- Πετρέλαια, διαβρωτικά και τοξικός υδράργυρος είναι μερικά από τα πολλά ρυπογόνα υλικά που βρίσκονται στο σκαρί του «Sea Diamond» ενώ περισσότεροι από 400 τόνοι καυσίμων βρίσκονται ακόμη στα αμπάρια του πλοίου. Παρά ταύτα,
ελαφρά τη καρδία φαίνεται πως έχει πάρει η ελληνική κυβέρνηση το θέμα του βυθισμένου κρουαζιερόπλοιου, μιας και σύμφωνα με το «Green Passport» του πλοίου στο βυθό της Σαντορίνης βρίσκεται μία εν δυνάμει τοξική «βόμβα». - Το «Πράσινο Διαβατήριο» για ένα πλοίο είναι η καταγραφή των ρυπογόνων υλικών κατασκευής και εξοπλισμού, στοιχεία τα οποία μέχρι σήμερα, ήταν «καταχωνιασμένα» και σε απόσταση ασφαλείας από τους ενδιαφερόμενους φορείς, και τους επιστήμονες.
Η Οργάνωση «Δράση για τη Σαντορίνη» και τα εκατοντάδες μέλη της έχουν καταφέρει να φτάσουν το θέμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ οργάνωση αναμένεται να κινηθεί και δικαστικά κατά παντός υπευθύνου.
Το ρεπορτάζ ανήκει στο χθεσινό Κυριακάτικο φύλλο της Ελευθεροτυπίας.
- Πετρέλαια, διαβρωτικά και τοξικός υδράργυρος είναι μερικά από τα πολλά ρυπογόνα υλικά που βρίσκονται στο σκαρί του «Sea Diamond»
- Περισσότεροι από 400 τόνοι καυσίμων βρίσκονται ακόμη στα αμπάρια του πλοίου.Ελαφρά τη καρδία φαίνεται πως έχει πάρει η ελληνική κυβέρνηση το θέμα του βυθισμένου «Sea Diamond» στα Φηρά της Σαντορίνης. Σύμφωνα με το «Green Passport» του πλοίου που έχει στην κατοχή της η «Κ.Ε.», στο βυθό της Σαντορίνης βρίσκεται μία εν δυνάμει τοξική «βόμβα». Τι περιέχει αυτή;Πετρέλαια, λάδια μηχανών, χρώματα, διαβρωτικά, ακετυλένια, διαλύτες, βαρέα μέταλλα. Επιπλέον, χιλιάδες λάμπες φθορίου με τοξικό υδράργυρο! Το «Πράσινο Διαβατήριο» για ένα πλοίο είναι η καταγραφή των ρυπογόνων υλικών κατασκευής και εξοπλισμού. Μέχρι σήμερα, ήταν «καταχωνιασμένο» και σε απόσταση ασφαλείας από τους ενδιαφερόμενους φορείς, και τους επιστήμονες.Συντάχθηκε με βάση τα στοιχεία που παρείχε η πλοιοκτήτρια εταιρεία -η Luis Hellenic Cruises- και γι' αυτό αναμένεται να αποτελέσει πεδίο έντασης, καθώς, όπως προκύπτει, απουσιάζουν από τη λίστα εκείνες οι ουσίες που με βάση τον ΙΜΟ (διεθνής οργανισμός θαλάσσιας προστασίας) θεωρούνται οι πλέον επικίνδυνες για το περιβάλλον, όπως: αμίαντος, PCb's και κασσιτερωμένα χρώματα. (Πρέπει να επισημάνουμε ότι μόνον ο Νηογνώμονας είναι σε θέση να επιβεβαιώσει την απουσία ή μη αυτών των υλικών. Κι αυτό ένα χρόνο μετά δεν έχει συμβεί).
- *«Αυτή η πιστοποίηση απαιτείται και απορώ πώς δεν έχει γίνει ακόμη» σχολιάζει ο πρόεδρος του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Ν. Μαρκάτος.Ακόμη, όμως, και αν δεχθούμε την απουσία (;) αυτών των επικίνδυνων για το περιβάλλον ουσιών, η πραγματικότητα δεν αλλάζει. Και όπως ο ίδιος σχολιάζει: «Τίποτα δεν είναι τίποτα, αλλά όλα μαζί είναι κάτι. Δηλαδή, το πλοίο πρέπει να φύγει από κει». Και επικαλείται χαρακτηριστικά την ύπαρξη της ψυκτικής ουσίας CHF2Cl (δεν αναφέρεται η ακριβής της ποσότητα), η οποία αν απελευθερωθεί στο περιβάλλον είναι πολύ βλαβερή.
- «Το Sea Diamond είναι μια βραδυφλεγής βόμβα. Αν το αφήσουν εκεί, στο μέλλον θα μας κοστίζει πολύ περισσότερο απ' ό,τι ο καθαρισμός και η ανέλκυσή του» υποστηρίζει και ο Κ. Χατζηλυμπέρης, διδάκτωρ χημικός μηχανικός και μέλος του δ.σ. του Πανελλήνιου Συλλόγου Χημικών Μηχανικών. Ανάμεσα στις ουσίες που έχουν καταγραφεί, ο ίδιος εντοπίζει αρκετές που χαρακτηρίζει από «πολύ επικίνδυνες έως τοξικές», όπως για παράδειγμα η πυριθειόνη ψευδαργύρου (σχετίζεται με τις βαφές), τα υλικά ανοδίωσης (προστατεύουν τις σωληνώσεις από τη διάβρωση) κ.λπ.
- Εμφανίζεται ιδιαίτερα προβληματισμένος από τις χιλιάδες λάμπες φθορίου που βρίσκονται στο βυθισμένο κουφάρι και οι οποίες περιλαμβάνουν υδράργυρο, επίσης τοξικός. Οπως επίσης και για τα χρησιμοποιημένα λάδια, τα οποία περιέχουν διοξίνες.
- Ο Γ. Διακοφωτάκης από την Οργάνωση «Δράση για τη Σαντορίνη» μαζί με τα εκατοντάδες μέλη που αριθμεί η οργάνωση, κατάφεραν να φτάσουν το θέμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μετά την παρέμβασή της, όπως ο ίδιος εκτιμά, ενδιαφέρθηκε το ΥΕΝ.
- Η οργάνωση αναμένεται να κινηθεί και δικαστικά κατά παντός υπευθύνου αφού παραλάβει και το τελικό πόρισμα από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Οι ίδιοι είχαν ζητήσει την παρέμβαση και του Συνηγόρου του Πολίτη. Διαβάζουμε στην αναφορά του ΣτΠ: «Μεταξύ των επικίνδυνων ουσιών, πιθανολογείται ότι συγκαταλέγονται 400 περίπου τόνοι καυσίμων, ποσότητες έρματος (σεντίνες), υδραυλικά έλαια, ψυκτικά υγρά, υφαλοχρώματα καθώς και σειρά άλλων ουσιών που περιέχουν αμίαντο και βαρέα μέταλλα». - Ενδιαφέρον, όμως, έχουν και οι μετρήσεις που έγιναν από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών-Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας. Σε μελέτη που δημοσιεύεται στη ιστοσελίδα «Δράση για τη Σαντορίνη» http://actionforsantorini.blogspot.com, μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι: «Από τις μετρήσεις διαπιστώθηκαν ενδείξεις επιβάρυνσης σε ιχνοστοιχεία και βαρέα μέταλλα τόσο στη στήλη του νερού όσο και στους θαλάσσιους οργανισμούς. Επειδή ένα βυθισμένο κρουαζιερόπλοιο περιέχει ρυπογόνα φορτία που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν μια τέτοια επιβάρυνση, οι διαδικασίες ελέγχου της περιοχής πρέπει να συνεχιστούν μέχρις ότου διαπιστωθεί με ασφάλεια ότι δεν υπάρχει κίνδυνος περαιτέρω ρύπανσης».
- Τέλος, μια διαφορετική πτυχή του θέματος αφήνει να διαφανεί ότι στη Σαντορίνη εξελίσσεται «σκληρό» παιχνίδι. Την περασμένη εβδομάδα ένα υδρογραφικό πλοίο ξεκίνησε τη μέτρηση του ύφαλου στον οποίον είχε προσκρούσει το πλοίο. Στους επίσημους υδρογραφικούς χάρτες ο ύφαλος είναι 24 μέτρα, αλλά η πλοιοκτήτρια εταιρεία ισχυρίζεται ότι πρόκειται για λάθος και ότι ο ύφαλος είναι 74 μέτρα! Αν αποδειχθεί κάτι τέτοιο, η εταιρεία αναμένεται να προσφύγει εναντίον του ελληνικού Δημοσίου.