Αγία Αικατερίνα της Οίας. νέες προσπάθειες για την ανάδειξη του σημαντικού ιστορικού και θρησκευτικού μνημείου
Το κείμενο το βρήκαμε και μπορείτε κι εσείς να το διαβάσετε στο σημερινό φύλο τη εφημερίδας "Εθνος" και αναφέρεται στις προτάσεις και την παρότρυνση του οικονομολόγου και πολιτικού Γιώργου Ανωμερίτη προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού για την ανάδειξη του Ναού της Αγίας Αικατερίνας στην Οία. Ο Ναός είναι ενα απο τα σημαντικότερα πλήν όμως υποτιμημένα απο πλευράς επισκεψιμότητας ιστορικά και θρησκευτικά μνημεία του νησιού.
Σύμφωνα με το κείμενο,
Ο Γιώργος Ανωμερίτης αποκάλυψε άγνωστες αγιογραφίες του μεγάλου Κυκλαδίτη αγιογράφου Χριστόδουλου Καλέργη.
Την αποκάλυψη δημοσιεύει ένας Κυκλαδίτης οικονομολόγος και πολιτικός, ο Γιώργος Ανωμερίτης. Ο ίδιος επισκέφτηκε τον υπουργό Πολιτισμού, κ. Παύλο Γερουλάνο, και τη γενική γραμματέα Πολιτισμού, κ. Λίνα Μενδώνη, και τους ενημέρωσε για το θέμα ζητώντας τους να υπάρξει ανάδειξη του έργου του Καλέργη.
Οπως προκύπτει από έγγραφα, και συγκεκριμένα από πατριαρχικά σιγίλλια, αυτές οι εικόνες του Καλέργη, άγνωστες έως τώρα στη σχετική βιβλιογραφία, έγιναν το 1722 κατά την ανακαίνιση του ναού. Εκείνη και την επόμενη χρονιά ο Καλέργης βρέθηκε στη Σαντορίνη με σκοπό να αγιογραφήσει το ξυλόγλυπτο τέμπλο της Αγίας Αικατερίνας, που είχε χτιστεί στις αρχές του 17ου αιώνα και είχε ανακαινιστεί προ του 1716. Αυτός ο ναός είναι ένα εξαιρετικό οικοδόμημα με τρούλο, εξαιρετικής αισθητικής και αρχιτεκτονικής, που έχει επιβιώσει αλώβητος εννέα καταστροφικών σεισμών μεγαλύτερων από 6 Ρίχτερ.
Ο Καλέργης ζωγράφισε στην Αγία Αικατερίνα τέσσερις εικόνες δεσποτικές, 13 εικόνες δωδεκάορτου και τον μεγάλο «Εσταυρωμένο» πάνω από την Ωραία Πύλη. Η ταυτότητα του ζωγράφου είναι αδιαμφισβήτητη, γιατί όπως συνηθιζόταν εκείνη την εποχή έχει υπογράψει τη μία από τις εικόνες του. Η υπογραφή του εντοπίστηκε στην εικόνα του Ευαγγελισμού, η οποία στο κάτω μέρος έχει τη φράση «χειρ Χριστόδουλου Καλέργη 1722».
Πάντως, από τη σειρά των εικόνων που ζωγράφισε ο Καλέργης ξεχωρίζουν δύο που φέρουν με κρυπτογραφημένη γραφή τη φράση «υπερβολικαίς δε η πίκραις του επιστήμονος. Ξεχωριστό έργο είναι και η Σταύρωση, στην οποία, πράγμα ασυνήθιστο για την εποχή, αναγράφονται τα ονόματα των δύο ληστών: Γεστάς και Δεσμάς».
Ο Χριστόδουλος Καλέργης, Μυκονιάτης κρητικής καταγωγής, τεχνοτροπικά ανήκει στην Κρητική Σχολή. Εργα του βρίσκονται σκορπισμένα στις Κυκλάδες αλλά και στη Μάνη.