Τρίτη, Απριλίου 15, 2008

  • Το ναυάγιο του Sea Diamond επανήλθε στη Βουλή με ερώτηση της Ελπίδας Παντελάκη που ρωτά για το χρονοδιάγραμμα για την άντληση και ανέλκυση του πλοίου καθώς και για το τι γίνεται με τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί στην εταιρία.
    Απαντώντας πάντως -κι αυτό είναι σημαντικό- ο αρμόδιος υπουργός Γιώργος Βουλγαράκης επαναδιαβεβαίωσε ότι θα γίνει απάντληση των ρυπογόνων ουσιών και απενεργοποίηση των ρύπων του πλοίου.
    Την πλήρη ερώτηση αλλά και την απάντηση του υπουργού μπορείτε να διαβάσετε στο www.kykladesnews.gr

  • Σύμφωνα με την απάντηση του υπουργού :

«Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι η θέση του Υπουργείου είναι πάγια. Θα πρέπει να γίνει απάντληση όλων των καυσίμων από το SEA DIAMOND, που είναι πολλά. Επίσης, θα πρέπει να δοθεί πράσινο διαβατήριο για το πλοίο. Αυτό σημαίνει ανέλκυση ή αδρανοποίηση των ρυπογόνων ουσιών που πράγματι υπάρχουν και αποτελούν οικολογική βόμβα στο βυθό της Σαντορίνης.

Με αυτήν τη λογική ευχαριστώ την κυρία Παντελάκη, για την ερώτηση, για να απαντήσουμε συγκεκριμένα, επειδή ειπώθηκε πολλές φορές στους φορείς της Σαντορίνης περί της ευρωπαϊκής βοήθειας ή κατά πόσο θα μπορούσε να ζητήσει η ελληνική Κυβέρνηση τη συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η επιχείρηση της απορρύπανσης της περιοχής της Καλντέρας άρχισε αμέσως μετά το ναυάγιο με το συντονισμό και την εποπτεία του Διευθυντή της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου μας.

Η απορρύπανση των προσβληθεισών ακτογραμμών της περιοχής της Καλντέρας ολοκληρώθηκε στις 20.7.2007. Οι παραλίες αποδόθηκαν για χρήση στο κοινό και συντάχθηκε σχετικό πρακτικό επιθεώρησης το οποίο συνυπογράφηκε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, από τη Λιμενική Αρχή, από την ανάδοχο εταιρία της απορρύπανσης και από την πλοιοκτήτρια εταιρία.

Αυτό όσον αφορά την ακτογραμμή. Είναι ένα σημαντικό στοιχείο, που σημαίνει ότι οι ακτές της Σαντορίνης δεν έχουν καμία ρύπανση αυτήν τη στιγμή.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε απελευθέρωση ρυπογόνων ουσιών από το πλοίο. Γι’ αυτό υποχρεούται και βρίσκεται εκεί η απορρυπαντική εταιρεία.

Η εταιρία απειλείται με επιβολή αστικών και ποινικών κυρώσεων οι οποίες επιβάλλονται κιόλας και διατηρεί εκεί την εταιρεία απορρυπάνσεως που είχε πει ότι την αποσύρει.

Τι σημαίνει όμως ευρωπαϊκή βοήθεια; Για να υπάρξει ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να ενεργοποιηθεί το εθνικό σχέδιο καταπολέμησης περιστατικών ρύπανσης από πετρέλαιο, πράγμα που δεν θεωρήθηκε ότι ήταν αναγκαίο και δεν ζητήθηκε συνδρομή επιπρόσθετων μέσων έμψυχου δυναμικού ή εξοπλισμού από κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω υποβολής εθνικού αιτήματος για την ενεργοποίηση του κοινοτικού μηχανισμού που προβλέπεται από το κοινοτικό πλαίσιο συνεργασίας στον τομέα ακούσιας ή εκούσιας θαλάσσιας ρύπανσης.

Για να γίνει αυτό θα πρέπει να ενεργοποιηθεί η απόφαση 792/2001 της CELATROM. Αυτό περιορίζεται στις περιπτώσεις μεγάλων φυσικών καταστροφών και μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνον κατόπιν αιτήματος του ενδιαφερόμενου κράτους-μέλους, εφόσον οι ζημιές υπερβαίνουν ένα κατώτατο όριο που για την Ελλάδα έχει καθοριστεί στο 0,6% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος.

Δηλαδή, θα πρέπει να αποδείξουμε ότι έχουμε ζημιά πάνω από 1,66 δισεκατομμύρια ευρώ. Δεν είναι δυνατόν λοιπόν να καταβληθεί αποζημίωση όταν υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη για ευθύνη τρίτου για τις ζημιές. Ούτε η ζημιά ήταν τόσο μεγάλη.

Όμως, η ασφαλιστική κάλυψη υπάρχει και υποχρεούνται η πλοιοκτήτρια εταιρεία και οι ασφαλιστές να κάνουν την απάντληση και να απελευθερώσουν το βυθό της Σαντορίνης.

Για την επιβολή των διοικητικών προστίμων. Κατά των υπευθύνων του SEA DIAMOND η λιμενική αρχή Σαντορίνης μέχρι σήμερα έχει βεβαιώσει 294 παραβάσεις και έχει εκδώσει 234 αποφάσεις επιβολής προστίμου, από τις οποίες έχει ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία 157 αποφάσεων ύψους 1.382.000 ευρώ στην αρμόδια ΔΟΥ.

Πέραν αυτού, έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της απόφασης επιβολής προστίμου του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ύψους 1.200.000 ευρώ. Για την είσπραξη αυτή των δημοσίων εσόδων προβλέπεται η απόδοση αντιστοίχων ποσών στο Ειδικό Ταμείο Εφαρμογής Ρυθμιστικών Πολεοδομικών Σχεδίων με την προηγούμενη διαδικασία.

Επιβάλλουμε δε κάθε μέρα πρόστιμο της τάξης των 8.800 ευρώ και σήμερα και από τη στιγμή που θα συνεχίσουν οι υπαίτιοι να μην καταθέτουν σχέδιο απάντλησης, αυτό από δω και πέρα διπλασιάζεται.

Τι έχει γίνει σήμερα όσον αφορά την απάντληση; Πέρα από τις εισαγγελικές παραγγελίες που έχει εκδώσει ο αντιεισαγγελέας Νάξου, κατόπιν αιτήσεως του Υπουργείου, πέρα από την προφορική εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, το Υπουργείο σύστησε στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο της Σαντορίνης, που είναι κατά νόμο υπεύθυνο και έκανε διαγωνισμό –έκανε πρόσκληση- το Νοέμβριο του 2007 για εξειδικευμένες εταιρείες, προκειμένου να ληφθούν προσφορές για την ανέλκυση του πλοίου.

Αυτή η διαδικασία δεν έδωσε ικανοποιητικά αποτελέσματα. Επειδή όμως με δική μας έρευνα από το Υπουργείο βρήκαμε εταιρίες, οι οποίες αναλαμβάνουν την απάντληση και την απενεργοποίηση του ναυαγίου, στείλαμε τα αποτελέσματα των δικών μας ερευνών στο Λιμενικό Ταμείο και αυτό έκανε ξανά στις 6 Φεβρουαρίου διεθνή διαγωνισμό, με δημοσίευση στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου να βρεθούν ενδιαφερόμενοι. Υπάρχουν εταιρίες που προτίθενται. Αυτός ο διαγωνισμός λήγει σε 25 μέρες από τις 6 Φεβρουαρίου.

Δεν έχει λοιπόν καμία δικαιολογία η πλοιοκτήτρια εταιρία ούτε ο ασφαλιστές να μην πληρώσουν την απάντληση και την απενεργοποίηση των ρύπων του πλοίου αυτού.

Κυρία Παντελάκη, σας διαβεβαιώ ότι αυτή εδώ η Κυβέρνηση και ο ίδιος ο Υπουργός, ο κ. Βουλγαράκης και εγώ και το Λιμενικό Σώμα είμαστε καθημερινώς πάνω απ’ αυτή την υπόθεση.

Θέλουν δεν θέλουν θα κάνουν το καθήκον τους απέναντι στην Ελλάδα, απέναντι στο λαό της Σαντορίνης. Θα γίνει απάντληση των ρυπογόνων ουσιών και απενεργοποίηση των ρύπων του πλοίου. Ευχαριστώ πολύ».

  • Στο ίδιο θέμα

  • «Το ναυάγιο βρίσκεται σε θέση επικίνδυνη για την ισορροπία του. Η κλίση του πυθμένα είναι πολύ μεγάλη και με τον πρώτο σεισμό θα φύγει προς το βάθος της Καλντέρας, με ανυπολόγιστη περιβαλλοντική ζημιά. Χρειάζεται απάντληση εδώ και τώρα.» δηλώνει στο ίδιο site ο Γιώργος Χρόνης διευθυντής του ΕΛΚΕΘΕ, σημειώνοντας παράλληλα ότι : Το ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ κλήθηκε να συμμετάσχει στις έρευνες για την ανεύρεση του "μαύρου κουτιού" και να προχωρήσει στην επισκόπηση του ναυαγίου μέσω λεπτομερούς βιντεοσκόπησης. Πραγματοποιήσαμε επιτυχώς το όλο έργο ενώ το ΥΕΝ μας οφείλει ακόμη τις δαπάνες της όλης επιχείρησης, χωρίς να διερωτάται κανείς πού βρέθηκαν τα χρήματα αυτά (82.000 ευρώ) για να πραγματοποιήσουμε την επιχείρηση».

  • «Το ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ κλήθηκε να συμμετάσχει στις έρευνες για την ανεύρεση του "μαύρου κουτιού" και να προχωρήσει στην επισκόπηση του ναυαγίου μέσω λεπτομερούς βιντεοσκόπησης. Πραγματοποιήσαμε επιτυχώς το όλο έργο. Σήμερα μάς οφείλει ακόμη το ΥΕΝ τις δαπάνες της όλης επιχείρησης, χωρίς να διερωτάται κανείς πού βρέθηκαν τα χρήματα αυτά (82.000 ευρώ) για να πραγματοποιήσουμε την επιχείρηση».

  • Ο Γιώργος Χρόνης του ΕΛΚΕΘΕ δηλώνει απαισιόδοξος για το μέλλον της θαλάσσιας έρευνας: «Κρύβομαι από τους τοπικούς διευθυντές της ΔΕΗ για να μη μου κόψουν το ρεύμα, αφού η Πολιτεία δεν πληρώνει καμία ανελαστική δαπάνη. Η ΚΕΔ διεκδικεί αναδρομικά ενοίκια και ποσοστά επί των εισιτηρίων του Ενυδρείου Θαλασσόκοσμος, τα οποία αρνούμαι να πληρώσω, γιατί αρνείται να καλύψει τα χρέη το υπουργείο Οικονομικών. Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου διεκδικεί αναδρομικά αυξήσεις της τάξης του 700% από παλιές οφειλές ενοικίων».

  • Ο ρόλος του ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ στο χώρο της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας είναι σημαντικός: «Είναι σημαντικός, γιατί μας τον ανέθεσε η Ευρωπαϊκή Ένωση. Έτσι, μέσα από το 6ο Πλαίσιο της Ε.Ε. για τη Θαλάσσια Έρευνα των Οικοσυστημάτων και τις Κλιματικές Αλλαγές, βρέθηκε το ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ να συντονίζει το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό πρόγραμμα για τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα. Είναι σαφώς μια αναγνώριση για τη χώρα».