Δευτέρα, Οκτωβρίου 29, 2007

Το νέο, χειμερινό, ωράριο λειτουργίας ανακοινώθηκε για τον Κρατικό Αερολιμένα Σαντορίνης
Σύμφωνα με το νέο ωράριο από Δευτέρα 29.10 εως 29.3.2008 ο Κρατικός Αερολιμένας Σαντορίνης θα λειτουργεί :
Δευτέρα - Τετάρτη - Παρασκευή - Κυριακή 06.00 08.00 , 12.30 - 14.30 και 19.00 – 21.00
και Τρίτη – Πέμπτη - Σάββατο 12.30 – 14.30 και 19.00 – 21.00
για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε στο 22860 – 28404, φαξ 22860 - 33349




Ψήφισμα με θέμα την σύσταση «Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νησιών» στο Ελληνικό Κοινοβούλιο
υιοθέτησε κατά την 21η Γενική Συνέλευσή του ο Επιμελητηριακός Όμιλος Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών (Ε.Ο.Α.Ε.Ν.) με σκοπό την προώθηση της επίλυσης των προβλημάτων που απασχολούν τα νησιά. Η πρόταση αφορά στην σύσταση επιτροπής αποτελούμενης από βουλευτές νησιωτικών περιοχών. Η 21η Γενική Συνέλευσή (Ε.Ο.Α.Ε.Ν.) πραγματοποιήθηκε στον Άγιο Κήρυκο της Ικαρίας στις 20 Οκτωβρίου 2007.


Σύμφωνα με το ψήφισμα και το κείμενο,
Τα Επιμελητήρια των νησιωτικών περιοχών της Ελλάδος, μέλη του Επιμελητηριακού Ομίλου Ανάπτυξης Ελληνικών Νησιών ( Ε.Ο.Α.Ε.Ν.), εκπροσωπούμενα από τους Προέδρους και μέλη των Διοικήσεων αυτών, που συμμετείχαν στην 21η Γενική Συνέλευση του Ε.Ο.Α.Ε.Ν., η οποία πραγματοποιήθηκε στον Άγιο Κήρυκο της Ικαρίας, στις 20 Οκτωβρίου 2007.

Έχοντας υπ’ όψη:
Την ερμηνευτική δήλωση της παραγράφου 3, του άρθρου 101 του Συντάγματος, σύμφωνα με την οποία «ο κοινός νομοθέτης και η διοίκηση όταν δρα κανονιστικά έχουν υποχρέωση να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών».
Τις ειδικές διατάξεις που συμπεριλήφθηκαν στην Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διάσκεψη του Άμστερνταμ, άρθρο 158 (πρώην άρθρο 130Α) και τη Δήλωση για τις νησιωτικές περιοχές (αριθμ. 30), με τις οποίες αναγνωρίζεται η «νησιωτικότητα» και παρέχεται η δυνατότητα λήψης ειδικών μέτρων υπέρ των περιοχών αυτών, για την καλύτερη ένταξη τους στην εσωτερική αγορά με δίκαιους όρους.
Ότι η κοινωνικοοικονομική δραστηριότητα στα νησιά μας ακολουθεί αρνητική πορεία, που για να αναστραφεί επιβάλλεται να εφαρμοστεί μια ολοκληρωμένη εθνική αναπτυξιακή πολιτική, η οποία θα αντισταθμίζει τα μειονεκτήματα που συνδέονται με τη νησιωτικότητα και παράλληλα θα αναδεικνύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των νησιών μας.

Εκφράζουν την αγωνία τους γιατί:
Μέχρι σήμερα δεν έχει θεσπιστεί καμιά ολοκληρωμένη εθνική νησιωτική πολιτική, με στόχο να αντιμετωπίσει τα προβλήματα των νησιών και να επιτύχει μια αειφόρο ανάπτυξη που θα εξασφαλίζει ευημερία στους νησιώτες και θα εξαλείψει τις ανισότητες με τις ηπειρωτικές περιοχές της χώρας.

Η διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, πέρα του ότι μείωσε το ποσοστό των νησιωτικών εδαφών σε σχέση με το σύνολο του κοινοτικού χώρου, προκάλεσε ανακατανομή των κοινοτικών πόρων για την επίτευξη της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής μεταξύ των χωρών αυτών, με αποτέλεσμα να περιθωριοποιηθούν ακόμη περισσότερο οι νησιωτικές περιοχές της Ελλάδος και της Ε.Ε.

Ζητούν :
Από το Ελληνικό Κοινοβούλιο τη σύσταση μιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νησιών, αποτελούμενη από τους Βουλευτές των Ελληνικών νησιωτικών περιοχών, με σκοπό την παρακολούθηση της πορείας της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής των νησιωτικών περιοχών της χώρας με τις ηπειρωτικές περιοχές και τη διατύπωση των απαραίτητων προτάσεων για την άρση της απομόνωσης των νησιών, σύμφωνα και με τη επιταγή του Συντάγματος.

Δηλώνουν :
Ότι θα συνεχίσουν τις μέχρι σήμερα αποτελεσματικές ενέργειες και πρωτοβουλίες που ανάλαβαν, υπέρ των νησιωτικών περιοχών, συμπαριστάμενοι στην Κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία της Χώρας, σε κάθε πρόταση που θα αποβλέπει στην εξασφάλιση ίσων συνθηκών ανάπτυξης των ελληνικών νησιών.

Ψηφίστηκε ομόφωνα

Το παρόν ψήφισμα να επιδοθεί:

1.στον Πρόεδρο της Ελληνικής Βουλής
2.στον Πρόεδρο της Ελληνικής Κυβέρνησης

Και να κοινοποιηθεί:
1.στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας
2.στους Αρχηγούς των Κομμάτων στη Βουλή
3.στους Υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εμπορικής Ναυτιλίας-Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
4.στους Βουλευτές των ελληνικών νησιωτικών περιοχών





Κείμενο – τοποθέτηση για το θέμα της Αυθαίρετης δόμησης στις Κυκλάδες
υπογράφουν οι κύριοι Συρμαλένιος και Αθυμαρίτης, Νομαρχιακός Σύμβουλος – επικεφαλής ΣΥΝΚυκλαδικής, και μέλος του συνδυασμού αντίστοιχα


Σύμφωνα με το κείμενο,
Η αυθαίρετη δόμηση στις Κυκλάδες αποτελεί ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα των νησιών μας. Αποτελεί μεγάλη μάστιγα που τραυματίζει βάναυσα το περιβάλλον και υπονομεύει τη βιώσιμη ανάπτυξη. Αποτελεί ταυτόχρονα παρεπόμενο της έλλειψης ολοκληρωμένης χωροταξικής, οικιστικής και πολεοδομικής πολιτικής στο νησιωτικό χώρο.
Γι’ αυτό και η αντιμετώπιση του σε μονιμότερη βάση, δεν μπορεί να ειδωθεί έξω απ’ αυτό το πλαίσιο. Οι όποιες τυχόν αποσπασματικές ρυθμίσεις και μέτρα δίνουν μόνο προσωρινές λύσεις, μακριά από τις πραγματικές ανάγκες της βιώσιμης (αειφόρου) ανάπτυξης.
Προφανώς το φαινόμενο της αυθαίρετης δόμησης, δεν αποτελεί μόνο σύμπτωμα των τελευταίων χρόνων. Από πολλές δεκαετίες δημιουργήθηκαν σε πλείστες περιπτώσεις αυθαίρετα κτίσματα, κυρίως σε παραλιακούς και παράκτιους χώρους, που στην πορεία μετεξελίχθηκαν σε κανονικούς οικισμούς.
Δεν αναφερόμαστε βεβαίως σε αυτό. Όχι μόνο γιατί τώρα πια πολλοί από αυτούς έχουν νομιμοποιηθεί, αλλά κυρίως γιατί δεν μπορούν να συγκριθούν ούτε οι αιτίες, ούτε οι ανάγκες, κάτω από τις οποίες δημιουργήθηκαν τα αυθαίρετα κτίσματα.
Είναι φανερό ότι από τη δεκαετία του 1970 και μετά, η έξαρση των αυθαιρέτων ήλθε κυρίως λόγω της μεγάλης τουριστικής πίεσης που δέχθηκαν τα νησιά. Σε συνδυασμό μάλιστα με την έλλειψη πολιτικών - όπως προαναφέραμε - τη δαιδαλώδη νομοθεσία, τις αλληλοσυγκρουόμενες διατάξεις και την απουσία ουσιαστικών μηχανισμών ελέγχου, οδηγηθήκαμε σε μεγάλη έξαρση του φαινομένου.
Τα στοιχεία για την πορεία της δόμησης στις Κυκλάδες, που αντανακλούν στο μοντέλο ανάπτυξης των τελευταίων δεκαετιών (από σχετικό άρθρο της Όλγας Καραγιάννη στην ηλεκτρονική έκδοση «Εύπλοια» του δικτύου των οικολογικών οργανώσεων του Αιγαίου, τεύχος 13/2007) είναι αποκαλυπτικά: Σύμφωνα με την απογραφή της ΕΣΥΕ του 2001 (απογραφή του κτιριακού αποθέματος), το 46% των συνολικών κτιρίων στις Κυκλάδες δομήθηκαν μετά το 1970, ενώ το 33% μετά το 1980. Επίσης μέχρι το 2001 σε σύνολο 103.477 κτιρίων σε όλα τα νησιά, δεν είχαν δηλωθεί τα 2.465. Επίσης σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ (περίοδος 1997-2006), που αφορούν στη νόμιμη οικοδομική δραστηριότητα, εγκρίνονται σε ετήσια βάση η κατασκευή 3000 περίπου νέων κατοικιών, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα κτίσματα για άλλες επαγγελματικές χρήσεις. Ακόμη ο ρυθμός δόμησης στις Κυκλάδες, βάσει της ετήσιας οικοδομικής δραστηριότητας 1997-2006, είναι μεγαλύτερος από όλους τους νομούς του Αιγαίου. Χαρακτηριστικά το 2004, οι Κυκλάδες είχαν 3.079 νέες κατοικίες, έναντι 2.366 των Δωδεκανήσων και το 2005, 3.610 έναντι 3.427. Πρωταγωνιστικό ρόλο στη δόμηση έχουν κατά σειρά τα νησιά: Πάρος, Σύρος, Σαντορίνη, Νάξος, Μύκονος, Τήνος, Άνδρος, Τζιά, Μήλος και Αντίπαρος.
Η αυθαίρετη δόμηση εκδηλώνεται με ποικίλους τρόπους. Υπάρχει η κατ΄ εξοχήν αυθαίρετη, παράνομη δόμηση (χωρίς καμία άδεια από την πολεοδομία), υπάρχει επίσης η νόμιμη-παράνομη άδεια, που στην πράξη αλλοιώνει τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις, αξιοποιώντας διάφορα παραθυράκια που ενθαρρύνονται από ασάφειες, γενικολογίες και αλληλοεπικαλύψεις της νομοθεσίας, υπάρχει επίσης και η καταστρατήγηση της εγκεκριμένης άδειας, που οφείλεται κυρίως στην παντελή έλλειψη ελέγχου από τις πολεοδομικές αρχές. Έτσι παρατηρούνται διάφορες συνήθεις πρακτικές, π.χ. στις εκτός σχεδίου περιοχές, με αρτιότητα τα (4) στρέμματα, όπου επιτρέπεται η δόμηση 200 τ.μ., να κτίζονται τελικά 600-800 τ.μ. με τη μέθοδο της δόμησης (4) ξεχωριστών κτισμάτων των 50 υποτίθεται τ.μ., το καθένα εκ των οποίων διαθέτει υπόγειο 100-150 τ.μ., το οποίο αποκαλύπτεται εκ των υστέρων.
Όλοι βεβαίως γνωρίζουμε ότι ή έλλειψη ελέγχων από τα κατά τόπους πολεοδομικά γραφεία, εν μέρει οφείλεται στην υποστελέχωση των υπηρεσιών, εν μέρει όμως οφείλεται σε σκοπιμότητες και λαθροχειρίες, οι οποίες είναι αποτέλεσμα συμπαιγνίας μηχανικών της πολεοδομίας, μηχανικών-ιδιωτών και των ιδιοκτητών. Και αυτό το λέμε μετά λόγου γνώσεως, χωρίς φυσικά να γενικεύουμε και να ισοπεδώνουμε το σύνολο των υπηρεσιών και των υπηρετούντων υπαλλήλων. Αντίθετα πιστεύουμε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων, υπηρετεί με ευσυνειδησία, εντιμότητα και ήθος και μάλιστα στις αντίξοες συνθήκες του νησιωτικού μας χώρου.
Όπως και να ‘χουν τα πράγματα το αποτέλεσμα της αυθαιρεσίας στις Κυκλάδες είναι εγκληματικό, γιατί μαζί με την υπερδόμηση δημιουργούν ανεπανόρθωτη ζημιά στο φυσικό περιβάλλον και στο απαράμιλλης ομορφιάς νησιωτικό τοπίο, συντελώντας στη μετατροπή των νησιών σε κακέκτυπο του αστικού χώρου.
Από τα λίγα στοιχεία που έχουμε μέχρι σήμερα, μόνο τα αυθαίρετα που δηλώθηκαν στους κατά τόπους ΟΤΑ, βάσει του νόμου 3212/2003, ανέρχονται σε εκατοντάδες, ενώ θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να είχαμε και τα στοιχεία των επιμέρους πολεοδομικών γραφείων, που σίγουρα θα έχουν πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το συνολικό αριθμό.
Οι ευθύνες είναι πολλές και μεγάλες, με μεγαλύτερη βέβαια την ευθύνη της κεντρικής εξουσίας. Ευθύνονται οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών, που άφησαν το νησιωτικό χώρο ανοχύρωτο, χωρίς θεσμοθετημένο πλαίσιο χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού και χωρίς ουσιαστική πολιτική βούληση για να λειτουργήσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες. Ευθύνεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση που ανέχθηκε τη συνέχιση αυτής της κατάστασης, νομιμοποίησε πολλές φορές την αυθαιρεσία κάνοντας τα στραβά μάτια ή παρέχοντας διευκολύνσεις (εγκρίσεις σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο κλπ.). Ευθύνονται οι πολίτες, που στο όνομα της άμεσης εξυπηρέτησης τους, βολεύονται με τα παράθυρα της παρανομίας και συνεργούν σε ποικίλες συναλλαγές. Ευθύνονται οι μηχανικοί, οι πολεοδομίες κλπ.
Δημιουργείται έτσι και συντηρείται το πέπλο της σιωπής και της συνενοχής. Όταν δε, φθάνει η ώρα της δράσης (γκρέμισμα των αυθαιρέτων), όλοι σφυρίζουν αδιάφορα ή μεταθέτουν τις ευθύνες η μία υπηρεσία στην άλλη (το ΥΠΕΧΩΔΕ στις Ν.Α., η Ν.Α. στους Δήμους, στην Περιφέρεια και το κεντρικό κράτος, η Περιφέρεια στη Ν.Α. κ.ο.κ.).
Το πιο απίστευτο όλων, είναι οι διαδοχικές, κατά καιρούς νομοθετικές ρυθμίσεις με πρωτοβουλία των κυβερνήσεων (κυρίως προεκλογικά) για νομιμοποίηση των αυθαιρέτων, στο όνομα της επίλυσης ενός τεράστιου κοινωνικού προβλήματος. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η νομιμοποίηση εκατοντάδων ή και χιλιάδων αυθαιρέτων, με αντίτιμο ίσως την καταβολή προς το κράτος ενός ελάχιστου, σε σχέση με τις επιπτώσεις, προστίμου, διαιωνίζοντας το δικαίωμα της παρανομίας και επιβραβεύοντας τους κάθε λογής αυθαιρετούντες.
Ο ισχυρισμός της Ν.Α. Κυκλάδων ότι, δεν μπόρεσε να ασκήσει την αρμοδιότητα της κατεδάφισης και πάταξης των αυθαιρέτων (παρ. 1, άρθρο 7 του Π.Δ. 267/1998), λόγω μη εκδήλωσης ενδιαφέροντος ή έλλειψης μηχανημάτων και του κατάλληλου εξοπλισμού, είναι μόνο η μισή αλήθεια, αφού όλοι έχουμε προσωπικές εμπειρίες χειρισμών που έγιναν και κυρίως δεν έγιναν.
Η επίκληση εξ άλλου της μετάθεσης της αρμοδιότητας κατεδάφισης από τη Ν.Α. στην Περιφέρεια, μπορεί να έχει κάποια αξία ( όπως αναφέρεται στην παρ. 8 του άρθρου 9 του Ν.3212/2003), όπου αν η αρμοδιότητα για την κατεδάφιση αυθαίρετων ανήκει στους ΟΤΑ α΄ ή β΄ βαθμού και δεν εφαρμοστεί σε προθεσμία εντός τριάντα ημερών, τότε η Περιφέρεια καθίσταται αποκλειστικά αρμόδια για την εκτέλεση της πράξης κατεδάφισης, δεν σημαίνει όμως, ότι πρέπει να χρησιμοποιείται ως άλλοθι για απαλλαγή ευθυνών ή και το αντίστροφο.
Γιατί π.χ. δεν θα μπορούσε να ισχύει η δυνατότητα σύναψης Προγραμματικών Συμβάσεων μεταξύ ΟΤΑ Ά ή ΄Β βαθμού είτε μεταξύ τους, είτε με την Περιφέρεια, για την άμεση κατεδάφιση των αυθαιρέτων, έτσι ώστε και ευέλικτα και γρήγορα να κινούνται οι διαδικασίες και να μην μετακυλίονται αενάως μεταξύ τους; Γιατί επίσης δεν θα μπορούσε επίσης να διασφαλιστεί η νομιμότητα των οικοδομών, μέσα από θεσμοθετημένη διαδικασία αυτοψίας σε τρία στάδια;
Η απάντηση ενδεχομένως είναι πολύ απλή: για να μην εφαρμόζεται ποτέ καμιά πολιτική κατά των αυθαιρέτων.
Αυτό εμείς ποτέ δεν θα το νομιμοποιήσουμε!

Οκτώβριος 2007
Νίκος Συρμαλένιος , Ηλίας Αθυμαρίτης






Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον και χρήσιμο site καθώς και φόρουμ ηλεκτρονικού Τουρισμού που στοχεύει στην μελέτη της αξιοποίησης και διαχείρισης του Web 2.0 και στην περαιτέρω υιοθέτησή του από την Ελληνική τουριστική βιομηχανία,
δημιούργησε το Πανεπιστήμιο Aιγαίου, το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. και το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας & Τεχνολογίας.

Πρόκειται για το www.ebusinessforum.gr το οποίο μπορείτε να επισκεφθείτε για την ενημέρωσή σας,
συνοπτικά μπορούμε να αναφέρουμε ότι εάν ενδιαφέρεστε μπορείτε να συμμετέχετε στις εργασίες του φόρουμ του ηλεκτρονικού Τουρισμού στο Web 2.0, δηλώνοντας την συμμετοχή σας στην κ. Κωνσταντίνα Τσιακάλη στο τηλέφωνο: 6932619528 ή στο E-mail: k.tsiakali@chios.aegean.gr

Περισσότερες πληροφορίες καθώς και την συμμετοχή σας μπορείτε να την δηλώσετε και απευθείας στην ιστοσελίδα του φόρουμ www.ebusinessforum.gr


Σχετικά με το πρόγραμμα,
Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. και το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας & Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ) του Υπουργείου Ανάπτυξης δημιούργησαν ένα διαδραστικό φόρουμ ηλεκτρονικού Τουρισμού (e-Tourism) με στόχο την μελέτη, καταγραφή και αξιολόγηση της αξιοποίησης και της διαχείρισης των εφαρμογών του Web 2.0 στον τουρισμό όπως επίσης και την ενίσχυση της υιοθέτησης και αξιοποίησής τους από την Ελληνική τουριστική βιομηχανία.
Με την ολοκλήρωση των εργασιών της, η ομάδα εργασίας επιδιώκει να επιτύχει αφενός την ενημέρωση, ενθάρρυνση και υποστήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων σχετικά με την αποτελεσματική τους διαχείριση και αξιοποίηση του Web 2.0, και αφετέρου να δημιουργήσει μια πλατφόρμα επικοινωνίας μεταξύ ιδιωτικών επιχειρήσεων, ενώσεων και δημόσιων φορέων έτσι ώστε να μελετηθούν, να συζητηθούν και να εξευρεθούν διάφοροι τρόποι συνεργασίας για την από κοινού ανάπτυξη και επιχειρηματική εξέλιξη του Web 2.0. Σημαντικό σκοπό αποτελεί επίσης και η υποστήριξη της περαιτέρω ανάπτυξης των επιχειρηματικών εφαρμογών Web 2.0 μέσω του εντοπισμού, της μελέτης και της διάχυσης διάφορων διεθνών καλών πρακτικών.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ραγδαία ανάπτυξη της χρήσης των εργαλείων του συμμετοχικού διαδικτύου (Web 2.0 ή «social web») τόσο από τους καταναλωτές αλλά και από τις επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, ο αριθμός των χρηστών και του περιεχομένου που παράγεται και διαχέεται σε ιστοσελίδες του Διαδικτύου όπως το facebook.com και myspace.com (Social networks), σε διάφορα Blogs, στο tripadvisor.com (User review portals), στο froogle.com και shopzilla.com (Comparison shopping sites), σε Wikis και σε Social gaming ή metaverse environments (π.χ. secondlife.com) πολλαπλασιάζονται καθημερινώς με τρομακτικούς ρυθμούς.
Η ανάπτυξη του Web 2.0 επιφέρει κρίσιμες αλλαγές στα μοντέλα συμπεριφοράς των τουριστών και γενικότερα στον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες αναζητούν, αξιολογούν, παράγουν, αγοράζουν και καταναλώνουν πληροφορίες, προϊόντα και υπηρεσίες. Για παράδειγμα, πολλοί πλέον χρήστες καταφεύγουν σε social search engines αντί στις συμβατές μηχανές αναζήτησης (όπως το google.com) για τον εντοπισμό προϊόντων και προμηθευτών, ανατρέχουν σε blogs και review portals για να αξιολογήσουν διάφορα προϊόντα και εναλλακτικούς προμηθευτές, απαιτούν πολλές φορές να διαπραγματευτούν συλλογικά και από κοινού με άλλους χρήστες την αγορά προϊόντων, συχνά θέλουν να οργανώσουν και να βιώσουν από κοινού την κατανάλωση μιας ταξιδιωτικής εμπειρίας, ενώ μετά την χρήση ενός προϊόντος πολλοί είναι αυτοί που θέλουν να μοιραστούν την εμπειρία και την γνώμη τους για το προϊόν μέσω ενός virtual social network (το οποίο με τη σειρά του μπορεί να επηρεάσει την απόφαση κάποιου άλλου χρήστη κοκ). Γενικώς, το Web 2.0 έχει ενδυναμώσει τους καταναλωτές δίνοντας τους την πληροφορία αλλά και τα εργαλεία ώστε να συμμετέχουν ενεργά στις διάφορες παραγωγικές διαδικασίες των επιχειρήσεων, όπως o σχεδιασμός και η ανάπτυξη νέων προϊόντων, και η παραγωγή και διανομή προϊόντων.
Από την άλλη μεριά, πολλές τουριστικές επιχειρήσεις έχουν ήδη συνειδητοποιήσει την δύναμη και την αξία που έχει το user generated content που παράγεται και διαχέεται από Web 2.0 ιστοσελίδες και προσπαθούν ολοένα και περισσότερο να το εντοπίσουν, να το συλλέξουν, να το διαχειριστούν και να επωφεληθούν από αυτήν την συλλογική πελατειακή γνώση και νοημοσύνη (customer intelligence). Για παράδειγμα, πολλές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα weblogs και τα social networks ως χρήσιμες και ταχύτατες μεθόδους έρευνας αγοράς για την άντληση ιδεών για την ανάπτυξη νέων προϊόντων ή την αναβάθμιση υπαρχόντων. Η Hyatt Hotels χρησιμοποίησε το Second Life και την τεχνογνωσία/εμπειρία χιλιάδων χρηστών του παιχνιδιού αυτού έτσι ώστε να σχεδιάσει σύμφωνα με τις προτιμήσεις των καταναλωτών το νέο ξενοδοχείο της Aloft, το οποίο πλέον θα λειτουργήσει και στην πραγματικότητα από τον Ιανουάριο 2008 στην Νέα Υόρκη. Η Tate Gallery προσκαλεί και δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να ανεβάσει στην ιστοσελίδα της τα podcasts του, τα οποία άλλοι επισκέπτες μπορούν να τα κατεβάσουν στο iPod τους και να τα χρησιμοποιήσουν ως κινητούς ξεναγούς όταν βρίσκονται στο χώρο της Γκαλερί.
Συμπερασματικά, γίνεται κατανοητό ότι τα παραδείγματα αξιοποίησης του Web 2.0 από τις επιχειρήσεις είναι πολλά και διαφορετικά, αλλά και από την άλλη μεριά τα ερωτήματα που γεννιούνται από τις εφαρμογές αυτές είναι ακόμα περισσότερα. Μερικά από τα ερωτήματα στα οποία αποσκοπεί να δώσει απαντήσεις η ομάδα εργασίας είναι:
o Ποια είναι η λειτουργικότητα και ποια τα χαρακτηριστικά των εργαλείων του Web 2.0;
o Ποιες είναι οι επιπτώσεις του Web 2.0 στο προφίλ των χρηστών και την καταναλωτική συμπεριφορά τους; ποιο είναι το προφίλ, οι απαιτήσεις, και τα χαρακτηριστικά των νέων χρηστών του διαδικτύου και συγκεκριμένα του Web.2; Ποια η συμπεριφορά τους και πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να τους προσεγγίσουν καλύτερα;
o Πώς το Web 2.0 μπορεί να αξιοποιηθεί από τις τουριστικές επιχειρήσεις για τις διάφορες λειτουργίες τους;
o Πώς μπορούν να μετρηθούν τα οφέλη αξιοποίησης του Web 2.0 τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους χρήστες; Τι τεχνικές αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας των ηλεκτρονικών εφαρμογών του Web 2.0 μπορούν να χρησιμοποιηθούν;
o Ποιες είναι οι αποτελεσματικότερες στρατηγικές διαχείρισης του Web 2.0 και του user generated content για κάθε επιχειρηματική λειτουργία (π.χ. μάρκετινγκ, ανάπτυξη νέων προϊόντων κλπ.);
o Ποια είναι η επίδραση του Web 2.0 στον στρατηγικό σχεδιασμό της επιχείρησης και στο επιχειρησιακό της μοντέλο;

Τον συντονισμό και τη διαχείριση των δραστηριοτήτων του φόρουμ ηλεκτρονικού Τουρισμού στο Web 2.0 έχει αναλάβει μια αξιόλογη ομάδα ακαδημαϊκών με μεγάλη εμπειρία σε θέματα τουρισμού και μέσω μαζικής επικοινωνίας, η οποία απαρτίζεται από τους: Δρ. Μαριάννα Σιγάλα και Δρ. Ευάγγελος Χρήστου (Πανεπιστήμιο Αιγαίου), Δρ. Τίνα Βαρουχάκη (Ινστιτούτο Επιμόρφωσης του Ε.Κ.Δ.Δ.Α.) και Κωνσταντίνα Τσιακάλη (Υποψήφια Διδάκτωρ στο Μεταπτυχιακό Διατμηματικό Πρόγραμμα Σπουδών στον Σχεδιασμό, Ανάπτυξη και Διοίκηση του Τουρισμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου).

Στο άμεσο προσεχές μέλλον, κατά την διάρκεια των εργασιών του φόρουμ θα διοργανωθούν συναντήσεις όπου ειδικοί σε θέματα τουρισμού, Web 2.0, Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (Μ.Μ.Ε.) και σημαντικοί τουριστικοί φορείς θα συναντηθούν για να εξετάσουν σε βάθος την ανάπτυξη, τις επιχειρησιακές χρήσεις, επιπτώσεις και οφέλη του Web 2.0 στην Ελληνική τουριστική βιομηχανία. Οι συναντήσεις αυτές θα είναι ανοικτές, και η συμμετοχή ειδικών και λοιπών ενδιαφερόμενων για θέματα τουρισμού (τόσο από την ακαδημαϊκή όσο και από την επιχειρηματική κοινότητα) είναι ευπρόσδεκτη.
Αν ανήκετε στον επιχειρηματικό ή ακαδημαϊκό χώρο, και ενδιαφέρεστε να συμμετέχετε στις εργασίες του φόρουμ του ηλεκτρονικού Τουρισμού στο Web 2.0, παρακαλείσθε όπως δηλώσετε τον ενδιαφέρον σας και τα στοιχεία επικοινωνίας σας στη κ. Κωνσταντίνα Τσιακάλη στο:
Τηλέφωνο: 6932619528
E-mail: k.tsiakali@chios.aegean.gr

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε επίσης και στην ιστοσελίδα του φόρουμ http://www.ebusinessforum.gr/ ομάδα Ιγ2.
Δηλώσεις συμμετοχής και εγγραφές στην ομάδα του φόρουμ μπορούν να γίνουν επίσης και απευθείας στην ιστοσελίδα του φόρουμ.

Μαριάννα Σιγάλα, για το
Πανεπιστήμιο Αιγαίου