Παρασκευή, Ιανουαρίου 23, 2015

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΝΙΚΟΥ ΣΥΡΜΑΛΕΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ" - υπέρ της σύστασης δημόσιου φορέα ακτοπλοΐας τάχθηκε ο βουλευτής Κυκλάδων και υπεύθυνος Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ

Σε συνέντευξη στον Λάμπρο Καραγεώργο για την εφημερίδα «Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ» που δημοσιεύθηκε στο σημερινό (23.1.2015) της φύλλο, αναφέρονται τα εξής :

Ο Δημόσιος - Κοινωνικός Φορέας Ακτοπλοΐας θα έχει στόχο τη διασφάλιση των μεταφορών ως δημόσιο αγαθό, αλλά δεν θα υπο-καταστήσει τις ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες, διευκρινίζει ο Νίκος Συρμαλένιος, υποψήφιος βουλευτής και υπεύθυνος Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ.

1. Τα πρώτα μέτρα μιας κυβέρνησης κοινωνικής σωτηρίας με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ πρέπει πριν απ' όλα να αρχίζουν με την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και την επανεκκίνηση της οικονομίας και αυτό αφορά όλους τους τομείς της οικονομίας, και φυσικά τη ναυτιλία. Πρέπει άμεσα να αποκαταστήσουμε τα δικαιώματα των ναυτεργατών (συλλογικές συμβάσεις, οργανικές συνθέσεις των πληρωμάτων κ.λπ.), να δρομολογήσουμε την απρόσκοπτη ακτοπλοϊκή διασύνδεση των νησιών και να σταματήσουμε τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών.

Επίσης σε ό,τι αφορά τη νησιωτική Ελλάδα, να αποτρέψουμε την αύξηση του ΦΠΑ στο Αιγαίο, όπως και να μειώσουμε τον ΦΠΑ στον τουρισμό. Τέλος, να διαμορφώσουμε άμεσα το πλαίσιο των πολιτικών νησιωτικότητας, που οφείλει να διαπερνά όλους τους αρμούς της οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Οσον αφορά το υπουργείο Ναυτιλίας, θεωρούμε ότι θα πρέπει να διατηρήσει την αυτοτέλειά του με όλες τις υπηρεσίες του, ενώ θα αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο και την υψηλή τεχνογνωσία και εξειδικευμένη εμπειρία του ένστολου προσωπικού του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής. Οι όποιες αλλαγές που είναι αναγκαίο να γίνουν θα γίνουν έπειτα από διαδικασία διαβούλευσης.

2. O ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει σε σύντομο χρονικό διάστημα προς δημόσια διαβούλευση την ολοκληρωμένη πρότασή του για την ακτοπλοΐα. Βασικός πυλώνας της πρότασής μας είναι η σύσταση Δημόσιου - Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοΐας, με κύριο στόχο τη διασφάλιση των μεταφορών ως δημόσιο, κοινωνικό αγαθό. Ο φορέας αυτός, με συνεργασία κράτους και αυτοδιοίκησης, δεν θα υποκαταστήσει, ούτε θα καταργήσει τις ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες. Θα αναλάβει κατ' αρχήν τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος, τις λεγόμενες «άγονες γραμμές» και θα διασφαλίσει την απρόσκοπτη μεταφορά ανθρώπων και εμπορευμάτων δώδεκα μήνες το χρόνο. Η πρότασή μας δεν είναι μια ελληνική ανακάλυψη, εξετάσαμε τι κάνουν οι σκανδιναβικές χώρες, η Σκωτία και άλλες χώρες. Εκεί το κράτος συνάπτει συμβάσεις με την Αυτοδιοίκηση, εκμισθώνει γραμμές σε ιδιωτικές εταιρείες ή παρέχει και το ίδιο το ακτοπλοϊκό έργο. Γνωρίζουμε ότι η Ε.Ε. χρηματοδοτεί κατασκευές ή και επισκευές πλοίων εφόσον δημιουργηθεί κοινοπραξία με συμμετοχή του Δημοσίου. Ετσι θα δώσουμε και δουλειά στα ελληνικά ναυπηγεία.


3 Πρέπει κάποτε να σταματήσουν οι νησιώτες να αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας, να αγωνιούν για το πότε θα έλθει το πλοίο, να μην έχουν ούτε έναν γιατρό, να έχουν σχολεία χωρίς καθηγητές, να ξεμένουν από νερό, να μένουν χωρίς ρεύμα με την πρώτη χιονόπτωση και το καλοκαίρι να παθαίνουν μπλακάουτ από την πολυκοσμία. Η ύπαρξη δημόσιων κοινωνικών υποδομών υγείας, παιδείας, πρόνοιας αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ για να στηριχθεί η ζωή και η παραμονή του πληθυσμού στα νησιά, καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου. Πρέπει οι νησιώτες να υποστηριχθούν, για να παραμένουν στα νησιά και ένας ανεπτυγμένος πρωτογενής τομέας, μπορεί να στηρίξει σημαντικές θέσεις εργασίας, όχι μόνο σε εποχιακή βάση. Ο δε τουρισμός πρέπει να στηριχθεί σε ποιοτικές υπηρεσίες και σε ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε τόπου. 

Τέλος, χρειαζόμαστε χωροταξικό σχεδιασμό ανά νησί, με συγκεκριμένες ζώνες με αντίστοιχες χρήσεις γης και όρους δόμησης, που θα δημιουργήσουν σταθερές βάσεις για ισόρροπη βιώσιμη ανάπτυξη.