έχεις κι εσύ τα χρονάκια σου ..
ή καινούργια και παλιά σκαριά
Αναλυτικά την ηλικία και τον … χρόνο που τους απομένει μέχρι να βγουν στην σύνταξη παρουσίασε σήμερα το www.kykladesnews.gr κι αυτά σε ότι αφορά την ηλικία των πλοίων.
Σε σημαντική ανανέωση του στόλου τους προχώρησαν τα τελευταία δέκα έτη οι ακτοπλοϊκές εταιρίες τόσο μέσω της ναυπήγησης νέων επιβατηγών πλοίων, συμβατικά νέας τεχνολογίας και ταχύπλοα, όσο και με την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, μικρής ηλικίας, τα οποία μετασκευάσθηκαν και αναβαθμίσθηκαν προκειμένου να καλύπτουν πλήρως όλες τις διεθνείς Συμβάσεις Ασφάλειας πλου, προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, προστασίας του περιβάλλοντος κ.ά.
Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι στις ελληνικές θάλασσες έπαψαν να πλέουν και βαπόρια μεγάλης ηλικίας, τα οποία, συχνά - πυκνά, δημιουργούν προβλήματα στην ακτοπλοΐα εξαιτίας των προβλημάτων -παντός τύπου- που παρουσιάζουν ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, οπότε και οι ανάγκες είναι αυξημένες.
Πρωταγωνίστησαν
Πρωταγωνίστριες, πάντως, στον αδιαμφισβήτητο εκσυγχρονισμό του στόλου τους ήταν οι εταιρίες Blue Star Ferries, Minoan Lines, Hellenic Sea Ways (HSW), ΑΝΕΚ και ΝΕΛ. Οι συγκεκριμένες εταιρίες επένδυσαν τεράστια ποσά -τα οποία άντλησαν μέσω Χρηματιστηρίου αλλά και από τραπεζικό δανεισμό- για την αγορά νέων πλοίων τα οποία σταδιακά δρομολογήθηκαν στη θαλάσσια αγορά του Αιγαίου αλλά και στην Αδριατική. Αποτέλεσμα όλων αυτών των στρατηγικών κινήσεων ήταν να ανανεωθεί ο ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος και να μετατραπεί σε έναν από τους νεότερους, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τους γνωστούς, βεβαίως... αστερίσκους, που επίσης εξακολουθούν να πλέουν.
Ειδικότερα, σε σύνολο 103 πλοίων που εκτελούν δρομολόγια σε Αιγαίο, Ιόνιο και Αδριατική τα 24 πλοία είναι κατασκευασμένα από το 2000 και μετά, και τα 26 έχουν κατασκευασθεί μετά το 1990.
Υπερήλικα
Ωστόσο, υπάρχουν και αρκετά σκάφη τα οποία βρίσκονται στο όριο των 35 ετών και άνω που όμως δεν θα πρέπει να θεωρούνται «ως επικίνδυνα» καθώς από τους ελέγχους που έχουν γίνει, προκύπτει ότι η συντριπτική πλειοψηφία αυτών είναι καλοσυντηρημένα. Συνολικά, υπάρχουν 8 πλοία τα οποία φέτος το καλοκαίρι θα έχουν ηλικία άνω των 35 ετών.
Πρόκειται για τα σκάφη Μιλένα (39 ετών), Νταλιάνια (39 ετών), Μαρίνα (37 ετών), Μύκονος (37 ετών), Άγιος Γεώργιος (36 ετών), Λισσός (36 ετών), Μυτιλήνη (35 ετών) και Ροδάνθη (35 ετών). Επίσης, υπάρχουν και 11 πλοία τα οποία φέτος το καλοκαίρι θα είναι ηλικίας άνω των 30 ετών. Πρόκειται για τα πλοία Ρομίλντα (34 ετών), Λατώ (34 ετών), Θεόφιλος (33 ετών), Πηνελόπη (33 ετών), Μυρτιδιώτισσα (33 ετών), Αρχάγγελος (33 ετών), Ιεράπετρα Λ (33 ετών), Β. Κορνάρος (32 ετών), Εξπρές Πήγασος (31 ετών), Δημητρούλα (30 ετών) και Super Ferry 2 (34 ετών).
Με απόφαση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, όλα τα πλοία που είναι άνω των 30 ετών και έχουν προσαρμοσθεί στα προβλεπόμενα της «Συνθήκης της Στοκχόλμης» (πρόσθετες παρεμβάσεις σχετικά με τη βελτίωση των μέσων πυρασφάλειας, της ευστάθειας του σκάφους, μέσω εργασιών ενίσχυσης των στεγανών, ώστε έπειτα από πρόσκρουση να μην πλημμυρίζει το γκαράζ του πλοίου με θαλασσινό νερό) θα μπορούν να συνεχίσουν να εκτελούν δρομολόγια και πέραν του 38ου έτους τους, όπως γίνεται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στον αντίποδα των μεγάλης ηλικίας πλοίων, που όμως είναι αξιόπλοα και ασφαλή, όπως φάνηκε στην περίπτωση του 33χρονου «Θεόφιλος» όπου όλα τα σωστικά μέσα λειτούργησαν σωστά, υπάρχουν και τα «νεούλια» της ακτοπλοΐας. Πρόκειται για τα πλοία, Ανδρέας ΙΙ (8 ετών), BlueStar 1 (8 ετών), BlueStar 2 (8 ετών), BlueStar Ithaki (8 ετών), BlueStar Naxos (6 ετών) και Highspeed 1 (9 ετών), Highspeed 2 (8 ετών), Highspeed 3 (8 ετών), Highspeed 4 (8 ετών) και Highspeed 5 (3 ετών), το Νήσος Μύκονος (3 ετών), το Νήσος Χίος (2 ετών), το Κνωσός Παλλάς (8 ετών), το Φαιστός Παλλάς (7 ετών) το Σάος ΙΙ (7 ετών) κ.ά.
Ορισμένα από αυτά τα πλοία θεωρούνται και είναι από τα πλέον σύγχρονα των ακτοπλοϊκών στόλων διεθνώς. Και βεβαίως, αυτό μπορούν να το διαπιστώσουν όλοι όσοι τα χρησιμοποιούν για να μεταβούν στους τουριστικούς τους προορισμούς καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Στην πραγματικότητα, ανάλογα βαπόρια, πολύ σπάνια μπορεί κανείς να συναντήσει σε όλες τις θάλασσες παγκοσμίως.