Στην αναδυόμενη κουλτούρα γύρω από την αμπελουργία
αναφέρεται δημοσίευμα του Forbes επισημαίνοντας πως η οικονομική κρίση στην
Ελλάδα άλλαξε δραστικά την οπτική γωνία που έβλεπαν οι Έλληνες τα πράγματα όσον
αφορά στις επαγγελματικές τους διεξόδους.
Το
ρεπορτάζ του Forbes με τίτλο «Η ελληνική οικονομία μέσα από ένα ποτήρι κρασί»
σκιαγραφεί το νέο τοπίο στην παραγωγή κρασιού στη χώρα μας, αλλά και την
αναδυόμενη κουλτούρα γύρω από την αμπελουργία.
Εκεί επισημαίνεται πως η κρίση έφερε ξανά το κρασί στην
επιφάνεια, καθώς ο φόρος που του έχει επιβληθεί είναι σταθερός, σε αντίθεση με
υπόλοιπα αλκοολούχα ποτά που έχει αυξηθεί κατά πολύ.
Το άρθρο υπογραμμίζει ότι η καλλιέργεια του
σταφυλιού εδώ και χιλιάδες χρόνια αποτελεί μέρος της ελληνικής κουλτούρας, όπως
άλλωστε και εκείνη της ελιάς, της φάβας, των ροδάκινων, της τομάτας και άλλων
προϊόντων. Ωστόσο η φυγή από το οικογενειακό χωράφι σε αναζήτηση νέων
εκπαιδευτικών και επαγγελματικών ευκαιριών αλλού, υπήρξε ο απόλυτος κανόνας για
τις νεότερες γενιές. «Μεγαλώσαμε σκεφτόμενοι ότι θα δουλεύαμε σε γραφείο»,
αναφέρει η Βιβή Παπασπύρου, οινολόγος. «Είναι μια προσαρμογή να σκέφτεσαι ότι
θα δουλεύεις με τα χέρια σου. Αλλωστε δεν μπορείς να καλλιεργήσεις σταφύλια με
ένα... πρόγραμμα στον υπολογιστή σου».
Πλέον υπάρχει η αίσθηση ότι ο καταναλωτής πλέον
στρέφεται περισσότερο σε ντόπια προϊόντα και ιδιαίτερα για το κρασί αναζητεί
τις μικρές παραγωγές, ενώ όταν βγαίνει έξω για φαγητό μπορεί να παραγγείλει ένα
ποτήρι κρασί, αντί για ολόκληρο μπουκάλι.
Καθώς η οινοποσία ενθαρρύνει τον πειραματισμό και
την σύγκριση, ο διάλογος γύρω από τα κρασιά αυξάνει, ειδικά ανάμεσα στους νέους
ανθρώπους που επισκέπτονται όλο και πιο συχνά wine bars».
Ο Γιάννης Βογιατζής διευθυντής οινολόγος της
Μπουτάρης ΑΕ σημειώνει πως η στροφή των νέων προς τα αμπέλια και την ύπαιθρο
είναι αξιοσημείωτη και ο αριθμός των νέων οινοπαραγωγών αυξάνεται τα τελευταία
χρόνια. Υπολογίζει μάλιστα πως μόνο στην Νάουσα υπάρχει αύξηση της τάξης του
25%. Οι νέοι επιλέγουν πλέον συνειδητά να σπουδάσουν οινολογία και να μπουν
στην αγορά του κρασιού δυναμικά και με φρέσκιες, πρωτοποριακές ιδέες.
Σύμφωνα με το κείμενο της Cathy Huyghe
με τίτλο «The
Greek
Economy,
Through
The
Lens
Of
A
Wine
Glass»
που δημοσιεύθηκε στο Forbes
στις
17.7.2014,
Greece’s
economic crisis has been devastating and overwhelming. Understanding its
drivers and impacts — whether in that country’s urban environments, its
islands, or its rural countryside — is challenging, to say the least.
It helps to
focus. For me, getting a handle on Greece’s crisis (and the nuances of its
signs of recovery) means looking at the economics of the wine industry.
Here are four
angles on the Greek economy that have come into focus for me, by looking
through the lens of a wine glass.
Organic
Development: “Wine is back”
“At the
beginning of the crisis we saw a decrease of our sales,” said Dr. Yannis
Voyatzis, Chief Enologist at Boutari Wineries S.A. But there was also an
increase in unexpected categories that balanced out that drop.
With less money
to spend, and with a sense that local products are both appealing and less
expensive, consumers demanded options in the form of “homemade” or pure wine
served in carafes at restaurants. They also demanded cheaper, more casual, and
smaller-portioned food options as an alternative to the more expensive, bigger
meals served in formal restaurants.
This development
has resulted, within the past two years, in a sharp increase of wine bars and
by-the-glass consumption.
Because drinking
wine by the glass encourages experimentation and comparison, the dialogue about
wine is also growing, especially among young people who visit wine bars most
often.
In addition,
taxes on hard alcohol like vodka and whiskey have increased while taxes on wine
have stabilized. On-premise establishments like trendy clubs in the cities have
started carrying wine, whereas before they carried spirits for cocktails.
The combination
of these three factors bodes well for wine’s position within Greece’s social
culture. As Voyatzis says: “Wine is back.”
Adjustments:
“There is no program on your PC for growing grapes”
Grape
cultivation has been part of Greece’s landscape for thousands upon thousands of
years. Farming here is far from monocultural, however: complementary crops like
olives, fava beans, peaches, tomatoes, and eggplant are integrated into the
plantings. It yields a healthy mix of at-hand, sustainable agriculture that is
enviable to urban inhabitants who, in the worst cases, struggle to find or
afford food to eat.
But trying to
break away from the family farm, in search of education and professional
opportunities elsewhere, had become the norm for younger generations. “We all
grew up thinking we’d work in offices,” said Vivi Papaspirou, enologist at
Boutari’s winery in Crete. “It’s an adjustment to think we’d be working with
our hands. The people who work the harvest now are still getting used to the
idea. There is no program on your PC for growing grapes.”
Το πλήρες άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε εδώ : http://www.forbes.com/sites/cathyhuyghe/2014/07/17/the-greek-economy-through-the-lens-of-a-wine-glass/