Δύο μέρες μετά την επέτειο για την συμπλήρωση 2 χρόνων απο το ναυάγιο του Κ/Ζ Sea Diamond στην Καλντέρα, επανερχόμαστε στο θέμα μιας και -όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση μνήμης που διοργάνωσαν φορείς του νησιού για το γεγονός- οι διαδικασίες για την οριστικοποίηση της απάντλησης των καυσίμων του πλοίου ολοκληρώνονται όπως άλλωστε πιστοποιεί με ανακοίνωσή του το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΕΝ που παρουσιάζουμε σήμερα, τεχνικής φύσης είναι οι λεπτομέρειες που υπολοίπονται για να οριστικοποιηθεί και να ανακοινωθεί το χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας.
Αξιολόγηση από το Ε.Μ.Π. των υποβληθεισών λεπτομερειών εφαρμογής και εργασιών του Σχεδίου απάντλησης και του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης αντιμετώπισης περιστατικού ρύπανσης και περιβαλλοντικής προστασίας κατά τις εργασίες απάντλησης πετρελαιοειδών και άλλων ρυπογόνων ουσιών από το ναυάγιο του Κ/Ζ “SEA DIAMOND”
Μετά τη μελέτη της αξιολόγησης από το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, των υποβληθεισών λεπτομερειών εφαρμογής και εργασιών, με τις οποίες συμπληρώθηκε το Σχέδιο απάντλησης, καθώς και της παράλληλης αξιολόγησης του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης αντιμετώπισης περιστατικού ρύπανσης και περιβαλλοντικής προστασίας κατά τις εργασίες απάντλησης πετρελαιοειδών και άλλων ρυπογόνων ουσιών από το ναυάγιο του Κ/Ζ “SEA DIAMOND”, που, με σχετικό έγγραφο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, τέθηκε υπόψη της διαχειρίστριας εταιρείας του πλοίου «CORE MARINE LTD» και στο πλαίσιο των προσπαθειών για την εξουδετέρωση του ναυαγίου, γίνονται γνωστά τα ακόλουθα:
1. Οι Υπηρεσίες του ΥΕΝΑΝΠ συμφωνούν με την πρόταση του Ε.Μ.Π., όπως υιοθετείται από το Δ.Λ.Τ Θήρας, για καταρχήν έγκριση του υποβληθέντος Σχεδίου, όπως συμπληρώθηκε με τις υποβληθείσες λεπτομέρειες εφαρμογής και εργασιών, καθώς και τη συνέχιση της διαδικασίας, υπό τη ρητή αίρεση της άμεσης υποβολής στο Ε.Μ.Π., της τελικής τοποθέτησης των συντελεστών της απάντλησης, επί των παρατηρήσεων – επισημάνσεων που περιλαμβάνονται στην αξιολόγηση του Ε.Μ.Π, για την ακριβή και λεπτομερή διαδικασία των εργασιών απάντλησης και υπό τη ρητή αίρεση της από μέρους της διαχειρίστριας εταιρείας «CORE MARINE LTD», επιβεβαίωσης σαφούς χρονοδιαγράμματος διενέργειας των εργασιών αυτών.
2. Επισημαίνεται η σημασία καθορισμού, το συντομότερο δυνατό, των ελάχιστων ποσοτικών στόχων από πλευράς του Ξένου Οίκου «DRONIK MARITIME CONSULTANS LTD», που αφορούν στην απάντληση και στον ακριβέστερο υπολογισμό της ποσότητας πετρελαίου που υπάρχει στο ναυάγιο, έχοντας ως σκοπό αφενός την απομάκρυνση της μέγιστης δυνατής ποσότητας από τα εγκλωβισμένα πετρελαιοειδή και αφετέρου τη στεγανοποίηση των ανοιγμάτων του πλοίου, για την περιβαλλοντική θωράκιση της Σαντορίνης στο μέλλον.
3. Επιπρόσθετα υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα της προτεινόμενης από πλευράς του Ξένου Οίκου και υιοθετούμενης από πλευράς του Ε.Μ.Π. επιτόπιας τελικής επιθεώρησης του ναυαγίου, προ της εκτέλεσης των εργασιών απάντλησης. Ευνόητο είναι και επισημαίνεται στην αξιολόγηση του Ε.Μ.Π. ότι ο προτεινόμενος τελικός έλεγχος του ναυαγίου πρέπει να γίνει αφού σχεδιασθεί πρώτα πολύ προσεκτικά και υπάρχει η δυνατότητα για εμπεριστατωμένη αξιολόγηση και αξιοποίηση των αποτελεσμάτων του, συνυπολογίζοντας ότι ανάλογα με τα αποτελέσματα της τελικής αυτής επιθεώρησης μπορούν να αναθεωρηθούν οι υπόλοιπες λεπτομέρειες του υποβληθέντος Σχεδίου.
4. Οι ανωτέρω παρατηρήσεις – επισημάνσεις δεν είναι ούτε δεσμευτικές ούτε περιοριστικές και δύνανται να εμπλουτιστούν στην πορεία από το Ε.Μ.Π., ως Τεχνικό Σύμβουλο του Δ.Λ.Τ Θήρας, ανάλογα με τις εξελίξεις.
5. Η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου έχει ήδη κληθεί να αποστείλει, το συντομότερο δυνατό, τα πρόσθετα στοιχεία και όλες τις απαραίτητες τεχνικές – περιβαλλοντικές – επιστημονικές – οικονομικές λεπτομέρειες στο Ε.Μ.Π., για την έγκαιρη αξιολόγηση και προετοιμασία όλων των κρίσιμων παραμέτρων που θα πρέπει να εξεταστούν, για την ασφαλή και εντός του χρονοδιαγράμματος εκτέλεση αυτού του πολύπλοκου από κάθε άποψη εγχειρήματος. Ιδιαίτερα επισημαίνεται η λήψη των αναγκαίων μέτρων για την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων, καθώς και την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος.
6. Οι Υπηρεσίες του ΥΕΝΑΝΠ παρακολουθούν τις εξελίξεις και είναι στη διάθεση των ενδιαφερόμενων μερών για την παροχή κάθε δυνατής συνδρομής.
Παράλληλα, και με αφορμή τις εξελίξεις αλλά και την επέτειο, ανακοίνωση για το θέμα εξέδωσε και το Πασοκ μέσω του πολιτικού εκπροσώπου του κόμματος για θέματα Περιβάλλοντος και Χωροταξίας Σπύρου Κουβέλη.
Σύμφωνα με αυτην,
Την Κυριακή 5 Απριλίου, η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών Σαντορίνης πραγματοποιεί εκδήλωση στο λιμάνι του Αθηνιού, με τη συμμετοχή τοπικών φορέων και με αίτημα την άμεση ανέλκυση του Sea Diamond.
Το κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond βυθίστηκε στις 5 Απριλίου 2007. Δύο χρόνια μετά το ναυάγιο, το κουφάρι του πλοίου παραμένει εγκαταλειμμένο στο βυθό της καλντέρας, σε βάθος περίπου 100 μέτρων, αποτελώντας, όπως έχει τεκμηριώσει σε σειρά εκθέσεών του το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), μια ωρολογιακή βόμβα για το θαλάσσιο περιβάλλον της Σαντορίνης και του Αιγαίου. Όπως αναφέρεται, εκτός από τους τόνους πετρελαίου που υπάρχουν στις δεξαμενές του ναυαγίου, τα υλικά κατασκευής και εξοπλισμού περιέχουν ποσότητες τοξικών ουσιών, επικίνδυνων για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία.
Ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Περιβάλλοντος και Χωροταξίας, Σπύρος Κουβέλης εκφράζοντας τη στήριξή του στις προσπάθειες των πολιτών της Σαντορίνης, σημειώνει οτι, η κυβέρνηση αρκείται κάθε φορά που εντείνονται οι πιέσεις από την τοπική κοινωνία, τις περιβαλλοντικές οργανώσεις, την αξιωματική αντιπολίτευση και τα υπόλοιπα κόμματα, να ανακοινώνει ότι μελετά λύσεις για τη μερική αντιμετώπιση του προβλήματος με την απάντληση των καυσίμων.
Δύο χρόνια μετά το ναυάγιο είμαστε ακόμη στο σημείο μηδέν. Η αδράνεια της κυβέρνησης είναι επικίνδυνη για το περιβάλλον και τον τουρισμό της χώρας και προκαλεί αγανάκτηση η αδιαφορία απέναντι στη δικαιολογημένη αγωνία των κατοίκων του νησιού.