρείας.

  • Η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας με ανακοίνωσή της ενημερώνει το επιβατικό κοινό που επιθυμεί να ταξιδέψει στα νησιά κατά την καλοκαιρινή περίοδο, ότι υπάρχουν διαθέσιμα εισιτήρια για όλες τις ημερομηνίες αναχώρησης προς όλους τους προορισμούς. Η Ένωση συστήνει στο επιβατικό κοινό που ενδιαφέρεται να ταξιδέψει με την ακτοπλοΐα να επικοινωνεί με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και να προβαίνει έγκαιρα σε κρατήσεις εισιτηρίων επιβατών και οχημάτων.


  • Αλλεπάλληλες αυξήσεις «κρυμμένες» σε πακέτα προσφορών
    Ουρά αυτοκινήτων προς επιβίβαση σε πλοίο, στο λιμάνι του Πειραιά
    Οι αυξήσεις που έχουν καταγραφεί στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας στην διάρκεια των δύο τελευταίων ετών είναι συνεχείς. Συνήθως «κρύβονται» πίσω από πακέτα προσφορών και διαφορετικά τιμολόγια που ισχύουν για ταξίδια τις καθημερινές και για ταξίδια από Παρασκευή ως και Κυριακή.

  • Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς εφέτος έχουν επιβληθεί και νέες - σιωπηρές αυξήσεις της τάξης του 5%-6%, κυρίως στα εισιτήρια των οχημάτων. Πέρυσι, πρώτη χρονιά εφαρμογής του νέου απελευθερωμένου ναυλολογίου, οι αυξήσεις είχαν αγγίξει ακόμη και το 15% με ένα μέσο όρο της τάξης του 12%. Τότε οι εκπρόσωποι του κλάδου είχαν υποστηρίξει ότι οι αυξήσεις αυτές ήσαν επιβεβλημένες εξαιτίας του υψηλού κόστους του πετρελαίου κίνησης των πλοίων.

  • Ωστόσο όταν η τιμή του πετρελαίου έπεσε, δεν μειώθηκαν αντίστοιχα και οι τιμές των εισιτηρίων. Το «καπέλο» είχε πλέον μπει και κάθε νέα αύξηση τοποθετήθηκε πάνω σε αυτό το καπέλο.

  • Θα πρέπει όμως να σημειώσετε ότι ένα κόστος της τάξης του 30% σχεδόν στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας που πληρώνουμε αφορά σε κρατήσεις υπέρ τρίτων που αντιστοιχούν σε υπηρεσίες τις οποίες ουδέποτε λαμβάνει ο επιβάτης.

  • Οι εταιρείες της ακτοπλοΐας έχουν ζητήσει από το ΥΕΝ την εξάλειψη αυτών των κρατήσεων αλλά το αίτημα τους απορρίπτεται συνεχώς, καθώς το υπουργείο δεν θέλει να έρθει σε σύγκρουση με οργανωμένες συντεχνίες στα κατά τόπους λιμάνια που απολαμβάνουν αυτό το χαράτσι χωρίς να προσφέρουν καμιά υπηρεσία.

  • Ρεπορτάζ : εφημερίδα «το Βήμα» κείμενο : Γ. Σκορδίλης
    http://www.tovima.gr/print_article.php?e=B&f=15106&m=A46&aa=1