Κυριακή, Μαρτίου 29, 2009

«Μανιφέστο» Μπάιλα για το Στέγαστρο

«αυτή είναι η μοναδική αλήθεια για την υπόθεση και ας μην προσπαθούν κάποιοι να φορτώσουν τις ευθύνες ή τις παραλήψεις άλλων στην Προϊσταμένη του Πολεοδομικού Γραφείου Θήρας» σημειώνει ο νομάρχης Κυκλάδων στην εξασέλιδη επιστολή του με ημερομηνία 20.3.2009 με θέμα τις πρόσφατες εξελίξεις στην υπόθεση του στεγάστρου.


Στην επιστολή ο κ. Μπάιλας αναφέρεται στο ιστορικό της πορείας του έργου, ενώ δηλώνει σαφώς ότι οδηγήθηκε στην σύνταξη της εν λόγο επιστολής με αφορμή δημοσιεύματα και σχόλια «επώνυμων ή ανώνυμων, ειδικών ή ανίδεων πολυπράγμονων πολιτικών ή κομματικών πολιτικάντηδων που προσπαθούν με ΑΜΕΣΟ, ΕΜΜΕΣΟ, ΠΟΝΗΡΟ Ή ΚΟΥΤΟΠΟΝΗΡΟ τρόπο να μεταθέσουν τις ευθύνες καθυστέρησης του έργου»


Η επιστολή -προφανώς- έβαλε τα πράγματα στη θέση τους, μιας και μετα απ’ αυτήν περιορίστηκε η… επιστολογραφία και οι εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις που εξέφραζαν το τελευταίο διάστημα αρκετοί εκ των εμπλεκομένων με το θέμα, καθώς και οι τοπικοί εκπρόσωποι των κομμάτων.


Η επιστολή.

Επειδή πολύς λόγος γίνεται για το στέγαστρο του αρχαιολογικού χώρου ΑΚΡΩΤΗΡΙΟΥ ΘΗΡΑΣ, και πολλοί επώνυμοι ή ανώνυμοι, ειδικοί ή ανίδεοι, πολυπράγμονες πολιτικοί ή κομματικοί πολιτικάντηδες προσπαθούν με ΑΜΕΣΟ, ΕΜΜΕΣΟ, ΠΟΝΗΡΟ Ή ΚΟΥΤΟΠΟΝΗΡΟ τρόπο να μεταθέσουν τις ευθύνες καθυστέρησης του έργου, η ολοκλήρωση του οποίου είναι ζήτημα ζωής ή θανάτου (από οικονομικής απόψεως) για το νησί της Θήρας, θεώρησα απαραίτητο, έστω και καθυστερημένα, να αναφερθώ στο ιστορικό του έργου με αυτό το μακροσκελές και ίσως κουραστικό δελτίο τύπου, το οποίο καταγράφει με κάθε ειλικρίνεια και στοιχεία την πορεία του, ώστε ο κάθε ένας να μπορεί να κρίνει και εάν θέλει, να κατανείμει τις ευθύνες όπου υπάρχουν.

Όπως όλοι και ιδιαίτερα οι κάτοικοι της Θήρας, γνωρίζουν, ολόκληρο το 2003 και σχεδόν όλο το 2004, κατεβλήθη μια τεράστια προσπάθεια να επανιδρυθεί και να λειτουργήσει σωστά το διαλυμένο Πολεοδομικό Γραφείο της Θήρας, για το οποίο είχα το δίλημμα ή κατάργησης και κλείσιμο, ή ενίσχυσης με προσωπικό που δεν είχε η Ν.Α. και επαναλειτουργίας. Ευτυχώς, παρά τους ενδοιασμούς που εξέφρασαν πολλοί, η μετάθεση της κας. Πασαλή από τις Τεχνικές Υπηρεσίες της Ν.Α.Κ. στην Πολεοδομία Θήρας ως Προϊσταμένης, απεδείχθη άκρως επιτυχημένη και σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη προσπάθεια που κατέβαλαν και οι άλλοι διοικητικοί υπάλληλοι, κυρίως αυτοί που ασχολήθηκαν με το διαλυμένο αρχείο, η κατάσταση συμμαζεύτηκε και η υπηρεσία λειτουργεί αρκετά ικανοποιητικά παρά τις όποιες καθυστερήσεις υπάρχουν λόγω έλλειψης προσωπικού. Σε αυτό βέβαια το διάστημα κανείς δεν ασχολήθηκε με το στέγαστρο του Αρχαιολογικού χώρου, αφού ήταν ένα δημόσιο έργο, άκρως εξειδικευμένο και μέχρι τότε κατασκευαζόταν με αργούς μεν ρυθμούς αλλά χωρίς πρόβλημα.

Μετά τις 23/9/2005 όταν και συνέβη το τραγικό ατύχημα και την υπόθεση ανέλαβε η δικαιοσύνη, οι οδηγίες προς το Πολεοδομικό Γραφείο της Θήρας ήταν να παρέχει άμεσα, οποιοδήποτε στοιχείο της εζητείτο από τη δικαιοσύνη και το Υπουργείο Πολιτισμού, αποφεύγοντας τη δημοσιοποίηση στοιχείων τα οποία θα εξέθεταν τη χώρα, θα δυσφήμιζαν το νησί και θα έδιναν ίσως την ευκαιρία στα ΜΜΕ, όπως πολλές φορές συμβαίνει, να υπερβάλουν, πλήττοντας ίσως τον τουρισμό του νησιού. Ας μη ξεχνάμε ότι από την κατάρρευση υπήρχε ένας νεκρός.
Έτσι και έγινε μέχρι τον Απρίλη του 2008.
Σε αυτό το διάστημα το Νομαρχιακό Συμβούλιο Κυκλάδων αλλά και το Επαρχιακό Συμβούλιο Θήρας, ασχολήθηκαν 2 ή 3 φορές με το θέμα, ζητώντας όπως και οι άλλοι φορείς του νησιού, να επιταχυνθεί η εργολαβία αποκατάστασης, και να αποδοθεί ο αρχαιολογικός χώρος στο κοινό, προς όφελος της οικονομίας του νησιού.

Στις 15/4/2008, υπεβλήθη αίτηση της Κοινοπραξίας που μελετούσε και εκτελούσε το έργο για αναθεώρηση της υπ΄αριθμ. 32/01 οικοδομικής αδείας με βάσει την οποία είχε εκτελεστεί μέχρι τότε το έργο.
Η αίτηση αναθεώρησης έγινε αιτία να ασχοληθεί η υπηρεσία λεπτομερώς με τον υπάρχοντα στο αρχείο της φάκελο, και απάντησε με το αριθμ. πρωτ. 1366/20-5-2008 έγγραφο (Συν.1) ότι:
1. Η υποβληθείσα μελέτη που κατετέθη για αναθεώρηση της υπάρχουσας άδειας δεν είχε θεωρηθεί και εγκριθεί από καμία δημόσια υπηρεσία.
2. Η ανάγκη αυτή της έγκρισης είναι απαραίτητη αφού ο έλεγχος της μελέτης απαιτεί εξειδικευμένους μηχανικούς.
3. Διαπιστώθηκε ότι ούτε η υπάρχουσα, στο αρχείο της Υπηρεσίας, μελέτη, ήταν εγκεκριμένη και θεωρημένη από Τεχνική Δημόσια Υπηρεσία.
4. Υπήρχαν φήμες ότι είχε αλλοιωθεί αυθαίρετα η εφαρμογή της πρώτης μελέτης με μεταφορά της θέσης των υποστυλωμάτων και ότι
5. με βάσει το ΠΔ 16/2/90 (ΦΕΚ 139 Δ΄) δεν επιτρεπόταν να γίνει στέγαστρο και κυλικείο στην συγκεκριμένη περιοχή.

Θεωρώντας ότι τα όσα περιέχονταν στην απάντησης της Προϊσταμένης του Πολεοδομικού Γραφείου Θήρας ήταν πολύ σοβαρά, απέστειλα το αριθμ.πρωτ. 2408/23-5-2008 έγγραφο προς τον Υπουργό Πολιτισμού (Συν.2), με κοινοποίηση την αρμόδια Δ/νση του ιδίου Υπουργείου, το ΥΠΕΧΩΔΕ και τον Έπαρχο Θήρας.
Στο έγγραφο αυτό δεν έλαβα ούτε απάντηση ούτε διάψευση!!!, παρά το γεγονός ότι και το Επαρχιακό Συμβούλιο Θήρας ευρισκόμενο σε πλήρη απαρτία είχε απευθύνει στα ίδια Υπουργεία και σε δέκα ακόμη αποδέκτες τις ίδιες διαπιστώσεις με την αριθμ.πρωτ. 44/22-5-2008 απόφασή του.
Στις αρχές Ιουλίου του 2008 πραγματοποιήθηκε, με τη μεσολάβηση του Υφυπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Π. Καμμένου, συνάντηση μου στο γραφείο του τότε Υπουργού Πολιτισμού κ. Μ. Λιάπη, με θέμα το πρόβλημα της Σχοινούσας, στην οποία, η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων είχε σταματήσει το έργο κατασκευής του λιμανιού. Μετά τη συζήτηση για τη Σχοινούσα, ο κ. Υπουργός που είχε λάβει την επιστολή μου, για το στέγαστρο, με ενημέρωσε ότι αφού εξέτασε το θέμα, διαπίστωσε ότι τόσο η Πολεοδόμος όσο και εγώ είχαμε δίκιο και ζήτησε την παρέμβαση μου ώστε μόλις υποβληθεί η μελέτη η νέα άδεια, να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση.

Πραγματικά στις 22/8/2008 έλαβα την με αριθμ.πρωτ. 459/1-8-2008 επιστολή του κ. Υπουργού (Συν.3) και αφού μίλησα τηλεφωνικά τόσο μαζί του (όπου και με διαβεβαίωσε ότι η μελέτη είχε εγκριθεί από το ΚΑΣ) όσο και με την Πολεοδόμο, τρεις μέρες μετά, με το αριθμ.πρωτ. 256/25-8-2008 έγγραφό μου (Συν.4) έδωσα εντολή στην Πολεοδόμο Θήρας να ασχοληθεί κατά προτεραιότητα με το θέμα.
Η Προϊσταμένη της Πολεοδομίας Θήρας πραγματικά ασχολήθηκε κατά προτεραιότητα με το θέμα, απαντώντας αυθημερόν με το υπ΄ αριθμ. 1/25-8-2008 έγγραφό της (Συν.5) στο οποίο επισήμανε ότι:
1. Εάν η μελέτη είχε εγκριθεί από το ΚΑΣ τότε θα είχε εκπληρωθεί μια από τις προϋποθέσεις που είχε θέσει το Μάιο του 2008.
2. Παρέμεναν οι απαγορεύσεις που έθετε το ΠΔ της 16/2/90 (ΦΕΚ 139 Δ) για την απαγόρευση κατασκευής του στεγάστρου και του κυλικείου στην συγκεκριμένη περιοχή.
3. Δεν είχε σταλεί στην υπηρεσία πόρισμα των αιτιών της κατάρρευσης ώστε να ελέγχει όσο ήταν δυνατόν εάν η νέα μελέτη διορθώνει τις όποιες κακοτεχνίες έγιναν αιτία της κατάρρευσης.
4.Δεν είχε υποβληθεί καθόλου φάκελος ΜΠΕ.
5. Διαβεβαίωσε, ότι όταν κατατεθούν όλα τα απαραίτητα στοιχεία, η υπηρεσία, σύμφωνα με την εντολή του Νομάρχη, θα ασχολείτο, κατά προτεραιότητα με τη συγκεκριμένη οικοδομική άδεια.


Τις τελευταίες αυτές απόψεις της υπηρεσίας (1/25-8-08, 1556/30-3-08), δυο ημέρες αργότερα τις γνωστοποίησα στον ίδιο τον Υπουργό κ. Μ. Λιάπη με το με αριθμ. πρωτ. 257/27-8-2008 έγγραφό μου (Συν.6) ζητώντας του να ερευνήσει το θέμα με τις υπηρεσίες του, προκειμένου να υπάρξει λύση στο πρόβλημα. - Ούτε φωνή ούτε ακρόαση!! Ακολούθησε ανασχηματισμός, αλλαγή Υπουργού Πολιτισμού αλλά και πάλι ούτε φωνή ούτε ακρόαση !!


Έτσι τον Φεβρουάριο του 2009 έρχεται η αρμόδια Κοινοπραξία μελέτης του έργου να καταθέσει υπογεγραμμένη άλλη τροποποιημένη μελέτη για την έκδοση νέας αδείας.
Όταν δε, η υπηρεσία, επικαλούμενη τα προβλήματα που υπήρχαν και τα οποία τόσο η Προϊσταμένη όσο και το γραφείο Νομάρχη είχαν επισημάνει και είχαν τονίσει όλο το προηγούμενο διάστημα, οι εκτελούντες διατεταγμένη υπηρεσία άρχισαν να ρίχνουν τις ευθύνες της καθυστέρησης στο Πολεοδομικό Γραφείο Θήρας, σπεύδοντας μάλιστα να ενισχύσουν δήθεν το επιχείρημα τους επικαλούμενοι ότι υπάρχει κοινή υπουργική απόφαση του 2000 που επιτρέπει την κατ΄ εξαίρεση δόμηση στην περιοχή.


Πράγματι υπεδείχθη στην Πολεοδομία η αριθμ.834/6-4-2000 ΚΥΑ η οποία όμως είναι ακριβές αντίγραφο, και δεν φαίνεται να έχει υπογραφές των τότε Υπουργών, αλλά και να τις είχε, δεν είχε δημοσιευτεί σε ΦΕΚ, κάτι που παραδέχτηκαν οι εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας και του Υπουργείου. Ακόμη όμως και να είχε δημοσιευτεί, πάλι θα ήταν ανίσχυρη αφού αναφερόταν σε άλλη μελέτη με διαφορετικούς όρους δόμησης που αφορούσε το τότε στέγαστρο, τμήμα του οποίου είχε καταρρεύσει.
Έτσι ο αρμόδιος Δ/ντης του Υπουργείου Πολιτισμού κ. Νικ. Λιβιεράτος αναγκάστηκε να παραδεχθεί και να κάνει εισήγηση στους πολιτικούς Προϊσταμένους του ότι είναι αναγκαία η σύνταξη και υπογραφή νέας ΚΥΑ. Απέφυγε όμως να γνωμοδοτήσει ουσιαστικά ως προς την ανάγκη δημοσίευσης ή όχι της ΚΥΑ σε ΦΕΚ, καθόσον, όπως διαμέσου τρίτων εκφράστηκε δεν θεωρεί αναγκαία την δημοσίευση, αφού η ΚΥΑ αυτή δεν είναι «κανονιστική»
Η άποψη της υπηρεσίας είναι αντίθετη διότι θεωρεί τη συγκεκριμένη ΚΥΑ «κανονιστικού περιεχομένου».


Έχοντας δεδομένα όλα τα παραπάνω και :
Έχοντας ήδη ζητήσει γραπτώς συνάντηση με τον Υπουργό για την υπόθεση της Σχοινούσας, με το με αριθμ. 222/21-1-2009 έγγραφο μου (Συν.7) (γιατί η υπόθεση εξαιτίας του Υπουργείου, είχε πάρει πολύ άσχημο δρόμο), ΑΜΕΣΩΣ μετά την επιστροφή μου από την ΕΝΑΕ ζήτησα και προφορικά και πάλι συνάντηση με τον Υπουργό, καταρχήν μέσω της κας. Γιαννακοπούλου Μαρίας, και στη συνέχεια μέσω της κας. Γκίκα Γεωργίας.
Επειδή όμως παρά τις συνεχείς τηλεφωνικές ενοχλήσεις, το ραντεβού δεν γινόταν, αναγκάστηκα και απέστειλα και το με αριθμ.πρωτ. 1136/16-3-2009 δεύτερο έγγραφο (Συν.8)και περιμένουμε απάντηση για τη συνάντηση.
Στη συνάντηση, έχω ζητήσει να παραβρεθεί και η Προϊσταμένη του Πολεοδομικού Γραφείου Θήρας, η οποία έχει και την αποκλειστική αρμοδιότητα, ώστε να διατυπώσει τις οποίες απόψεις και αντιρρήσεις της και να πάρει απαντήσεις και οδηγίες από τους υπευθύνους του Υπουργείου Πολιτισμού, κυρίως από τους τεχνικούς και τη Νομική Υπηρεσία.
Βεβαίως μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα!!
Αυτή είναι η μοναδική αλήθεια για την υπόθεση και ας μην προσπαθούν κάποιοι να φορτώσουν τις ευθύνες ή τις παραλήψεις άλλων στην Προϊσταμένη του Πολεοδομικού Γραφείου Θήρας, στις πλάτες της οποίας έχει πέσει το βάρος τεραστίων ευθυνών, κυρίως λόγω υποστελέχωσης του γραφείου.
Ας μην προσδοκούν κάποιοι, ότι με τις κατά παραγγελία δημοσιεύσεις, με στόχο την χειραγώγηση της κοινής γνώμης θα με αναγκάσουν να καταπιέσω την Προϊσταμένη για να πράξει κάτι παράνομο αφήνοντας την εκτεθειμένη απέναντι στον Εισαγγελέα.
Ας μη ξεχνούν κάποιοι ότι υπάρχει ένας νεκρός και οι πραγματικοί υπεύθυνοι πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Η κα. Πασαλή ανέλαβε μια διαλυμένη Πολεοδομία και μαζί με την κα. Καρύκα, παρά την υποστελέχωση, συμμάζεψαν τα συντρίμμια και παλεύουν να εφαρμοστεί ο νόμος σε μια υπηρεσία που συρρικνώνεται έτι περαιτέρω λόγω υποστελέχωσης.
Οφείλω να την προστατεύσω και να τις ζητήσω να συνεχίσει να εφαρμόζει το νόμο.

Η κεντρική διοίκηση, οι πολιτικοί, οι κομματικοί και οι πολιτικάντηδες, πρέπει να γνωρίσουν ότι στην περιφέρεια υπάρχουν, αιρετά περιφερειακά όργανα, θύλακες της νομιμότητας, που αδιαφορούν για το λεγόμενο πολιτικό κόστος και διοικούν σύμφωνα με το νόμο, έξω από μικροκομματικές σκοπιμότητες, παλαιοκομματικές νοοτροπίες και ρουσφέτια.

ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ σημειώνω ότι: ΧΑΙΡΕΤΙΖΩ την από 19/3/09 επιστολή της Βουλευτού Κυκλάδων κας Άριας Μανούσου (Συν.9)πιστεύοντας ότι τα όσα αναφέρονται θα πραγματοποιηθούν σύντομα για το καλό του νησιού.

Όμως επισημαίνω ότι:
Αφ΄ενός μεν ΔΙΚΑΙΩΝΟΝΤΑΙ ΠΛΗΡΩΣ οι απόψεις της προϊσταμένης της Πολεοδομίας Θήρας αφού το Υπουργείο ΠΑΡΑΔΕΧΕΤΑΙ τις ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΛΗΨΕΙΣ ΤΟΥ, και σπεύδει όχι μόνο να τις διορθώσει εκδίδοντας νέα ΚΥΑ, και μάλιστα μετά από υποδείξεις της Πολεοδόμου Θήρας, τη γνώμη της οποίας δέχθηκε και συμφώνησε ο κος Μπαλτάκος (Νομ. Σύμβουλος και συνεργάτης του κου Σαμαρά), αλλά, και να προβεί σε Νομοθετική ρύθμιση του θέματος,
και
Αφ΄ετέρου αποδεικνύεται ότι η περιχαράκωση και απομόνωση του Υπουργού και η άρνησή του να δεχτεί τον Νομάρχη, τον Έπαρχο Θήρας και την Πολεοδόμο Θήρας για συνεργασία προς λύση του θέματος, μας οδηγεί σε άλλες εποχές ενός πλήρως Κομματικού Κράτους, που περιφρονεί, προσβάλει και υποβαθμίζει Περιφερειακούς Δημοκρατικά Εκλεγμένους Θεσμούς της αυτοδιοίκησης.


Οι κρίσεις αφήνονται στον κάθε Ελεύθερα σκεπτόμενο Έλληνα!!